Vart åker ni 2014?
Hej alla!
Såg ett äldre inlägg där någon hade frågat vart folk tänkte resa under 2009 och det var superintressant och gav många idéer.
Så, är det någon som vill dela med sig av årets planer?
Om ni ska resa i år, vart åker ni i? Och varför just dit?
Såg ett äldre inlägg där någon hade frågat vart folk tänkte resa under 2009 och det var superintressant och gav många idéer.
Så, är det någon som vill dela med sig av årets planer?
Om ni ska resa i år, vart åker ni i? Och varför just dit?
Det vi har planerat är att vi kommer att åka till Indien, närmare bestämt Andamanerna. Tillbringa ca 2v där för att sedan ta oss vidare till Vietnam (HCMC) för att ta oss in i Kambodja via Phu Quoc, detta för att hinna se lite av både Kambodjas kust och inland utan att behöva transporteras allt för mycket i landet fram och tillbaka innan vi rör oss ner mot Ao Nang i Thailand. Då min flickvän för 10 år sedan var med i tsunami katastrofen så vill vi vara på plats på 10 års dagen. Sen tillbaka norrut till BKK för att flyga hem!
Vi valde denna kombo just pga att det i år är 10år sedan tsunami katastrofen slog till. Men vi ville samtidigt inte ha en hel lång vistelse i Thailand, så vi kombinerar det med Indien,Kambodja + HCMC och Andamanerna innan dessa öar börja ta emot internationella charterturister. Det kommer bli en ganska intensiv tripp men för oss är inte destinationen det viktigaste utan även resan dit !
Vi valde denna kombo just pga att det i år är 10år sedan tsunami katastrofen slog till. Men vi ville samtidigt inte ha en hel lång vistelse i Thailand, så vi kombinerar det med Indien,Kambodja + HCMC och Andamanerna innan dessa öar börja ta emot internationella charterturister. Det kommer bli en ganska intensiv tripp men för oss är inte destinationen det viktigaste utan även resan dit !
Just nu är arbetslivet ganska mycket på resande fot – delar min tid mellan Stockholm och New York, vilket gjort mig mindre benägen att resa för nöjes skull – men utan egna trevligheter i kalendern skulle jag bli knäpp. Så...
Spikat:
- Colorado – lite sen vårskidåkning i Arapahoe Basin. Orten har öppet sent (brukar stänga i juni).
- Tanzania – ytterligare en sväng med världens bäste safariguide. Även om jag varit i parkerna (northern loop) flera gånger tidigare, så tröttnar jag aldrig. Kanske kommer vi ner till Selous i år också.
- Norge – när mina vänner hoppar ner i nylondräkter, går jag upp på berget vid världens vackraste fjord. Finns ingenting liknande. Och ingen är oberörd av att se människor lämna klippan och dyka ner mot det lilla näset vid fjorden 984 meter nedanför.
- Roadtrip på Balkan – Kroatien, Bosnien, Montenegro, Albanien, Kosovo, Serbien. Två dagar i varje land. Balkan är speciellt. Vackert. Inte så tillrättalagt. En del mörka minnen från deras moderna historia.
Bubblare (planerade, ej spikade):
- Etiopien – stenkyrkorna i Lalibela med goda vänner.
- Island – lite fotografering. Researchat och klart. Fem koncentrerade dagar på topphotell + i tält. Udda combo men effektiv för plåtandet.
- Och nästa vinter blir det en resa LÅÅNGT söderut.
Med reservation för ytterligare spontana infall...
:: hkn ::
Spikat:
- Colorado – lite sen vårskidåkning i Arapahoe Basin. Orten har öppet sent (brukar stänga i juni).
- Tanzania – ytterligare en sväng med världens bäste safariguide. Även om jag varit i parkerna (northern loop) flera gånger tidigare, så tröttnar jag aldrig. Kanske kommer vi ner till Selous i år också.
- Norge – när mina vänner hoppar ner i nylondräkter, går jag upp på berget vid världens vackraste fjord. Finns ingenting liknande. Och ingen är oberörd av att se människor lämna klippan och dyka ner mot det lilla näset vid fjorden 984 meter nedanför.
- Roadtrip på Balkan – Kroatien, Bosnien, Montenegro, Albanien, Kosovo, Serbien. Två dagar i varje land. Balkan är speciellt. Vackert. Inte så tillrättalagt. En del mörka minnen från deras moderna historia.
Bubblare (planerade, ej spikade):
- Etiopien – stenkyrkorna i Lalibela med goda vänner.
- Island – lite fotografering. Researchat och klart. Fem koncentrerade dagar på topphotell + i tält. Udda combo men effektiv för plåtandet.
- Och nästa vinter blir det en resa LÅÅNGT söderut.
Med reservation för ytterligare spontana infall...
:: hkn ::
Om 8 v åker vi till Rhodos för en veckas semester ihop med goda vänner, varken sambon el jag har varit på charterresa på över 20 år så det ska bli lite kul och uppleva all-inclusive semester.
I sommar blir det bara en veckas semester för min del och då blir det en liten tripp till föräldrahemmet i Småland o till goda vänner i Åhus.
Sen avslutar vi året med en 4 v semester i Thailand tillsammans m några av barnen, barnbarn o goda vänner.
I sommar blir det bara en veckas semester för min del och då blir det en liten tripp till föräldrahemmet i Småland o till goda vänner i Åhus.
Sen avslutar vi året med en 4 v semester i Thailand tillsammans m några av barnen, barnbarn o goda vänner.
Åker till Island över påsken. I november blir det sydamerika i 8 veckor.
Ecuador, Peru, Bolivia, Argentina, Paraguay och Brasilien.
Island för att det passar för en weekendresa, och för dom varma källorna.
Sydamerika för att jag aldrig varit där, och det finns massor jag vill se.
Ecuador, Peru, Bolivia, Argentina, Paraguay och Brasilien.
Island för att det passar för en weekendresa, och för dom varma källorna.
Sydamerika för att jag aldrig varit där, och det finns massor jag vill se.
Hej,
Först ett antal resor med kortare flygtid;
Paris Disneyland i april,
Spanien/ Andalucia från Gillbatar till Nerja i sommar;)
Bosnien augusti
LA i början på nästa år få min man fyller 40!
Först ett antal resor med kortare flygtid;
Paris Disneyland i april,
Spanien/ Andalucia från Gillbatar till Nerja i sommar;)
Bosnien augusti
LA i början på nästa år få min man fyller 40!
I februari var vi på en weekend i Warszawa.
I mars var vi en helg i Riga.
I april åker jag med tjejkompisarna till Barcelona
i Juli spenderar vi en vecka i Kroatien & 3 dagar i Budva
I december ska vi roadtripa i Kalifornien i 18 dagar.
2014 blir ett härligt resår! :)
I mars var vi en helg i Riga.
I april åker jag med tjejkompisarna till Barcelona
i Juli spenderar vi en vecka i Kroatien & 3 dagar i Budva
I december ska vi roadtripa i Kalifornien i 18 dagar.
2014 blir ett härligt resår! :)
Planering æn så længe:
*Vårskidåkning vid Gaustablikk, Norge - April (Familj + vænner)
* Legoland, Danmark - Maj (Resan før sonen)
* Gozo, Malta - Maj (Resan før familjen)
* Cykla Rallarvegen, Norge - Juni (Resan før mig)
*Vårskidåkning vid Gaustablikk, Norge - April (Familj + vænner)
* Legoland, Danmark - Maj (Resan før sonen)
* Gozo, Malta - Maj (Resan før familjen)
* Cykla Rallarvegen, Norge - Juni (Resan før mig)
Jag har slutat att flyga( har blivit ännu mer miljötillvänd) så jag tänkte mig en tågresa till Amsterdam - Bryssel och sedan snabbtåget EuroStar under Engelska kanalen till London.Stannar ett par dagar där. Sedan troligen en tågluff i syd-och västliga England.Väl tillbaka på kontinenten en avstickare till Sanremo på den Italienska Rivieran......jo, jag är senior.
Lycka till alla som reser mot sina drömmar i denna sommar 2014.
Lycka till alla som reser mot sina drömmar i denna sommar 2014.
Har varit på MADEIRA i januari (många tragiska händelser senaste tiden, så vi åkte dit bara för att koppla av, vandra och ha det skönt)
Nästa resa blir KORSIKA, flyger till Ajaccio, sedan hyrbil och boenden i Bonifacio, Piana och Ajaccio. Det blir 2:a gången på Korsika (1:a gången med barn och barnbarn, så då var vi på samma plats hela tiden.)
Sedan till BERGEN (min mammas födelsestad). Bor i Bergen men ska göra utflykter därifrån.
Kanske även blir en tur till KROATIEN i september. Ön Vis (Komiza) och kanske någon mer plats där.
Nästa resa blir KORSIKA, flyger till Ajaccio, sedan hyrbil och boenden i Bonifacio, Piana och Ajaccio. Det blir 2:a gången på Korsika (1:a gången med barn och barnbarn, så då var vi på samma plats hela tiden.)
Sedan till BERGEN (min mammas födelsestad). Bor i Bergen men ska göra utflykter därifrån.
Kanske även blir en tur till KROATIEN i september. Ön Vis (Komiza) och kanske någon mer plats där.
Kina - precis hemkommen. Resan var en present till min mamma som fyllde 60 så det var egentligen hennes önskan om resmål. Mitt mål var att vandra på Kinesiska muren och där har jag nu svettas några timmar..
Nya Zeeland- I okt/nov. Dit har jag alltid velat åka eftersom jag gillar natur och äventyr. Och så är jag Sagan om Ringen fantast, så det kommer att besökas några inspelningsplatser.
Om ekonomin tillåter så kan det bli någon vandringsvecka i Europa i sommar med..
Nya Zeeland- I okt/nov. Dit har jag alltid velat åka eftersom jag gillar natur och äventyr. Och så är jag Sagan om Ringen fantast, så det kommer att besökas några inspelningsplatser.
Om ekonomin tillåter så kan det bli någon vandringsvecka i Europa i sommar med..
Skulle åkt till Barcelona idag, men strejken på Lufthansa satte käppar i hjulen för det. Blir en tur till Köpenhamn istället.
Sen blir det tåglugg i sommar ifrån Split i Kroatien till Budapest, Bratislava, Wien, Prag och slutdestination Krakow. Kanske blir någon liten tur någon stans varmare i senhösten.
Sen blir det tåglugg i sommar ifrån Split i Kroatien till Budapest, Bratislava, Wien, Prag och slutdestination Krakow. Kanske blir någon liten tur någon stans varmare i senhösten.