Vart ska jag resa?? Behöver tips!

15 okt. 2008 15:14
Visningar: 288
Jag och tjejkompis har pratat om att sticka iväg på en resa i 5-6 veckor december -09/januari -10. Vi skulle gärna vilja ha lite tips på vart vi ska åka. Har funderat på bland annat Nya Zeeland, men vi vill inte ha så lång restid i sträck så då vill vi i så fall göra något/några stopp på både dit- och hemvägen. Kanske jorden runt? Hon vill inte åka till Afrika (varför vet jag inte), och jag skulle helst vilja besöka länder som jag inte varit i tidigare. Alla tips är välkomna!
Av Nickeb
15 okt. 2008 15:46
Personligen tycker jag det låter kort att klämma in fler stopp på 5-6 veckor, men visst någon vecka kan man väl lägga på annan ort.

Själv hade jag nog valt i borneo.......

Andra förslag kan ju vara: Indien, Sri Lanka, Killipinerna, Korea (österut) eller Cuba, Argentina, bolivia eller Jamaica (västerut)
Dessa resmål är sådana jag gärna själv skulle besöka.....
Av Trea
15 okt. 2008 17:54
Nya Zeeland är fantastiskt fint och rekommenderas verkligen! Vi var där i tre veckor, men hade nog behövt åtminstone en vecka till. Tre veckor var nästan lite kort... Eftersom resvägen verkligen är lång håller jag med, ett stopp på vägen är inte dumt för att slippa flyga allt i ett sträck! Men nån annan kanske har bättre tips om vart det är lämpligt att stanna på vägen...?
Av 76
15 okt. 2008 18:35
Brazilien eller helt klart Tanzania och Zanzibar, men det ligger ju i "Afrika" som är en ganska stor kontinent innehållande en jäkla massa länder som är härliga att besöka!! Lycka till och trevlig resa!
24 okt. 2008 18:22
Citerat från trea:
Nya Zeeland är fantastiskt fint och rekommenderas verkligen! Vi var där i tre veckor, men hade nog behövt åtminstone en vecka till. Tre veckor var nästan lite kort... Eftersom resvägen verkligen är lång håller jag med, ett stopp på vägen är inte dumt för att slippa flyga allt i ett sträck! Men nån annan kanske har bättre tips om vart det är lämpligt att stanna på vägen...?
Tack för ditt svar! Vad får man inte missa i Nya Zeeland?
25 okt. 2008 13:57
Var på NZ februari -07, fantastisk natur. Kan mest om natur och fåglar, vet hur intresserad du är, men här kommer lite tips. Wellington är fint, lite utanför (tio min. med bussen) ligger Karori wildlife sancturay. Det är ett stort område som inhängnats och introducerade djur, som råttor, avlägsnats så att de inhemska djuren (de vi inte hunnit utrota) fått en fristad. Här finns den riktiga florna och faunan. Det finns fina stigar i olika längd och man kan se massor av fåglar tex papegojor, bla vid fågelmatningar. På sydön kan man få se pingviner på några meters håll när de kommer upp i skymningen för att mata sina ungar (Otago penninsula vid Dunedin). Turer för att se pingviner kan bli för turistiga. Franz Josef är mysigt. En av höjdpunkterna med resan var en lite toppbestigning av Avalache Peak vid Arhurs pass. Vacker utsikt och på toppen hälsades vi av häftiga keapapegojor -en snodde min strumpa!
25 okt. 2008 14:09
Citerat från stefania:
Var på NZ februari -07, fantastisk natur. Kan mest om natur och fåglar, vet hur intresserad du är, men här kommer lite tips. Wellington är fint, lite utanför (tio min. med bussen) ligger Karori wildlife sancturay. Det är ett stort område som inhängnats och introducerade djur, som råttor, avlägsnats så att de inhemska djuren (de vi inte hunnit utrota) fått en fristad. Här finns den riktiga florna och faunan. Det finns fina stigar i olika längd och man kan se massor av fåglar tex papegojor, bla vid fågelmatningar. På sydön kan man få se pingviner på några meters håll när de kommer upp i skymningen för att mata sina ungar (Otago penninsula vid Dunedin). Turer för att se pingviner kan bli för turistiga. Franz Josef är mysigt. En av höjdpunkterna med resan var en lite toppbestigning av Avalache Peak vid Arhurs pass. Vacker utsikt och på toppen hälsades vi av häftiga keapapegojor -en snodde min strumpa!
Tack så jättemycket!
Av Ullsan
25 okt. 2008 14:52
Citerat från sannabus:
Jag och tjejkompis har pratat om att sticka iväg på en resa i 5-6 veckor december -09/januari -10. Vi skulle gärna vilja ha lite tips på vart vi ska åka. Har funderat på bland annat Nya Zeeland, men vi vill inte ha så lång restid i sträck så då vill vi i så fall göra något/några stopp på både dit- och hemvägen. Kanske jorden runt? Hon vill inte åka till Afrika (varför vet jag inte), och jag skulle helst vilja besöka länder som jag inte varit i tidigare. Alla tips är välkomna!
Hej vi gjorde stop over i Tokyo o Brisbane, Australien o sen 3 v med bil runt nord o syd ön i NZ men 1-2 v till där skulle varit bra! Så mycket vackert o se o uppleva!! Lycka till
26 okt. 2008 09:31
Citerat från ullsan:
Citerat från sannabus:
Hej vi gjorde stop over i Tokyo o Brisbane, Australien o sen 3 v med bil runt nord o syd ön i NZ men 1-2 v till där skulle varit bra! Så mycket vackert o se o uppleva!! Lycka till
Tack så mycket!
14 nov. 2008 20:59
Ingen mer som har några förslag?
14 nov. 2008 21:42
Citerat från aquaholic:
Rundresa i Sydamerika? Både att se och göra och lata sig.
Några tips på var?
14 nov. 2008 22:08
Citerat från sannabus:
Citerat från aquaholic:
Rundresa i Sydamerika? Både att se och göra och lata sig.
Några tips på var?
Nja, jag har själv inte varit där men är nyfiken på Peru, Equador, Argentina och Brasilien.
Av Pogge
14 nov. 2008 22:53
Tja. jag har vart på NZ mycket, och jag skulle rekomendera er att hyra en bil så ni kan ta er runt lätt. För utan bil missar man en massa fina grejjer. den saken e säker. Jag tycker personligen att till NZ åker man för naturupplevelserna. (även om det kanske inte e riktigt så ortroligt som det låter där)
Mount Cook va grymt snyggt på vinter där, vet inte hur det ser ut så här års... likaså Lake Pukaki och lake tekapo

ha så kul
Johan
17 nov. 2008 12:12
Åk till Brazilien!!!!
Helt underbar natur,sköna människor och god mat&dryck.
Suveränt om man vill leva hyfsat billigt,grym shopping etc.
Ni måste se Rio och ön Ilha Grande.

Lycka till!
p.s kolla mina bilder