Vart ska jag växla pengar?

24 dec. 2017 22:02
Visningar: 657
Hej!

Jag ska åka runt lite i sydamerika/karibien och har ingen aning om hur jag ska göra med växling av pengar. Har förstått att det smidigaste (och billigaste) är att inte använda sitt bankkort.
Har VISA-kort.

Ska jag växla hemma i Sverige eller i länderna jag ska till?
Köper jag dollar och växlar i efterhand eller vad är bäst?

Hjälp mig!!

Länderna jag ska till är följande: Chile, Kuba, Dominikanska Republiken, Puerto Rico, Mexico och USA.

Någon med erfarenhet som vill hjälpa mig?
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Birgere
25 dec. 2017 09:28
Smidigast, billigast och säkrast är att använda ett bankkort. Se helst till att ha två olika kort med dig på resan om ett skulle strula. Låt gärna ett av korten vara ett kreditkort som du använder för betalningar och bankkortet företag i ATM.
Av Jonas73
25 dec. 2017 12:09
Hej,
Ja, det funkar utmärkt att ta ut kontanter i lokal valuta med Visakort i bankomater i
Syd- och Centralamerika (undantag Venezuela). Kreditkort med chip funkar inte i vissa äldre bankomater.

I Chile slipper du betala moms på hotellpriset om du betalar med dollar i kontanter eller med kreditkort. I övrigt funkar betalning med kreditkort i varierande grad i Sydamerika. Ofta får man rabatt på hotellpriset om man betalar kontant.

Det är länge sedan jag var på Kuba. När jag var där gällde det fortfarande att ta med sig Euro i kontanter och växla till konvertibla pesos på plats. Jag har hört att visakort numera ska fungera i bankomater men att uttagsavgiften är hög. Till Kuba rekommenderar jag att ta med Euro i kontanter.
/Jonas