Varning för SunResidence Travel Collection
Jag kikar på en resa till Maldiverna och då dyker bland annat Sun Residence upp. Nu är jag lite försiktig med att beställa och min larmklocka började tjuta när jag googlade lite.
Efter samtal till Kammarkollegiet visar det sig att de fått betala ut pengar (av anledning som jag inte känner till) och att det tydligen är många resenärer som inte fått ut varken resehandlingar eller haft någon hotellbokning när de kommit ner till resmålet.
Handläggaren på kammarkollegiet sa direkt "Boka ABSOLUT inte"!
Trist att ett sådant bolag inte stoppas...
Efter samtal till Kammarkollegiet visar det sig att de fått betala ut pengar (av anledning som jag inte känner till) och att det tydligen är många resenärer som inte fått ut varken resehandlingar eller haft någon hotellbokning när de kommit ner till resmålet.
Handläggaren på kammarkollegiet sa direkt "Boka ABSOLUT inte"!
Trist att ett sådant bolag inte stoppas...
Svaret är borttagen på grund av brott mot Reseguidens användarvillkor
Citerat från Margaretha52:
Jag och min familj har rest med Sunresidence 1-2 gånger per år sedan 2014, ibland bara jag och min man men nu sist i mars med barn och barnbarn till Maldiverna och Constance Moofushi och har bara gott att säga. Under alla år har vi fått bästa möjliga service och support med en kunskap som är svår att hitta nån annanstans. Vi är vana resenärer och krävande och köper inte vad som helst eller av vem som helst. Vi har även vänner som rest med den här resebyrån sista året och som även de varit nöjda. Det är självklart tråkigt för de som råkat illa ut men tror det är en tillfällighet. Oftast finns sanningen någonstans mitt emellan.
"Margaretha52" - frågan gällde inte huruvida Sun Residence ger god support och service eller bistår med kunskaper. Frågan gällde deras finansiella åtaganden och lagliga åtaganden gentemot sina kunder. Har man inte ställt garanti ska man inte heller sälja paketresor vilket man gör reklam för på sin hemsida. När två handläggare (den ena på kammarkollegiet och den andra på konsumentverket) dessutom, i klartext, säger "boka inte" - då reagerar i alla fall jag.Jag och min familj har rest med Sunresidence 1-2 gånger per år sedan 2014, ibland bara jag och min man men nu sist i mars med barn och barnbarn till Maldiverna och Constance Moofushi och har bara gott att säga. Under alla år har vi fått bästa möjliga service och support med en kunskap som är svår att hitta nån annanstans. Vi är vana resenärer och krävande och köper inte vad som helst eller av vem som helst. Vi har även vänner som rest med den här resebyrån sista året och som även de varit nöjda. Det är självklart tråkigt för de som råkat illa ut men tror det är en tillfällighet. Oftast finns sanningen någonstans mitt emellan.
Det är förmodligen en katastrof för de sällskapen som råkat illa ut och att du väljer att bortförklara detta med att det är en tillfällighet är verkligen nedvärderande gentemot de drabbade. Och vilken 'sanning' du refererar till vet jag inte - det jag däremot vet är att många har blivit drabbade vilket jag tycker är helt förfärligt.
Mer i ärendet...
Information om SunResidence Travel Collection AB
8 maj 2019
Kammarkollegiet har beslutat om att betala ut ersättning enligt resegarantilagen ur den säkerhet som SunResidence Travel Collection AB har ställt.
Flera ansökningar om ersättning enligt resegarantilagen har kommit in till Kammarkollegiet efter att SunResidence har ställt in vissa resor helt eller delvis.
Trots att SunResidence har meddelat såväl resenärerna som Kammarkollegiet att återbetalning ska ske har detta inte skett. Kammarkollegiet har därför gjort bedömningen att det framstår som sannolikt att det bristande fullgörandet beror på insolvens hos SunResidence.
Kammarkollegiet beslutar att reseföretag ska ställa en resegaranti beräknat på företagets budget. Vid den årliga prövningen för fastställande av resegaranti har SunResidence Travel Collection AB inte lämnat in begärda uppgifter i tid och de uppgifter som har lämnats in har inte varit korrekta.
Reseföretaget SunResidence Travel Collection AB har ställt en resegaranti på 250 000 kr. Då den av SunResidence ställda säkerheten inte täcker de ersättningar som sökandena är berättigade till har Kammarkollegiet gjort en procentuell fördelning. Resenärerna har fått en ersättning på ca 60 procent. Kammarkollegiet har inlett ett tillsynsärende mot SunResidence Travel Collection AB.
Läs mer om ansökning om ersättning ur resegarantin på Kammarkollegiets webbsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Information om SunResidence Travel Collection AB
8 maj 2019
Kammarkollegiet har beslutat om att betala ut ersättning enligt resegarantilagen ur den säkerhet som SunResidence Travel Collection AB har ställt.
Flera ansökningar om ersättning enligt resegarantilagen har kommit in till Kammarkollegiet efter att SunResidence har ställt in vissa resor helt eller delvis.
Trots att SunResidence har meddelat såväl resenärerna som Kammarkollegiet att återbetalning ska ske har detta inte skett. Kammarkollegiet har därför gjort bedömningen att det framstår som sannolikt att det bristande fullgörandet beror på insolvens hos SunResidence.
Kammarkollegiet beslutar att reseföretag ska ställa en resegaranti beräknat på företagets budget. Vid den årliga prövningen för fastställande av resegaranti har SunResidence Travel Collection AB inte lämnat in begärda uppgifter i tid och de uppgifter som har lämnats in har inte varit korrekta.
Reseföretaget SunResidence Travel Collection AB har ställt en resegaranti på 250 000 kr. Då den av SunResidence ställda säkerheten inte täcker de ersättningar som sökandena är berättigade till har Kammarkollegiet gjort en procentuell fördelning. Resenärerna har fått en ersättning på ca 60 procent. Kammarkollegiet har inlett ett tillsynsärende mot SunResidence Travel Collection AB.
Läs mer om ansökning om ersättning ur resegarantin på Kammarkollegiets webbsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Vi åkte med detta bolag den 6juni 2019.
Skulle får vår dröm bröllopsresa, med det slutade i kaos...!
Vi kom till Seychellerna och det fanns inget bokat till oss!!
Vi hade betalt 50 000:- och fick betala allt igen på plats för att ha någonstans att bo.
Vi har fortfarande inte fått nån pengar tillbaka.... :-(
Skulle får vår dröm bröllopsresa, med det slutade i kaos...!
Vi kom till Seychellerna och det fanns inget bokat till oss!!
Vi hade betalt 50 000:- och fick betala allt igen på plats för att ha någonstans att bo.
Vi har fortfarande inte fått nån pengar tillbaka.... :-(
Citerat från Martina840518:
Vi åkte med detta bolag den 6juni 2019.
Skulle får vår dröm bröllopsresa, med det slutade i kaos...!
Vi kom till Seychellerna och det fanns inget bokat till oss!!
Vi hade betalt 50 000:- och fick betala allt igen på plats för att ha någonstans att bo.
Vi har fortfarande inte fått nån pengar tillbaka.... :-(
Katastrof! Hoppas det löser sig. Annars, polisanmäl för bedrägeri. Detta är utstuderat och jag har fått privat mail från fler drabbade som inte heller fått tillbaka pengar från dem.
Vi åkte med detta bolag den 6juni 2019.
Skulle får vår dröm bröllopsresa, med det slutade i kaos...!
Vi kom till Seychellerna och det fanns inget bokat till oss!!
Vi hade betalt 50 000:- och fick betala allt igen på plats för att ha någonstans att bo.
Vi har fortfarande inte fått nån pengar tillbaka.... :-(