Varning för resebolaget Travelbird!
Jag och min sambo vill utfärda en stark varning för resebolaget Travelbird! Vi har också hört om många andra som varit med om att bli helt utelämnade i det land de vistas i när väl något inträffar! Hädanefter kommer vi att boka flyg och hotell på egen hand eller via annat resebolag. Vi kom nyligen hem ifrån Budapest som vi bokat via just Travelbird och vi önskar inte att fler ska behöva vara med om det som vi var med om, då vi i grunden älskar att resa och se oss omkring. Berättar här vad som hände.. vi ångrar hela resan djupt även om Budapest annars är en vacker stad..
Vi båda jobbar hårt om dagarna och hade längtat efter att få komma iväg på tu man hand bara vi två, en skön sparesa till Budapest (känt för sina varma mineralbad).
Hotellet som vi skulle bo på visade sig vara väldigt elegant på utsidan och hade ett riktigt bra centralt läge! Vi blev mottagna av en uppklädd portier, checkade in och fick vår nyckel och en kostymklädd man som bar vår resväska visade oss vägen till rummet. Humöret på topp, detta skulle bli så himla härligt och med spa i anslutning till hotellet!
Börjar dock ana onåd när mannen visar oss längre och längre bort i de långa korridorerna, miljöerna börjar nu se allt mer slitna ut. Försöker ändå tänka positivt att rummet säkert är bra då det är så Travelbird marknadsfört detta 4stjärniga hotell... När mannen öppnar upp är det en unken miljö och doft som slår emot en... Ett oerhört slitet rum, två enkelsängar långt ifrån varandra till mig och sambon. Det hänger slasar från madrassen eller om det är madrasskyddet så det ser trasigt och ofräscht ut. Känns som ett gammalt sovjetiskt vårdinrättningsrum eller liknande och med en skitig röd heltäckningsmatta. Får panikkänsla i rummet, jag som ändå är ganska van att ut o resa o inte är så knusslig. Säger till mannen att detta inte är vad som bokat och att vi ju såklart önskar dubbelsäng. Ska försöka göra historien kort.
Ner till reception igen, byta nyckel OCH vi får ett av hotellets rökrum (cigarett på dörren som ej var förkryssad). Röken slog emot oss kraftfullt när dörren öppnades och vi som icke-rökare gick inte ens in.
Nytt rum efter mycket förhandling, var lite fräschare och vi tänker att det får duga. Dock stenhård säng utan någon bäddmadrass. Vi är inte knussliga här heller och har en medelhård ikeasäng hemma men denna är stenhård och det känns som att ligga på golvet Tänker att detta kan gå dåligt, men vi orkar inte gå en vända till receptionen igen då vi är så trötta. Jag vaknar dock kl 05'00 på morgonen av kraftiga molande ryggsmärtor. Hela ryggen gör så fruktansvärt ont. Brukar typ aldrig ha besvär med sådant så känns så typiskt på en sparesa. Sätter mig i stolen på rummet med täcke och försöker sova ett par timmar. Det går sådär på den hårda stolen. Går sedan ner till receptionen, trötta, och vi förklarar att vår säng är alldeles för hård.
Hotellet menar att det är detta Travelbird har bokat, enkla rum och de har inte specificerat ytterligare. Vi får komma tillbaka kl 12 samma dag och får då avbryta stadsvistelsen för att gå tillbaka till hotellet. Får ett nytt rum där oerhört stark parfymlukt slår emot en när vi öppnar dörren, istället för cigarettrök. Vi orkar dock inte fråga om att byta igen och vädrar istället hela dagen för att försöka få bort lukten. Sängen är oerhört hård där oxå och vaknar kl.04.00 nästa morgon och vet knappt vad jag ska göra. Efter massa om och men byts madrassen till slut ut och vi kunde sedan sova normalt .Detta pågick under flera dagar innan det rättades till och vi var båda oerhört trötta och besvikna under vistelsen! Är man trött före en semesterresa blir man ju knappast piggare av något sånt här och inte ultimat för en relation heller, när man åker bort för att få koppla av! En stor del av resan gick ut på att försöka få ett ok rum med en ok säng....Tog också oerhört mycket tid med att maila fram och tillbaka med Travelbird. När vi kom till Budapest första dagen var det ingen som svarade ens på kundtjänst. Travelbird hjälpte oss inte i vår situation, då de menade att de inte kunde göra något från Sverige?!? De är väl dock ett resebolag som vi hade bokat igenom?
Personal på kundtjänsten berättade att de varit med om detta flera gånger tidigare, att Travelbirds resenärer har fått sämre rum än utlovat då Travelbird har rabatterade priser och att hotellen då ger de bättre rummen till vanliga resenärer som bokar på vanligt sätt eller som inte bokar genom sådana lågprisföretag som Travelbird.
Vi kommer aldrig någonsin våga boka via Travelbird igen och vi vill föregå som varnande exempel!! Vi tvingades som sagt sköta alla turer själva med hotellet i Budapest och kände oss helt utelämnade! Och trötta, ledsna och besvikna när vi kom hem...
Vårt råd till alla är att undvika lågprisföretag som Travelbird, då riskerna är alldeles för höga att man blir riktigt missnöjd. Vill man inte välja ett större resebolag så kan man många gånger boka riktigt bra resor både snabbt, smidigt och till vettiga priser själv på nätet, tex flygstol och det hotell man själv önskar. Vi har gjort så tidigare och blivit riktigt nöjda. Vill man delta i särskilda utflykter på plats har vi även lärt oss att det ofta är väldigt smidigt att boka själv när man väl är där och lite se vad som verkar populärt och mest prisvärt.
Som sagt, första och sista gången med Travelbird!
Vi båda jobbar hårt om dagarna och hade längtat efter att få komma iväg på tu man hand bara vi två, en skön sparesa till Budapest (känt för sina varma mineralbad).
Hotellet som vi skulle bo på visade sig vara väldigt elegant på utsidan och hade ett riktigt bra centralt läge! Vi blev mottagna av en uppklädd portier, checkade in och fick vår nyckel och en kostymklädd man som bar vår resväska visade oss vägen till rummet. Humöret på topp, detta skulle bli så himla härligt och med spa i anslutning till hotellet!
Börjar dock ana onåd när mannen visar oss längre och längre bort i de långa korridorerna, miljöerna börjar nu se allt mer slitna ut. Försöker ändå tänka positivt att rummet säkert är bra då det är så Travelbird marknadsfört detta 4stjärniga hotell... När mannen öppnar upp är det en unken miljö och doft som slår emot en... Ett oerhört slitet rum, två enkelsängar långt ifrån varandra till mig och sambon. Det hänger slasar från madrassen eller om det är madrasskyddet så det ser trasigt och ofräscht ut. Känns som ett gammalt sovjetiskt vårdinrättningsrum eller liknande och med en skitig röd heltäckningsmatta. Får panikkänsla i rummet, jag som ändå är ganska van att ut o resa o inte är så knusslig. Säger till mannen att detta inte är vad som bokat och att vi ju såklart önskar dubbelsäng. Ska försöka göra historien kort.
Ner till reception igen, byta nyckel OCH vi får ett av hotellets rökrum (cigarett på dörren som ej var förkryssad). Röken slog emot oss kraftfullt när dörren öppnades och vi som icke-rökare gick inte ens in.
Nytt rum efter mycket förhandling, var lite fräschare och vi tänker att det får duga. Dock stenhård säng utan någon bäddmadrass. Vi är inte knussliga här heller och har en medelhård ikeasäng hemma men denna är stenhård och det känns som att ligga på golvet Tänker att detta kan gå dåligt, men vi orkar inte gå en vända till receptionen igen då vi är så trötta. Jag vaknar dock kl 05'00 på morgonen av kraftiga molande ryggsmärtor. Hela ryggen gör så fruktansvärt ont. Brukar typ aldrig ha besvär med sådant så känns så typiskt på en sparesa. Sätter mig i stolen på rummet med täcke och försöker sova ett par timmar. Det går sådär på den hårda stolen. Går sedan ner till receptionen, trötta, och vi förklarar att vår säng är alldeles för hård.
Hotellet menar att det är detta Travelbird har bokat, enkla rum och de har inte specificerat ytterligare. Vi får komma tillbaka kl 12 samma dag och får då avbryta stadsvistelsen för att gå tillbaka till hotellet. Får ett nytt rum där oerhört stark parfymlukt slår emot en när vi öppnar dörren, istället för cigarettrök. Vi orkar dock inte fråga om att byta igen och vädrar istället hela dagen för att försöka få bort lukten. Sängen är oerhört hård där oxå och vaknar kl.04.00 nästa morgon och vet knappt vad jag ska göra. Efter massa om och men byts madrassen till slut ut och vi kunde sedan sova normalt .Detta pågick under flera dagar innan det rättades till och vi var båda oerhört trötta och besvikna under vistelsen! Är man trött före en semesterresa blir man ju knappast piggare av något sånt här och inte ultimat för en relation heller, när man åker bort för att få koppla av! En stor del av resan gick ut på att försöka få ett ok rum med en ok säng....Tog också oerhört mycket tid med att maila fram och tillbaka med Travelbird. När vi kom till Budapest första dagen var det ingen som svarade ens på kundtjänst. Travelbird hjälpte oss inte i vår situation, då de menade att de inte kunde göra något från Sverige?!? De är väl dock ett resebolag som vi hade bokat igenom?
Personal på kundtjänsten berättade att de varit med om detta flera gånger tidigare, att Travelbirds resenärer har fått sämre rum än utlovat då Travelbird har rabatterade priser och att hotellen då ger de bättre rummen till vanliga resenärer som bokar på vanligt sätt eller som inte bokar genom sådana lågprisföretag som Travelbird.
Vi kommer aldrig någonsin våga boka via Travelbird igen och vi vill föregå som varnande exempel!! Vi tvingades som sagt sköta alla turer själva med hotellet i Budapest och kände oss helt utelämnade! Och trötta, ledsna och besvikna när vi kom hem...
Vårt råd till alla är att undvika lågprisföretag som Travelbird, då riskerna är alldeles för höga att man blir riktigt missnöjd. Vill man inte välja ett större resebolag så kan man många gånger boka riktigt bra resor både snabbt, smidigt och till vettiga priser själv på nätet, tex flygstol och det hotell man själv önskar. Vi har gjort så tidigare och blivit riktigt nöjda. Vill man delta i särskilda utflykter på plats har vi även lärt oss att det ofta är väldigt smidigt att boka själv när man väl är där och lite se vad som verkar populärt och mest prisvärt.
Som sagt, första och sista gången med Travelbird!
Är Travelbird ett charterbolag eller vad är det? Har aldrig hört talas om dem.
Vi hade aldrig heller hört talas om dem tidigare utan var bara av en ren slump vi hittade till deras sida. Är ett litet reseföretag. Flyg och hotell ingår alltid i deras resor och det kan man ju lika gärna boka smidigt genom reseguiden tex. Vi kommer nog att boka härigenom inför semestern i sommar.
Vi kände bara att vi ville varna utifall att någon gick i funderingar att boka via dem :) Vi önskar själva att vi inte hade varit så snabba med att boka. Finns säkert de som haft bra resor med dem också men enligt alla negativa rescensioner så lämnar de en verkligen i sticket när något inträffar tyvärr och en skälig kompensation efter resan är tyvärr ofta att glömma.... Detta med usla hotellrum som inte motsvarar vad som utlovats har många varit med om som bokat därigenom och som personal på Travelbird även bekräftat.
Vi kände bara att vi ville varna utifall att någon gick i funderingar att boka via dem :) Vi önskar själva att vi inte hade varit så snabba med att boka. Finns säkert de som haft bra resor med dem också men enligt alla negativa rescensioner så lämnar de en verkligen i sticket när något inträffar tyvärr och en skälig kompensation efter resan är tyvärr ofta att glömma.... Detta med usla hotellrum som inte motsvarar vad som utlovats har många varit med om som bokat därigenom och som personal på Travelbird även bekräftat.
Du skummade igenom inlägget förstår jag.... Nej verkligen inte därför.... Det handlar om hur man hjälper resenärerna på en resa, kan ju handla om allt ifrån att hjälpa till med ett nytt hotellrum eller i annat fall om det inte går att lösa, med ett annat hotell... Många kunder som varit med om detta i olika länder och på olika hotell... Själva grejen med ett lågprisreseföretag som har rabatterade avtal med olika hotell är att hotellen många gånger inte är glada i detta och ger de bättre rummen till de andra resenärerna. Vilket även har bekräftats av Travelbird själva. Personalen alltså, inte deras chef 😉
Personalen på hotellet uppgav att de gärna hade gett oss ett bättre rum, men att då Travelbird bokat deras allra enklaste rum (mkt lägre standard än ett vandrarhemsrum i Sverige) hade de andra hunnit bokas upp. Så jag skyller inte detta på hotellet! Hotellet hade alltså riktigt fina rum, men som sagt.....
I övrigt gillar jag hårda sängar, men jag vill inte det ska kännas lika hårt som om man sov på ett golv.... Hotellet hade bra rum också med ok sängar, men det var inget sådant rum som vi fick... Som sagt så handlar inte detta inlägg om sängarna som sådana, utan om att resebyrån inte bistår sina resenärer när det uppstår problem och felaktig marknadsföring. Första och sista gången som sagt. Går lika snabbt, om inte fortare att boka flyg och hotell själv genom tex reseguiden. Ett dyrköpt misstag som vi ångrar.
Personalen på hotellet uppgav att de gärna hade gett oss ett bättre rum, men att då Travelbird bokat deras allra enklaste rum (mkt lägre standard än ett vandrarhemsrum i Sverige) hade de andra hunnit bokas upp. Så jag skyller inte detta på hotellet! Hotellet hade alltså riktigt fina rum, men som sagt.....
I övrigt gillar jag hårda sängar, men jag vill inte det ska kännas lika hårt som om man sov på ett golv.... Hotellet hade bra rum också med ok sängar, men det var inget sådant rum som vi fick... Som sagt så handlar inte detta inlägg om sängarna som sådana, utan om att resebyrån inte bistår sina resenärer när det uppstår problem och felaktig marknadsföring. Första och sista gången som sagt. Går lika snabbt, om inte fortare att boka flyg och hotell själv genom tex reseguiden. Ett dyrköpt misstag som vi ångrar.
Ni har väl reklamerat om resan inte uppfyllde det som utlovades?
Kom ni inte överens kan ni alltid gå till ARN eller domstol.
Dömer ju inte efter ett fåtal vittnesmål men lite känsla av att man säljer paketresor men utan någon service under resan, alltså ungefär vad man själv kan sätta ihop.
Lite ur de omfattande villkoren:
Artikel 15 - Hjälp och stöd
a. Beroende på omständigheterna är TravelBird skyldigt att förse resenären med hjälp och stöd om resepaketet inte uppfyller de förväntningar som resenären rimligen kunde ha haft på grund av kontraktet. Om resenären kräver hjälp av TravelBird är han/hon är skyldig att kontakta TravelBird omedelbart vid platsen under kontorstid. Kostnaderna därav kommer att bäras av TravelBird om och i den mån bristen i genomförandet av avtalet är hänförlig till TravelBird i enlighet med artikel 14.3.
b. Om orsaken är hänförlig till resenären är TravelBird endast skyldigt att tillhandahålla hjälp och stöd i den mån som skäligen kan förväntas. I sådana fall kommer kostnaderna att bäras av resenären.
Om resepaket inte uppfyller de förväntningar som resenären rimligen kunde ha haft på kontraktet på grund av omständigheter som är hänförliga till varken resenären eller TravelBird kommer vardera parten att bära sin egen förlust. För TravelBird kommer detta att omfatta utplacering av extra arbetskraft och för resenären kommer det att omfatta ytterligare kostnader för logi och hemresa.
Kom ni inte överens kan ni alltid gå till ARN eller domstol.
Dömer ju inte efter ett fåtal vittnesmål men lite känsla av att man säljer paketresor men utan någon service under resan, alltså ungefär vad man själv kan sätta ihop.
Lite ur de omfattande villkoren:
Artikel 15 - Hjälp och stöd
a. Beroende på omständigheterna är TravelBird skyldigt att förse resenären med hjälp och stöd om resepaketet inte uppfyller de förväntningar som resenären rimligen kunde ha haft på grund av kontraktet. Om resenären kräver hjälp av TravelBird är han/hon är skyldig att kontakta TravelBird omedelbart vid platsen under kontorstid. Kostnaderna därav kommer att bäras av TravelBird om och i den mån bristen i genomförandet av avtalet är hänförlig till TravelBird i enlighet med artikel 14.3.
b. Om orsaken är hänförlig till resenären är TravelBird endast skyldigt att tillhandahålla hjälp och stöd i den mån som skäligen kan förväntas. I sådana fall kommer kostnaderna att bäras av resenären.
Om resepaket inte uppfyller de förväntningar som resenären rimligen kunde ha haft på kontraktet på grund av omständigheter som är hänförliga till varken resenären eller TravelBird kommer vardera parten att bära sin egen förlust. För TravelBird kommer detta att omfatta utplacering av extra arbetskraft och för resenären kommer det att omfatta ytterligare kostnader för logi och hemresa.
Nu vet jag inte vad du förväntade dig för hjälp av TB på plats, men det normala förfarandet är ju att man löser sådant med hotellet/flygbolaget osv direkt på plats. Du kanske brukar åka på vanliga charterresor där man har någon form av "vingrepresentant" på plats som löser sådant. Är du inte nöjd med resan så får du lämna en skriftlig klagan till TB.
Du har däremot rätt i att många hotell brukar skriva avtal med "lågprisföretag" om att sälja sina sämre rum till kraftigt rabatterade priser så inte så konstigt att hotellet var ovilliga att ge er ett "vanligt" rum.
Nä, gör du på det normala sättet i framtiden o boka flyg o boende separat så att du vet vad du får.
Du har däremot rätt i att många hotell brukar skriva avtal med "lågprisföretag" om att sälja sina sämre rum till kraftigt rabatterade priser så inte så konstigt att hotellet var ovilliga att ge er ett "vanligt" rum.
Nä, gör du på det normala sättet i framtiden o boka flyg o boende separat så att du vet vad du får.
Tack för era svar!
Vi har reklamerat skriftligen och muntligt och vi får några få hundralappar i kompensation. Företagets policy är att generellt som max ge 10 procent i ersättning på hotellkostnaden. Det blir typ ingenting för en sådan resa. Vi är dock inte ute efter mer pengar, det kommer ändå inte ta bort själva upplevelsen. Vi ser oss ändå som relativt vana resenärer och hade inte förväntat oss någon representant på plats. Dock hade vi önskat att de hade gjort något konkret i vår situation eller bokat ett annat hotell till oss eftersom de ok rummen var fullbokade.
Vi har lärt oss en läxa, billigt är ju inte alltid bra och det är som sagt mycket bättre att själv boka vad man vill ha. Vi såg tex att hade vi bokat flyg själva samma datum hade det till och med blivit ännu billigare än via Travelbird!
Vi är som ovan nämnt inte ute efter mer kompensation, vi orkar inte dra det längre för småsummor. Vi vill däremot varna andra för lågprisföretag som exempelvis Travelbird.
Vi har reklamerat skriftligen och muntligt och vi får några få hundralappar i kompensation. Företagets policy är att generellt som max ge 10 procent i ersättning på hotellkostnaden. Det blir typ ingenting för en sådan resa. Vi är dock inte ute efter mer pengar, det kommer ändå inte ta bort själva upplevelsen. Vi ser oss ändå som relativt vana resenärer och hade inte förväntat oss någon representant på plats. Dock hade vi önskat att de hade gjort något konkret i vår situation eller bokat ett annat hotell till oss eftersom de ok rummen var fullbokade.
Vi har lärt oss en läxa, billigt är ju inte alltid bra och det är som sagt mycket bättre att själv boka vad man vill ha. Vi såg tex att hade vi bokat flyg själva samma datum hade det till och med blivit ännu billigare än via Travelbird!
Vi är som ovan nämnt inte ute efter mer kompensation, vi orkar inte dra det längre för småsummor. Vi vill däremot varna andra för lågprisföretag som exempelvis Travelbird.
Citerat från Vagabond82:
Tack för era svar!
Vi har reklamerat skriftligen och muntligt och vi får några få hundralappar i kompensation. Företagets policy är att generellt som max ge 10 procent i ersättning på hotellkostnaden. Det blir typ ingenting för en sådan resa. Vi är dock inte ute efter mer pengar, det kommer ändå inte ta bort själva upplevelsen. Vi ser oss ändå som relativt vana resenärer och hade inte förväntat oss någon representant på plats. Dock hade vi önskat att de hade gjort något konkret i vår situation eller bokat ett annat hotell till oss eftersom de ok rummen var fullbokade.
Vi har lärt oss en läxa, billigt är ju inte alltid bra och det är som sagt mycket bättre att själv boka vad man vill ha. Vi såg tex att hade vi bokat flyg själva samma datum hade det till och med blivit ännu billigare än via Travelbird!
Vi är som ovan nämnt inte ute efter mer kompensation, vi orkar inte dra det längre för småsummor. Vi vill däremot varna andra för lågprisföretag som exempelvis Travelbird.
Ja, jag skulle ju inte boka genom dessa företag ;-)Tack för era svar!
Vi har reklamerat skriftligen och muntligt och vi får några få hundralappar i kompensation. Företagets policy är att generellt som max ge 10 procent i ersättning på hotellkostnaden. Det blir typ ingenting för en sådan resa. Vi är dock inte ute efter mer pengar, det kommer ändå inte ta bort själva upplevelsen. Vi ser oss ändå som relativt vana resenärer och hade inte förväntat oss någon representant på plats. Dock hade vi önskat att de hade gjort något konkret i vår situation eller bokat ett annat hotell till oss eftersom de ok rummen var fullbokade.
Vi har lärt oss en läxa, billigt är ju inte alltid bra och det är som sagt mycket bättre att själv boka vad man vill ha. Vi såg tex att hade vi bokat flyg själva samma datum hade det till och med blivit ännu billigare än via Travelbird!
Vi är som ovan nämnt inte ute efter mer kompensation, vi orkar inte dra det längre för småsummor. Vi vill däremot varna andra för lågprisföretag som exempelvis Travelbird.
De har 400 anställda som "fixar" resor, de ska ju förmodligen ha lön, pengarna lär ju komma från deras kunder..........
Ja, vi gjorde ett bittert misstag där...
Huvudkontoret är i Amsterdam och de är ett antal medarbetare som du säger... Dock verkar de ju vara lediga på helgen... Svenska kundtjänsten ska nås på vardagar men bara fram till kl 17 (!) och därefter engelsktalande kundtjänst i Amsterdam under helgen. Vi kom fram på en lördag, men vi fick inte kontakt med någon på kundtjänst från Amsterdam... De var väl också lediga förmodligen.... Lyckades få till en mailkontakt med en medarbetare från Sverige, han tyckte synd om oss men kunde inget göra. När vi väl fick kontakt med dem på telefon efter helgen var det bara till svar typ, vad tråkigt, vi beklagar, men vi kan inte göra något från Sverige. Där och då ångrade vi oss gruvligt att vi inte hade skött det hela själva från första början.....
Huvudkontoret är i Amsterdam och de är ett antal medarbetare som du säger... Dock verkar de ju vara lediga på helgen... Svenska kundtjänsten ska nås på vardagar men bara fram till kl 17 (!) och därefter engelsktalande kundtjänst i Amsterdam under helgen. Vi kom fram på en lördag, men vi fick inte kontakt med någon på kundtjänst från Amsterdam... De var väl också lediga förmodligen.... Lyckades få till en mailkontakt med en medarbetare från Sverige, han tyckte synd om oss men kunde inget göra. När vi väl fick kontakt med dem på telefon efter helgen var det bara till svar typ, vad tråkigt, vi beklagar, men vi kan inte göra något från Sverige. Där och då ångrade vi oss gruvligt att vi inte hade skött det hela själva från första början.....
Den upplevelsen med Travelbird känner vi inte igen, har rest med företaget flera gånger utan bekymmer, tvärtom
mycket bra service och trevligt bemötande. När det gäller sängarna på hotell så belastar jag inte resebolaget för detta utan namnge hotellet så vi och travelbird slipper att boka detta
mycket bra service och trevligt bemötande. När det gäller sängarna på hotell så belastar jag inte resebolaget för detta utan namnge hotellet så vi och travelbird slipper att boka detta