Vattentät.....Undervattenskamera...vilket skämt....
Hallå!
Jag köpte en Olympus 1030 SW September-08 när jag skulle till
Thailand på semester. Köpte den just föratt den skulle gå att fota med
under vatten (ner till 10 m) Var lite orolig över detdär med vattentät så
jag tordes inte testa den under vattnet den gången.
Men nu i Januari 2010reste jag igen till THAILAND och då testsde jag att
fota när jag var på ensnorkeltur......men tji fick jag...det blev 4 bilder på fisk och korall,
sedan sa kameran ifrån "Ta ur kortet och torka mad en ren trasa".Det gjorde jag och
trodde att det var en tillfällighet bara, men vid nästa försök fick jag inte
en enda bild innan varningstexten kom upp igen.......
Så VATTENTÄT verkade den inte vara.
Någon annan som har en likadan kamera och haft samma problem???
Riktigt irriterad eftersom garantin för länge sedan gått ut.
Jag köpte en Olympus 1030 SW September-08 när jag skulle till
Thailand på semester. Köpte den just föratt den skulle gå att fota med
under vatten (ner till 10 m) Var lite orolig över detdär med vattentät så
jag tordes inte testa den under vattnet den gången.
Men nu i Januari 2010reste jag igen till THAILAND och då testsde jag att
fota när jag var på ensnorkeltur......men tji fick jag...det blev 4 bilder på fisk och korall,
sedan sa kameran ifrån "Ta ur kortet och torka mad en ren trasa".Det gjorde jag och
trodde att det var en tillfällighet bara, men vid nästa försök fick jag inte
en enda bild innan varningstexten kom upp igen.......
Så VATTENTÄT verkade den inte vara.
Någon annan som har en likadan kamera och haft samma problem???
Riktigt irriterad eftersom garantin för länge sedan gått ut.
Om det är ett fabrikationsfel så gäller väl garantin "hur länge som helst".
Problemet är väl bara att bevisa att det är ett fabrikationsfel... de lär ju ha nån bortförklaring.
Problemet är väl bara att bevisa att det är ett fabrikationsfel... de lär ju ha nån bortförklaring.
Hej
Min 790 SW har varit inne på reperation. Vi lämna in den för att skruvarna bakom luckan till UBS kabeln var rostig, men se det gick inte. För att de skulle skicka den på reperation så skulle där vara ett fel...och rostiga skruvar räknades inte. Men eftersom den vid något tillfälle inte fungerat så lyckades vi få fram ett fel när vi stod i butiken och kameran skickades på reperation.
Ang din typ av fel ....jag har dykt och tagit kort på 3-4 meters djup utan att din typ av fel har uppståt.
Men när vi var på Cap verde och stod några meter ut i vattnet och tog bilder när MONSTER vågor slog in över oss, så blev det samma problem.
När jag tog bort batteri och minneskort så var det bra med fukt i kameran. Den fick villa något dygn och sen fungera den...otroligt faktiskt.
Förstår att du känner dig besviken när du inte fick några bra undervattens bilder, men själv tycker jag att det är både svårt att filma och att ta kort på det sättet.
Och bilderna blir mer en rolig grej än att de är bra. Vi kollar själv inte på de bilderna eftersom kvaliten inte är speciellt bra. Om det nu är någon tröst.
/ R
Min 790 SW har varit inne på reperation. Vi lämna in den för att skruvarna bakom luckan till UBS kabeln var rostig, men se det gick inte. För att de skulle skicka den på reperation så skulle där vara ett fel...och rostiga skruvar räknades inte. Men eftersom den vid något tillfälle inte fungerat så lyckades vi få fram ett fel när vi stod i butiken och kameran skickades på reperation.
Ang din typ av fel ....jag har dykt och tagit kort på 3-4 meters djup utan att din typ av fel har uppståt.
Men när vi var på Cap verde och stod några meter ut i vattnet och tog bilder när MONSTER vågor slog in över oss, så blev det samma problem.
När jag tog bort batteri och minneskort så var det bra med fukt i kameran. Den fick villa något dygn och sen fungera den...otroligt faktiskt.
Förstår att du känner dig besviken när du inte fick några bra undervattens bilder, men själv tycker jag att det är både svårt att filma och att ta kort på det sättet.
Och bilderna blir mer en rolig grej än att de är bra. Vi kollar själv inte på de bilderna eftersom kvaliten inte är speciellt bra. Om det nu är någon tröst.
/ R
Citerat från tubbe:
Hej
/ R
Många affärer och tillverkarna är ena riktiga hästskojare när det gäller garantin! Bra att den krångla på affären så du fick en ny eller lagad kamera.
Hej
/ R
Citerat från mpc:
Har du gjort den ren efter All konst regler sköljt av den i sötvatten efter du Ni varit ner med den under vatten ????? om inte kan packningen ha torkat
påse är bara lite mer krångligare när man snokar
Mjoo självklart är det inte lika stabilt som en "fungerade" vanlig vattentät kamera...men jag skulle aldrig använda min vanliga kamera i vattnet utan precis som vi gjorde - använde en äldre kamera som fortfarande fungerar kanon men som vi kunde riskera att bli vattenskadad.
Har du gjort den ren efter All konst regler sköljt av den i sötvatten efter du Ni varit ner med den under vatten ????? om inte kan packningen ha torkat
Citerat från haikko:
men nu var det inte en påse man diskuter som du själv säger utan en kamera om varför det tog in vatten sen sa jag att jag tycker det med påse är krångligare det står jag för har själv en påse samt en mju olympus 725 som är vatten tätt men bara ner till 5 m
Citerat från mpc:
Mjoo självklart är det inte lika stabilt som en "fungerade" vanlig vattentät kamera...men jag skulle aldrig använda min vanliga kamera i vattnet utan precis som vi gjorde - använde en äldre kamera som fortfarande fungerar kanon men som vi kunde riskera att bli vattenskadad.Har du gjort den ren efter All konst regler sköljt av den i sötvatten efter du Ni varit ner med den under vatten ????? om inte kan packningen ha torkat
Tack för alla svar.
Jo jag torkade och sköljde med färskt vatten efteråt, som man skulle.
Den funkar som vanligt när man fotar på land, inga problem.
Jag frågade åxå när jag köpte kameran om man skulle lämna/skicka
den på service regelbundet. Men svaret var -Neeejdå, bara man sköljde
noga efter användning.
Vilka råd har ni fått i den frågan vid affären?
Skall ta en vända till stället för inköpet och försöka se till att jag slipper gå
omkring å känna mig blåst och besviken.
Tina.
Jo jag torkade och sköljde med färskt vatten efteråt, som man skulle.
Den funkar som vanligt när man fotar på land, inga problem.
Jag frågade åxå när jag köpte kameran om man skulle lämna/skicka
den på service regelbundet. Men svaret var -Neeejdå, bara man sköljde
noga efter användning.
Vilka råd har ni fått i den frågan vid affären?
Skall ta en vända till stället för inköpet och försöka se till att jag slipper gå
omkring å känna mig blåst och besviken.
Tina.
Har också en Pentax Optio W20 som man kan både filma med och ta kort med under vatten. Måste säga att första gången var jag skit nervös över att ens doppa ner kameran....hehe..men det gick, tjohoo och det var urkul att fota och filma under vatten.
Fungerar hur bra som helst.
Mvh Eva
Fungerar hur bra som helst.
Mvh Eva
Fick meddelande från Veiken om denna tråd. Jättetråkigt att du haft problem med din kamera. Jag köpte min kamera vid årsskiftet 2008-2009 eftersom vi skulle till Thailand i mars. Vi tog massor med bilder och hade inga problem alls. Gjorde ren den som det står i instruktionerna att man ska göra. Och öppnade luckor för att kontrollera och ev ta bort små droppar som kan ha kommit in där. Den var dessutom med på Leros i somras och jag tog massor med undervattensbilder där också.
Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med butiken där du köpte den. Som jag ser det så måste det vara ett fabrikationsfel. Förhoppningsvis får du hjälp trots att garantin egentligen gått ut. Lycka till!
Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med butiken där du köpte den. Som jag ser det så måste det vara ett fabrikationsfel. Förhoppningsvis får du hjälp trots att garantin egentligen gått ut. Lycka till!
Det är bara att lämna in kameran för du har ju 24 månader garanti på din olympuskamera så de kan ju inte neka dig en reparation om problemet är en brist från den var ny, har du vart i kontakt med stället du köpte kameran på? garantin gäller ju 24 månader från sept. 2008 alltså till september i år så det ska inte behöva vara nåt problem.
Bosse.
Bosse.
Om jag inte har helt fel så ska det vara 3 års garanti på alla produkter enligt svenska köplagen. Jag skulle kontakta butiken och begära att få lämna tillbaka den.
Citerat från packbacker:
Om jag inte har helt fel så ska det vara 3 års garanti på alla produkter enligt svenska köplagen. Jag skulle kontakta butiken och begära att få lämna tillbaka den.
Garantin bestämmer tillverkaren. Du har därimot 3 års reklamationsrätt - dvs fabrikationsfel! Testa säg att du använt den enligt manualen osv, då borde bvevisbördan ligga hos tillv. reperatör och säga att så inte är fallet.Om jag inte har helt fel så ska det vara 3 års garanti på alla produkter enligt svenska köplagen. Jag skulle kontakta butiken och begära att få lämna tillbaka den.
När det gäller undervattenskameror så vet jag att dessa har gummipackningar som gör dem vattentäta. Dessa packningar måste bytas med jämna mellanrum (står i manualen), gör man det inte så mister man garanti och reklamationsrätt.
Gamal tråd, men måste bara tillägga att jag haft två Olympuskameror dom har bägge läckt in saltvatten och lagt av helt. Garantitid ute på den ena och den andra säljarn expert på allum i partille att jag nog glömt stänga luckan. Den sista pajade förra veckan på cypern och är en Tough 12 megapixel. Nu blir det till att köpa den tredje men knappast en Olympus.