Varning! Apollos Barcelo Club el Castillo på Fuerteventura
Har precis varit en vecka på Barcelo Club el Castillo på Fuerteventura, reste med Apollo. Betalade extra för att få de renoverade lägenheterna. Väl på plats blir man glad när man går in på hotell-området, väldigt fräscht och välskötta planteringar och promenadvägar...det var det positiva.
Kommer in i lägenheten, kastar in väskor och tar på badkläder, stänger altandörren i sovrummet (den var öppen när vi kom och jag fattar varför). Åter på rummet efter några timmar och går in i värsta mögellukten. Tittar runt lite noggrannare och märker hur färgen bubblar sig på väggarna och det fullkomligt stinker mögel, speciellt i sovrummet. Iväg till receptionen och får ett annat rum. Tillbringar natten i detta och vaknar på morgonen i samma mögellukt. Min fru har till och med svårt med sin andning. Nytt besök i receptionen, denna gången får vi välja på 4 olika rum, men tro mig, mögellukt i samtliga, vi fick helt enkelt välja det med minst obehag.
Väl hemma efter en vecka kontaktar jag Apollo, men ingen kompensation eftersom jag inte kontaktat Apollos personal på plats.
Jag avråder starkt från att resa hit, har ni minsta problem med mögelallergi kan det var direkt hälsovådligt.
Kommer in i lägenheten, kastar in väskor och tar på badkläder, stänger altandörren i sovrummet (den var öppen när vi kom och jag fattar varför). Åter på rummet efter några timmar och går in i värsta mögellukten. Tittar runt lite noggrannare och märker hur färgen bubblar sig på väggarna och det fullkomligt stinker mögel, speciellt i sovrummet. Iväg till receptionen och får ett annat rum. Tillbringar natten i detta och vaknar på morgonen i samma mögellukt. Min fru har till och med svårt med sin andning. Nytt besök i receptionen, denna gången får vi välja på 4 olika rum, men tro mig, mögellukt i samtliga, vi fick helt enkelt välja det med minst obehag.
Väl hemma efter en vecka kontaktar jag Apollo, men ingen kompensation eftersom jag inte kontaktat Apollos personal på plats.
Jag avråder starkt från att resa hit, har ni minsta problem med mögelallergi kan det var direkt hälsovådligt.
Apollo ! Kontakta deras personal på plat ! Jag själv försökte kontakta Apollos personal i Saigon efter att ha blivit bestulen på alla pengar och pass. Det tog tre dagar eftersom dom ej uppdaterat sitt nya nummer i Saigon, vilket dom beklaga. Fick också veta att eftersom jag endast betalt flygstol så kunde jag inte räkna med någon reseledarehjälp ! FY Fan Apollo rekomenderar alla sluta res med det bluffbolaget !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Beklagar din historia men som sagt APOLLO FyFan
Hej,
Kontakta alltid receptionen för hjälp om de inte hjälper er pga hotellet är fullt eller som i detta fallet verkar de ha mögelskador i många lägenheter och alla de visar är dåliga. Det vill givetvis researrangören i detta fall Apollo, ha vetskap om. Inte tror ni väl att researrangören vill att ni ska bo i mögelskadade lägenheter och få resan förstörd? Nöjda resenärer är vad de vill ha.
Kontakta alltid researrangören vid problem med boendet på plats. De har möjlighet att flytta er till ett likvärdigt eller bättre hotellalternativ. Dessutom kan de se till att inga andra stackare som kommer ner får samma problem som er eller hamnar här. Researrangören ser alltid mycket allvarligt på mögelskador och måste få se dessa för att ta ett beslut i vad som skall göras. Det är ju bättre att bli kompenserad på plats än att få semestern förstörd, komma hem och klaga i efterhand när det kanske gått att lösa och rädda semestern.
Bara ett tips generellt, jättetråkigt att ni drabbades av mögel men säg alltid till på plats.
Kontakta alltid receptionen för hjälp om de inte hjälper er pga hotellet är fullt eller som i detta fallet verkar de ha mögelskador i många lägenheter och alla de visar är dåliga. Det vill givetvis researrangören i detta fall Apollo, ha vetskap om. Inte tror ni väl att researrangören vill att ni ska bo i mögelskadade lägenheter och få resan förstörd? Nöjda resenärer är vad de vill ha.
Kontakta alltid researrangören vid problem med boendet på plats. De har möjlighet att flytta er till ett likvärdigt eller bättre hotellalternativ. Dessutom kan de se till att inga andra stackare som kommer ner får samma problem som er eller hamnar här. Researrangören ser alltid mycket allvarligt på mögelskador och måste få se dessa för att ta ett beslut i vad som skall göras. Det är ju bättre att bli kompenserad på plats än att få semestern förstörd, komma hem och klaga i efterhand när det kanske gått att lösa och rädda semestern.
Bara ett tips generellt, jättetråkigt att ni drabbades av mögel men säg alltid till på plats.
Citerat från truthteller:
Apollo ! Kontakta deras personal på plat ! Jag själv försökte kontakta Apollos personal i Saigon efter att ha blivit bestulen på alla pengar och pass. Det tog tre dagar eftersom dom ej uppdaterat sitt nya nummer i Saigon, vilket dom beklaga. Fick också veta att eftersom jag endast betalt flygstol så kunde jag inte räkna med någon reseledarehjälp ! FY Fan Apollo rekomenderar alla sluta res med det bluffbolaget !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Beklagar din historia men som sagt APOLLO FyFan
Om du hade köpt en flygstol av tex SAS skulle du då ringa dem och anmäla att du blivit bestulen?!?? Köper man en flygresa så kan man väl inte begära mycket mer än just flygresan till och från resmålet. Förstår inte resonemanget om "bluffbolag".
Apollo ! Kontakta deras personal på plat ! Jag själv försökte kontakta Apollos personal i Saigon efter att ha blivit bestulen på alla pengar och pass. Det tog tre dagar eftersom dom ej uppdaterat sitt nya nummer i Saigon, vilket dom beklaga. Fick också veta att eftersom jag endast betalt flygstol så kunde jag inte räkna med någon reseledarehjälp ! FY Fan Apollo rekomenderar alla sluta res med det bluffbolaget !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Beklagar din historia men som sagt APOLLO FyFan
Citerat från truthteller:
Apollo ! Kontakta deras personal på plat ! Jag själv försökte kontakta Apollos personal i Saigon efter att ha blivit bestulen på alla pengar och pass. Det tog tre dagar eftersom dom ej uppdaterat sitt nya nummer i Saigon, vilket dom beklaga. Fick också veta att eftersom jag endast betalt flygstol så kunde jag inte räkna med någon reseledarehjälp ! FY Fan Apollo rekomenderar alla sluta res med det bluffbolaget !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Beklagar din historia men som sagt APOLLO FyFan
Man kan ju fundera på om SJ skulle hjälpa mig om jag tog tåget till tex Göteborg och blev bestulen på mitt hotell några dagar senare?
Apollo ! Kontakta deras personal på plat ! Jag själv försökte kontakta Apollos personal i Saigon efter att ha blivit bestulen på alla pengar och pass. Det tog tre dagar eftersom dom ej uppdaterat sitt nya nummer i Saigon, vilket dom beklaga. Fick också veta att eftersom jag endast betalt flygstol så kunde jag inte räkna med någon reseledarehjälp ! FY Fan Apollo rekomenderar alla sluta res med det bluffbolaget !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Beklagar din historia men som sagt APOLLO FyFan
Ajdå, vi ska åka dit om knappt 2 veckor... Då får vi ju hoppas på att vi får en orenoverad lgh. Men kan vara bra att vara lite uppmärksam, då jag har allergi redan.
Trevlig att läsa att det verkar vara bra för övrigt !
Trevlig att läsa att det verkar vara bra för övrigt !
Vi ska till samma hotell den 22 mars. Jag har astma och efter att ha läst om era (och andras) tråkiga erfarenheter av hotellet kontaktade jag Apollo med förhoppningen att få byta hotell, men det var förstås total ridå.
Intressant var att man hävdade att man inte fått in några klagomål på hotellet på två år. Jatsee ni var ju i kontakt med Apollo efter hemresan, men era klagomål har alltså inte ens noterats. Är tydligen viktigt att eventuella klagomål når Apollos Kundtjänst - navet. Man kan ju inte låta bli att undra hur många andra klagomål som ”försvunnit” på vägen. (Tror inte det, men kanske har ni större möjlighet till kompensation om ni kontaktar kundtjänst direkt. Och visst det kanske hjälper oss i vår sak också ;-)
Jag är ju naturligtvis fortfarande orolig. Nu när ni varit hemma ett tag – känner ni fortfarande likadant? Har ni några tips? Bäst att bo på andra våningen eller i någon särskild del av hotellet? Eller är det så illa så vi bör riva upp himmel och jord för att få byta? Vi har ju två små barn att tänka på också.
Tinniwinni, ni hinner ju knappt hem innan vi ska åka, men super om ni ville lägga en kommentar om era upplevelser.
Intressant var att man hävdade att man inte fått in några klagomål på hotellet på två år. Jatsee ni var ju i kontakt med Apollo efter hemresan, men era klagomål har alltså inte ens noterats. Är tydligen viktigt att eventuella klagomål når Apollos Kundtjänst - navet. Man kan ju inte låta bli att undra hur många andra klagomål som ”försvunnit” på vägen. (Tror inte det, men kanske har ni större möjlighet till kompensation om ni kontaktar kundtjänst direkt. Och visst det kanske hjälper oss i vår sak också ;-)
Jag är ju naturligtvis fortfarande orolig. Nu när ni varit hemma ett tag – känner ni fortfarande likadant? Har ni några tips? Bäst att bo på andra våningen eller i någon särskild del av hotellet? Eller är det så illa så vi bör riva upp himmel och jord för att få byta? Vi har ju två små barn att tänka på också.
Tinniwinni, ni hinner ju knappt hem innan vi ska åka, men super om ni ville lägga en kommentar om era upplevelser.
Jadå, jag ska berätta för dig hur vi upplevde det. Vi har bokat 2 rums lgh plus all inclusive.
Hoppas ju på det bästa, även jag har 2 små barn med mig.
Hoppas ju på det bästa, även jag har 2 små barn med mig.
Blir säkert bra! Är lyckligtvis många som talar gott om hotellet också. Förhoppningsvis får vi (både jag och du med våra resp. familjer) riktigt bra väder - så att det torkar upp och man kan vädra ut ordentligt. Läste någonstans att en gäst misstänkte att lukten kom från mögeltillväxt i luftkonditioneringen – inte en aning om det kan ligga någon sanning i det, men man kan ju prova att stänga av den om man får problem. Har man ett rum på våning 2 känns det ju ok att köra med öppna fönster.
Nåja, precis som du säger Tinniwinni får vi helt enkelt hoppas på det bästa. I vilket fall ska det bli skönt att komma bort lite. Skulle det visa sig att hotellet är under all kritik får vi väl helt sonika ge oss på Apollos representanter på plats och kräva ett riktigt bra alternativt hotell.
Önskar dig Tinniwinni med familj en riktigt trevlig resa! (Ni kanske redan hunnit i väg, men jag chansar.) Förresten, eftersom även ni har barn tar jag gärna emot tips på vad ni gjorde som barnen gillade särskilt (eller … som de absolut inte gillade).
Och jag hoppas Jatsee att ditt nästa äventyr blir en mycket positivare erfarenhet!
Nåja, precis som du säger Tinniwinni får vi helt enkelt hoppas på det bästa. I vilket fall ska det bli skönt att komma bort lite. Skulle det visa sig att hotellet är under all kritik får vi väl helt sonika ge oss på Apollos representanter på plats och kräva ett riktigt bra alternativt hotell.
Önskar dig Tinniwinni med familj en riktigt trevlig resa! (Ni kanske redan hunnit i väg, men jag chansar.) Förresten, eftersom även ni har barn tar jag gärna emot tips på vad ni gjorde som barnen gillade särskilt (eller … som de absolut inte gillade).
Och jag hoppas Jatsee att ditt nästa äventyr blir en mycket positivare erfarenhet!
Hej hej igen.
Vi hade en helt underbar resa !
Hotellet var fantastiskt, personalen jättetrevliga och vilken suverän mat ! Vi hade All Inclusive och åt i stortsett alla måltiderna där.
Alltid variation och temakvällar, med både Kinesiskt, Italienskt och Amerikansk. Jag har alltid "turistmage" när jag är ute och reser, men har aldrig mått så bra på en semester.
Nu fick vi en 2 rumslägenhet (1066) med egen altan (bokat orenoverad lgh) med egen uteplats, egna solstolar och plastbord med stolar.
Området var rent och det hölls i ordning hela tiden. Det verkar vara lågsäsong där, inte mycket folk alls. Barnklubben var vi inte med på så mycket då mina barn är ganska blyga. Men vi var och tittade på minidiscot på kvällen och tjejen som höll i det utstrålade sådan glädje för barnen.
Vi gick in till byn, där finns 2 stora fina lekplatser för barnen för lite variation. Annars är där en helt ok lekplats på hotellet också.
Barnpoolen var fin. Vi letade faktiskt aldrig upp den uppvärmda poolen utan vi var mest med barnen i barnpoolen.
Den enda nackdelen för min del var att datorn inte fick tillräckligt med mottagning för deras trådlösa...
Jag har som du även läst om dofter, men det var inte något som jag direkt reagerade på. Kanske någongång "instängd" doft...i sovrummet.
På plats fick jag sms utav Apollos personal att om det var något gick det hur bra som att smsa till dem om man behövde hjälp med något.
Men som sagt, du har en underbar semester framför dig och vi kommer definitivt att återvända dit igen.
Glöm inte något långärmat till kvällarna, de kan vara lite svalare och så är det ganska blåsigt där.
Önskar dig o din familj en lika fin semester som jag hade med min !
Vi hade en helt underbar resa !
Hotellet var fantastiskt, personalen jättetrevliga och vilken suverän mat ! Vi hade All Inclusive och åt i stortsett alla måltiderna där.
Alltid variation och temakvällar, med både Kinesiskt, Italienskt och Amerikansk. Jag har alltid "turistmage" när jag är ute och reser, men har aldrig mått så bra på en semester.
Nu fick vi en 2 rumslägenhet (1066) med egen altan (bokat orenoverad lgh) med egen uteplats, egna solstolar och plastbord med stolar.
Området var rent och det hölls i ordning hela tiden. Det verkar vara lågsäsong där, inte mycket folk alls. Barnklubben var vi inte med på så mycket då mina barn är ganska blyga. Men vi var och tittade på minidiscot på kvällen och tjejen som höll i det utstrålade sådan glädje för barnen.
Vi gick in till byn, där finns 2 stora fina lekplatser för barnen för lite variation. Annars är där en helt ok lekplats på hotellet också.
Barnpoolen var fin. Vi letade faktiskt aldrig upp den uppvärmda poolen utan vi var mest med barnen i barnpoolen.
Den enda nackdelen för min del var att datorn inte fick tillräckligt med mottagning för deras trådlösa...
Jag har som du även läst om dofter, men det var inte något som jag direkt reagerade på. Kanske någongång "instängd" doft...i sovrummet.
På plats fick jag sms utav Apollos personal att om det var något gick det hur bra som att smsa till dem om man behövde hjälp med något.
Men som sagt, du har en underbar semester framför dig och vi kommer definitivt att återvända dit igen.
Glöm inte något långärmat till kvällarna, de kan vara lite svalare och så är det ganska blåsigt där.
Önskar dig o din familj en lika fin semester som jag hade med min !
Välkommen hem Tinniwinni!
Tusen, tusen tack för din utförliga och glädjande berättelse om era upplevelser. Jag blev verkligen glad för er skull när jag såg att ni har haft en sådan underbar resa. Själv slänger jag nu alla små farhågor som legat och smågnagt i bakhuvudet - och ser uteslutande fram emot en härlig semester.
Ha en skön vår!
Tusen, tusen tack för din utförliga och glädjande berättelse om era upplevelser. Jag blev verkligen glad för er skull när jag såg att ni har haft en sådan underbar resa. Själv slänger jag nu alla små farhågor som legat och smågnagt i bakhuvudet - och ser uteslutande fram emot en härlig semester.
Ha en skön vår!
Svaret är borttagen på grund av brott mot Reseguidens användarvillkor
Kul att se att det kan lösa sig med resan för er jag har lärt mig att ta klagomål via nätet med en nypa salt, bara för att någon råkat ut för besvär behöver ju inte samma hända mig även om det naturligtvis är jättetråkigt när man drabbas så går det mesta att lösa på plats som många också skriver här,
det är ju naturligtvis alltid krångligare att tex. byta lägenhet under absolut högsäsong än när trycket är litet lägre, det är ju omöjligt att rädda en kvaddad resa hemifrån jag skulle ju föredra att få fem lyckade dagar än inga alls om man säger så.
Angående inlägg om stölder är det däremot litet naivt att tro att man ska få hjälp av flygbolag vid tex. stöld ,skulle inte tro att det skiljer nånting oavsett vilket bolag man flyger med men har väl inte jättemånga erfarenheter av såna händelser direkt.
Just apollo har vi inte rest med många gånger men några gånger har vi åkt med dom både bara flyg och även ett par- tre paketresor, kan väl inte påstå att jag haft nåt mer att klaga på än hos andra bolag, däremot är jag väl inte nåt stort fan av charter över lag men det beror mest på att jag inte orkar stå och vänta på andra virriga och grälsjuka charterresenärer som tror att de köpt hela planet bara för att de betalt ett överpris för resan hos resebyrån på stan och jag hävdar att man kan resa billigare enklare bekvämare och ha mindre strul med egenbokat.
Hoppas att det löser sig det verkar ju lovande nu när man ser att allt inte behöver vara nattsvart bara för att man åker med apollo, kollar man in reklamationer på charterresor så ser man att det inte direkt är bara apollo som drar på sig anmälningar och en stor del av de anmälningar som görs är för att folk är besvikna på något sätt, de kanske har beställt havsutsikt men inte fått det maten var kanske tråkig på hotellet, de fick magsjuka på resmålet eller har blivit bestulen på stan osv. vilket också naturligtvis är arrangörens fel.
Det jag menar är att många men jag säger inte alla klagomål är ilandsproblem som jag personligen skulle skita fullständigt i kanske mycket pga. att jag oftast bokar allt själv och därmed betalar kanske en tredjedel av vad charterresenären gör, har jag vettiga klagomål måste jag vända mig till den som sålt flygbiljetten eller hyrt ut hotellrummet till mig och därför klagar man inte i onödan heller, därmed inte sagt att man ska tolerera att bo i mögelskadade lägenheter men ni kanske förstår mitt resonemang.
Hoppas att allt ordnar sig mvh. Bosse.
det är ju naturligtvis alltid krångligare att tex. byta lägenhet under absolut högsäsong än när trycket är litet lägre, det är ju omöjligt att rädda en kvaddad resa hemifrån jag skulle ju föredra att få fem lyckade dagar än inga alls om man säger så.
Angående inlägg om stölder är det däremot litet naivt att tro att man ska få hjälp av flygbolag vid tex. stöld ,skulle inte tro att det skiljer nånting oavsett vilket bolag man flyger med men har väl inte jättemånga erfarenheter av såna händelser direkt.
Just apollo har vi inte rest med många gånger men några gånger har vi åkt med dom både bara flyg och även ett par- tre paketresor, kan väl inte påstå att jag haft nåt mer att klaga på än hos andra bolag, däremot är jag väl inte nåt stort fan av charter över lag men det beror mest på att jag inte orkar stå och vänta på andra virriga och grälsjuka charterresenärer som tror att de köpt hela planet bara för att de betalt ett överpris för resan hos resebyrån på stan och jag hävdar att man kan resa billigare enklare bekvämare och ha mindre strul med egenbokat.
Hoppas att det löser sig det verkar ju lovande nu när man ser att allt inte behöver vara nattsvart bara för att man åker med apollo, kollar man in reklamationer på charterresor så ser man att det inte direkt är bara apollo som drar på sig anmälningar och en stor del av de anmälningar som görs är för att folk är besvikna på något sätt, de kanske har beställt havsutsikt men inte fått det maten var kanske tråkig på hotellet, de fick magsjuka på resmålet eller har blivit bestulen på stan osv. vilket också naturligtvis är arrangörens fel.
Det jag menar är att många men jag säger inte alla klagomål är ilandsproblem som jag personligen skulle skita fullständigt i kanske mycket pga. att jag oftast bokar allt själv och därmed betalar kanske en tredjedel av vad charterresenären gör, har jag vettiga klagomål måste jag vända mig till den som sålt flygbiljetten eller hyrt ut hotellrummet till mig och därför klagar man inte i onödan heller, därmed inte sagt att man ska tolerera att bo i mögelskadade lägenheter men ni kanske förstår mitt resonemang.
Hoppas att allt ordnar sig mvh. Bosse.
Citat från Laplander som skriver på både" in och utandning": :=)
"Kul att se att det kan lösa sig med resan för er jag har lärt mig att ta klagomål via nätet med en nypa salt bara för att någon råkat ut för besvär behöver ju inta samma hända mig även om det naturligtvis är jättetråkigt när man drabbas så går det mesta att lösa på plats som många också skriver här, det är ju naturligtvis alltid krångligare att tex. byta lägenhet under absolut högsäsong än när trycket är litet lägre men det är ju omöjligt att rädda en kvaddad resa hemifrån jag skulle ju föredra att få fem lyckade dagar än inga alls om man säger så. "
Det är uppenbart att reklamationen mot Apollo vad otydlig. Jag har själv många gånger utnyttjat Apollo och andra så som Ving, Solresor, etc och kan inte framhålla något bolag som bättre eller sämre. Ibland blir det fel och kvalitén är oftast beroende på slarv eller nonchalans av någon enskild medarbetare. Felet kan kanske också som i detta fallet med mögellukt, hänföras till dåligt implementerade kvalitetsrutiner av Apollo. En vettig rutin på platsen borde avslöja ett så allvarlig brist i miljön att inte någon gäst hade behövt att anmäla defekten. Ansvaret är klart platschefen.
Angående att ta ett besvär med en nypa salt. Det bör man nog också tänka på då någon går in och försvarar en brist hos en researrangör med sådan entusiasm som Mrssunshin och Tinniwinni gör. De har båda skapat sina profiler i anslutning till att Jessan73 har klargjort regelverket för reklamationen. Det är inte viktigt, för skadan finns redan och en resa har blivit naggad i kanten. Vilket givetvis är olyckligt. Men det perfekta samhället finns nog inte. :=)
"Kul att se att det kan lösa sig med resan för er jag har lärt mig att ta klagomål via nätet med en nypa salt bara för att någon råkat ut för besvär behöver ju inta samma hända mig även om det naturligtvis är jättetråkigt när man drabbas så går det mesta att lösa på plats som många också skriver här, det är ju naturligtvis alltid krångligare att tex. byta lägenhet under absolut högsäsong än när trycket är litet lägre men det är ju omöjligt att rädda en kvaddad resa hemifrån jag skulle ju föredra att få fem lyckade dagar än inga alls om man säger så. "
Det är uppenbart att reklamationen mot Apollo vad otydlig. Jag har själv många gånger utnyttjat Apollo och andra så som Ving, Solresor, etc och kan inte framhålla något bolag som bättre eller sämre. Ibland blir det fel och kvalitén är oftast beroende på slarv eller nonchalans av någon enskild medarbetare. Felet kan kanske också som i detta fallet med mögellukt, hänföras till dåligt implementerade kvalitetsrutiner av Apollo. En vettig rutin på platsen borde avslöja ett så allvarlig brist i miljön att inte någon gäst hade behövt att anmäla defekten. Ansvaret är klart platschefen.
Angående att ta ett besvär med en nypa salt. Det bör man nog också tänka på då någon går in och försvarar en brist hos en researrangör med sådan entusiasm som Mrssunshin och Tinniwinni gör. De har båda skapat sina profiler i anslutning till att Jessan73 har klargjort regelverket för reklamationen. Det är inte viktigt, för skadan finns redan och en resa har blivit naggad i kanten. Vilket givetvis är olyckligt. Men det perfekta samhället finns nog inte. :=)
...sen finns det ett antal resande turister med odrägligt beteende, och vissa av dessa råkar alltid ut för konflikter, och det är tydligen så att en av dessa är "sanningssägaren", för denna gång var inte den första och knappast den sista heller. Bara sättet att formulera sig tyder på en viss avsaknad av behaviour..
Skeppohoj skriver:
"...sen finns det ett antal resande turister med odrägligt beteende, och vissa av dessa råkar alltid ut för konflikter, och det är tydligen så att en av dessa är "sanningssägaren", för denna gång var inte den första och knappast den sista heller. Bara sättet att formulera sig tyder på en viss avsaknad av behaviour.."
Gentleman :=) Vem kritiserar du?? Om du nu skall visa att du har" luft under vingarna" så bör du uttrycka dig så att den som du vänder dig till skall veta. Dessutom tycker inte jag det är imponerande att hitta ord som man normalt inte använder i dagligt bruk. Patetiskt!! .... eller den psykoterapeutiska inriktningen.....
Vad vill du, gentleman??
"...sen finns det ett antal resande turister med odrägligt beteende, och vissa av dessa råkar alltid ut för konflikter, och det är tydligen så att en av dessa är "sanningssägaren", för denna gång var inte den första och knappast den sista heller. Bara sättet att formulera sig tyder på en viss avsaknad av behaviour.."
Gentleman :=) Vem kritiserar du?? Om du nu skall visa att du har" luft under vingarna" så bör du uttrycka dig så att den som du vänder dig till skall veta. Dessutom tycker inte jag det är imponerande att hitta ord som man normalt inte använder i dagligt bruk. Patetiskt!! .... eller den psykoterapeutiska inriktningen.....
Vad vill du, gentleman??
Angående kritiken mot min bristfälliga för att inte säga obefintliga särskrivning i mitt inlägg (och många andra också) så har ja rättat till det en smula ha! ha!, skriver och skickar inägg snabbare än hjärnan hänger med ibland det gäller att andas med arslet he he! hoppas ni begrep vad jag skrev iallafall
Bosse.
Bosse.
Citat från Laplander:
"Angående kritiken mot min brisfälliga för att inte säga obefintliga särskrivning i mitt inlägg så har ja rättat till det en smula ha! ha!, skriver och skickar inägg snabbare än hjärnan hänger med ibland det gäller att andas med arslet he he! hoppas ni begrep vad jag skrev iallafall
Bosse."
Hej Bosse, med stor förvåning så tog du åt dig?!! ..... sent skall "syndan" vakna ..... och nu kan du skrivas på både in och utandning ... och dessutom andas med arslet. Kanon, du kan anmäla dig till Bert Carlsson och "Talang 2010". :=)
Här är min röst. :=)
"Angående kritiken mot min brisfälliga för att inte säga obefintliga särskrivning i mitt inlägg så har ja rättat till det en smula ha! ha!, skriver och skickar inägg snabbare än hjärnan hänger med ibland det gäller att andas med arslet he he! hoppas ni begrep vad jag skrev iallafall
Bosse."
Hej Bosse, med stor förvåning så tog du åt dig?!! ..... sent skall "syndan" vakna ..... och nu kan du skrivas på både in och utandning ... och dessutom andas med arslet. Kanon, du kan anmäla dig till Bert Carlsson och "Talang 2010". :=)
Här är min röst. :=)
fan det var ju ett uppslag har aldrig tänkt på att ställa upp i den tävlingen trodde inte jag hade nån talang menjag kanske skulle göra succé direkt vem vet?
oops nu får jag nog snart skit för att jag kommit från ämnet, ha det gott vi hörs framöver.
oops nu får jag nog snart skit för att jag kommit från ämnet, ha det gott vi hörs framöver.
Citerat från signal99:
Citat från Laplander:
"Angående kritiken mot min brisfälliga för att inte säga obefintliga särskrivning i mitt inlägg så har ja rättat till det en smula ha! ha!, skriver och skickar inägg snabbare än hjärnan hänger med ibland det gäller att andas med arslet he he! hoppas ni begrep vad jag skrev iallafall
Bosse."
Hej Bosse, med stor förvåning så tog du åt dig?!! ..... sent skall "syndan" vakna ..... och nu kan du skrivas på både in och utandning ... och dessutom andas med arslet. Kanon, du kan anmäla dig till Bert Carlsson och "Talang 2010". :=)
Här är min röst. :=)
Citat från Laplander:
"Angående kritiken mot min brisfälliga för att inte säga obefintliga särskrivning i mitt inlägg så har ja rättat till det en smula ha! ha!, skriver och skickar inägg snabbare än hjärnan hänger med ibland det gäller att andas med arslet he he! hoppas ni begrep vad jag skrev iallafall
Bosse."
Hej Bosse, med stor förvåning så tog du åt dig?!! ..... sent skall "syndan" vakna ..... och nu kan du skrivas på både in och utandning ... och dessutom andas med arslet. Kanon, du kan anmäla dig till Bert Carlsson och "Talang 2010". :=)
Här är min röst. :=)
Citerat från signal99:
Angående att ta ett besvär med en nypa salt. Det bör man nog också tänka på då någon går in och försvarar en brist hos en researrangör med sådan entusiasm som Mrssunshin och Tinniwinni gör. De har båda skapat sina profiler i anslutning till att Jessan73 har klargjort regelverket för reklamationen. Det är inte viktigt, för skadan finns redan och en resa har blivit naggad i kanten. Vilket givetvis är olyckligt. Men det perfekta samhället finns nog inte. :=)
Jag var ju tvungen att skapa en profil för att vara med och skriva på dessa diskussioner.Angående att ta ett besvär med en nypa salt. Det bör man nog också tänka på då någon går in och försvarar en brist hos en researrangör med sådan entusiasm som Mrssunshin och Tinniwinni gör. De har båda skapat sina profiler i anslutning till att Jessan73 har klargjort regelverket för reklamationen. Det är inte viktigt, för skadan finns redan och en resa har blivit naggad i kanten. Vilket givetvis är olyckligt. Men det perfekta samhället finns nog inte. :=)
Sedan handlade inlägget ifrån början om hotellet.
Trodde inte att man skulle smutskasta medlemmar i detta forum.
JAG var väldigt nöjd med hotellet, sedan att det var Apollo som tog mig dit spelar mindre roll, det är ju inte de som äger det !
Jatsee startar tråden med:: "Jag avråder starkt från att resa hit, har ni minsta problem med mögelallergi kan det var direkt hälsovådligt"
Citat från Tinniwinni: "JAG var väldigt nöjd med hotellet, sedan att det var Apollo som tog mig dit spelar mindre roll, det är ju inte de som äger det !"
Signal99 ger sitt utlåtande: "Felet kan kanske också som i detta fallet med mögellukt, hänföras till dåligt implementerade kvalitetsrutiner av Apollo. En vettig rutin på platsen borde avslöja ett så allvarlig brist i miljön att inte någon gäst hade behövt att anmäla defekten. Ansvaret är klart platschefen."
Det är uppenbart att det finns olika uppfattningar, men det betyder inte att Apollo inte har sitt ansvar enligt följande från Tinniwinni:"JAG var väldigt nöjd med hotellet, sedan att det var Apollo som tog mig dit spelar mindre roll, det är ju inte de som äger det !"
Hur resonerar du då??? Självklart är det researrangören som är ansvarig för sina gästers boende. Att du var nöjd är jättebra! Jatsee tog upp en allvarlig miljöbrist och varnade för en undermålig miljö på ett hotell. Är inte det bra?
Fukt och mögel är stora miljöbovar även i våra svenska bostäder. Jag vet och har arbetat med frågan i många år. Det finns dessutom mikrobiell påväxt som är mycket farlig och kan orsaka livsvariga allergiska problem.
Citat från Tinniwinni: "JAG var väldigt nöjd med hotellet, sedan att det var Apollo som tog mig dit spelar mindre roll, det är ju inte de som äger det !"
Signal99 ger sitt utlåtande: "Felet kan kanske också som i detta fallet med mögellukt, hänföras till dåligt implementerade kvalitetsrutiner av Apollo. En vettig rutin på platsen borde avslöja ett så allvarlig brist i miljön att inte någon gäst hade behövt att anmäla defekten. Ansvaret är klart platschefen."
Det är uppenbart att det finns olika uppfattningar, men det betyder inte att Apollo inte har sitt ansvar enligt följande från Tinniwinni:"JAG var väldigt nöjd med hotellet, sedan att det var Apollo som tog mig dit spelar mindre roll, det är ju inte de som äger det !"
Hur resonerar du då??? Självklart är det researrangören som är ansvarig för sina gästers boende. Att du var nöjd är jättebra! Jatsee tog upp en allvarlig miljöbrist och varnade för en undermålig miljö på ett hotell. Är inte det bra?
Fukt och mögel är stora miljöbovar även i våra svenska bostäder. Jag vet och har arbetat med frågan i många år. Det finns dessutom mikrobiell påväxt som är mycket farlig och kan orsaka livsvariga allergiska problem.
Ärligt talat, inte har man som platschef tid att syna alla hotellrum och sniffa efter mögel :-) Tänker på kommentaren " platschefens ansvar".
Researrangören hyr ofta ett antal rum/lgh på större anläggningar, rum och lägenheter är oftast Ej desamma varje vecka utan delas bland olika arrangörer och nationaliteter. Därför är det viktigt att man som resenär påtalar problemet till reseledingen på plats så arrangören kan pressa hotellet till att lösa problemet/alternativt att de rummen ej skall användas. Då gästen klagat blir det platschefens ansvar att fixa detta på bästa sätt för gästen som givetvis skall flyttas till ett likvärdigt eller bättre boende.
Och Truthtellers "come back" vad ska man säga om den.... :-O
Researrangören hyr ofta ett antal rum/lgh på större anläggningar, rum och lägenheter är oftast Ej desamma varje vecka utan delas bland olika arrangörer och nationaliteter. Därför är det viktigt att man som resenär påtalar problemet till reseledingen på plats så arrangören kan pressa hotellet till att lösa problemet/alternativt att de rummen ej skall användas. Då gästen klagat blir det platschefens ansvar att fixa detta på bästa sätt för gästen som givetvis skall flyttas till ett likvärdigt eller bättre boende.
Och Truthtellers "come back" vad ska man säga om den.... :-O
Jessan73 har nu kommenterat tråden. Jag uppfattar att hon är part i "målet" och skall nu till varje pris rätta till Apolos brister enligt följande citat:
"Ärligt talat, inte har man som platschef tid att syna alla hotellrum och sniffa efter mögel :-) Tänker på kommentaren " platschefens ansvar".
Researrangören hyr ofta ett antal rum/lgh på större anläggningar, rum och lägenheter är oftast Ej desamma varje vecka utan delas bland olika arrangörer och nationaliteter. Därför är det viktigt att man som resenär påtalar problemet till reseledingen på plats så arrangören kan pressa hotellet till att lösa problemet/alternativt att de rummen ej skall användas. Då gästen klagat blir det platschefens ansvar att fixa detta på bästa sätt för gästen som givetvis skall flyttas till ett likvärdigt eller bättre boende."
Jag fråntar inte resenärens egna ansvar i hur resenären själv skall reklamera på plats. Ovanstående reklamationen är därför otydlig, men Apollos platschef har- att om kvalitetssystemet fungerar så som ISO9000 eller bara "förnamnet" till systemet- så är det företagsledningens ansvar. Ansvaret bör sedan delegeras till platschefen. Om Apollo inte har gjort ett intag av hotellrummet enligt denna typ av "checklista" så är detta ett scoop. Scoop!!
Om du fråntar Apollo det ansvaret att säkerställa att resenärerna skall få en godtagbar miljö, enligt företaget upprättade rambeskrivning och kvalitetsmall, på resorten så är det mycket allvarligt. Denna frågan bör då företagsledningen på Apollo bemöta. Vi avvaktar svaret från ledningen!!!
Som jag förstår av ditt svar så har du själv ett ansvar i hur Apollo och andra reseföretag fungerar. Vad har du för roll? Jag tror att många vill borra i vad du har skrivit.
Några "jordkällare" skall inte resenärerna få uppleva även vid ospecificerade resmål. I så fall är detta en konkurrensfördel för de bolag som följer en kvalitetsplan.
Angående "Och Truthtellers "come back" vad ska man säga om den.... :-O" Signaturen har överreagerat!
"Ärligt talat, inte har man som platschef tid att syna alla hotellrum och sniffa efter mögel :-) Tänker på kommentaren " platschefens ansvar".
Researrangören hyr ofta ett antal rum/lgh på större anläggningar, rum och lägenheter är oftast Ej desamma varje vecka utan delas bland olika arrangörer och nationaliteter. Därför är det viktigt att man som resenär påtalar problemet till reseledingen på plats så arrangören kan pressa hotellet till att lösa problemet/alternativt att de rummen ej skall användas. Då gästen klagat blir det platschefens ansvar att fixa detta på bästa sätt för gästen som givetvis skall flyttas till ett likvärdigt eller bättre boende."
Jag fråntar inte resenärens egna ansvar i hur resenären själv skall reklamera på plats. Ovanstående reklamationen är därför otydlig, men Apollos platschef har- att om kvalitetssystemet fungerar så som ISO9000 eller bara "förnamnet" till systemet- så är det företagsledningens ansvar. Ansvaret bör sedan delegeras till platschefen. Om Apollo inte har gjort ett intag av hotellrummet enligt denna typ av "checklista" så är detta ett scoop. Scoop!!
Om du fråntar Apollo det ansvaret att säkerställa att resenärerna skall få en godtagbar miljö, enligt företaget upprättade rambeskrivning och kvalitetsmall, på resorten så är det mycket allvarligt. Denna frågan bör då företagsledningen på Apollo bemöta. Vi avvaktar svaret från ledningen!!!
Som jag förstår av ditt svar så har du själv ett ansvar i hur Apollo och andra reseföretag fungerar. Vad har du för roll? Jag tror att många vill borra i vad du har skrivit.
Några "jordkällare" skall inte resenärerna få uppleva även vid ospecificerade resmål. I så fall är detta en konkurrensfördel för de bolag som följer en kvalitetsplan.
Angående "Och Truthtellers "come back" vad ska man säga om den.... :-O" Signaturen har överreagerat!
Hej igen!
Oj då , nej jag försökte helt enkelt förklara att det är viktigt att personalen får veta brister på destinationen så att de kan rättas till. Jag har ju svårt att tro att resebolagen skulle acceptera dåliga rum, därför bör de få veta om hotellet tex delar ut dåliga rum till gästerna. Då kan de ta tag i problemet för att undvika fortsatta problem med nya gäster. En lyckad semester är ju vad både resenären och arrangören vill förverkliga.
Vänta svar från ledningen skriver du, jag är en vanlig chartertjej som också har rätt att tycka till :-) nästa resa går till Grekland och får jag ett problem rum där så säger jag till på plats.
Oj då , nej jag försökte helt enkelt förklara att det är viktigt att personalen får veta brister på destinationen så att de kan rättas till. Jag har ju svårt att tro att resebolagen skulle acceptera dåliga rum, därför bör de få veta om hotellet tex delar ut dåliga rum till gästerna. Då kan de ta tag i problemet för att undvika fortsatta problem med nya gäster. En lyckad semester är ju vad både resenären och arrangören vill förverkliga.
Vänta svar från ledningen skriver du, jag är en vanlig chartertjej som också har rätt att tycka till :-) nästa resa går till Grekland och får jag ett problem rum där så säger jag till på plats.
Hej Jessan73
Du skriver så ödmjukt och felet är inte ditt! :=)
Du har arbetat inom branschen och kan deras rutiner eller avsaknaden av den - det framgår klart av ditt inlägg. Du ha dessutom lyft upp frågan och besvarat den på hur ni löste frågan med rumsintagen. Företaget, skriver du, lät resenärerna kontrollera och säkerställa miljön. Men bristen borde vara väl känd för en seriöst researrangör enligt följande:
Man sänder ut en fotograf för att dokumentera hotellet och omgivningen. Vidare så skriver man en information om hotellet, etc, etc. men man låter resenärena vara "kanin" för hotellets miljö. En mikrobiell lukt i den omfattningen som Jatsee beskriver kommer INTE på en natt..... eller två. Orsaken finns troligen i en undermålig byggkonstruktion som saknar nödvändig, exempelvis fuktspärr eller har en bristfällig avfuktning i miljöer som kan ge upphov till kondensutslag och sedan röta i organiska material eller utfällningar i betongplattan, etc.
Apollo har ett ansvar, och är det som Jatseen beskriver, så är reklamationen berättigad både ur moraliska och ur förväntade kvalitetsnivåer. Detta är en trovärdighetsfråga för hur vi som resenärer skall förhålla oss till Apollo eller andra likvärdiga bolag.
Lycka till på din resa till Grekland. Där har Apollo många hotell och som du själv skriver: "Då gästen klagat blir det platschefens ansvar att fixa detta på bästa sätt för gästen som givetvis skall flyttas till ett likvärdigt eller bättre boende" , men det är mer seriöst att veta vad man placerar sina gäster så att det inte finns mögel på rummet. :=)
Du skriver så ödmjukt och felet är inte ditt! :=)
Du har arbetat inom branschen och kan deras rutiner eller avsaknaden av den - det framgår klart av ditt inlägg. Du ha dessutom lyft upp frågan och besvarat den på hur ni löste frågan med rumsintagen. Företaget, skriver du, lät resenärerna kontrollera och säkerställa miljön. Men bristen borde vara väl känd för en seriöst researrangör enligt följande:
Man sänder ut en fotograf för att dokumentera hotellet och omgivningen. Vidare så skriver man en information om hotellet, etc, etc. men man låter resenärena vara "kanin" för hotellets miljö. En mikrobiell lukt i den omfattningen som Jatsee beskriver kommer INTE på en natt..... eller två. Orsaken finns troligen i en undermålig byggkonstruktion som saknar nödvändig, exempelvis fuktspärr eller har en bristfällig avfuktning i miljöer som kan ge upphov till kondensutslag och sedan röta i organiska material eller utfällningar i betongplattan, etc.
Apollo har ett ansvar, och är det som Jatseen beskriver, så är reklamationen berättigad både ur moraliska och ur förväntade kvalitetsnivåer. Detta är en trovärdighetsfråga för hur vi som resenärer skall förhålla oss till Apollo eller andra likvärdiga bolag.
Lycka till på din resa till Grekland. Där har Apollo många hotell och som du själv skriver: "Då gästen klagat blir det platschefens ansvar att fixa detta på bästa sätt för gästen som givetvis skall flyttas till ett likvärdigt eller bättre boende" , men det är mer seriöst att veta vad man placerar sina gäster så att det inte finns mögel på rummet. :=)
Oj vad det drog iväg i tråden ;)
Har goda vänner som var på Barcelo Club el Castillo några veckor efter oss. Väl på plats råkade de ut för samma bekymmer med mögellukt, först deras 4:e rum var ok, och då hade de fått tjata sig till ett rum på andra våningen. Kanske lukten är värst på bottenplan.
Har goda vänner som var på Barcelo Club el Castillo några veckor efter oss. Väl på plats råkade de ut för samma bekymmer med mögellukt, först deras 4:e rum var ok, och då hade de fått tjata sig till ett rum på andra våningen. Kanske lukten är värst på bottenplan.
låter ju som dålig ventilation ska ju normalt inte behöva vara så stora problem med mögel på ett annars så torrt resmål, kanske vi ska undvika det hotellet då verkar ju vara ett stort problem där.>Citerat från jatsee:
Oj vad det drog iväg i tråden ;)
Har goda vänner som var på Barcelo Club el Castillo några veckor efter oss. Väl på plats råkade de ut för samma bekymmer med mögellukt, först deras 4:e rum var ok, och då hade de fått tjata sig till ett rum på andra våningen. Kanske lukten är värst på bottenplan.
Har goda vänner som var på Barcelo Club el Castillo några veckor efter oss. Väl på plats råkade de ut för samma bekymmer med mögellukt, först deras 4:e rum var ok, och då hade de fått tjata sig till ett rum på andra våningen. Kanske lukten är värst på bottenplan.
Citat Lapplander: "låter ju som dålig ventilation ska ju normalt inte behöva vara så stora problem med mögel på ett annars så torrt resmål, kanske vi ska undvika det hotellet då verkar ju vara ett stort problem där."
OK Lapplander, det är ett vanlig föreställning om att varma områden inte har någon fukt, men det är tvärt om. Kolla in ditt ölglas som serveras kallt en varm sommardag. Vad händer?? Kondens som rinner ner från glaset. Varm luft innehåller mycket fukt och kan också behålla fukten. Men kyls luften av mot en kall , i förhållande till övrig luft ,exempelvis betongplatta, så får du kondens på den kalla ytan. Givetvis också i värsta fall kapillärvatten, etc. Det följer bara de fysikaliska lagarna. Kommer du ihåg termen relativ fuktighet (RF) i fysiken och hur luften mättades?
Jämför daggen på midsommarnatten i gräset. Brukar du inte bli våt på knäna? :=)
Att man skall undvika hotellet är "solklart" :=)
Jatsee: Jag tycker att du ändå skall skriva till Apollo. Resultatet kan du publicera här och på andra sajter. Och du .... det finns anledning att tro att betongplattan är blöt. :=) .... även om det är i en varm del av världen.
Apollo har tydligen urdåliga rutiner för sina hotellintag. Var OBS!!
OK Lapplander, det är ett vanlig föreställning om att varma områden inte har någon fukt, men det är tvärt om. Kolla in ditt ölglas som serveras kallt en varm sommardag. Vad händer?? Kondens som rinner ner från glaset. Varm luft innehåller mycket fukt och kan också behålla fukten. Men kyls luften av mot en kall , i förhållande till övrig luft ,exempelvis betongplatta, så får du kondens på den kalla ytan. Givetvis också i värsta fall kapillärvatten, etc. Det följer bara de fysikaliska lagarna. Kommer du ihåg termen relativ fuktighet (RF) i fysiken och hur luften mättades?
Jämför daggen på midsommarnatten i gräset. Brukar du inte bli våt på knäna? :=)
Att man skall undvika hotellet är "solklart" :=)
Jatsee: Jag tycker att du ändå skall skriva till Apollo. Resultatet kan du publicera här och på andra sajter. Och du .... det finns anledning att tro att betongplattan är blöt. :=) .... även om det är i en varm del av världen.
Apollo har tydligen urdåliga rutiner för sina hotellintag. Var OBS!!
Visst vet jag att det brukar kunna vara hög luftfuktighet på många platser trots att det är varmt på ett resmål var väl litet otydlig där, jag menade att jag inte uppfattat det som att det skulle vara särskillt fuktigt i luften på fuerteventura de gånger jag vart dit men det kan ju naturligtvis säkert förekomma trots att man upplever det som varmt och torrt.
Man brukar ju märka ganska bra på rutorna på en parkerad bil om fuktigheten är allt för hög eller som du säger att det rinner av ölglaset en varm dag, normalt har man kanske en a-c som avfuktar luften i lägenheterna när man kyler ner luften, men står lägenheten tom en längre tid så kan säkert problemen uppkomma i alla fall och problemen blir ju klart mindre om man har en gemensam ventilation med avfuktning som dunkar o går hela tiden men med de priser som är på boende i dom länderna kan jag förstå att det fuskas på den biten med problem som följd.
Boende är sjukt billigt där det är bara charterbolagen som saltar räkningen åt sina kunder men hotellen får väldigt dåligt betalt= kortsiktigt ekonomiskt tänkande billig byggkostnad/driftkostnad för stunden med fuktproblem i framtiden, det är ju precis som du skriver om krypgrunder problemen uppstår ju på sommaren då luftfuktigheten är större än på vintern men upptäcks oftast som dålig luft på vintern när man vädrar mindre.
mvh Bosse.
Man brukar ju märka ganska bra på rutorna på en parkerad bil om fuktigheten är allt för hög eller som du säger att det rinner av ölglaset en varm dag, normalt har man kanske en a-c som avfuktar luften i lägenheterna när man kyler ner luften, men står lägenheten tom en längre tid så kan säkert problemen uppkomma i alla fall och problemen blir ju klart mindre om man har en gemensam ventilation med avfuktning som dunkar o går hela tiden men med de priser som är på boende i dom länderna kan jag förstå att det fuskas på den biten med problem som följd.
Boende är sjukt billigt där det är bara charterbolagen som saltar räkningen åt sina kunder men hotellen får väldigt dåligt betalt= kortsiktigt ekonomiskt tänkande billig byggkostnad/driftkostnad för stunden med fuktproblem i framtiden, det är ju precis som du skriver om krypgrunder problemen uppstår ju på sommaren då luftfuktigheten är större än på vintern men upptäcks oftast som dålig luft på vintern när man vädrar mindre.
mvh Bosse.
Citerat från signal99:
Citat Lapplander: "låter ju som dålig ventilation ska ju normalt inte behöva vara så stora problem med mögel på ett annars så torrt resmål, kanske vi ska undvika det hotellet då verkar ju vara ett stort problem där."
OK Lapplander, det är ett vanlig föreställning om att varma områden inte har någon fukt, men det är tvärt om. Kolla in ditt ölglas som serveras kallt en varm sommardag. Vad händer?? Kondens som rinner ner från glaset. Varm luft innehåller mycket fukt och kan också behålla fukten. Men kyls luften av mot en kall , i förhållande till övrig luft ,exempelvis betongplatta, så får du kondens på den kalla ytan. Givetvis också i värsta fall kapillärvatten, etc. Det följer bara de fysikaliska lagarna. Kommer du ihåg termen relativ fuktighet (RF) i fysiken och hur luften mättades?
Jämför daggen på midsommarnatten i gräset. Brukar du inte bli våt på knäna? :=)
Att man skall undvika hotellet är "solklart" :=)
Jatsee: Jag tycker att du ändå skall skriva till Apollo. Resultatet kan du publicera här och på andra sajter. Och du .... det finns anledning att tro att betongplattan är blöt. :=) .... även om det är i en varm del av världen.
Apollo har tydligen urdåliga rutiner för sina hotellintag. Var OBS!!
Citat Lapplander: "låter ju som dålig ventilation ska ju normalt inte behöva vara så stora problem med mögel på ett annars så torrt resmål, kanske vi ska undvika det hotellet då verkar ju vara ett stort problem där."
OK Lapplander, det är ett vanlig föreställning om att varma områden inte har någon fukt, men det är tvärt om. Kolla in ditt ölglas som serveras kallt en varm sommardag. Vad händer?? Kondens som rinner ner från glaset. Varm luft innehåller mycket fukt och kan också behålla fukten. Men kyls luften av mot en kall , i förhållande till övrig luft ,exempelvis betongplatta, så får du kondens på den kalla ytan. Givetvis också i värsta fall kapillärvatten, etc. Det följer bara de fysikaliska lagarna. Kommer du ihåg termen relativ fuktighet (RF) i fysiken och hur luften mättades?
Jämför daggen på midsommarnatten i gräset. Brukar du inte bli våt på knäna? :=)
Att man skall undvika hotellet är "solklart" :=)
Jatsee: Jag tycker att du ändå skall skriva till Apollo. Resultatet kan du publicera här och på andra sajter. Och du .... det finns anledning att tro att betongplattan är blöt. :=) .... även om det är i en varm del av världen.
Apollo har tydligen urdåliga rutiner för sina hotellintag. Var OBS!!
Så här svarar Apollo.
Kopia av mail från APOLLO:
"Givetvis är det viktigt att vi kommenterar de inlägg som finns ute på internet i form av forum, bloggar samt i andra sociala medier. Vi har bland annat nyligen startat en Facebookgrupp för att ge våra resenärer möjlighet att ha en nära dialog med oss samt dela sina upplevelser och synpunkter med oss och med andra "fans". Kommentarerna på www.reseguiden.se har vi dock hittills valt att inte bemöta.
För oss är det viktigt att samarbeta med bra hotell som lever upp till den standard som våra resenärer efterfrågar och förväntar sig. Våra kontraktörer är ständigt på resande fot för att säkerhetsställa kvalitén på hotellen. Inför varje säsong kontrollerar även våra destinationschefer att allting står rätt till med våra hotell. Då våra resor ofta går till länder där det råder en hög luftfuktighet kan det dock hända mycket med rummen under en och samma säsong, ibland kan det till och med uppstå mögeltillväxt. Skulle detta inträffa är det viktigt att resenären kontaktar våra reseledare för att på så sätt ge oss möjlighet att åtgärda.
Det första vi gör om en resenär kontaktar oss gällande mögel på rummet är att åka ut till hotellet i fråga och kontrollera rummet. Därefter erbjuds gästen ett annat rum på hotellet eller, om det inte går att ordna, ett hotellbyte. Vi använder självklart oss inte av det mögelskadade rummet förrän vi är säkra på att hotellet har åtgärdat bristerna. Dessvärre har vi inte möjlighet att under pågående säsong kontrollera alla våra rum kontinuerligt då vi ofta har gäster boende i rummen. Därför litar vi oss till resenärerna och att de kontaktar oss så snart de uppmärksammar brister. Våra reseledare går dygnet runt att nå på servicetelefonen och numret hittar man lätt på biljetten, i välkomstmaterialet eller i Apollos pärm i hotellreceptionen.
Vi hoppas att du känner dig nöjd med vårt svar till dig och vi passar på att önska dig en trevlig helg.
Med vänlig hälsning
Agneta
Här slutade det vänliga mailet.
Min kommentar: Det är researrangören som har ansvaret. Hur de säkerställer det är inte resenärens problem. Jag har som byggansvarig konfronterats med fuktproblem under många år och det gäller att inspektera källan till fukten och medföljande mikrobiella påväxter och "elak" lukt. Det går att säkerställa torra miljöer med rätt förutsättningar och kunskap.
Nu ser vi fram emot att researrangörerna i sin marknadsföring kan uppvisa säkra boende för oss resenärer. Det kan vara ett nytt grepp i att ta marknadsvolymer.
Frågan är vad tycker ni? Vill ni ha säkra boende utan fuktproblem och medföljande andningsproblem? Skulle ni välja detta?
Kopia av mail från APOLLO:
"Givetvis är det viktigt att vi kommenterar de inlägg som finns ute på internet i form av forum, bloggar samt i andra sociala medier. Vi har bland annat nyligen startat en Facebookgrupp för att ge våra resenärer möjlighet att ha en nära dialog med oss samt dela sina upplevelser och synpunkter med oss och med andra "fans". Kommentarerna på www.reseguiden.se har vi dock hittills valt att inte bemöta.
För oss är det viktigt att samarbeta med bra hotell som lever upp till den standard som våra resenärer efterfrågar och förväntar sig. Våra kontraktörer är ständigt på resande fot för att säkerhetsställa kvalitén på hotellen. Inför varje säsong kontrollerar även våra destinationschefer att allting står rätt till med våra hotell. Då våra resor ofta går till länder där det råder en hög luftfuktighet kan det dock hända mycket med rummen under en och samma säsong, ibland kan det till och med uppstå mögeltillväxt. Skulle detta inträffa är det viktigt att resenären kontaktar våra reseledare för att på så sätt ge oss möjlighet att åtgärda.
Det första vi gör om en resenär kontaktar oss gällande mögel på rummet är att åka ut till hotellet i fråga och kontrollera rummet. Därefter erbjuds gästen ett annat rum på hotellet eller, om det inte går att ordna, ett hotellbyte. Vi använder självklart oss inte av det mögelskadade rummet förrän vi är säkra på att hotellet har åtgärdat bristerna. Dessvärre har vi inte möjlighet att under pågående säsong kontrollera alla våra rum kontinuerligt då vi ofta har gäster boende i rummen. Därför litar vi oss till resenärerna och att de kontaktar oss så snart de uppmärksammar brister. Våra reseledare går dygnet runt att nå på servicetelefonen och numret hittar man lätt på biljetten, i välkomstmaterialet eller i Apollos pärm i hotellreceptionen.
Vi hoppas att du känner dig nöjd med vårt svar till dig och vi passar på att önska dig en trevlig helg.
Med vänlig hälsning
Agneta
Här slutade det vänliga mailet.
Min kommentar: Det är researrangören som har ansvaret. Hur de säkerställer det är inte resenärens problem. Jag har som byggansvarig konfronterats med fuktproblem under många år och det gäller att inspektera källan till fukten och medföljande mikrobiella påväxter och "elak" lukt. Det går att säkerställa torra miljöer med rätt förutsättningar och kunskap.
Nu ser vi fram emot att researrangörerna i sin marknadsföring kan uppvisa säkra boende för oss resenärer. Det kan vara ett nytt grepp i att ta marknadsvolymer.
Frågan är vad tycker ni? Vill ni ha säkra boende utan fuktproblem och medföljande andningsproblem? Skulle ni välja detta?