Vandringsresa

Av Biggaro
26 juni 2011 02:42
Visningar: 1186
Vi är ett gäng på 8 personer som vill ut på vandringsresa tidig vår. Förslag önskas, vi är vana vandrare har varit i italien, azorerna, Korsika och i Sverige förståss! Vi har alltid vandrat på hösten i september oktober, vill nu pröva mars-april.
26 juni 2011 08:25
Har vandrat i Peru, Korsika, Dolomiterna i Vietnam, men det finns inget som slår Nepal. Blev frälst -98 då jag vandrade 5dgr inte långt från Kathmandu i närheten av Gorkha, återvände när vi utgick därifrån och åkte till Tibet men när de andra reste ner till Chitwan så gick jag och en tjej 3dgr alldeles utanför Kathmandu till ett ställe som heter Nagarkot helt underbar vy över Himalaya massivet. Bestämde mig då för att jag skulle tillbaka och göra en längre vandring och det var jag nu i Apri. Vandrade södra delen av Annapurna Circuit från Besishare till Jomson 11dgr, sedan avslutade jag och med att gå upp på Poon Hill och såg solupgången över bergsmasivet. Under våren blommar även deras Rhododendron skog, kom till Poon Hill lite sent men fick se en del blommande träd på högre höjd. Planerar att åka tillbaka och vandra Langtang till våren. Har bra kontakter i Nepal som jag kan vidarbefodra om det låter intressant.
3 juli 2011 14:01
Madeira är ju aldrig fel,finns ju allt från stilla promenader efter levador till vandring i mer tuff bergsterräng.
Av Sanook
3 juli 2011 17:08
Håller med Nefertaris, vandring i Nepal är nog något av det bästa..
Mars-april som ni funderar på är en lämplig tid också.
Jag har varit i Nepal tre gånger och skulle gärna åka dit igen just för vandringen.
Av Hkn
3 juli 2011 18:00 (redigerad)
Håller ni er på rätt sida om mars månad – d v s gör resan före den 31 mars – så är Kilimanjaro ett alternativ. Det är något kallare på berget, men man kan räkna med klarare väder. Dessutom slipper ni den relativa trängseln vid jul/nyår och under juli månad.

Enligt guiderna krymper glaciären allt snabbare, så tipset är att göra resan nu om ni vill uppleva "The Snows of Kilimanjaro".

I korthet: Flyg till Kilimanjaro International Airport (belägen nära Arusha). Räkna med fem dagar uppåt och två dagar neråt. Ni hyr guide, kock och bärare (kan kännas en aning kolonialt vid köksbordet men är en realitet om ni ska nå toppen). Berget är 5895 meter i strumplästen, så en släng av höjdsjuka är att räkna med, men även om ni inte når toppen (drygt hälften tvingas vända), så är det en makalös promenad på the highest walkable mountain in the world.

All the best,

:: hkn ::
3 juli 2011 18:01
Hej!
Visst är det fint att vandra i Nepal och på många andra ställen.
Men vandringarnas vandring är ändå enligt mitt tycke El Camino. Pilgrimsvandring till Santiago de Composela i norra Spanien. Det finns en del variantér men den mest kända leden börjar i södra Frankrike och kallas därför "Den Franka leden".
Jag har inte gått alla 80 milen, men väl dom 32 sista, uppdelade på två etapper. Först gick vi (gick med min partner då, andra gången själv från en by som heter O Cebreira till slutmålet och andra gången gick jag från Leon till samma by, nästan. Målsättningen är att så småningom gå hela vägen.
Dessutom är det enkelt och billigt att ta sig dit via flyg från Sverige. Vi starade 1 april och det var fint att gå då, lite kallt i början då O Cebriera liggér högt, men sedan blev det bättre med värmen.
Brukar bo på pensionat i stället för härbärgena efter vägen, lite dyrare men mycket bekvämare. Överkommliga priser ändå och i byarna så äter man med fördel en Pilgrimsmeny, 3-rätters med en halv vinare för ca 10 Euros per person. Lokala rätter.
Det är mitt bästa tips. Se gärna mitt resealbum från Pilgrimsvandring. Näst bäst tycker jag West Highland Way i Skottland är. Finns också ett album om det. Men tror nog att april är för tidigt att gå den.
Bistår gärna med mer info om så önskas.
MVH Mikael
Av Desires
4 juli 2011 08:58
Ovanstående pilgrimsvandring har jag själv inte gjort men en väninna gjorde den och rekommenderar den varmt. Om man vill (och orkar) uppleva hela vandringen så utgår den från St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela - det är en vandring på ungefär 80 mil och tar kanske drygt 1 månad att gå om man ska gå hela vägen.

Ann o hennes kompis startade i Astorga som ligger omkring 25 mil ifrån Santiago, de hade 12 dagar på sig att komma fram till målet. Här på min reseblogg har hon beskrivit sin vandring, med flera foton.
http://www.desires.se/#post107