Varning ! Avis Biluthyrning Munchen

Av Xerus
4 mars 2010 13:52
Visningar: 4024
Medtag förstoringsglas och ficklampa när ni hyr bil hos Avis!
En ovänlig medarbetare på Munchen flygplats lämnade ut nycklarna till en Ford focus, denna fanns inte i Avis garage, åter till utlämingen, fick en Citroen Xsara, denna fanns ej heller i garaget, Fick nycklarna till en tredje, Citroen Picasso, denna var parkerad längst bort på ett mörkt undanskymt ställe, jag undersökte bilen som hastigast då jag var försenad en timme på grund av allt krångel vid utlämningen, jag fick inget kontrakt på den sista bilen så jag kunde inte se vilka skador som fanns dokumenterade.
Kör direkt till min hotellvistelse och parkerar bilen i hotellets garage på en plats där ingen går förbi bilen, och använder den ej på hela veckan, vid återlämnandet upptäcker en nitisk kontrollant två skador på bilen , ett stenskott som är så litet att det går knappt att upptäcka med blotta ögat, därefter en skrapskada på bakre kanten av motorhuven 4-5 cm lång, en skada som är extremt svår att se då den inte syns för 99% som hyr bil, då vindrutetorkaren skymmer, men kontrollanten gick direkt till skadan, antagligen visste han om den sedan tidigare. För dessa skador debiterade de mitt kreditkort med 850 euro. Jag vågar aldrig hyra bil fler gånger
4 mars 2010 15:37
Citerat från xerus:
Medtag förstoringsglas och ficklampa när ni hyr bil hos Avis!
En ovänlig medarbetare på Munchens flygplats lämnade ut nycklarna till en Ford focus, denna fanns inte i Avis garage, åter till utlämingen, fick en Citroen Xsara, denna fanns ej heller i garaget, Fick nycklarna till en tredje, Citroen Picasso, denna var parkerad längst bort på ett mörkt undanskymt ställe, jag undersökte bilen som hastigast då jag var försenad en timme på grund av allt krångel vid utlämningen, jag fick inget kontrakt på den sista bilen så jag kunde inte se vilka skador som fanns dokumenterade.
Kör direkt till min hotellvistelse och parkerar bilen i hotellets garage på en plats där ingen går förbi bilen, och använder den ej på hela veckan, vid återlämnandet upptäcker en nitisk kontrollant två skador på bilen , ett stenskott som är så litet att det går knappt att upptäcka med blotta ögat, därefter en skrapskada på bakre kanten av motorhuven 4-5 cm lång, en skada som är extremt svår att se då den inte syns för 99% som hyr bil, då vindrutetorkaren skymmer, men kontrollanten gick direkt till skadan, antagligen visste han om den sedan tidigare. För dessa skador debiterade de mitt kreditkort med 850 euro. Jag vågar aldrig hyra bil fler gånger
Tack då vet man vem man inte ska hyra av, Avis är ju dessutom i regel väldigt dyra.
Visst ska man kolla bilen men småskador som smårepor och stenskott räknar man normalt inte ens som skada på en hyrbil och de flesta uthyrare skulle nog undra om man var frisk om man påpekade sånt, bilarna slits ju oerhört då de körs mycket och ofta hårt av folk som inte bryr sig ett dugg om bilen. Verkligen fult av Avis. Kontakta Avis i Sverige och hör vad de tycker.
Har hyrt ganska många gånger och de har knappast ens tittat på bilen vid återlämnandet någon gång så Du måste råkat ut för någon riktig miniführer eller så behövde de pengar till firmafesten kanske.
4 mars 2010 19:47
Ratar kategoriskt de större internationella uthyrarna pga. att de oftast är hutlöst dyra faktiskt händer det att det är dubbla priset mot det billigaste alternativet och är man inte bättre skyddad via bra försäkringar som ingår och som täcker de skador du berättar om så finns det ju ingen anledning att betala mer än hos de mindre firmorna, jag brukar ha som regel att jag använder mobilkameran redan där bilen är parkerad på firman för dokumenterar de skador som ofta finns på hyrbilen det är väldigt sällan bilarna är helt oskadda, men står den mörkt och undanskymt kan det ju vara svårt att upptäcka ev. skador och i ditt fall låter det nästan som om de såg chansen att dra in litet extra pengar på skador de kanske reglerat även tidigare .
Du har inte självrisk eliminering på ditt kreditkort om du betalade med ett sånt?oftast måste man ju ha ett sånt för at få hyra bil över huvud taget.

Jag har Handelsbankens visakort och betalar jag med det ingår återbetalning av självrisken upp till 8000kr vid uppvisande av kvitto på betald självrisk, har du ett kort med liknande vilkor så utnyttja det i så fall, som ett tips för kommande hyrbilsbokningar så finns det flera uthyrningssiter som har den typen av försäkring inkuderad i bilhyran för visst ska du även i framtiden hyra bil för att kunna avnjuta den frihet det innebär.
skickar med en länk där jag samlat många bra hyrbilssidor. http://fiskeofritid.webs.com/reselnkarhyrbilarmm.htm
mvh.Bosse.
Av Xerus
7 juni 2010 21:03
Av en händelse besökte jag en Citroen återförsäljare, där stod en likadan bil som jag hyrde i Munchen med exakt samma skada, handlaren berättade att det var ett vanligt förekommande fel att vindrutetorkaren skrapade mot huven på denna modell, Tänk vad Avis tjänar pengar på att blåsa hyrestagarna varje gång denna bil blir uthyrd.
8 juni 2010 12:15
Klaga hos din kortutgivare. Säg att summan är felaktig och att du aldrig accepterat den.
2 okt. 2010 14:40
I rented a car from Avis on 21st of July 2010 from Munchen and delivered back on 21st July 2010 from Frankfurt Hahn. (Yes, I rented for 5 hours, my rental number is below) . When I delivered the car I wanted to pay by cash, but the woman in charge said it is not good to pay by cash. I insist to pay by cash because I need my credit card limit for other expenses. Anyway, they said OK and checked the car and they said they have found big scratches on the car (a scratch bigger then 3cm is called big scratch, I know now). And yes, they have charged me 850 euros!!! ... That was really big shock to me. I drove the car from Munchen to Frankfurt without stopping the car and when I delivered the car I was charged for the scratches that I didn't do. When I get the car from Munchen, I saw some white dirt at the back of the car but I didn't care because they looked like some bird piss to me. And when I delivered the car they showed the same white dirt to me as a scratch and they blamed as I did it !!! .. And the examiner man there advised me to take photos when I rent a car next time. Should I take all the scratches photos?? Is this the way it is? If I miss one scratch bigger than 3 cm then they have right to charge me for 850 euros?

And as a result, they directly took 935 Euros from my credit card. (85 + 850 euro). My credit card didn't have that much limit and it turned into negative balance. How can that be? How can Avis take more than my credit card limit? My credit card was blocked and I hardly returned back to my home because of this. Avis really let me in a very difficult situation with this policy, I'm a student and I had to call my family to send money.
Av Anorell
16 sep. 2013 20:38
Ny erfarenheter från Avis / Budget i Hamburg.

Skulle hämta en förbeställd bil. Den fanns inte där, efter lite tjafs fick jag en smutsig bil till ett bra pris.
Hyrde ett dygn, lämnade tillbaka.

Sen fick jag ettbrev om två smårepor. 500+ euro.

Fortsättning följer!
Av Matsto
6 nov. 2013 21:00
Vill bara berätta att detta hänt mig också dvs vi hyrde bil några dagar på Munchens flygplats av bolaget AVIS(hyr inte bil av dom sedan dess).

Då vi hämtade ut bilen var den inte rentvättad och stod parkerad på ett ställe med dålig belysning. Vi tittade på bilen men tyckte inte vi såg någon skada.

Vid återlämning så skulle bilen parkeras på ett speciellt ställe med fyra starka strålkastare. Dom fann en liten skrapskada på kofångaren som knappt var synlig.

Det hela kostade 850Euro och det gick inte att ha några synpunkter på det hela då de som besiktigade bilen påstod att dom inte jobbade för AVIS och inte kunde gå i svaromål(känner ni igen affärsmodellen..Ryanair).

Tipset bör tas med största allvar, undvik AVIS och anmäl minsta lilla repa innan avfärd.