Var ska man bo på Ko Phangan??

Av Masve
26 sep. 2007 12:46
Visningar: 9105
Ska med fru och två barn (8 & 11 år) till Thailand den 29/2-24/3. Tänkte bo ca en vecka vardera på Ko Samui, Ko Phangan och Ko Lanta. På Lanta och Samui har vi bestämt boende men jag skulle gärna vilja få lite tips om Phangan.

Läste i nya Wilma guiden om två hotell på Had Rin Sunset beach (den lugna sidan av Had Rin) som heter *Charung* och *Rin Bay View* som verkar riktigt bra. Tyvärr hittar jag de inte på webben. Någon som vet något om dessa hotell? Är de bra och duger det att fixa rum först vid ankomst?

Annars vilken strand är bäst för barnfamiljer? Står i valet och kvalet mellan Had Rin Nai, Had Yao och Had Salat...

Hälsningar, Mats
Av Loranga
27 sep. 2007 11:54
Jag har bara bott vid Had rin stranden fast på andra sidan som du beskriver. Det är en fin sida jag har dock inte bott på just de ställen du nämner men vi bodde på stället närmast bryggan. Det är lugnt och skönt där så jag kan recommendera stranden. Jag tror inte ni behöver boka innan, det har jag aldrig gjort. Jag kan även rekommendera ett ställe som heter The Sancuary eller likande som ligger på en liten strand med båt från Had rin ( man kan kanske ta sig landvägen nuförtiden), det var visserligen 7 år sen jag var där men det var supermysigt och kan vara värt att kolla upp.
Av Haikko
30 sep. 2007 17:11
Nordvästra sidan av phangan tycker jag är oslagbart, bra och lugna stränder.
Är man vid haad rin fast på lugna sidan så är man fortfarande bland turisterna vilket jag själv inte fördrar men det är juh självklart erat val.

Haad Khom beach som är det absolut finaste stranden på hela phangan i mina ögon har 2 hotell om ni vill kika, dock ingen AC.
http://www.sawadee.com/hotel/kohphangan/oceanviewphangan/
http://www.sawadee.com/hotel/kohphangan/coconutbeach/pictures.html
12 okt. 2007 17:24
Thong Nai pan noi och Thong Nai pan är supertrevligt, lugnt och jättefina stränder. Jag har bott på båda stränderna och tycker att båda är bra.
Hälsningar
30 jan. 2008 16:09
Var på phangan i feb 2006 och bodde på Sarikantang på Sarikantang beach (leeaha beach) med 2 barn 3 och 7 år och det var perfekt. 5-10 min gångväg från hadrin där men ändå lugnt och rent. bodde först i en AC bungalow för för 1500 Bath men bytte till en standar bungalow med fan för 800 bath super trodde först att barnen var tvugna att ha AC men det visade sig att de trivdes minst lika bra om inte bättre i en traditionell thailändsk bungalow. http://www.r24.org/restipset.nu/kohphangan/sarikantang/pictures/
30 jan. 2008 19:16
Vi bodde på Had Yao en vecka i somras på Phangan o mysigare hotell än det vi bodde på var svårt att hitta! Long Bay Resort hette stället,låg direkt vid stranden o hade en stor fin pool o separat jacuzzi. Vi betalade 1500 bath/natt för Standard Bungalow o den var stor o rymlig,rent o välskött,sängen var dekorerad med blommor o blad nästan varje dag av städerskorna. Grönt o fint med gräsmattor,buskar, träd o blommor. Jättetrevlig presonal, det enda som var minus var frukosten som inte var så mycket att välja på men det var inte hela världen. Ett toppenställe tyckte vi 5 vuxna o en 4 åring.
Av Legusta
30 jan. 2008 19:55
Ön Kho Phan Ngan ligger c:a 20 km norr om Koh Samui och är mindre och lugnare än sin granne. Den består mest av bergig terräng med jungel men det finns ett flertal stränder längs kusten. Strändernas kvalité kan dock inte riktigt mäta sig med de långa drömstränderna Chaweng eller Lamai som Koh Samui är känt för. Det finns emellertid gott om korallrev att utforska och några vackra skyddade vikar.
Många kommer dock till Koh Pha Ngan av en annan anledning: Fullmoon Party (se nedan). Huvudstaden Thong Sala består av en pir där färjorna lägger till och inte så väldigt mycket mer. En dammig rad med banker, restauranger, mataffärer och dykbutiker samt naturligtvis de obligatoriska uthyrarna av motorcyklar och jeepar.

Fortsätter du rakt fram från piren kan du vika av mot höger till huvudgatan med fler butiker av allehanda slag. Gå en bit så hittar du "Phangan Batik" (öppen varje dag 10.00-20.00) på gatans västra sidan. Förutom batik finns i denna sedan länge etablerade "serviceinrättning", bl a bra mountain bikes att hyra samt internet access.

Fortsätt c:a 500 meter till så hittar du postkontoret med internationell telefonservice (Mån-Fre 08.30-12.00 och 13.00-16.30, Lör 09.00-12.00). Bredvid posten, framför Siam City Bank finns en användbar anslagstavla samt en hälsoklinik en bit in från huvudgatan.

Öns sjukhus ligger 3 km norr om staden på vägen mot Mae Hat.

* Strändern & Boende
Motsols från sydostspetsen: Hatt Rin, på sydostspetsen av Koh Pha Ngan, består egentligen av tre stränder; Hatt Rin är den mest (ö)kända stranden med ryktet att vara ett riktigt rave och partyställe särskilt under högsäsongen (dec-jan). Men vid varje fullmåne, året runt, samlas folk i tusenden till det beryktade "fullmoon party" som närmast kan beskrivas som "Apocalypse Now" men utan själva kriget.

Dagtid kan man se gamla och "new age" hippies sysselsätta sig med yoga, meditation, tai chi och dyl. samt hjälpa den lokala drogmaffian att avyttra sina produkter i olika former.

Sedan länge etablerade är "Haad Tien Resort" (kontakta "Youghurt Home 3" på Hatt Rin, Tel. 01-7250919 för mer info) eller "Sanctuary" med fler bungalows, med eller utan badrum och bra vegetarisk mat.

Hatt Sadet är en isolerad strand längre norrut på östkusten, c:a 12 km från Hatt Rin. Den har några enkla bungalowinrättningar vars existens berättigas av ett vackert vattenfall i en stenbeströdd klyfta som sträcker sig ned till havet och har varit ett populärt utflyktsmål bland flera kungar som kommit hit för promenader, simturer och att vandalisera stenarna genom att hugga in sina initialer i dem. Kung Rama V tyckte så mycket om Pha Nga att han gjorde 18 resor hit mellan 1888 och 1909.

Thong Nai Pan är en vacker, halvcirkelformad bukt omgiven av branta växtbeklädda sluttningar ser ut som någon jätte tagit en gigantisk tugga av öns nordöstra hörn med en upphöjning på mitten efter mellanrummet mellan framtänderna. Södra delen har bättre sand och några barer och butiker medans norra delen är lugnare med bara vågornas musik som bryter tystnaden.

Båda halvorna ligger skyddade och är utmärkta för att bad och simma och bra snorkling i ytterkanten av södra halvan på bukten.

En usel c:a 12 km lång väg går till Thong Nai Pan över bergen från Ban Tai på sydkusten. Jeepar som passar färjorna i Thong Sala går varje dag om det inte regnar kraftigt.

Bästa boendet är Pingjun som är billigt och har stora bungalows med veranda och hammock, och för lågbuget finns på norra stranden "Star Huts I" och "Star Huts II". Koh Pha Ngans enda försök att bygga ett lyxhotell är "Panwiman" som ligger uppe vid krönet på den branta sluttningen med underbar utsikt som är det bästa med hotellet. Du behöver dock inte betala för utsikten genom att bo här eftersom hotellet i sig själv inte riktigt motsvarar prisnivån. Det är väl värt besväret att klättra upp hit även för icke-gäster.

Hatt Khuat är den bästa stranden på norra kusten och ligger mellan två branta klippor som utgör halsen på flaskformen som stranden fått sin namn från.

En stig leder till Hatt Khuat från Hatt Khom men det tar c:a 90 minuter att gå. Om vågorna inte är för höga kan ta "långsvans-båt" som går från Chaloakam två gånger per dag mellan januari och september.

Bästa boendet hittar man på "Bottle Beach" och "Bottle Beach II" som har bra strandbungalows och utmärkt mat.

Chaloakam är en fiskeby med den största bukten på norra kusten. Den kan lätt nås med "sångteow" eller motorcykel från Thong Sala som ligger c:a 10 km bort.

I byn finns hälsoklinik, motorcykeluthyrning, resebyrå, dykbutik och möjlighet att ringa internationella telefonsamtal.

Bästa dykningen hittar man vid den lilla stranden Hatt Khom som ligger gömd under en utskjutande klippa.

Boendealternativen är inte många i Chaloakam men pröva "Fanta" i östra änden av byn eller gå ut till de vackert belägna men enkla bungalows som finns ute vid Coral Bay mellan Hatt Khom och resten av Chaloakam.

västkusten är Hatt Salad den bästa stranden. Den är vacker och lugn med utmärkt snorkling i norra änden.

"My Way" är ett bra ställe att bo på med enkla och billiga bungalows i en färgrann trädgård. Ägaren hämtar upp och lämnar resande till/från Hatt Yao.

Hatt Yao är en lång strand kantad med hyfsade bungalows av vilka "Ibiza" och "Bay View" hör till de bästa.

Mer tips på websida: http://www.kohsamui.org/phangan.html

* Tempel
Wat Khao Tham är inhyst i en grotta som ligger mycket vackert på toppen av ett litet berg nära byn Ban Tai.
Detta är egentligen inte ett äkta tempel (Wat) eftersom bara några munkar bor här. (Det krävs minst 5 munkar för att uppnå Wat-status.)

En anslagstavla vid templet har information om meditationskurser och dyl.

* Överlevnadsregler för Fullmoon Party

Håll dig borta från droger om du inte vill sitta livstid på Bangkok Hilton. http://www.phaseloop.com/foreignprisoners/exp-inside.html
Ta inte med några värdesaker.
Ät eller drick inget som erbjuds av främmande person(er).
Om du inte vill vara uppe hela natten måste du bo på en annan strand (även andra kvällar är ljudnivån hög).
Dansa, träffa folk och ha kul !

Drogrelaterade skräckhistorier florerar ymnigt på Hatt Rin (många är sanna) och statistiken talar sitt dystra språk:
I medeltal tas 3 västerlänningar per månad in på sjukhus för psykiatrisk behandling !

Suan Saranrom (Lyckans Trädgård) psykiatriska sjukhus i Suratthani måste öka sin personalstyrka inför varje fullmoon party.

Myndigheterna har börjat göra något åt problemet och numera finns en poliskur på Hatt Rin.

Innehav av narkotika är illegalt i Thailand och straffsatserna är hemska om du har tur att inte dömas till döden, fängelsestandarden är betydligt lägre än i Sverige.

Om du skall förstå hur thailändare ställer sig till droger och fängelsekunder rekomenderar jag boken "Diplomatdottern" av Tina Frennstedt. http://www.release.nu/?page_id=21
31 jan. 2008 14:32
Hej, vi var på Pha Ngan senast 2004 och bodde då på precis nyöppnade Salad Beach Resort som vi tyckte var ett av de bästa ställen vi bott på i Thailand. Ligger i en sagolikt vacker bukt med korallrevet 25 - 50 m ut så det är bara att snorkla ut direkt från stranden. På stranden hängde en gunga från en lutande palm precis som det skall vara på en paradisstrand :-) Det har dock blivit rätt dyrt nu mot när vi var där, vi betalade 1500 baht/dygn för bungalowen som ligger precis på stranden med sagolika solnedgångar från verandan....

Hotellet har jättebra standard med pool och en fantastisk restaurang där de stod och grillade dagens fångst direkt på stranden till lågt pris. Fanns en del andra restauranger runt ikring också. Man kunde följa med hotellets egen jeep för en billig peng om man ville till huvudorten eller så gjorde man upp med dem om lämning och hämtning i omkringliggande vikar. Vi blev uppraggade av en äldre kvinna som hette Mama Tim på färjan och hon handlade sedan sandleksaker etc till vår då 6-åriga dotter på eget initiativ, personalen var verkligen helt fantastisk!
Bifogar en länk där det finns info om olika boenden på ön: http://www.phangan.info/index.cfm?action=phangan.index.
18 aug. 2008 10:48
Aktiverar denna fråga igen =)
Vi är ett gäng som ska till Koh Phangang maj/juni 2009 och söker efter bra boende.
Har siktat in oss på Salad hut som verkar kanon MEN eftersom det är lågvatten när vi ska vara där är det problem med bad i havet...
Iof har de pool och omgivningen är ju lika fin och deras mat ska ju vara outstanding.
Tänkte ändå höra med er om VAR man kan bada på Koh Phangang under denna period.
Vi vill ha lugn och ro så Haad Rin är inget alternativ.
Hoppas på många kloka svar =)))
Hälsningar Katarina
18 aug. 2008 11:50
Vi var på Had Salat i juni/juli och då var det ett par som flyttade just för att kunna bada. De hade fått rådet att bo på östkusten där det var högre vattenstånd.