Vilka nätresebyråer är okej att boka via?
Hej,
Vi håller på att kollar billigaste pris för flyg mellan Krabi - Bangkok.
Får bra pris via AOB Travel.
Vi har endast tidigare bokat via Travelstart och MrJet.
Vilka nätresebyråer är ok/seriösa att boka via?
/H
/H
Hej.
Vi hade inga problem när vi bokade och åkte med AOB Travel.
Då flög vi med Thai från Stockholm till Bangkok.
Har du kollat med Odenresor.se har åkt med de ett par gånger till Bangkok.(Väldigt bra flyg Ethiad Airways)
Mvh B
Vi hade inga problem när vi bokade och åkte med AOB Travel.
Då flög vi med Thai från Stockholm till Bangkok.
Har du kollat med Odenresor.se har åkt med de ett par gånger till Bangkok.(Väldigt bra flyg Ethiad Airways)
Mvh B
Vill varna för AOB Travel. Jag köpte sju biljetter Köpenhamn-Colombo, Sri Lanka genom företaget. En i gruppen ville kliva på i London - turen gick CPH-LHR-CMB - och jag ville göra en ändring i bokningen för att det inte skulle bli krångel vid check-in då alla hade samma bokningsreferens. Några pengar tillbaks ville jag aldrig ha.
"Det går inte", var det svar jag fick. "Checkar inte personen in i CPH är hela resan förverkad och kommer inte att ersättas", fick jag också veta.
Jag blev oerhört otrevligt bemött, och personen jag pratade med ville först inte uppge vare sig namn eller vilket bolag hon jobbade på. (Jag hade bara fått ett telefonnummer från min fru som gjort bokningen och visste inte vilket bolaget var).
AOB Travel gjorde inget, ville inte göra något och sa sig inte kunna göra något. Jag blev ombedd att köpa en biljett till så att personen i London kunde flyga till Köpenhamn för att checka in och flyga tillbaks till London för att ta flyget till Colombo - annars skulle ju hela resan vara förverkad. Den biljetten skulle kosta SEK 3856. När jag sedan bad om telefonnummret till Sri Lankan Airways, för att själv kunna ringa dit och själv göra ombokningen hade AOB Travel inget telefonnummer till det bolag dom själv bokar biljetter med. Det är ju självklart att en hel resa inte blir förverkad om man betalar för hela men väljer att inte använda ett leg eller två.
Det är trist att bli dåligt bemött när man lagt stora pengar hos ett reseföretag, men det är ännu tristare att få felaktig information och råd/hot om att köpa fler biljetter annars är hela bokningen för personen förverkad.
Sri Lankan Airways gjorde ombokningen på mindre än en minut - och var dessutom väldigt trevliga.
AOB Travel vill bara ha dina cash. Har du betalt kan du glömma allt vad service heter. Förbered dig också på ett sällsynt ignorant och otrevligt bemötande.
"Det går inte", var det svar jag fick. "Checkar inte personen in i CPH är hela resan förverkad och kommer inte att ersättas", fick jag också veta.
Jag blev oerhört otrevligt bemött, och personen jag pratade med ville först inte uppge vare sig namn eller vilket bolag hon jobbade på. (Jag hade bara fått ett telefonnummer från min fru som gjort bokningen och visste inte vilket bolaget var).
AOB Travel gjorde inget, ville inte göra något och sa sig inte kunna göra något. Jag blev ombedd att köpa en biljett till så att personen i London kunde flyga till Köpenhamn för att checka in och flyga tillbaks till London för att ta flyget till Colombo - annars skulle ju hela resan vara förverkad. Den biljetten skulle kosta SEK 3856. När jag sedan bad om telefonnummret till Sri Lankan Airways, för att själv kunna ringa dit och själv göra ombokningen hade AOB Travel inget telefonnummer till det bolag dom själv bokar biljetter med. Det är ju självklart att en hel resa inte blir förverkad om man betalar för hela men väljer att inte använda ett leg eller två.
Det är trist att bli dåligt bemött när man lagt stora pengar hos ett reseföretag, men det är ännu tristare att få felaktig information och råd/hot om att köpa fler biljetter annars är hela bokningen för personen förverkad.
Sri Lankan Airways gjorde ombokningen på mindre än en minut - och var dessutom väldigt trevliga.
AOB Travel vill bara ha dina cash. Har du betalt kan du glömma allt vad service heter. Förbered dig också på ett sällsynt ignorant och otrevligt bemötande.
Bokat flera gånger med Doodle, seat24, flygpoolen, travelstore. Inga bekymer, förutom att i bland blir det fel priser i sökmotorerna. De meddelar att di inte kan sälja biljetterna, håller pengarna ett par dagar, och skickar sedan tillbaka dem.
orbitz.com kan vara bra, men de riktiga klippen har inte synts till på senare tid.
gotogate.se var länge min favorit, och billiga var de också, men sedan ändrade de sin sökmotor, och allt blev bara komplicerat.
Min favorit f.n. är american express (om man har amex-kort) bra priser och inga påslag för att betala med sitt KK.
/millicom
orbitz.com kan vara bra, men de riktiga klippen har inte synts till på senare tid.
gotogate.se var länge min favorit, och billiga var de också, men sedan ändrade de sin sökmotor, och allt blev bara komplicerat.
Min favorit f.n. är american express (om man har amex-kort) bra priser och inga påslag för att betala med sitt KK.
/millicom
Personligen tycker jag att alla nätresebyråer är dåliga. Såklart kan du få en billig och prisvärd resa en ,två och kanske tre gånger om du har tur...men när något fallerar så är du i regel "körd" så fort de fått betalt så finns du inte...tyvärr.
Men använd gärna deras sökmotorer för att sen ringa till flygbolaget direkt, och betala några kronor extra för att vara säker på att du får en trevlig semester utan några otrevliga överrasskningar några dagar innan avfärd.Det är inga hemlighet att de dröjer med viktig information för att slippa problem med ombokningar,,,,tyvärr.
Framförallt Flygvaruhuset.se och supertravel som är samma bolag har gjort många semestersugna besvikna.
Sen som Millicom skriver,se citat nedan
Bokat flera gånger med Doodle, seat24, flygpoolen, travelstore. Inga bekymer, förutom att i bland blir det fel priser i sökmotorerna. De meddelar att di inte kan sälja biljetterna, håller pengarna ett par dagar, och skickar sedan tillbaka dem.
Tycker jag är märkligt......För mig är i alla fall prisbilden viktig och såklat vill jag inte få några tråkiga örändringar med höjda priser.
Men använd gärna deras sökmotorer för att sen ringa till flygbolaget direkt, och betala några kronor extra för att vara säker på att du får en trevlig semester utan några otrevliga överrasskningar några dagar innan avfärd.Det är inga hemlighet att de dröjer med viktig information för att slippa problem med ombokningar,,,,tyvärr.
Framförallt Flygvaruhuset.se och supertravel som är samma bolag har gjort många semestersugna besvikna.
Sen som Millicom skriver,se citat nedan
Tycker jag är märkligt......För mig är i alla fall prisbilden viktig och såklat vill jag inte få några tråkiga örändringar med höjda priser.
Kolla gärna på nätresebyråerna, men boka direkt hos flygbolagen. Kollade på resa till Riga i november och fick uppgifter om priser från 1.950:-, gick sedan in på Air Baltic och köpte biljett på samma avgång för 825:-. Blir det strul så är flygbolagen oftast mycket hjälpsamma, vilket man inte kan säga om nätresebyråerna.
Citerat från fiddi:
Hej,
/H
Eftersom tråden startades i början av januari har ni antagligen redan avverkat sträckan Krabi - Bangkok, men i alla fall...Hej,
/H
...varför inte boka med ett flygbolag direkt så finns ingen risk. Inget nätbolag kan erbjuda bättre pris än AirAsia för en flight mellan Krabi och Bangkok.
Du kan även boka med Thai Airways och Bangkok Airways.
Citerat från wazz:
En i gruppen ville kliva på i London - turen gick CPH-LHR-CMB - och jag ville göra en ändring i bokningen för att det inte skulle bli krångel vid check-in då alla hade samma bokningsreferens. Några pengar tillbaks ville jag aldrig ha.
Det är ju självklart att en hel resa inte blir förverkad om man betalar för hela men väljer att inte använda ett leg eller två.
Det är så klart inte försvarbart att de är otrevliga, så det säger jag ingenting om, men beträffande att det skulle vara inorrekt info: jag har själv fått info flera ggr ( t ex fr SAS) att det INTE går att köpa en sträcka och sedan kliva på vid mellanlandning, d v s att man måste checka in där biljetsträckan börjar. Jag vet inte om jag missförtod det du skrev, men jag tror det är korrekt info att det inte går att kliva på efter vägen.
En i gruppen ville kliva på i London - turen gick CPH-LHR-CMB - och jag ville göra en ändring i bokningen för att det inte skulle bli krångel vid check-in då alla hade samma bokningsreferens. Några pengar tillbaks ville jag aldrig ha.
Det är ju självklart att en hel resa inte blir förverkad om man betalar för hela men väljer att inte använda ett leg eller två.
Det är helt riktigt som Nisse2ears skriver.
Har man en biljett som i detta fall CPH - LHR - CMB och inte checkar in på CPH (Köpenhamn) har hela biljetten förfallit. Biljetten "dör" och personen ramlar ur systemet. Man måste checka in på alla flighter på biljetten "in sequence". Kort sagt, är man inte incheckad på en flight kan man inte vara på nästa plats och checka in eftersom man då inte har kommit dit...
Så är reglerna och alla bolag kör efter detta.
Har man en biljett som i detta fall CPH - LHR - CMB och inte checkar in på CPH (Köpenhamn) har hela biljetten förfallit. Biljetten "dör" och personen ramlar ur systemet. Man måste checka in på alla flighter på biljetten "in sequence". Kort sagt, är man inte incheckad på en flight kan man inte vara på nästa plats och checka in eftersom man då inte har kommit dit...
Så är reglerna och alla bolag kör efter detta.
Så länge man inte ska göra ändringar så är det nog inga problem med nätresebyråerna.
Men så fort du måste göra något så brukar dom ta chansen att ta riktigt bra betalt, jag har erfarenheter från det själv.
Kollla upp deras villkor ordentligt innan du köper.
Flygvaruhuset tillexempel så måste du teckna deras "förmånliga avbeställningsförsäkring" (vilket skämt!) om du ska kunna boka av, och då måste du även ha läkarintyg.... vad är vitsen om man ändå betalar med visakortet tillexempel???
Efter att ha läst såååå många varningar här på reseguiden om flygvaruhuset så skulle jag utesluta dom iallafall om jag var tvungen att handla på nätet.
Har köpt mycket flygbiljetter via nätet ändå... och oftast fungerar det smärtfritt om man inte ska ändra något.
Micke
Men så fort du måste göra något så brukar dom ta chansen att ta riktigt bra betalt, jag har erfarenheter från det själv.
Flygvaruhuset tillexempel så måste du teckna deras "förmånliga avbeställningsförsäkring" (vilket skämt!) om du ska kunna boka av, och då måste du även ha läkarintyg.... vad är vitsen om man ändå betalar med visakortet tillexempel???
Efter att ha läst såååå många varningar här på reseguiden om flygvaruhuset så skulle jag utesluta dom iallafall om jag var tvungen att handla på nätet.
Har köpt mycket flygbiljetter via nätet ändå... och oftast fungerar det smärtfritt om man inte ska ändra något.
Micke
Citerat från sthlm:
Så länge man inte ska göra ändringar så är det nog inga problem med nätresebyråerna.
Micke
Hej MickeSå länge man inte ska göra ändringar så är det nog inga problem med nätresebyråerna.
Micke
Håller med dig till 100%
Här kommer min berättelse igen.........men har bara fått för mig att Flygvaruhuset,Supertravel, och Recentrumgruppen AB i praktiken samma företag. Är det någon som vet hur dt e med det ?
Hej
Tänkte berätta om vår mardröms hemresa från Kambodja med biljetter som vi köpt på flygvaruhuset.
Det börja med att 6 arbetsdagar innan res start så fick vi ändrad flight.
Är inte så mycket att säga om det för sånt händer.
Naturligtviss så tog vi omedelbart kontakt med företaget för att kontrollera om det gick att ändra….utan resultat
Tyvärr så medförde det c.a 8 timmars längre väntan än på flygplatser och
Totalt 15 timmars senare hemkomst.
Flygvaruhuset ansåg att det var helt normalt.??????
Det ironiska i det hela var att vi från början hade valt denna typ av budget resa som vi fick
men blev övertalad av säljare från flygvaruhuset att lägga lite mer pengar på en bekväm hemresa. Vi fick således en budgetresa tilll ett överpris.
Vi fick sen info från flygbolaget att den ruten hade varit ändrad långt tidigare men tydligen hade inte Flygvaruhuset infomert oss. Sex dagar innan hade vi inga möjlighet att kunna fixa ett nytt alternativ.
Men jag kunde prova att reklamera efter hemkomst. Men jag ville såklart att vår resa skulle ha förutsättningarna att bli så bra som möjligt men efter det tredje samtalet så fick jag ge upp.
(Ville inte att det skulle dessa tråkigheter skulle påverka vår resa negativt).
Vi försökte också att få sponsring för hotellrum, men tyvärr ingen respons.
De ville inte skicka de nya biljetterna innan vi skickat tillbaka våra gamla. Följen blev att våra nya biljetter inte han komma fram innan vår resa börja. Men enligt Flygvaruhuset så skulle Singapor airline i Köpenhamn fixa biljettbytet till oss. Men när vi kom dit så hade inte
Öppet ???? Således noll koll
Viket skapa följande problem
När vi kom till Singaphor så var det fel tid på dygnet för att kunna göra bytet.
Och i Phon Pen fanns inte ens möjligheten.
När hemresan från Kambodja så blev vi nekade att följa med planet hem, men efter en 20 minuters förklaringar
så löste det sig till slut. Och hur roligt är det...........
Sen fick vi ta kontakt med information på alla flygplatser (2) under hemresan för att ”byta” biljetter.
31 timmar tog hemresan och jag kommer aldrig att lägga 90,000 kr på flygvaruhuset igen
Så fort betalningen var gjord försvann all service och förståelse.
Mitt tips är att köpa direkt av flygbolagen
/ Tubbe
Visst har det hänt att jag bokat via internetresebyrå och förvisso inte haft någe problem med det men i de flesta fall föredrar jag som någon skrev här att boka direkt via flygbolagen då slipper man flamsiga mellanhänder och allt skitsnack om att det är omöjligt eller dyrt att göra ändringar, ofta slipper man också en massa onödiga påslag redan vid inköpet av biljetterna det är faktiskt så att det oftast blir minst strul på det viset och jag kan nog lova till nästan 100% att man får om inte billigare så åtminståne bättre service direkt via flygbolaget om nåt måste ändras och då kan det vara värt att betala ett par hundringar extra från början det har man ofta igen senare.
Boende bokar jag däremot gladeligen via olika internetresebyråer, vi gör det många gånger varje år och alltid med den som har billigaste slutpriset på det hotell vi fastnat för och kan inte påstå att vi varit trogen någon speciell nätresebyrå även om hotelopia,expedia,sun hotels och hotelreservation.se blivit något av personliga favoriter de senaste åren mycket pga. deras fina priser, vi har faktiskt aldrig haft något problem med det och där är det faktiskt så att det nästan alltid är billigare att boka hotellet via de externa resebyråerna än direkt via hotellets egen site, dessutom är det sällan någe problem att ändra bokningarna heller i många fall helt kostnadsfritt till nära inpå ankomstdatumet.
mvh. Bosse.
Boende bokar jag däremot gladeligen via olika internetresebyråer, vi gör det många gånger varje år och alltid med den som har billigaste slutpriset på det hotell vi fastnat för och kan inte påstå att vi varit trogen någon speciell nätresebyrå även om hotelopia,expedia,sun hotels och hotelreservation.se blivit något av personliga favoriter de senaste åren mycket pga. deras fina priser, vi har faktiskt aldrig haft något problem med det och där är det faktiskt så att det nästan alltid är billigare att boka hotellet via de externa resebyråerna än direkt via hotellets egen site, dessutom är det sällan någe problem att ändra bokningarna heller i många fall helt kostnadsfritt till nära inpå ankomstdatumet.
mvh. Bosse.
Jag brukar surfa runt på olika resesajter och kolla efter vilket flygbolag som har billigaste flygpriset. Därefter går jag in på flygbolagets egen hemsida och köper biljetter, oftast ett par hundra billigare. När jag rest tidigare och köpt flygbiljetter via en nätresebyrå (oftast MrJet) så har det gått bra, utom en gång då en ändring av namnet (en bokstav) på en av biljetterna medförde en extra utgift.
Citerat från laplander:
Visst har det hänt att jag bokat via internetresebyrå och förvisso inte haft någe problem med det men i de flesta fall föredrar jag som någon skrev här att boka direkt via flygbolagen då slipper man flamsiga mellanhänder och allt skitsnack om att det är omöjligt eller dyrt att göra ändringar och ofta slipper man också en massa onödiga påslag redan vid inköpet av biljetterna det är faktiskt så att det oftast blir minst strul på det viset och jag kan nog lova till nästan 100% att man får om inte billigare så åtminståne bättre service direkt via flygbolaget om nåt måste ändras och då kan det vara värt att betala ett par hundringar extra från början det har man ofta igen senare.
Boende bokar jag däremot gladeligen via olika internetresebyråer, vi gör det många gånger varje år och alltid med den som har billigaste slutpriset på det hotell vi fastnat för kan inte påstå att vi varit trogen någon speciell även om hotelopia,expedia,sun hotels och hotelreservation.se blivit något av personliga favoriter de senaste åren mycket pga. deras fina priser och vi har faktiskt aldrig haft något problem med det och där är det faktiskt så att det nästan alltid är billigare att boka hotellet via de externa resebyråerna än direkt via hotellets egen site dessutom är det sällan någe problem att ändra bokningarna heller i många fall helt kostnadsfritt till nära inpå ankomstdatumet.
mvh. Bosse.
Tjena Bosse!Visst har det hänt att jag bokat via internetresebyrå och förvisso inte haft någe problem med det men i de flesta fall föredrar jag som någon skrev här att boka direkt via flygbolagen då slipper man flamsiga mellanhänder och allt skitsnack om att det är omöjligt eller dyrt att göra ändringar och ofta slipper man också en massa onödiga påslag redan vid inköpet av biljetterna det är faktiskt så att det oftast blir minst strul på det viset och jag kan nog lova till nästan 100% att man får om inte billigare så åtminståne bättre service direkt via flygbolaget om nåt måste ändras och då kan det vara värt att betala ett par hundringar extra från början det har man ofta igen senare.
Boende bokar jag däremot gladeligen via olika internetresebyråer, vi gör det många gånger varje år och alltid med den som har billigaste slutpriset på det hotell vi fastnat för kan inte påstå att vi varit trogen någon speciell även om hotelopia,expedia,sun hotels och hotelreservation.se blivit något av personliga favoriter de senaste åren mycket pga. deras fina priser och vi har faktiskt aldrig haft något problem med det och där är det faktiskt så att det nästan alltid är billigare att boka hotellet via de externa resebyråerna än direkt via hotellets egen site dessutom är det sällan någe problem att ändra bokningarna heller i många fall helt kostnadsfritt till nära inpå ankomstdatumet.
mvh. Bosse.
Det är så sant som du skriver.
99,9% av gångerna man ska boka hotell så är det billigare att boka via en bokningssida.
Vi brukar leta runt och till slut bestämma oss för den sidan som är billigast, MEN man måste verkligen kolla avbokningsreglerna hos olika sidor för dom är inte lika hos alla.
Bäst avbokningsregler tycker jag hotels.com har, dom tar inga avgifter alls om man vil boka av, men dom följer respektive hotells regler ändå.
En bra hotellsida som vi har använt flera gånger som slår andra sidor med hästlängder på priser (oftast) är www.alpharooms.com, det kan skilja så mycket som halva priset.
Ha det!
Micke
Jo, Alpharooms kan ha bra priser. Men precis som det står här ovan nånstans, kolla av/ombokningsvoillkor, mycket dyrt hos Alpharooms fick jag erfara förra året, då Ryan air bytte flygdatum på vår Girona-biljett. Det gick inte att ändra hotellrum utan att betala flera hundra för det. Dessutom var de otroligt sega på att svara på mejl. Så boka bara med dom om du är medveten om det finstilta...
Har bokat hotell via www.resfeber.se några gånger nu. Riktigt bra priser också, svara snabbt på mejl, men OK lite torftig hotellinfo har dom.. Har även bokat via booking.com, hotels.com m.m... brukar funka bra. Även flyg via supersaver, eller några av de andra som nämns ovan, hittills bra erfarenheter....
Har bokat hotell via www.resfeber.se några gånger nu. Riktigt bra priser också, svara snabbt på mejl, men OK lite torftig hotellinfo har dom.. Har även bokat via booking.com, hotels.com m.m... brukar funka bra. Även flyg via supersaver, eller några av de andra som nämns ovan, hittills bra erfarenheter....
Citerat från fiddi:
Hej,
/H
Hej, Hej,
/H
worldtravelteam är bra. Om ni ska boka i Thailand, AirAisa är billigt och Tiger
Lycka till
Daniela
Skulle aldrig rekommendera någon att boka sin hotellvistelse genom Hotels.com/Expedia - otroligt dålig och nonchalant kundtjänst, ständiga problem vid incheckningen och till och med skenbokningar som inte blir av pga "overbooking". Deras Welcome Rewards stamgästprogram är totalt värdelöst eftersom de rakt av vägrar att sätta poäng för nätterna och påstår att "ärendet är ivägskickat till en annan avdelning för behandling". Den värsta personen är chef "Jessica" på kundtjänsten som möter kunder illa, ger felaktig information för att bli av med klagomål och sedan inte står för sina ord. Typisk "monkey business".
Sedan får man alltid värsta möjliga rum på hotell om man bokar genom dem. Så mitt råd är - boka direkt hos hotellen. Då slipper ni alla besvär med en girig och okompetent mellanhand och ska få det bästa mottagandet.
Sedan får man alltid värsta möjliga rum på hotell om man bokar genom dem. Så mitt råd är - boka direkt hos hotellen. Då slipper ni alla besvär med en girig och okompetent mellanhand och ska få det bästa mottagandet.
Håller med alla som säger att kolla priser på OTA (Online Travel Agency) men boka på flygbolagets hemsida. Är så mycket säkrare om det blir nåt problem (såvida det inte är nåt lågprisflyg...).
Nog om det, är redan utrett men vill visa på hur många resebyråer fungerar. Har snott denna infon från en annan resesida. Cred till S711 ifall han läser här.
"Under samtalet framkom det att de ofta sålde till sina kunder ej ombokningsbara och därför ytterst billiga biljetter. Kunderna fick dock garantier om en ny biljett om de behövde ändra i resplanerna och fick därför betala priset motsvarande en ombokningsbar biljett. M.a.o. spekulerade dem i att kunderna inte skulle behöva boka om tiderna och i de fall de faktiskt behövde ändra på tiderna så fick de helt enkelt en ny biljett. 'Ring mig, så fixar jag ditt problem utan merkostnader...' var det löftet som kunderna fick och de tycktes vara ytterst nöjda med denna personliga service i de fall det uppstod problem.
I de fall det inte kom till en ombokning gjorde resebyrån en jättevinst eftersom man sålde billiga och ej ombokningsbara till priset av ombokningsbara sådana. Dock fick man avsätta ca en tredjedel av vinsten för de fall där kunderna faktiskt använde sig av sin rätt att boka om flighten. Iaf menade killen från resebyrån att det var ett ytterst lukrativt sätt att dryga ut vinsterna i bolaget. Det fanns inte heller några moraliska betänkligheter eftersom man menade att kunden iaf alltid fick sitt problem löst genom denna konstruktion. Och om man norpade några slantar ifrån någon så var det inte från kunderna utan från flygbolagen som ju faktiskt resonerar på samma sätt i sin prissättning.
Bortsett från eventuella juridiska oklarheter tyckte jag att det låg en hel del i deras uppläggning. Tydligen insåg de att internetbokningar i framtiden kommer att tränga undan många resebyråer. Det ville då ha ett verktyg som kunde vaska fram de bästa (och billigaste) biljetterna på internetmarknaden för att på så sätt maximera sin vinst.
Som jag förstår av TS så finns det numera resebyråer som har ytterligare 'förädlat' ovanstående koncept. De säljer billiga, ej ombokningsbara biljetter till priset av ombokningsbara utan att erbjuda någon som helst 'ombokningsservice'. De spekulerar helt enkelt i att kunderna inte läser det finstilta. Då och då upptäcker en kund som TS tex att det finns allvarliga brister i deras offerter. Men vad gör det om man tjänar storklöver på alla de andra som aldrig byter sina reseplaner eller för sent upptäcker att de har betalat ett överpris?"
Nog om det, är redan utrett men vill visa på hur många resebyråer fungerar. Har snott denna infon från en annan resesida. Cred till S711 ifall han läser här.
"Under samtalet framkom det att de ofta sålde till sina kunder ej ombokningsbara och därför ytterst billiga biljetter. Kunderna fick dock garantier om en ny biljett om de behövde ändra i resplanerna och fick därför betala priset motsvarande en ombokningsbar biljett. M.a.o. spekulerade dem i att kunderna inte skulle behöva boka om tiderna och i de fall de faktiskt behövde ändra på tiderna så fick de helt enkelt en ny biljett. 'Ring mig, så fixar jag ditt problem utan merkostnader...' var det löftet som kunderna fick och de tycktes vara ytterst nöjda med denna personliga service i de fall det uppstod problem.
I de fall det inte kom till en ombokning gjorde resebyrån en jättevinst eftersom man sålde billiga och ej ombokningsbara till priset av ombokningsbara sådana. Dock fick man avsätta ca en tredjedel av vinsten för de fall där kunderna faktiskt använde sig av sin rätt att boka om flighten. Iaf menade killen från resebyrån att det var ett ytterst lukrativt sätt att dryga ut vinsterna i bolaget. Det fanns inte heller några moraliska betänkligheter eftersom man menade att kunden iaf alltid fick sitt problem löst genom denna konstruktion. Och om man norpade några slantar ifrån någon så var det inte från kunderna utan från flygbolagen som ju faktiskt resonerar på samma sätt i sin prissättning.
Bortsett från eventuella juridiska oklarheter tyckte jag att det låg en hel del i deras uppläggning. Tydligen insåg de att internetbokningar i framtiden kommer att tränga undan många resebyråer. Det ville då ha ett verktyg som kunde vaska fram de bästa (och billigaste) biljetterna på internetmarknaden för att på så sätt maximera sin vinst.
Som jag förstår av TS så finns det numera resebyråer som har ytterligare 'förädlat' ovanstående koncept. De säljer billiga, ej ombokningsbara biljetter till priset av ombokningsbara utan att erbjuda någon som helst 'ombokningsservice'. De spekulerar helt enkelt i att kunderna inte läser det finstilta. Då och då upptäcker en kund som TS tex att det finns allvarliga brister i deras offerter. Men vad gör det om man tjänar storklöver på alla de andra som aldrig byter sina reseplaner eller för sent upptäcker att de har betalat ett överpris?"
Jag köpte en resa med AOB Travel häromdagen, och godkände en summa på 3972 kr. När kvittot sedan kom visade det sig att de hade dragit 4071 kr, alltså 99 kr extra. Jag mejlade och frågade vad det var för extrakostnad, och fick då svaret att om jag vill komma i kontakt med dem kunde jag antingen köpa deras resebyråtjänst för 149 kr eller ringa deras servicetelefon för 10 kr/minut. Jag är alltså tvungen att betala för att få klaga!
Aldrig mer AOB Travel.
Aldrig mer AOB Travel.
Håller med alla som säger att kolla priser på OTA (Online Travel Agency) men boka på flygbolagets hemsida. Är så mycket säkrare om det blir nåt problem (såvida det inte är nåt lågprisflyg...).
Nog om det, är redan utrett men vill visa på hur många resebyråer fungerar
1 OTA Är online resebyrër som säljer flygbiljetter åt flygbolagen om jämför priser. men alla OTA har påslag
2 på flygbolahgen kan du bara boka flygbolagets linjer
3 Resekonsult ska du använda de säljer flygbiljetter på ALLA flygbolag utanpåslag tar samma service kostad oavsett pris på biljetten . De har också specialavtal med flygbolagen där du kan köpa billigare biljetter än online speciallt om du ska ha hotell eller hyrbil också. Dom hjälper dig också om det händer något med bokningen och informerar dig om de saker du ska tänka på
Nog om det, är redan utrett men vill visa på hur många resebyråer fungerar
1 OTA Är online resebyrër som säljer flygbiljetter åt flygbolagen om jämför priser. men alla OTA har påslag
2 på flygbolahgen kan du bara boka flygbolagets linjer
3 Resekonsult ska du använda de säljer flygbiljetter på ALLA flygbolag utanpåslag tar samma service kostad oavsett pris på biljetten . De har också specialavtal med flygbolagen där du kan köpa billigare biljetter än online speciallt om du ska ha hotell eller hyrbil också. Dom hjälper dig också om det händer något med bokningen och informerar dig om de saker du ska tänka på