Varför applåderar folk när man landar?

10 jan. 2009 04:22
Visningar: 2476
Kan någon förklara detta fenomen?

Planet sänker sig i sakta majestät mot landningsbanan, hjulen utfällda, en dov duns, bakåt varvade motorer för motorbromsning och påbörjad intaxning... Då:

*klappklappklapp*

Ingen applåderar ju Börje Busschaufför, Terje Tågförare, Timo Taxichaffis eller Fredrik Färjekapten men ändå får väldigt många piloter detta hedersbetyg.

Är folk så rädda fram till landningen är säkrad att de "Japp, där satt den... Faan vilken grabb han är den där piloten. En applåd skall han ha!"?

Är piloter oförtjänta av det eller är det helt enkelt de andra transportörerna som inte får sin beskärda del av hedersbetygelse?
Av Homeros
10 jan. 2009 07:14
När jag har monterat ett Liatorp vitrinskåp eller skruvat ihop en kombination av beståhyllor och till det lite tomboluckor och kört ut dem till studion för fotografering förväntar jag mig inga applåder för det är ett jobb vem som helst hade fixat.. När en man däremot har ansvar för alla andras liv och lyckas få upp ett stort jävla plan i luften, ta mig till Grekland på ca.3 timmar och sen landa lite snyggt igen blir jag väldigt imponerad och bjuder mer än gärna på en applåd..och ja, jag känner en stor lättnad varje gång jag är tillbaka på marken..

Jag skakar hand med kirurgen som fixade mitt knä men inte med Timo taxichaffis som körde mig till krogen..Det är faktiskt skillnad på jobb och jobb och jag imponeras av folk som lagt ner flera år av deras liv för att utföra deras arbete så jag jag lyfter iallafall på hatten för dessa människor..
10 jan. 2009 08:30
Tänk vad trevligt om vi alla anammade detta i vår vardag!
Tex en spontan applåd när vi får tillbaka växel av butikspersonalen, stående ovationer till serveringspersonalen
eller varför inte öpna dörren och jubla åt brevbäraren när vi får rätt post i brevinkastet?
Eller kanske inte.....
Av Nickeb
10 jan. 2009 08:37
Citerat från robbowan:

Är piloter oförtjänta av det eller är det helt enkelt de andra transportörerna som inte får sin beskärda del av hedersbetygelse?
Har aldrig varit med om detta på en reguljärflygning men förstår av din frågeställning att det fortfarande förekommer på charterflygningar.
Kan inte förklara fenomenet med annat än att det "alltid varit så"

frågan som uppkommer hos mig är: varför skiljer det sig mellan charter och reguljärflyg? borde inte alla piloter äras lika mycket? är reguljärpassagerare otacksamma och arroganta??

Personligen tycker jag hela tilltaget är fånigt och dumt, lika dumt som dricks på restaurangen/krogen!
10 jan. 2009 09:23
Nedan klipper jag in ett avsnitt ur en berättelse jag skrev för några år sedan. (Hemresa från Dubai)

När vi landat var det bara nån enstaka passagerare som applåderade. Det där har jag aldrig förstått mig på: piloter har ju för fan det som sin enda uppgift i stort sett. Att säkert se till att ta oss från punkt A till punkt B, och irriterande bra betalt har de för det också. Så några applåder blir det inte från mig, piloten hör ju inte ens det.

Eller har de nån intern tävling? Det första piloten gör är kastar sig ut till cabinpersonalen och frågar om han fick några applåder? Eller om han fick mer än förra gången, eller mer än den andre piloten, den som de senast åkte med? Eller har de en dicibelmätare placerad i hörnet mellan toan och cockpit, så han dyker ut och läser av för att se om han slagit nytt personligt rekord?

Självklart frågar jag piloten framför mig. Vi står ju ändå bara och väntar på att få släppas ut.

-Vi hör ju inte dem! Men det är väl alltid trevligt med applåder...

Min dumma gås!

Självklart ska ALLA ALLTID ha applåder, för det är så TREVLIGT!

10 jan. 2009 10:22
Jag tror vi applåderar för att vi drar en lättnadens suck och så är vi så glada att vi kommit fram. Av ren spontanitet applåderar vi alltså...
Det skulle vara värre om vi buade om det blev en lite "bumpig" landing... :-)
10 jan. 2009 11:16
Jag förstår heller ingenting, varför man applåderar, så fort planet tar mark. Det är ju då det är som farligast, innan man har fått ner farten och kanske till och med har svängt av landningsbanan.

Men det börjar bli mera sällan man hör applåder. Visst kan man i stället tacka piloten, när man stiger av. Då är man ju i "hamn" och man har sett att han/hon har skött sitt jobb tillfredsställande.
10 jan. 2009 11:28
Jag har bara varit med om att folk applåderat när flygningen har varit särskilt otrevlig med mycket turbulens och liknande, för då tycker man väl att piloterna är duktiga som hanterat det bra ändå. Egentligen borde man kanske applådera när flygningen varit felfri också :)
Av Satguru
10 jan. 2009 12:31
Är charterpiloter generellt sämre än reguljärpiloter? Är planen generellt sämre? Eller är det så att min enda chartertur med Apollo råkade kännas bra mycket osäkrare än de många reguljärflygen? Ja, förutom den flygande skorven som tog mig från Seoul till Kinas kust...kändes som en gammal buss. :)
10 jan. 2009 22:44
Citerat från homeros:
Jag skakar hand med kirurgen som fixade mitt knä men inte med Timo taxichaffis som körde mig till krogen..Det är faktiskt skillnad på jobb och jobb och jag imponeras av folk som lagt ner flera år av deras liv för att utföra deras arbete så jag jag lyfter iallafall på hatten för dessa människor..
London taxichaffisar pluggar i flera år för att bli en bra chaffis, så...?
10 jan. 2009 22:46
Citerat från nickeb:
Personligen tycker jag hela tilltaget är fånigt och dumt, lika dumt som dricks på restaurangen/krogen!
Klart folk skall ha dricks på restaurangen (om de gjort ett bra jobb)! Så dåligt betalt är det och så hårt arbete är det.
10 jan. 2009 22:57
Jag tror det är ren snålhet varför folk applåderar.
Det är billigare än att ge dricks till personalen när man lämnar planet.
Detta tror jag.
travaren
Av Satguru
10 jan. 2009 23:06
Citerat från travaren:
Jag tror det är ren snålhet varför folk applåderar.
Det är billigare än att ge dricks till personalen när man lämnar planet.
Detta tror jag.
travaren
Hahahahaha! Komisk tanke.
Av Nickeb
11 jan. 2009 08:28
Citerat från robbowan:

Klart folk skall ha dricks på restaurangen (om de gjort ett bra jobb)! Så dåligt betalt är det och så hårt arbete är det.
Det är just det som är problemet, att det är så dåligt betallt.
Och så länge dricksen finns där kommer det påverka lönen negativt.

Hade personalen haft rätt lön hade man kunnat slopa det sjuka systemet. finns ju dessutom massor av andra yrkesgrupper som INTE får dricks trots sin usla lön.

Att dom gör ett bra jobb förutsätter jag precis som jag förutsätter att Börje Busschaufför, Terje Tågförare, Timo Taxichaffis eller Fredrik Färjekapten också gör det, och det är inget jag vill betala extra och dessutom godtyckligt för.

(finns en scen i "reservoir dogs" som tar upp just detta fenomen, klassiskt och sevärt)
Av Homeros
11 jan. 2009 11:27
Citerat från robbowan:
Citerat från homeros:
Londons taxichaffisar pluggar i flera år för att bli en bra chaffis, så...?
Om du verkligen tycker att kirurgi och att köra taxi kräver samma skicklighet och utbildning så vet jag inte om det finns så mycket att diskutera om med dig...
Av Anns
11 jan. 2009 19:12
charterresor, är annorlunda, folk har förväntningar allt är nytt och spännade, många har inte åkt förrbara sett sällskapsresan, det blir alltid applåder och en annan stämning, Åker en del reguljärt på jobb och då är de annorlunda, däe sitter ofta folk som stenansikten och säger inte ett ljud till någon :(

är de typiskt svenskt kanske

Ann
11 jan. 2009 23:20
Citerat från homeros:
Citerat från robbowan:
Citerat från homeros:
Om du verkligen tycker att kirurgi och att köra taxi kräver samma skicklighet och utbildning så vet jag inte om det finns så mycket att diskutera om med dig...
Jaja, men applåderar du den taxichaffisen som lagt ned år på att kunna varenda gata, varenda genväg etc i en storstad som London eller tror du att det är helt intelligensbefriat och utan krav på skicklighet?

Just den inställningen (att det inte finns något att diskutera) är en del av att vårt samhälle ser ut som det gör. Folk ser ned på vissa yrkesgrupper eller människor (även om de inte erkänner det) om så bara genom att höja en annan till skyarna.

På mitt gamla jobb där jag jobbade som Hovmästare hade vi en gång en skolas personal på middag. När fakturan skulle hanteras skrev den ansvariga inte på någon dricks. Hennes kollega frågade varför inte varpå hon svarade: "Jo du, den här typen av människor..."

Bara för att det krävs en annan typ av skicklighet, en annan typ av utbildning sätter inte jag en viss yrkesgrupp på pedistal.
Av Fdp
11 jan. 2009 23:47
Jag har faktiskt upplevt applåder på reguljärflyg. Det var med El Al vid landningen i Israel. Jag fick mig förklarat att man uttryckte sig glädje över att åter vara i hemlandet på det sättet.
Av Micke75
12 jan. 2009 16:51
Senaste flygningen med Ryan air var inte helt bekväm när vi skulle landa (i rom), planet krängde och slängde ORDENTLIGT, piloterna gasade på rejält också precis innan vi tog mark , det var stormbyar fick vi höra efteråt. DÅ kändes en applåd inte helt onödig även om det säkert var vardagsmat för piloterna.

Micke
Av Elgona
12 jan. 2009 20:28
jag tror att de är glädjen över att ha landat,att ha kommit fram ,en kollektiv glädje visar sej..
Av Homeros
13 jan. 2009 06:10
Citerat från robbowan:
Citerat från homeros:
Citerat från robbowan:
Citerat från homeros:
Jaja, men applåderar du den taxichaffisen som lagt ned år på att kunna varenda gata, varenda genväg etc i en storstad som London eller tror du att det är helt intelligensbefriat och utan krav på skicklighet?

Just den inställningen (att det inte finns något att diskutera) är en del av att vårt samhälle ser ut som det gör. Folk ser ned på vissa yrkesgrupper eller människor (även om de inte erkänner det) om så bara genom att höja en annan till skyarna.

På mitt gamla jobb där jag jobbade som Hovmästare hade vi en gång en skolas personal på middag. När fakturan skulle hanteras skrev den ansvariga inte på någon dricks. Hennes kollega frågade varför inte varpå hon svarade: "Jo du, den här typen av människor..."

Bara för att det krävs en annan typ av skicklighet, en annan typ av utbildning sätter inte jag en viss yrkesgrupp på pedistal.
Nej det gör jag inte..Applåderar inte en taxichaffis och kommer förmodligen inte att göra det heller.. Det handlar inte om att se ned på vissa yrkesgrupper utan som du säger, höja andra..
Och som svar på din fråga, Ja jag tror det är ganska intelligensbefriat att köra taxi..Man behöver nog inte vara alltför påläst och gått ut skolan med toppbetyg för att bli chaffis..Men som sagt, det är vad jag tror..
Av Nickeb
13 jan. 2009 07:02
Citerat från elgona:
jag tror att de är glädjen över att ha landat,att ha kommit fram ,en kollektiv glädje visar sej..
Varför infinner sig inte den glädjen hos reguljärpassagerarna??
Av Hkn
13 jan. 2009 07:15
Citerat från nickeb:
Citerat från elgona:
Varför infinner sig inte den glädjen hos reguljärpassagerarna??
Därför att om du har 150 resdagar per år, så är det som att ta bussen till jobbet. Du kommer snart att se ett lokaltåg, en taxi, ett konferensrum eller något ännu mindre inspirerande. Dessutom förväntas du göra ditt jobb under tre timmar. Sedan är det samma resa åt andra hållet – eller ännu värre; ett hotell du inte vill se. Du vill hem och krama på familjen. Flygresan är ett nödvändigt ont. En busstur. Skillnaden är att det finns heltäckningsmatta i kabinen.

Om du däremot åker på semester, med alla förväntningar som följer den sortens aktivitet, i ett plan med 250 andra människor med samma mindset...

Så var inte förvånad över att det är lite mer, eh... dämpat på reguljärflyget.

:: h ::
Av Robbo
13 jan. 2009 08:00
Citerat från robbowan:

Planet sänker sig i sakta majestät mot landningsbanan, hjulen utfällda, en dov duns, bakåt varvade motorer för motorbromsning och påbörjad intaxning... Då:

*klappklappklapp*

Ingen applåderar ju Börje Busschaufför, Terje Tågförare, Timo Taxichaffis eller Fredrik Färjekapten men ändå får väldigt många piloter detta hedersbetyg.

Är folk så rädda fram till landningen är säkrad att de "Japp, där satt den... Faan vilken grabb han är den där piloten. En applåd skall han ha!"?

Det där var ju lite intressant. Som tur är har jag inte varit med om detta på ca 10-15 år menh det var lite kul redan då.
Anledningen måste ju vara att man är rädd för att landa och blir lyrisk över att åter kunna gå på moder jord. Eller?
Av Joakimn
13 jan. 2009 11:04
Ja..lustigt men det finns en anledning..
Har alltid förekommit i Chartersammanhang..Oftast är det ovana o flygrädda människor som
släpper ut sin "lättnadens suck" genom att fysiskt klappa ordentligt. Mycket vanligt på 70 talet.
O har väl kommit tillbaka med chartersvenskarna i som nu åker till Thailand i stället för Mallorka.
Om det gör dom lättade ,så varför inte.
Flygbolagen Kan införa en liten knapp att trycka på så att piloterna hör detta också..eller :)
13 jan. 2009 15:31
Citerat från homeros:
Citerat från robbowan:
Citerat från homeros:
Citerat från robbowan:
Citerat från homeros:

Nej det gör jag inte..Applåderar inte en taxichaffis och kommer förmodligen inte att göra det heller.. Det handlar inte om att se ned på vissa yrkesgrupper utan som du säger, höja andra..
Och som svar på din fråga, Ja jag tror det är ganska intelligensbefriat att köra taxi..Man behöver nog inte vara alltför påläst och gått ut skolan med toppbetyg för att bli chaffis..Men som sagt, det är vad jag tror..
Tja, jag känner i o f s en kille som är läkare men ett riktigt UFO. Det handlar bara om att plugga sig till en kunskap och det behövs inte mycket intelligens för. Bara disciplin.
Av Robbo
13 jan. 2009 17:52
Citerat från joakimn:
Flygbolagen Kan införa en liten knapp att trycka på så att piloterna hör detta också..eller :)
Mycket bra idé. Det är ju trots allt piloterna som förtjänar att höra folkets jubel! ;-)
Av Sua1
19 jan. 2009 09:09
Jag tror att man applåderar för att man är glad att man har kommit fram till resmålet. Nu kan partyt börja, typ! Det har nog inget med flygrädsla att göra, alla på charterresan kan ju inte vara flygrädda.
Av Magica
19 jan. 2009 16:27
Citerat från brandywine:
Tänk vad trevligt om vi alla anammade detta i vår vardag!
eller varför inte öpna dörren och jubla åt brevbäraren när vi får rätt post i brevinkastet?
Eller kanske inte.....

MIn förra brevbärare bjöd jag alltid på varm Glögg när han delade ut post tom på julafton. Inga applåder men... Han blev lite varmare och goare :-)
20 jan. 2009 06:49
Men jo, det är nog främst en chartergrej.

Det roligaste jag varit med om var dock när jag och en kompis flög reguljärt till USA. Planet gick ned för landning utan att en kotte applåderade... Då drar polarn till med två snabba klapp vilket utlöser en orkan.

Det finns en latent klappare i oss alla och f-n vad vi garvade - det var nästan lika kul som när man hörde servettförpackningarna rivas upp på Australia.
Av Joje_66
20 jan. 2009 15:52
Citerat från robbowan:
Men jo, det är nog främst en chartergrej.

Det roligaste jag varit med om var dock när jag och en kompis flög reguljärt till USA. Planet gick ned för landning utan att en kotte applåderade... Då drar polarn till med två snabba klapp vilket utlöser en orkan.

Det finns en latent klappare i oss alla och f-n vad vi garvade - det var nästan lika kul som när man hörde servettförpackningarna rivas upp på Australia.
Tror lite på denna teori!

Var nyss i Argentina med Iberia, när vi landade blev det applådåska men inte på hemvägen eller på inrikesflygen där.
Kan vara någon tvångsmässig klappare som drog med hela planet.
Mycket märkligt och ganska pinsamt kändes det hur som helst.

Har även varit med om att det dragit igång men avstannat ganska omgående då antagligen flertalet resenärer inte var med på noterna.

På charterflygen är det nog större risk att någon finns med som lever kvar i Sällskapsresans härliga epok och tycker det sitter bra med lite klappande, kör igång en liten applåd och får restan av skocken med sig. Kanske lite mer festkänsla och någon wiskeypinne hjälper till också?

Tycker nog som någon föreslog, att ett tack för väl utfört jobb är bättre (till alla yrkesgrupper) än en applåd, möjligtvis undantaget skådespelare, sångare, dansare och liknande.