Varning för Framtidsresor

27 mars 2015 19:32
Visningar: 2268
Jag vill varna alla som eventuellt är på gång att köpa en resa av Framtidsresor. Företaget har stora likvida problem, skatteskulder och betalningsförelägganden. Själv väntar jag sedan en månad tillbaka på över 30 000:- som ska återbetalas till mig. Ligger på och vill ha mina pengar tillbaka och enda responsen är hotfulla mejl där de hotar med polisanmälan.
Av Birgere
28 mars 2015 10:25
Dom brukar ju dyka upp på div svarta listor.
Får man fråga på vilken grund dom hotar med en polisanmälan?
28 mars 2015 10:57
>Citerat från Birgere:
Dom brukar ju dyka upp på div svarta listor.
Får man fråga på vilken grund dom hotar med en polisanmälan?
För att vi har uttryckt åsikter precis som denna på offentliga medier samt att dom känner sig trakasserade när vi mejlar o ringer så gott som dagligen för att få dom att betala tillbaka pengarna dom tillskansat sig. Dom har ingen grund för att polisanmäla så ser deras mejl mer som ett försök att skrämma oss till tystnad.
Av Birgere
28 mars 2015 11:31
Det är nog som du säger bara en luftsving för att skrämmas.
Varningen är nog rättfärdigad då företaget har ett negativt eget kapital och därmed inget företag jag skulle skicka in pengar till.
Lycka till med dina krav (om dom nu är berättigade), det handlar nog inte om att dom inte vill utan att dom inte kan betala dig.
28 mars 2015 17:03
Önskar jag läst deras bokslut innan vi köpte resa av dom...pengarna vi väntar på är återbetalning som de bekräftat att vi ska få tillbaka.
Av Izode
28 mars 2015 23:29
Ja vad ska man säga..det är iaf en tragisk läsning deras bokslut - Negativt eget kapital (ska enligt AB-lagen upprätta kontrollbalansräkning men det är inte gjort), restförda skatter, verkar finnas ont om pengar.. Allt detta ligger säkert bakom att de jävlas...
Av Izode
31 mars 2015 08:35
En fundering :/ Framtidsresor har släckt ner möjligheten att kunna boka resor via den egna hemsida i mitten på mars - kan det ha ngt att göra med att de har ett betalningsföreläggande till företaget som säljer/distribuerar bokningssystem till dem?! fokus är väl ändå att se till att fler inte råkar illa ut..och då kallas det väl INTE förtal eller hot?! Då är det väl yttrandefrihet som gäller vid polisanmälan?!
Tilläggas kan att; så länge de har ett kassaflöde kan de undvika konkurs..så pengarna som Du väntar på har väl används till att betala gamla räkningar - för några krediter och lån får de inte med en kreditvärdighet/raiting på 1 och alla betalningsförelägganden... Ett seriöst företag har inga betalningsanmärkningar!
Av Izode
7 apr. 2015 16:57 (redigerad)
Inga pengar tillbaka, ingen personal på plats, inte sedan långt före påsk! De är som bortblåsta! Telefonnumret går till lillebror LEJONRESOR - Där sitter en person, vrider sig som en mask och ljuger! Nu kan man undra hur seriöst är LEJONRESOR som vill svara i telefon för Framtidsresor och dessutom ljuga - hur kan man om man vill vara seriös ens samarbeta med ett så oseriöst reseföretag som FRAMTIDSRESOR AB?!
Telefonsamtal till kammarkollegiet, som ställt ett vite till Framtidsresor för resegaranti - något de inte vill eller får banken att ställa upp med - istället väljer man som svar till kammarkollegiet - vi tänker upphöra med vår verksamhet - detta säger man samtidigt som man står på tur mässan i Göteborg och via hemsidan fortsätter att sälja resor..resor utan resegarantier och resor som inte finns!
Det är fler än jag som ringt kammarkollegiet när det gäller just FRAMTIDSRESOR.
Av Birgere
7 apr. 2015 18:02
Citerat från Izode:
Inga pengar tillbaka, ingen personal på plats, inte sedan långt före påsk! De är som bortblåsta! Telefonnumret går till lillebror LEJONRESOR - Där sitter en person, vrider sig som en mask och ljuger! Nu kan man ju undra hur seriöst är det bolaget som vill svara i telefon för Framtidsresor och ljuga - hur kan man om man vill vara seriös ens samarbeta med ett så oseriöst reseföretag som FRAMTIDSRESOR AB?! Och hur seriöst verkar LEJONRESOR vara?
Telefonsamtal till kammarkollegiet, som ställt ett vite till Framtidsresor för resegaranti - något de inte vill eller får banken att ställa upp med - istället väljer man som svar till kammarkollegiet - vi tänker upphöra med vår verksamhet - detta säger man samtidigt som man står på tur mässan i Göteborg och via hemsidan fortsätter att sälja resor..resor utan resegarantier och resor som inte finns!
Det är fler än jag som ringt kammarkollegiet när det gäller just FRAMTIDSRESOR.
Nu säger Lejonresors representant, ni ska få era pengar, men inte just idag, någon gång i april kanske..
Blanda inte ihop seriositet att företaget är på obestånd. Även ett bra företag kan få problem.

Men när det gäller just Framtidsresor så agerar dom ju just nu lite knepigt.
Idag flashar dom på sin hemsida:

Res friare – boka ditt eget flyg!
Tiderna förändras, nu bokar du enkelt din flygresa på internet och kan välja den flygväg du själv vill. Därför presenterar vi ett nytt koncept då vi inte längre inkluderar flygresan utan satsar på hotell, med service på plats i Sydamerika och Karibien.

Min tolkning är att deras resegaranti har gått åt skogen samt att dom mycket väl ha obetalda skulder till flygbolagen så dessa har stoppat samarbetet med resebyrån.

kanske har ägarna redan dragit till Sydamerika och gått under jorden?
Av Izode
7 apr. 2015 19:03
Att de har ändrat på hemsidan beror på att de inte längre har någon resegaranti - de får ingen bankgaranti på det belopp som kammarkollegiet beslutat. De kan alltså inte sälja paketresor längre, de har sagt till kammarkollegiet att de ska upphöra med sin verksamheten, enligt kammarkollegiet stod de på TUR mässan och fortsatte sälja paketresor och annonserade även om paketresor på sin hemsida. På hemsidan går det även att läsa att de har garantier hos kammarkollegiet, vilket inte stämmer! och pga av detta är de tvungna att ändra koncept, då låter det lite fräck att skriva - Det blåser nya vindar...
9 apr. 2015 08:01
Om du har betalat med kort så skulle jag kontakta din kortutgivare. Det framstår som att du och Framtidsresor är överens om att du inte fått varan/tjänsten som överenskommet och då borde din kortutgivare hålla dig skadeslös.

Bara en tanke. Vet inte om den är rätt men hoppas att det funkar.
Av Izode
9 apr. 2015 08:40
Hej och tack för svar...
Det gick inte att betala med kort på plats eller via nätet till Framtidsresor.
Vi prövar allt, de har fått 43970:-:(
Vagabond ska göra en artikel om Framtidsresor, det är flera som råkat illa ut...
Anmält till ARN, ringt kronofogden, tingsrätten, kammarkollegiet och mycket mycket mer...så mycket negativ information - och det bästa av allt, det är gratis och offentligt!
Tanken med att varna är ju för att inte fler ska göra som vi gjorde...och att konsekvensen av det blir så här!
Som konsument och köp av resor är man rättslös och livegen!
Framtidsresor följer inte ens de regler de så fint gör reklam för på hemsidan
Tilläggas kan att de har ingen resegaranti hos kammarkollegiet, något som också (iaf igår) stod på deras hemsidan...
Anledningen till att de ändrar resekoncept är ju för att banken dragit tillbaka bankgarantin till kammarkollegiet...
Några få samtal till tingsrätten, kammarkollegiet, kronigogden och gör en kreditupplysning innan Ni bokar.
Med facit i hand skulle jag satt in pengarna på t ex Statsmisdionrns konto - då hade det iaf kommit fler till godo
Känns sisådär när VD:n bor ute i Långedrag och sitter på pengar! pengar han egentligen inte har rätt att behålla...
9 apr. 2015 15:18
Hej,

Vi beklagar den situationen du går igenom och hoppas på att du får rättelse från Framtidsresor snarast.

Anledningen att du träffade Lejonresors personal när du besökte kontoret var att vi delar lokal och att vi svarade på deras telefon under den perioden pga. sjukfrånvaro.

Det vi har fått veta från Framtidsresor är att de ska betala. Dock är detta det enda vi vet. Hoppas verkligen att du förstår att vi på Lejonresor inte ansvarar för detta eller kan ge dig bättre besked. Vill du ha konkreta besked rekommenderar vi dig att kontakta personalen på Framtidsresor via mejl.

Har du frågor ang. Lejonresor eller vill du veta mer om oss så är du välkommen att kontakta oss via telefon, mail eller boka ett personligt möte.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
(Logga in för att se e-postadress)
031-7110081
9 apr. 2015 15:55
Man bör nog se upp med detta!

Märkligt att man anger en mejladress till framtidsresor, se längs ner här http://www.lejonresor.se/om-lejonresor/

Man benämner företaget "Framtidsresor/Lejonresor" här http://www.lejonresor.se/resevillkor/ där man också hänvisar till Framtidsresor för resevillkoren. Samma telefonnummer? Samma adress.....

De verkar framställa sig som ett och samma företag http://besoksguiden.svenskamassan.se/en/Exhibitor/Details?projectId=15010&exhibitorId=24608&exProjectId=0

Verkar vara samma verksamhet alltså, kanske man vill slippa den gamla soppan genom att köra ett nytt bolag? Döm själv men som sagt se upp.
9 apr. 2015 16:55
Citerat från Lejonresor:
Hej,

Vi beklagar den situationen du går igenom och hoppas på att du får rättelse från Framtidsresor snarast.

Anledningen att du träffade Lejonresors personal när du besökte kontoret var att vi >
Det vi har fått veta från Framtidsresor är att de ska betala. Dock är detta det enda vi vet. Hoppas verkligen att du förstår att vi på Lejonresor inte ansvarar för detta eller kan ge dig bättre besked. Vill du ha konkreta besked rekommenderar vi dig att kontakta personalen på Framtidsresor via mejl.
delar lokal och att vi svarade på deras telefon under den perioden pga. sjukfrånvaro.

Har du frågor ang. Lejonresor eller vill du veta mer om oss så är du välkommen att kontakta oss via telefon, mail eller boka ett personligt möte.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
(Logga in för att se e-postadress)
031-7110081
Tack för ditt inlägg! Jag kan inte annat än tolka det som att även ni börjar få det hett om fötterna...? Att ni enbart delar lokal och svarar i telefon är en lögn, till för bara några dagar sedan satt ni i varandras styrelser, samma VD för båda bolagen...undrar just varför allt detta har ändrats så plötsligt? Man ska välja sin samarbetspartner likväl som vi konsumenter i större utsträckning borde kontrollera en resebyrå INNAN vi bokar och betalar en resa. Ni stod tillsammans på Svenska mässan där Framtidsresor trots, att de inte har någon resegaranti ställd till Kammarkollegiet, fortsatte att sälja paketresor. Jag fick i dagarna ett meddelande från en tjej som köpt en resa, och som hon skrev " jag betalade, sen blev det bara tyst"... och tystnaden är också något jag bemöts av i de mejl jag skickar till Framtidsresor, så din rekommendation att kontakta dom via mejl den går bort! För övrigt är det ju enligt egen utsago Ni som läser deras mejl vid "sjukfrånvaron".
9 apr. 2015 19:47
Hej igen,

För tillfället kan jag bara tilläga att vi sedan en kort period tillbaka delar vi enbart lokaler.

Vi har gått skilda vägar och Lejonresor har en ny styrelse och ägare. Lejonresor har haft ett nära samarbete med Framtidsresor och deras VD har varit även VD för Lejonresor.

Lejonresor har varit en avdelning med ansvar för egen budget, personal, reseverksamhet och kundadministration/hantering. Vår dåvarande avdelning har exempelvis hyrt in sig i Framtidsresors lokaler.

Lejonresor har dock inte varit en del utav Framtidsresors styrelse och inte haft inblick i Framtidsresors verksamhet.

Lejonresor har jobbat och jobbar med zero- error arbetssätt vilket innebär att vi strävar och uppnått till största utsträckning vår målsättning med nöjda kunder.

Vi har givetvis haft ett fåtal kunder som återkommit till oss med mindre anmärkningar och vi har löst situationen direkt med kunderna som tyckt att lösningen från vår sida har varit rättvis och godtagit lösningen. En kund har gått vidare till ARN och ARN gick i princip på vår linje.

Sedan 2009 har vi haft hand om Lejonresor och haft hundratals nöjda, underbara kunder som gett oss sitt förtroende flera gånger om och upptäckt många länder i Afrika och Asien. Samt rekommenderat oss till vänner och släkt.

Vi går igenom en omfattande förändring nu, vilket vi ser väldig positiv på. Det handlar om nya ägare, eventuellt nya lokaler, ny hemsida (som vi håller på med att uppdatera och kan därför innehålla information som inte längre är aktuell/detta kom vi ut med för några veckor sedan på Facebook) och fantastiska resor.

Vi kan inte uttala oss om Framtidsresor och kommer inte att läsa eller svara på deras mail eller telefon. Därför kommer vi inte heller svara på några frågor gällande deras verksamhet.

Har ni fler frågor som rör Lejonresor är ni välkomna att kontakta oss igen. Vi besvarar gärna era frågor.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
(Logga in för att se e-postadress)
031-7110081
9 apr. 2015 20:32
Citerat från Lejonresor:
Hej igen,

För tillfället kan jag bara tilläga att vi sedan en kort period tillbaka delar vi enbart lokaler.

Vi har gått skilda vägar och Lejonresor har en ny styrelse och ägare. Lejonresor har haft ett nära samarbete med Framtidsresor och deras VD har varit även VD för Lejonresor.

Lejonresor har varit en avdelning med ansvar för egen budget, personal, reseverksamhet och kundadministration/hantering. Vår dåvarande avdelning har exempelvis hyrt in sig i Framtidsresors lokaler.

Lejonresor har dock inte varit en del utav Framtidsresors styrelse och inte haft inblick i Framtidsresors verksamhet.

Lejonresor har jobbat och jobbar med zero- error arbetssätt vilket innebär att vi strävar och uppnått till största utsträckning vår målsättning med nöjda kunder.

Vi har givetvis haft ett fåtal kunder som återkommit till oss med mindre anmärkningar och vi har löst situationen direkt med kunderna som tyckt att lösningen från vår sida har varit rättvis och godtagit lösningen. En kund har gått vidare till ARN och ARN gick i princip på vår linje.

Sedan 2009 har vi haft hand om Lejonresor och haft hundratals nöjda, underbara kunder som gett oss sitt förtroende flera gånger om och upptäckt många länder i Afrika och Asien. Samt rekommenderat oss till vänner och släkt.

Vi går igenom en omfattande förändring nu, vilket vi ser väldig positiv på. Det handlar om nya ägare, eventuellt nya lokaler, ny hemsida (som vi håller på med att uppdatera och kan därför innehålla information som inte längre är aktuell/detta kom vi ut med för några veckor sedan på Facebook) och fantastiska resor.

Vi kan inte uttala oss om Framtidsresor och kommer inte att läsa eller svara på deras mail eller telefon. Därför kommer vi inte heller svara på några frågor gällande deras verksamhet.

Har ni fler frågor som rör Lejonresor är ni välkomna att kontakta oss igen. Vi besvarar gärna era frågor.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
(Logga in för att se e-postadress)
031-7110081
Jag ifrågasätter inte att Ni har massa nöjda, underbara resenärer, har faktiskt inte ifrågasatt er verksamhet överhuvudtaget. Men har man Framtidsresors telefon omkopplad till sin egen verksamhet (när dessa själva gör sig oanträffbara), tar emot deras besök på företaget samt ger sig in i diskussionen kring vårt ärende, då duger det inte att försöka göra sig oskyldig på det här forumet! Ni har själva försatt er i den här situationen genom Ert agerande!!
Av Birgere
9 apr. 2015 20:43
Citerat från Yvonnekron:
Citerat från Lejonresor:
Hej igen,

För tillfället kan jag bara tilläga att vi sedan en kort period tillbaka delar vi enbart lokaler.

Vi har gått skilda vägar och Lejonresor har en ny styrelse och ägare. Lejonresor har haft ett nära samarbete med Framtidsresor och deras VD har varit även VD för Lejonresor.

Lejonresor har varit en avdelning med ansvar för egen budget, personal, reseverksamhet och kundadministration/hantering. Vår dåvarande avdelning har exempelvis hyrt in sig i Framtidsresors lokaler.

Lejonresor har dock inte varit en del utav Framtidsresors styrelse och inte haft inblick i Framtidsresors verksamhet.

Lejonresor har jobbat och jobbar med zero- error arbetssätt vilket innebär att vi strävar och uppnått till största utsträckning vår målsättning med nöjda kunder.

Vi har givetvis haft ett fåtal kunder som återkommit till oss med mindre anmärkningar och vi har löst situationen direkt med kunderna som tyckt att lösningen från vår sida har varit rättvis och godtagit lösningen. En kund har gått vidare till ARN och ARN gick i princip på vår linje.

Sedan 2009 har vi haft hand om Lejonresor och haft hundratals nöjda, underbara kunder som gett oss sitt förtroende flera gånger om och upptäckt många länder i Afrika och Asien. Samt rekommenderat oss till vänner och släkt.

Vi går igenom en omfattande förändring nu, vilket vi ser väldig positiv på. Det handlar om nya ägare, eventuellt nya lokaler, ny hemsida (som vi håller på med att uppdatera och kan därför innehålla information som inte längre är aktuell/detta kom vi ut med för några veckor sedan på Facebook) och fantastiska resor.

Vi kan inte uttala oss om Framtidsresor och kommer inte att läsa eller svara på deras mail eller telefon. Därför kommer vi inte heller svara på några frågor gällande deras verksamhet.

Har ni fler frågor som rör Lejonresor är ni välkomna att kontakta oss igen. Vi besvarar gärna era frågor.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
(Logga in för att se e-postadress)
031-7110081
Jag ifrågasätter inte att Ni har massa nöjda, underbara resenärer, har faktiskt inte ifrågasatt er verksamhet överhuvudtaget. Men har man Framtidsresors telefon omkopplad till sin egen verksamhet (när dessa själva gör sig oanträffbara), tar emot deras besök på företaget samt ger sig in i diskussionen kring vårt ärende, då duger det inte att försöka göra sig oskyldig på det här forumet! Ni har själva försatt er i den här situationen genom Ert agerande!!
Don't shoot the messenger..
10 apr. 2015 11:16
Hej igen,

Anledningen att vi gått in i diskussionen är att Lejonresor nämns i tidigare inlägg: Vårt mål har varit att bringa klarhet.
Inga pengar tillbaka, ingen personal på plats, inte sedan långt före påsk! De är som bortblåsta! Telefonnumret går till lillebror LEJONRESOR - Där sitter en person, vrider sig som en mask och ljuger! Nu kan man undra hur seriöst är LEJONRESOR som vill svara i telefon för Framtidsresor och dessutom ljuga - hur kan man om man vill vara seriös ens samarbeta med ett så oseriöst reseföretag som FRAMTIDSRESOR AB?!
Telefonsamtal till kammarkollegiet, som ställt ett vite till Framtidsresor för resegaranti - något de inte vill eller får banken att ställa upp med - istället väljer man som svar till kammarkollegiet - vi tänker upphöra med vår verksamhet - detta säger man samtidigt som man står på tur mässan i Göteborg och via hemsidan fortsätter att sälja resor..resor utan resegarantier och resor som inte finns!
Det är fler än jag som ringt kammarkollegiet när det gäller just FRAMTIDSRESOR.
Hoppas som sagt att du får rättelse snarast och att ditt ärende hanteras på bästa sätt.

Vi tackar ödmjukast för de goda råden.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
Av Izode
10 apr. 2015 11:28
Ja vad ska man säga...Att LEJONRESOR nämns är ju pga Ert samröre med FRAMTIDSRESOR - samma VD som FRAMTIDSRESOR tills för några dagar sedan. Jag sitter precis med telefon och ringer FRAMTIDSRESOR 031-7110061 och rösten som svarar säger "HEJ OCH VÄLKOMMEN TILL LEJONRESOR....igår kväll när ni skrev på RESEFORUM hade ni kopplat om och då sa rösten på telefonsvararen "HEJ OCH VÄLKOMMEN TILL FRAMTIDSRESOR...men idag. just nu är det LEJONRESOR igen!?!!
Lejonresor är Framtidsresor´s ansikte utåt - svarar på telefon, mail och tar emot de besök som ska till Framtidsresor. De är represent för Framtidsresor - samtidigt skriver man på reseforum att man inte vet något, att man bara delar lokal - tror ni själva på det ni skriver? Jag tänker inte nöja med en massa lögner - jag ska iaf driva detta tills jag får tillbaks mina pengar om det så ska ta resten av mitt liv...
Citerat från Lejonresor:
Hej igen,

Anledningen att vi gått in i diskussionen är att Lejonresor nämns i tidigare inlägg: Vårt mål har varit att bringa klarhet.
Inga pengar tillbaka, ingen personal på plats, inte sedan långt före påsk! De är som bortblåsta! Telefonnumret går till lillebror LEJONRESOR - Där sitter en person, vrider sig som en mask och ljuger! Nu kan man undra hur seriöst är LEJONRESOR som vill svara i telefon för Framtidsresor och dessutom ljuga - hur kan man om man vill vara seriös ens samarbeta med ett så oseriöst reseföretag som FRAMTIDSRESOR AB?!
Telefonsamtal till kammarkollegiet, som ställt ett vite till Framtidsresor för resegaranti - något de inte vill eller får banken att ställa upp med - istället väljer man som svar till kammarkollegiet - vi tänker upphöra med vår verksamhet - detta säger man samtidigt som man står på tur mässan i Göteborg och via hemsidan fortsätter att sälja resor..resor utan resegarantier och resor som inte finns!
Det är fler än jag som ringt kammarkollegiet när det gäller just FRAMTIDSRESOR.
Hoppas som sagt att du får rättelse snarast och att ditt ärende hanteras på bästa sätt.

Vi tackar ödmjukast för de goda råden.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
Av Izode
10 apr. 2015 11:45 (redigerad)
Vi söker FRAMTIDSRESOR, men det är David på LEJONRESOR som möter upp i porten, det är David på LEJONRESOR som svarar i telefon - (numera kan man ju inte bara dyka upp - man ska boka tid för ett personligt möte). Det är David på LEJONRESOR som lovar att återkomma med besked om FRAMTIDSRESOR tänker betala tillbaka våra pengar - Han återkommer naturligtvis inte som avtalat!
Och Ni vill att jag ska tro på att ni inte har något ihop..hoppas innerligt att de som läser här på reseguiden kan läsa mellan raderna...David tycker att jag är liiiite arg - men jag kan slänga ut frågan här, om det bara är jag som skulle vara arg i en sådan här situation? att betala 43970:- för ingenting och dessutom inte får tillbaka pengarna? Han får väl ta min ilska då han frivilligt låter FRAMTIDSRESOR koppla över sin telefon till LEJONRESOR - visst sjutton också, ni delade ju bara lokal! eller vad var det ni på LEJONRESOR skulle bringa klarhet i? Det här att ni är FRAMTIDSRESORS ansikte utåt eller varför man kommer till LEJONRESOR när man ringer FRAMTIDSRESOR eller varför man håller FRAMTIDSRSOR bakom ryggen?
En sak är säker - jag berättar glatt för alla som vill lyssna på den här historien på jobbet, jag frilansar och jobbar på många ställen i hela Sverige och Norge - t ex Igår fikade jag med vänner på Café Kronhusbodarna - pratade högt om detta, de som satt vid nästa bord engagerade sig också och ville veta mer...Då faller det sig naturligt att nämna LEJONRESOR, med tanke på att Ni håller ställningarna för FRAMTIDSRESOR:)
Citerat från Lejonresor:
Hej igen,

Anledningen att vi gått in i diskussionen är att Lejonresor nämns i tidigare inlägg: Vårt mål har varit att bringa klarhet.
Inga pengar tillbaka, ingen personal på plats, inte sedan långt före påsk! De är som bortblåsta! Telefonnumret går till lillebror LEJONRESOR - Där sitter en person, vrider sig som en mask och ljuger! Nu kan man undra hur seriöst är LEJONRESOR som vill svara i telefon för Framtidsresor och dessutom ljuga - hur kan man om man vill vara seriös ens samarbeta med ett så oseriöst reseföretag som FRAMTIDSRESOR AB?!
Telefonsamtal till kammarkollegiet, som ställt ett vite till Framtidsresor för resegaranti - något de inte vill eller får banken att ställa upp med - istället väljer man som svar till kammarkollegiet - vi tänker upphöra med vår verksamhet - detta säger man samtidigt som man står på tur mässan i Göteborg och via hemsidan fortsätter att sälja resor..resor utan resegarantier och resor som inte finns!
Det är fler än jag som ringt kammarkollegiet när det gäller just FRAMTIDSRESOR.
Hoppas som sagt att du får rättelse snarast och att ditt ärende hanteras på bästa sätt.

Vi tackar ödmjukast för de goda råden.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
Av Izode
10 apr. 2015 13:03
http://www.lejonresor.se/Om-Lejonresor/
Här står ju klart o tydligt att ni är Framtidsresors Afrika-avdelning
Dessutom skriver Ni att Ni har ett nytt koncept, där flyg inte ingår sedan 2015 - relativt ny sida m a o?!
Citerat från Lejonresor:
Hej igen,

För tillfället kan jag bara tilläga att vi sedan en kort period tillbaka delar vi enbart lokaler.

Vi har gått skilda vägar och Lejonresor har en ny styrelse och ägare. Lejonresor har haft ett nära samarbete med Framtidsresor och deras VD har varit även VD för Lejonresor.

Lejonresor har varit en avdelning med ansvar för egen budget, personal, reseverksamhet och kundadministration/hantering. Vår dåvarande avdelning har exempelvis hyrt in sig i Framtidsresors lokaler.

Lejonresor har dock inte varit en del utav Framtidsresors styrelse och inte haft inblick i Framtidsresors verksamhet.

Lejonresor har jobbat och jobbar med zero- error arbetssätt vilket innebär att vi strävar och uppnått till största utsträckning vår målsättning med nöjda kunder.

Vi har givetvis haft ett fåtal kunder som återkommit till oss med mindre anmärkningar och vi har löst situationen direkt med kunderna som tyckt att lösningen från vår sida har varit rättvis och godtagit lösningen. En kund har gått vidare till ARN och ARN gick i princip på vår linje.

Sedan 2009 har vi haft hand om Lejonresor och haft hundratals nöjda, underbara kunder som gett oss sitt förtroende flera gånger om och upptäckt många länder i Afrika och Asien. Samt rekommenderat oss till vänner och släkt.

Vi går igenom en omfattande förändring nu, vilket vi ser väldig positiv på. Det handlar om nya ägare, eventuellt nya lokaler, ny hemsida (som vi håller på med att uppdatera och kan därför innehålla information som inte längre är aktuell/detta kom vi ut med för några veckor sedan på Facebook) och fantastiska resor.

Vi kan inte uttala oss om Framtidsresor och kommer inte att läsa eller svara på deras mail eller telefon. Därför kommer vi inte heller svara på några frågor gällande deras verksamhet.

Har ni fler frågor som rör Lejonresor är ni välkomna att kontakta oss igen. Vi besvarar gärna era frågor.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
(Logga in för att se e-postadress)
031-7110081
10 apr. 2015 13:32
Ja det var ju intressanta påståenden från Lejonresor/Framtidsresor.

Citat: "En kund har gått vidare till ARN och ARN gick i princip på vår linje. " Man undrar ju hur ARN "i princip" går på företagets linje, vad jag vet så bifaller eller avslår de ett klagomål, det finns inga mellanting där. Låter väldigt oseriöst!

Sen tittar man på Lejonresor på Kammarkollegiets hemsida och ser att ställd resegaranti är 0 kronor, beslutat av myndigheten 1 800 000:-. Ännu intressantare när man klickar på firmanamnet, då dyker nämligen Framtidsresor upp. http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/resegarantier/kolla-din-researrangor/resultat?query=lejonresor&user_lang=sv Företagen är alltså väldigt involverade i varandra och förmodligen samma verksamhet så vitt man kan se.

Fortsätter man sälja paketresor, vilket det är även om flyg inte ingår, utan ställd resegaranti?

Det betyder ju inte att man inte vill göra rätt för sig men att hitta på konstiga bortförklaringar och slingra sig, hota kunder, om det nu ligger till så, inger väl inte något större förtroende?
10 apr. 2015 13:46
Citerat från Floridasidan:
Ja det var ju intressanta påståenden från Lejonresor/Framtidsresor.

Citat: "En kund har gått vidare till ARN och ARN gick i princip på vår linje. " Man undrar ju hur ARN "i princip" går på företagets linje, vad jag vet så bifaller eller avslår de ett klagomål, det finns inga mellanting där. Låter väldigt oseriöst!

Sen tittar man på Lejonresor på Kammarkollegiets hemsida och ser att ställd resegaranti är 0 kronor, beslutat av myndigheten 1 800 000:-. Ännu intressantare när man klickar på firmanamnet, då dyker nämligen Framtidsresor upp. http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/resegarantier/kolla-din-researrangor/resultat?query=lejonresor&user_lang=sv Företagen är alltså väldigt involverade i varandra och förmodligen samma verksamhet så vitt man kan se.

Fortsätter man sälja paketresor, vilket det är även om flyg inte ingår, utan ställd resegaranti?

Det betyder ju inte att man inte vill göra rätt för sig men att hitta på konstiga bortförklaringar och slingra sig, hota kunder, om det nu ligger till så, inger väl inte något större förtroende?
Jag har precis pratat med Kammarkollegiet och fick berättat följande för mig: Lejonresors organisationsnummer hör till Framtidsresor AB, Lejonresor är deras marknadsföringsnamn. Och precis som du skriver saknas resegaranti för båda bolagen, något man nu försöker undkomma genom att ha ett "nytt" koncept, boka flyg själv. De hoppades väl att det iom det inte skulle ses som en paketresa, vilket det ju gör om man t ex har guidade turer.
10 apr. 2015 13:57
Citerat från Lejonresor:
Hej igen,

För tillfället kan jag bara tilläga att vi sedan en kort period tillbaka delar vi enbart lokaler.

Vi har gått skilda vägar och Lejonresor har en ny styrelse och ägare. Lejonresor har haft ett nära samarbete med Framtidsresor och deras VD har varit även VD för Lejonresor.

Lejonresor har varit en avdelning med ansvar för egen budget, personal, reseverksamhet och kundadministration/hantering. Vår dåvarande avdelning har exempelvis hyrt in sig i Framtidsresors lokaler.

Lejonresor har dock inte varit en del utav Framtidsresors styrelse och inte haft inblick i Framtidsresors verksamhet.

Lejonresor har jobbat och jobbar med zero- error arbetssätt vilket innebär att vi strävar och uppnått till största utsträckning vår målsättning med nöjda kunder.

Vi har givetvis haft ett fåtal kunder som återkommit till oss med mindre anmärkningar och vi har löst situationen direkt med kunderna som tyckt att lösningen från vår sida har varit rättvis och godtagit lösningen. En kund har gått vidare till ARN och ARN gick i princip på vår linje.

Sedan 2009 har vi haft hand om Lejonresor och haft hundratals nöjda, underbara kunder som gett oss sitt förtroende flera gånger om och upptäckt många länder i Afrika och Asien. Samt rekommenderat oss till vänner och släkt.

Vi går igenom en omfattande förändring nu, vilket vi ser väldig positiv på. Det handlar om nya ägare, eventuellt nya lokaler, ny hemsida (som vi håller på med att uppdatera och kan därför innehålla information som inte längre är aktuell/detta kom vi ut med för några veckor sedan på Facebook) och fantastiska resor.

Vi kan inte uttala oss om Framtidsresor och kommer inte att läsa eller svara på deras mail eller telefon. Därför kommer vi inte heller svara på några frågor gällande deras verksamhet.

Har ni fler frågor som rör Lejonresor är ni välkomna att kontakta oss igen. Vi besvarar gärna era frågor.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
(Logga in för att se e-postadress)
031-7110081
Av Izode
10 apr. 2015 14:19
Mycket märkligt att kammarkollegiet har gamla uppgifter - och allt det som står på sidan jag länkar och tidigare har länkat! http://www.lejonresor.se/Om-Lejonresor/
Vi var naiva och godtrogna som köpte och satte in pengar på ett bankgiro...Vi fick aldrig något kvitto eller bokningsbekräftelse på det...Framtidsresor svar på det när jag frågade efter ngt slags kvitto var; Hur har Ni betalt? Och jag svarade; via internetbanken, varpå Framtidsresor svarar; Dåså då står det ju där!
Och vad svara man på det?!
Som sagt jag kommer inte att ge mig och när det gäller oförätter, lögner, oärliga människor ger jag mig aldrig - då är jag inte naiv och godtrogen

http://www.lejonresor.se/Om-Lejonresor/
Citerat från Lejonresor:
Citerat från Lejonresor:
Hej igen,

För tillfället kan jag bara tilläga att vi sedan en kort period tillbaka delar vi enbart lokaler.

Vi har gått skilda vägar och Lejonresor har en ny styrelse och ägare. Lejonresor har haft ett nära samarbete med Framtidsresor och deras VD har varit även VD för Lejonresor.

Lejonresor har varit en avdelning med ansvar för egen budget, personal, reseverksamhet och kundadministration/hantering. Vår dåvarande avdelning har exempelvis hyrt in sig i Framtidsresors lokaler.

Lejonresor har dock inte varit en del utav Framtidsresors styrelse och inte haft inblick i Framtidsresors verksamhet.

Lejonresor har jobbat och jobbar med zero- error arbetssätt vilket innebär att vi strävar och uppnått till största utsträckning vår målsättning med nöjda kunder.

Vi har givetvis haft ett fåtal kunder som återkommit till oss med mindre anmärkningar och vi har löst situationen direkt med kunderna som tyckt att lösningen från vår sida har varit rättvis och godtagit lösningen. En kund har gått vidare till ARN och ARN gick i princip på vår linje.

Sedan 2009 har vi haft hand om Lejonresor och haft hundratals nöjda, underbara kunder som gett oss sitt förtroende flera gånger om och upptäckt många länder i Afrika och Asien. Samt rekommenderat oss till vänner och släkt.

Vi går igenom en omfattande förändring nu, vilket vi ser väldig positiv på. Det handlar om nya ägare, eventuellt nya lokaler, ny hemsida (som vi håller på med att uppdatera och kan därför innehålla information som inte längre är aktuell/detta kom vi ut med för några veckor sedan på Facebook) och fantastiska resor.

Vi kan inte uttala oss om Framtidsresor och kommer inte att läsa eller svara på deras mail eller telefon. Därför kommer vi inte heller svara på några frågor gällande deras verksamhet.

Har ni fler frågor som rör Lejonresor är ni välkomna att kontakta oss igen. Vi besvarar gärna era frågor.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
(Logga in för att se e-postadress)
031-7110081
10 apr. 2015 14:27
Citerat från Lejonresor:
Citerat från Lejonresor:
Hej igen,

För tillfället kan jag bara tilläga att vi sedan en kort period tillbaka delar vi enbart lokaler.

Vi har gått skilda vägar och Lejonresor har en ny styrelse och ägare. Lejonresor har haft ett nära samarbete med Framtidsresor och deras VD har varit även VD för Lejonresor.

Lejonresor har varit en avdelning med ansvar för egen budget, personal, reseverksamhet och kundadministration/hantering. Vår dåvarande avdelning har exempelvis hyrt in sig i Framtidsresors lokaler.

Lejonresor har dock inte varit en del utav Framtidsresors styrelse och inte haft inblick i Framtidsresors verksamhet.

Lejonresor har jobbat och jobbar med zero- error arbetssätt vilket innebär att vi strävar och uppnått till största utsträckning vår målsättning med nöjda kunder.

Vi har givetvis haft ett fåtal kunder som återkommit till oss med mindre anmärkningar och vi har löst situationen direkt med kunderna som tyckt att lösningen från vår sida har varit rättvis och godtagit lösningen. En kund har gått vidare till ARN och ARN gick i princip på vår linje.

Sedan 2009 har vi haft hand om Lejonresor och haft hundratals nöjda, underbara kunder som gett oss sitt förtroende flera gånger om och upptäckt många länder i Afrika och Asien. Samt rekommenderat oss till vänner och släkt.

Vi går igenom en omfattande förändring nu, vilket vi ser väldig positiv på. Det handlar om nya ägare, eventuellt nya lokaler, ny hemsida (som vi håller på med att uppdatera och kan därför innehålla information som inte längre är aktuell/detta kom vi ut med för några veckor sedan på Facebook) och fantastiska resor.

Vi kan inte uttala oss om Framtidsresor och kommer inte att läsa eller svara på deras mail eller telefon. Därför kommer vi inte heller svara på några frågor gällande deras verksamhet.

Har ni fler frågor som rör Lejonresor är ni välkomna att kontakta oss igen. Vi besvarar gärna era frågor.

Hjärtliga hälsningar,
Lejonresor i Göteborg genom Karla Kollberg
(Logga in för att se e-postadress)
031-7110081
Vet inte vad du vill säga med att köra samma inlägg en gång till...!? Det är mycket möjligt att det du skriver är sant, MEN det är inte den information man i dagsläget får ifrån div myndigheter. Hur som förändrar inte det faktum, ni var vid tidpunkten då vi betalade in de pengar som vi fortfarande väntar på, en del av Framtidsresor. Det finns all anledning att misstänka att er "omstart" är ett sätt att dels komma undan ...... dels ett skamfilat .....
Av Birgere
10 apr. 2015 23:36
Att varna för Framtidsresor känns helt befogat men att som vissa gör här och drar igång ett drev gentemot Lejonresor som företag förstår jag inte. Att dom begått det fasansfulla brottet att svara i telefon är det fog nog att hänga ut dom på nätet på detta sätt.
Så länge det inte finns något som bevisar att dom kan betraktas som oseriösa så ska man nog bara knipa ihop och rikta sin frustration någon annanstans.
Tycker inte RG forumet är ett ställe att bedriva näthat på.

Skulle jag själv anlita ett företag som Lejonresor.... inte en chans ......men det beror inte på att dom svarar i telefonen utan helt andra orsaker som mer är kopplade till tjänsten som sådan och inte så mycket runt själva bolaget.
Har företaget nyligen omorganiserats så finns det säkert luckor i databaserna mellan olika myndigheter och informationssiter.
11 apr. 2015 10:54
Nätmobbing kommer det väl inte i närheten av, det är en saklig diskussion, och det handlar om ett företag, ingen enskild person.....

Folk har eventuellt blivit "lurade" på ganska mycket pengar och skriver om det för att varna andra, och antagligen ge företaget en knäpp på näsan i allmänhetens ljus.
Tycker att det är helt okej att folk varnar för företag som behandlat dem fel, bra för andra konsumenter att veta. Jag berättar gärna om hur dåliga Apollo är som kringgår konsumentlagarna mm., det är ingen mobbing. Företag som inte gör sig ovän med sina kunder utsätts heller sällan (ren utpressning förekommer ju tyvärr) för offentlig kritik, det ska löna sig att behandla sina kunder väl tycker iallafall jag.

Företaget struntar uppenbarligen i ARN och har varit på Svarta Listan. Lejonresor blandar sen in sig själv genom att svara i telefon o.s.v. för företaget, detta är inte fel att nämna då de varit/är samma företag, sen går Lejonresor i polemik här vilket kanske är beundransvärt men knappast klokt om man inte kan svara rejält och trovärdigt på kritiken (min personliga värdering av deras inlägg).
Företagen är ju välkomna att diskutera och förklara sig som alla andra här, om man sen vinner något på det beror ju på hur framgångsrikt man kan förklara sig och här "känns" det inte som man berättar hela sanningen då allt tyder på att Lejonresor knoppats av för att komma ifrån sitt gamla rykte under namnet Framtidsresor. Det finns ingen anledning att "knipa igen" om sådant som kan ha stora konsekvenser för andra konsumenter.

Företagen har samma personer i ledningarna efter vad man fortfarande kan se, de delar lokaler, telefon, verksamhet, båda uppdaterar samtidigt sin villkor på samma sätt (försöker komma undan paketreselagen), båda skaffar nya hemsidor, Lejonresor refererar till Framtidsresor på sin hemsida, ingen av dem anger sina organisationsnummer vilket inte är seriöst av ett företag. Det finns många varningstecken men inget som bevisar att de som jobbar på Lejonresor skulle vara oseriösa på något sätt., och det är ju inget olagligt att starta ett nytt bolag för att komma ifrån gamla skulder, dåligt rykte o.s.v.(säger inte att det måste vara så i detta fall) svensk lagstiftning kan ju däremot kanske diskuteras . Lejonresor verkar ju ha startats 2011 så att det skulle vara något glapp i övergången med all information på olika sidor stämmer bara inte i.s.f.
Av Birgere
11 apr. 2015 12:55
Men den sakliga diskussionen är väl beträffande Lejonresor:

- Dom har idag INTE samma styrelse som Framtidsresor, går att hitta på nätet.
- Det påstås att dom har ny VD och nya ägare, finns ingen anledning att misstro detta. (uppenbarligen släpar här uppdateringarna i registren)
- Dom har ingen utställd resegaranti
- Dom bedriver därför ingen försäljning/förmedling av resor tills vidare.
- Bolaget som sådant har haft relativt sund ekonomi sedan starten.
- Företaget har bedrivit försäljning av paketresor tidigare utan resegaranti och verkar fått goda recensioner.

Hur dom kunnat krypa under radarn inom den tidigare ledningen och ägarstrukturen är för mig obegripligt men uppenbarligen så är det inget som den nya försöker att göra.

Vilken koppling på det personliga och ev finansiella planet finns idag mellan det sjunkande skeppet Framtidsresor och Lejonresor har jag ingen aning om. Vill man ha svar på detta får man nog starta en tråd på Flashback.
11 apr. 2015 13:26
Citerat från Birgere:
Företaget har bedrivit försäljning av paketresor tidigare utan resegaranti och verkar fått goda recensioner.

Så bara man får goda recensioner så står det ett företag fritt att bryta mot lagen menar du?

Om företaget inte följer lagen
Företag som inte ställer garanti i enlighet med lagen kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Samma straff kan bli aktuellt om företaget inte lämnar in begärda uppgifter eller lämnar felaktiga uppgifter till Kammarkollegiet. Det finns också marknadsrättsliga sanktioner som vi och Marknadsdomstolen kan besluta om.

Konsumentverkets roll
Vi kan kontakta ett företag som inte ställer tillräcklig resegaranti, och på så sätt få företaget att frivilligt rätta sig efter Kammarkollegiets beslut. I annat fall kan Konsumentombudsmannen utfärda ett förbudsföreläggande som förbjuder företaget att marknadsföra och sälja resor utan tillräcklig garanti.
Konsumentombudsmannen kan även begära att Marknadsdomstolen ska förbjuda företaget att sälja och marknadsföra resor utan tillräcklig garanti. Konsumentombudsmannens och Marknadsdomstolens beslut förenas nästan alltid med ett vite, som företaget får betala om det inte rättar sig efter beslutet.
Av Izode
11 apr. 2015 13:27
Den tidigare resegarantin är densamma som Framtidsresor har haft - de två bolagen har alltså haft en och samma garanti, allt enligt kammarkollegiet - nu har de ingen sedan 4 april...då den är uppsagd av någon anledning - därav ett vite från kammarkollegiet...
Av Birgere
11 apr. 2015 13:55
Citerat från Izode:
Den tidigare resegarantin är densamma som Framtidsresor har haft - de två bolagen har alltså haft en och samma garanti, allt enligt kammarkollegiet - nu har de ingen sedan 4 april...då den är uppsagd av någon anledning - därav ett vite från kammarkollegiet...
Det förklarar då att Lejonresor kunde bedriva sin verksamhet tidigare, va bra då var det utrett.

Hur Kammarkollegiet kan driva en process mot ett företag som inte säljer paketresor är väldigt konstigt.
Men som jag påpekade tidigare så sitter nog Kammarkollegiet med gammal information där man tror att Lejonresor säljer paketresor vilket dom uppenbarligen inte gör, iaf inte offentligt.

Men åter igen, tråden handlar ju om Framtidsresor och hur dom klantat till det, medvetet eller inte, så lider nog alla med dig och hoppas att det ska lösa sig och att inte företaget begärs i konkurs.

Vill du fortsätta din häxjakt på Lejonresor så tycker jag som tidigare att du ska gör det på Flashback istället. Där får du definitivt hjälp av privatspanarna :-)
11 apr. 2015 14:10
Citerat från Birgere:
Citerat från Izode:
Den tidigare resegarantin är densamma som Framtidsresor har haft - de två bolagen har alltså haft en och samma garanti, allt enligt kammarkollegiet - nu har de ingen sedan 4 april...då den är uppsagd av någon anledning - därav ett vite från kammarkollegiet...
Det förklarar då att Lejonresor kunde bedriva sin verksamhet tidigare, va bra då var det utrett.

Hur Kammarkollegiet kan driva en process mot ett företag som inte säljer paketresor är väldigt konstigt.
Men som jag påpekade tidigare så sitter nog Kammarkollegiet med gammal information där man tror att Lejonresor säljer paketresor vilket dom uppenbarligen inte gör, iaf inte offentligt.

Men åter igen, tråden handlar ju om Framtidsresor och hur dom klantat till det, medvetet eller inte, så lider nog alla med dig och hoppas att det ska lösa sig och att inte företaget begärs i konkurs.

Vill du fortsätta din häxjakt på Lejonresor så tycker jag som tidigare att du ska gör det på Flashback istället. Där får du definitivt hjälp av privatspanarna :-)
Vadå inte säljer paketresor? Läs på vad som gäller så ska du se att det är precis det dom gör! Även deras nya"koncept" är enligt lagen att ses som paketresor. Att du anser att det här är en häxjakt får stå för dig. Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Av Birgere
11 apr. 2015 14:29
Citerat från Yvonnekron:
Vadå inte säljer paketresor? Läs på vad som gäller så ska du se att det är precis det dom gör! Även deras nya"koncept" är enligt lagen att ses som paketresor. Att du anser att det här är en häxjakt får stå för dig. Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Så här står det iaf på deras hemsida:
________________________________

I väntan på Resegaranti
Lejonresor har nu en ny styrelse och nya ägare.

Vi är nu i processen för att inneha en egen resegaranti. Fram tills dess erbjuder vi endast rådgivning, information och hjälp om våra destinationer i Afrika och Asien samt hotellbokningar.

Under April och Maj kommer vi även genomföra rekognosceringsresor till Afrika för att uppdatera vårt program. Även arbetet med den nya hemsidan pågår under den perioden.

Vårt utvecklingsarbete och handläggning av resegarantin pågår och vi beräknar att vara färdiga med allt senast den 1 juni.
________________________________________

och vad jag känner till så är inte en hotellbokning en paketresa men du sitter tydligen på en annan information gällande vad som räknas som paketresa.

Ha en härlig helg!
11 apr. 2015 14:34
Citerat från Birgere:
Citerat från Yvonnekron:
Vadå inte säljer paketresor? Läs på vad som gäller så ska du se att det är precis det dom gör! Även deras nya"koncept" är enligt lagen att ses som paketresor. Att du anser att det här är en häxjakt får stå för dig. Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Så här står det iaf på deras hemsida:
________________________________

I väntan på Resegaranti
Lejonresor har nu en ny styrelse och nya ägare.

Vi är nu i processen för att inneha en egen resegaranti. Fram tills dess erbjuder vi endast rådgivning, information och hjälp om våra destinationer i Afrika och Asien samt hotellbokningar.

Under April och Maj kommer vi även genomföra rekognosceringsresor till Afrika för att uppdatera vårt program. Även arbetet med den nya hemsidan pågår under den perioden.

Vårt utvecklingsarbete och handläggning av resegarantin pågår och vi beräknar att vara färdiga med allt senast den 1 juni.
________________________________________

och vad jag känner till så är inte en hotellbokning en paketresa men du sitter tydligen på en annan information gällande vad som räknas som paketresa.

Ha en härlig helg!
Dom säljer inte enbart hotell. Fick info från kammarkollegiet att även den verksamhet som de avser att bedriva anses som paketresa, men kammarkollegiet kanske sitter på gammal info där med? Hursom är det du klistrat in från deras sida bevis nog för att den verksamhet som de bedriver är att anse som paketresa?
11 apr. 2015 14:54
Hej!

Lejonresor har alltid haft Resegaranti då Framtidsresor varit teknisk arrangör av våra resor, allt enligt lagen.
Då Framtidsresor nu sagt upp sin garanti och Lejonresor har nya ägare/styrelse så söker Lejonresor en egen garanti och säljer inte paketresor sedan dess att garantin upphörde.

För en tid sedan köpte vi den andelen som ägdes av Framtidsresor.

Framtidsresor har varit ägare för 50% av Lejonresor, dock har inte Lejonresor och vi som har jobbat på och som äger Lejonresor idag haft någon andel i Framtidsresor varken som ägare eller i deras styrelse. Vi har heller inte haft insyn eller påverkans-möjlighet i deras verksamhet.

Eftersom vi delar lokaler är det naturligt att öppna dörren när kunder kommer även om det inte är våra kunder. När det gäller telefon så har vi delat växel och dom kan vidare-koppla sin telefon till vår telefon.

Efter samtal med Kammarkollegiet är vår rekommendation till de drabbade att följa de reguljära kanalerna,
här följer en länk med anvisningar och annan viktig information:

http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/resegarantier/ansok-om-ersattning

Vänliga hälsningar och med förhoppning att detta löser sig skyndsamt för er,

Lejonresor i Göteborg
11 apr. 2015 15:05
Citerat från Lejonresor:
Hej!

Lejonresor har alltid haft Resegaranti då Framtidsresor varit teknisk arrangör av våra resor, allt enligt lagen.
Då Framtidsresor nu sagt upp sin garanti och Lejonresor har nya ägare/styrelse så söker Lejonresor en egen garanti och säljer inte paketresor sedan dess att garantin upphörde.

För en tid sedan köpte vi den andelen som ägdes av Framtidsresor.

Framtidsresor har varit ägare för 50% av Lejonresor, dock har inte Lejonresor och vi som har jobbat på och som äger Lejonresor idag haft någon andel i Framtidsresor varken som ägare eller i deras styrelse. Vi har heller inte haft insyn eller påverkans-möjlighet i deras verksamhet.

Eftersom vi delar lokaler är det naturligt att öppna dörren när kunder kommer även om det inte är våra kunder. När det gäller telefon så har vi delat växel och dom kan vidare-koppla sin telefon till vår telefon.

Efter samtal med Kammarkollegiet är vår rekommendation till de drabbade att följa de reguljära kanalerna,
här följer en länk med anvisningar och annan viktig information:

http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/resegarantier/ansok-om-ersattning

Vänliga hälsningar och med förhoppning att detta löser sig skyndsamt för er,

Lejonresor i Göteborg
Äntligen väljer Ni att lägga korten på bordet! Jag hade ett samtal med David häromdagen då jag bl.a. bad om svar på precis detta. Då hette det att det överhuvudtaget inte fanns eller hade funnits något samarbete mellan de två företagen! Ska jag tolka Er rekommendation att drabbade ska vända sig till kammarkollegiet som ett svar på att vi inte kommer att få våra pengar tillbaka? Något som David i torsdags svor på sina barns huvud att vi skulle få!
Jag är övertygad om att det aldrig har funnits någon resa, att det redan från början har handlat om bedrägeri! Och det styrks ju av att Eva Fredell på Framtidsresor, förutom de 43 970:- vi redan hade betalt in, ville ha ytterligare 25 000:- för att resan skulle kunna genomföras.
Av Birgere
11 apr. 2015 16:54
Citerat från Yvonnekron:
Citerat från Birgere:
Citerat från Yvonnekron:
Vadå inte säljer paketresor? Läs på vad som gäller så ska du se att det är precis det dom gör! Även deras nya"koncept" är enligt lagen att ses som paketresor. Att du anser att det här är en häxjakt får stå för dig. Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Så här står det iaf på deras hemsida:
________________________________

I väntan på Resegaranti
Lejonresor har nu en ny styrelse och nya ägare.

Vi är nu i processen för att inneha en egen resegaranti. Fram tills dess erbjuder vi endast rådgivning, information och hjälp om våra destinationer i Afrika och Asien samt hotellbokningar.

Under April och Maj kommer vi även genomföra rekognosceringsresor till Afrika för att uppdatera vårt program. Även arbetet med den nya hemsidan pågår under den perioden.

Vårt utvecklingsarbete och handläggning av resegarantin pågår och vi beräknar att vara färdiga med allt senast den 1 juni.
________________________________________

och vad jag känner till så är inte en hotellbokning en paketresa men du sitter tydligen på en annan information gällande vad som räknas som paketresa.

Ha en härlig helg!
Dom säljer inte enbart hotell. Fick info från kammarkollegiet att även den verksamhet som de avser att bedriva anses som paketresa, men kammarkollegiet kanske sitter på gammal info där med? Hursom är det du klistrat in från deras sida bevis nog för att den verksamhet som de bedriver är att anse som paketresa?
Du kanske förstår att det är en milsvid skillnad på att ämna sälja och att sälja. Naturligtvis behöver man ingen resegaranti när man ämnar sälja något, däremot så behöver man ansöka om det så att när man fått den kan sälja.

Sedan tycker jag det är synnerligen märkligt att när du nu påstår att du varit i kontakt med Kammarkollegiet för att driva din fråga om ersättning, att dom inte talat om för dig hur du ska göra för att få ersättning ?!?!
Informationen finns även tydligt upplagd på deras hemsida.
Att du sedan med hull o hår sväljer vad anställda på ett annat företag säger om att du kommer att få ersättning (från Framtidsresor alt resegarantin) är inte det lite naivt.? Om nu Framtidsresor inte svarar på dina krav så är det ju bara att följa rutinerna och gå vidare. Hoppas bara inte du har väntat för länge då du har max 3 månader på dig.
Hoppas allt löser sig nu och att du får tillbaka dina pengar. (Jag förutsätter att kravet är skäligt)
11 apr. 2015 17:26
Citerat från Birgere:
Citerat från Yvonnekron:
Citerat från Birgere:
Citerat från Yvonnekron:
Vadå inte säljer paketresor? Läs på vad som gäller så ska du se att det är precis det dom gör! Även deras nya"koncept" är enligt lagen att ses som paketresor. Att du anser att det här är en häxjakt får stå för dig. Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Så här står det iaf på deras hemsida:
________________________________

I väntan på Resegaranti
Lejonresor har nu en ny styrelse och nya ägare.

Vi är nu i processen för att inneha en egen resegaranti. Fram tills dess erbjuder vi endast rådgivning, information och hjälp om våra destinationer i Afrika och Asien samt hotellbokningar.

Under April och Maj kommer vi även genomföra rekognosceringsresor till Afrika för att uppdatera vårt program. Även arbetet med den nya hemsidan pågår under den perioden.

Vårt utvecklingsarbete och handläggning av resegarantin pågår och vi beräknar att vara färdiga med allt senast den 1 juni.
________________________________________

och vad jag känner till så är inte en hotellbokning en paketresa men du sitter tydligen på en annan information gällande vad som räknas som paketresa.

Ha en härlig helg!
Dom säljer inte enbart hotell. Fick info från kammarkollegiet att även den verksamhet som de avser att bedriva anses som paketresa, men kammarkollegiet kanske sitter på gammal info där med? Hursom är det du klistrat in från deras sida bevis nog för att den verksamhet som de bedriver är att anse som paketresa?
Du kanske förstår att det är en milsvid skillnad på att ämna sälja och att sälja. Naturligtvis behöver man ingen resegaranti när man ämnar sälja något, däremot så behöver man ansöka om det så att när man fått den kan sälja.

Sedan tycker jag det är synnerligen märkligt att när du nu påstår att du varit i kontakt med Kammarkollegiet för att driva din fråga om ersättning, att dom inte talat om för dig hur du ska göra för att få ersättning ?!?!
Informationen finns även tydligt upplagd på deras hemsida.
Att du sedan med hull o hår sväljer vad anställda på ett annat företag säger om att du kommer att få ersättning (från Framtidsresor alt resegarantin) är inte det lite naivt.? Om nu Framtidsresor inte svarar på dina krav så är det ju bara att följa rutinerna och gå vidare. Hoppas bara inte du har väntat för länge då du har max 3 månader på dig.
Hoppas allt löser sig nu och att du får tillbaka dina pengar. (Jag förutsätter att kravet är skäligt)
Jag ser egentligen ingen anledning att föra en diskussion med dig men...du är flitig på att läsa på nätet, MEN glöm då inte att allt du kopierat från Lejonresors hemsida är inlagt under det senaste dygnet. För drygt två veckor sedan stod båda resebolagen på Svenska mässan i GBG och sålde resor trots att resegaranti saknades, men det är klart, ägarbytet har väl skett dom senaste dagarna...Vad gäller ersättning från kammarkollegiet så behöver inte du upplysa mig om vad som gäller, och för övrigt förstår jag inte vad du menar med det du skriver. Vem har påstått annat än att vi redan lämnat in en ansökan där?? Du får kalla mig naiv, ja du får faktiskt kalla mig precis vad du vill, men jag har för mig att det var Du som skrev om nätmobbning o häxjakt...?! F ö var personerna inte anställda men det hade du förstått om du var mer insatt i ärendet alternativt läst tidigare kommentarer.
Jag tycker det var rakryggat av Lejonresor att till sist skriva hur läget är, jag har all respekt för det, och eftersom du har gjort dig till talesperson för dom så kanske du inte har så mycket mer att tillägga i den här tråden!
Av Izode
12 apr. 2015 10:38
En hotellnatt är INTE en paketresa, däri har Du en poäng;) men syftet med det nya konceptet (utan ställd garanti till kammarkollegiet) var ju inte att erbjuda 1 st hotellövernattning! Det som erbjöds var hotellövernattningar, guidade turer och nya platser med fler hotellövernattningar och vips så räknas det som en paketresa allt enligt kammarkollegiet - det kan ju både du och jag räkna ut, att anlitar du Framtidsresor alt. Lejonresor utan ställd garanti, inga hotellövernattningar, inga utflykter eller guidade turer - då kan du ju i princip ordna din egen resa - och vips, då behöver du ju inte resebyråerna... Är vi överens? Annars rekommenderar jag dig att ringa just kammarkollegiet! Ja det är skillnad på att sälja och sälja däri har Du nu två poäng...men att sälja en paketresa utan ställd garanti är olagligt därav ett vite från kammarkollegiet till Framtidsresor/Lejonresor (samtal med kammarkollegiet i fredags) Att sälja resor som inte finns är både olagligt och brottsligt och går under rubriken bedrägeri.
Citerat från Birgere:
Citerat från Yvonnekron:
Vadå inte säljer paketresor? Läs på vad som gäller så ska du se att det är precis det dom gör! Även deras nya"koncept" är enligt lagen att ses som paketresor. Att du anser att det här är en häxjakt får stå för dig. Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Så här står det iaf på deras hemsida:
________________________________

I väntan på Resegaranti
Lejonresor har nu en ny styrelse och nya ägare.

Vi är nu i processen för att inneha en egen resegaranti. Fram tills dess erbjuder vi endast rådgivning, information och hjälp om våra destinationer i Afrika och Asien samt hotellbokningar.

Under April och Maj kommer vi även genomföra rekognosceringsresor till Afrika för att uppdatera vårt program. Även arbetet med den nya hemsidan pågår under den perioden.

Vårt utvecklingsarbete och handläggning av resegarantin pågår och vi beräknar att vara färdiga med allt senast den 1 juni.
________________________________________

och vad jag känner till så är inte en hotellbokning en paketresa men du sitter tydligen på en annan information gällande vad som räknas som paketresa.

Ha en härlig helg!
Av Birgere
12 apr. 2015 11:35
Yvonnekron, vi verkar helt eniga och du har helt rätt i det du skriver.
Som jag tidigare skrev, jag skulle aldrig anlita Lejonresor, inte pga av företaget utan pga av att jag föredrar att pussla ihop min egen resa.

Sedan när det gäller att sälja paketresor så är det helt rätt att det har VARIT både Lejonresors o Framtidsresors grej, detta genom en garanti utställd på Framtidsresor,.

I dagsläget så verkar INGET av företagen sälja paketresor, iaf inte offentligt på nätet. Sannolikt har dom fått klara direktiv från Kammarkollegiet och dom verkar följa detta.

Lejonresor verkar ha en intention att börja sälja paketresor igen, men skriver på sin hemsida att dom inte kan göra det förrän dom fått klart med resegarantin. Vad Framtidsresor ska göra verkar ju vara svårt att få någon rätsida på.

Att sälja resor som inte finns (vad det nu eg är?) är helt rätt bedrägeri och här är jag tveksam till att det faller in under resegarantin.

Så kontentan av det hela verkar vara att Lejonresors agerande ser helt legitimt ut och Framtidsresor verkar i nuläget inte bedriva någon illegal verksamhet men har en smutsig historia att få rätsida på. Högst tveksamt att dom kommer att reda ut detta.
Av Izode
12 apr. 2015 12:53
Att sälja resor som inte finns, är just det att sälja något som inte finns...exempel ur verkligheten!
Framtidsresor sålde resor till Peru, flera i gruppen hade köpt tilläggsresor till olika destinationer i Sydamerika bl a till Venezuela, ingen i gruppen fick någon tilläggsresa som de betalt för. Ett annat exempel en resa går till Peru där resenärerna är vid titicacasjön och inser att det inte finns någon resa därifrån..
Detta kan väl kallas att sälja något som inte finns - men pengarna har de tagit emot..
Vår bokning var mycket märklig, inga kvitton på någonting - bara inbetalningsavier! Enligt Eva Fredell på Framtidsresor behövde vi inget kvitto - i o m att jag hade betalt via internetbanken så stod det ju där vart pengarna hade tagit vägen - samtal från besök där hos henne är inspelat i sin helhet! Nog om detta!
Och som jag sagt tidigare - resetidningen Vagabond ska ha en artikel om Framtidsresor, tror knappast det handlar om alla positiva och glada resenärer som fick valuta för sina pengar...
Citerat från Birgere:
Yvonnekron, vi verkar helt eniga och du har helt rätt i det du skriver.
Som jag tidigare skrev, jag skulle aldrig anlita Lejonresor, inte pga av företaget utan pga av att jag föredrar att pussla ihop min egen resa.

Sedan när det gäller att sälja paketresor så är det helt rätt att det har VARIT både Lejonresors o Framtidsresors grej, detta genom en garanti utställd på Framtidsresor,.

I dagsläget så verkar INGET av företagen sälja paketresor, iaf inte offentligt på nätet. Sannolikt har dom fått klara direktiv från Kammarkollegiet och dom verkar följa detta.

Lejonresor verkar ha en intention att börja sälja paketresor igen, men skriver på sin hemsida att dom inte kan göra det förrän dom fått klart med resegarantin. Vad Framtidsresor ska göra verkar ju vara svårt att få någon rätsida på.

Att sälja resor som inte finns (vad det nu eg är?) är helt rätt bedrägeri och här är jag tveksam till att det faller in under resegarantin.

Så kontentan av det hela verkar vara att Lejonresors agerande ser helt legitimt ut och Framtidsresor verkar i nuläget inte bedriva någon illegal verksamhet men har en smutsig historia att få rätsida på. Högst tveksamt att dom kommer att reda ut detta.
Av Birgere
12 apr. 2015 13:33
Då förstår jag vad du menar med resor som inte finns. :-)

Apropå kvitton på betalningar ska du inte behöva oroa dig, kontoutdrag duger som bevis enligt Kammarkollegiet.

Angående artikel i Vagabond får vi hoppas att den inte bara riktar in sig på storyn Framtidsresor utan höjer blicken och pekar på risker och hur man kan undvika att fastna i fällan. Sedan är uppenbarligen Framtidsresor det goda dåliga exemplet på att detta existerar i verkligheten och det hade varit intressant att höra deras förklaring.
14 apr. 2015 22:39
Citerat från Lejonresor:
Hej!

Lejonresor har alltid haft Resegaranti då Framtidsresor varit teknisk arrangör av våra resor, allt enligt lagen.
Då Framtidsresor nu sagt upp sin garanti och Lejonresor har nya ägare/styrelse så söker Lejonresor en egen garanti och säljer inte paketresor sedan dess att garantin upphörde.

För en tid sedan köpte vi den andelen som ägdes av Framtidsresor.

Framtidsresor har varit ägare för 50% av Lejonresor, dock har inte Lejonresor och vi som har jobbat på och som äger Lejonresor idag haft någon andel i Framtidsresor varken som ägare eller i deras styrelse. Vi har heller inte haft insyn eller påverkans-möjlighet i deras verksamhet.

Eftersom vi delar lokaler är det naturligt att öppna dörren när kunder kommer även om det inte är våra kunder. När det gäller telefon så har vi delat växel och dom kan vidare-koppla sin telefon till vår telefon.

Efter samtal med Kammarkollegiet är vår rekommendation till de drabbade att följa de reguljära kanalerna,
här följer en länk med anvisningar och annan viktig information:

http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/resegarantier/ansok-om-ersattning

Vänliga hälsningar och med förhoppning att detta löser sig skyndsamt för er,

Lejonresor i Göteborg
Genom att läsa vad Ni skriver här och på er hemsida kan man få uppfattningen att Ni redan har ansökt och väntar på besked från kammarkollegiet, men icke! Igår först ringde Ni till Kammarkollegiet och ska nu lämna in uppgifter till dem så att de kan fatta ett beslut om garanti. Det är något lurt med allt som händer kring de båda bolagen nu, snabbt ägarbyte & flera kunder som liksom vi väntar på pengar...men det är väl som det kan vara bland de oseriösa, ibland får man byta målvakt!!
15 apr. 2015 20:07
Ja så kom då äntligen det väntade beskedet...alla både muntliga och skriftliga garantier från Framtidsresor att de skulle betala tillbaka våra pengar var bara lögner! Det är ledsamt och en stor skam att det finns människor som inte drar sig för att stjäla från andra människor! Och att sen ha mage och skicka en snyftande lögnaktig historia är så magstarkt så jag finner inga ord! Och det jävligaste av allt är att, ursäkta ordvalet, de jävla svinen dessutom informerar om att de ska starta om på NYTT! Om ett företag ostraffat kan bete sig på det här sättet, stjäla, förskingra pengar och starta om, så kommer iallafall jag att tappa tron på rättsstaten Sverige! Idag kan vi bara vänta och se, och tacka gudarna för att vi INTE betalade in de ytterligare 25 000:- som de ville ha för att genomföra resan. Sen är det på sin plats att informera att ALLA inbetalningar som gjordes till Framtidsresor efter den 4/3 inte täcks av resegarantin hos Kammarkollegiet. Och det vet vi, att de trots avsaknad av sådan fortsatte att sälja och ta betalt för resor som de inte hade för avsikt att genomföra.

Vidarebefordrat brev:

Från: Info <(Logga in för att se e-postadress)>
Datum: 15 april 2015 11:50:07 CEST
Till: Info <(Logga in för att se e-postadress)>
Ämne: Viktig information

Till berörda gäster, nya som kära återkommande.

Vill vi informera:

Framtidsresor har under kort tid drabbats svårt av två konkurser till två viktiga samarbetspartners i Sydamerika.

Vår situation har inte blivit bättre av att US dollarn stigit 24% sen i Augusti (när priserna sätts) och 12% sen i Januari. Vilket innebär att vi inte längre kan hålla våra utlovade priser.
Detta tillsammans med att vi nu helt och hållet har stängt Venezuela (som har varit vårt största resmål) pga. av det ekonomiska och säkerhetsmässiga läget. Vi har satt oss i ett prekärt läge med kraftig likviditets problem.

Vi har med tungt hjärta således beslutat att ställa in samtliga resor tillsvidare.

Ni är alla täckta av Resegarantin där vi har säkerställt samtliga resenärers inbetalda pengar.
Det är dock Kammarkollegiet som bestämmer när de beslutar att återbetala pengarna, vi har försökt att påskynda detta men det ligger nu helt upp till Kammarkollegiet.

Kammarkollegiet hanterar enbart inställd eller avbruten resa som ställts in eller avbrutits av Framtidsresor.

Ni som har en annan form av återbetalning garanterad av Framtidsresor kommer kunna ta del av den först när Kammarkollegiet gör återbetalningen till Framtidsresor.

Vi räknar med att kunna återkoppla till er i augusti månad, med förhoppningsvis klara besked om er återbetalning.

Vi kommer under tiden jobba på en helt ny organisation och upplägg inför våra nya förutsättningar. Vi räknar med att vår nya hemsida kommer igång i september 2015.

Vi kommer kunna nås under denna period enbart per mail (Logga in för att se e-postadress)

Vi ber tusen gånger om ursäkt.

Med vänliga hälsningar
Framtidsresor
Södra Hamngatan 25
411 14 Göteborg
(Logga in för att se e-postadress)
031-7110061
Av Ekis42
13 juni 2015 01:24
Verkligen hemskt att höra! Jag hade inte tidigare hört talas om detta, men en mycket trevlig tjej på ett hotell i Puno Peru kontaktade precis mig och frågade om Framtidsresor då de är skyldig henne 5060 dollar. Hon skrev så här: i also work with a travel agency in sweeden, and they have to pay me for services around 5060.00 dolars

What agency?? (jag frågar då)

we worked for many years and since the past years they dont pay us

Framtidsresor

Vi använder hennes hotell i Puno på våra resor i Peru. Jag har ett företag (www.tagalong.se) själv som anordnar både gruppresor och skräddarsydda resor i Peru och jag blir verkligen ledsen när företag gör så här. I det här fallet har denna otroligt trevliga tjej (som nästan blivit som en kompis efter så många besök på hennes hotell) lurad för hon varit rent för snäll. Tänkte bara bidra med denna information då det med andra ord är mer än svenska resenärer som blivit lurade.

Låt oss nu bara hoppas de reder ut sina problem så både svenska resenärer och utländska samarbetspartners (b.la. Carla i Puno) får sina pengar tillbaka. Och framförallt så att vi andra researrangörer slipper lida för att andra inte håller ordning på sin ekonomi. Ett tips till alla resenärer är att jämföra reseföretag på allabolag.se samt se vilken kreditvärdighet de har. Då får man en ganska bra bild vilken ekonomi företaget har.
Av Izode
24 aug. 2015 19:38
Och vi väntar..vi på svar! De svarar INTE på mailadressen de uppgivit! Så nu får det bli tingsrätten och kronofogden...kommer aldrig att ge upp kampen om att få mina pengar tillbaka, aldrig!!
Av Izode
28 apr. 2016 11:07
Var lite OBS på Lejonresor...kontrollera bokslut! - adress, hemsida och telefonnummer stämmer inte
Av Izode
28 apr. 2016 11:14
F.d Framtidsresor är på G igen!!
Så här heter bolaget nu, NJT Hotell&Fastigheter AB