Valutaväxling hemma eller utomlands?

4 juli 2014 17:38
Visningar: 12423
Hej!

Jag ska resa runt i Asien i ca 6 veckor. Jag vet dock ännu inte om jag ska växla pengar här eller ta ut i bankomat när jag är utomlands. Hur gör ni? Vad är lättast, smidigast, billigast?
4 juli 2014 18:09
Citerat från Schteinhord:
Hej!

Jag ska resa runt i Asien i ca 6 veckor. Jag vet dock ännu inte om jag ska växla pengar här eller ta ut i bankomat när jag är utomlands. Hur gör ni? Vad är lättast, smidigast, billigast?
Beroende på vilken bankdu har skulle jag säga utomlands. Tog ut 600 real i bankomat till kursen 3,13 inkl bankens kostnad på 40 kr. Forex tog 3,26.
4 juli 2014 18:25
Hej,

Jag har Swedbank. Min flickvän växlade från svenska kronor till dollar på Forex utan avgifter för att sedan växla i de länder vi ska till. Hur kommer det sig att du fick avgifter men inte hon?
Av Birgere
4 juli 2014 18:40
Att göra en dubbelväxling är kanske dyrt, man får ju betala växlingsavgifter 2ggr.
Hos forex ligger växlingsavgiften i kursen medans om man tar ut på en ATM så är det en fast avgift på 30-40kr.

Normalt sett så tar man ut på ATM, säkrare o bättre kurs. Betalar gör man ju normalt med kort i affärer o på restauranger. Växlingsavgiften är för mig en säkerhetsavgift och den bättre kursen är en bonus.
Behöver man däremot bara några hundralappar i cash så kan man växla SEK mot lokal valuta.
4 juli 2014 19:09
Hej!

Jaha, jag visste inte att växlingsavgiften ingick i kursen när man växlar på Forex.. Tack för att du klargjorde detta för mig, har alltid trott att det är gratis.

Tillkommer det någon extra avgift om man betalar med kort i affärer och restauranger? Eller är det endast när man tar ut pengar i bankomat? Tack för givande svar!
Av Birgere
4 juli 2014 19:40
Hej!

Jaha, jag visste inte att växlingsavgiften ingick i kursen när man växlar på Forex.. Tack för att du klargjorde detta för mig, har alltid trott att det är gratis.

Tillkommer det någon extra avgift om man betalar med kort i affärer och restauranger? Eller är det endast när man tar ut pengar i bankomat? Tack för givande svar!
Gungor o karuseller...forex måste ju tjäna pengar.
Det finns butiker utanför EU som begär 2-4% avgift vid kortköp (motsvarar butikens avgift till kreditkortbolagen), speciellt mindre butiker, hur vanligt det är beror nog på land men min magkänsla är att det är vanligare i Asien än övriga världen, och som sagt olagligt inom EU.
Av Peter_o
4 juli 2014 19:47
Hej!

Knepig fråga, men det enkla svaret är att det inte tillkommer någon avgift. Har du ätit för 100 Pix så kommer set att stå 100 Pix på ditt kontoutdrag.

Men olika kort har olika växlingspålägg. Utan att lova att det fortfarande är så, så har man ICAs Visa-kort så har de inte en förhöjd växlingskurs emedan de vanliga bankerna har det.

Med förhöjd kurs menar jag i förhållande till den man t ex kan höra på radio och tv.

Tyvärr blev det nog lite rörigare nu, men så är det...

/PeterO
Av Marilcj
4 juli 2014 19:50
Det är olika fr bank till bank om du får betala avgift även när du nyttjar kortet i affärer el restauranger, men kursen brukar bli aningen lite högre om man nyttjar kortet.
Överlag har vi bara lite kontanter med oss i landets valuta så vi klarar första dagarna, sen tar vi ut ihop o en lite större summa istället för varsin mindre och sparar in en uttagsavgift.
Av Marilcj
4 juli 2014 19:55
Ica har ingen uttagsavgift med deras kort utomlands, medans övriga banker har mellan 25-40kr med undantag av vissa sk ungdomskort som har lägre avg....växlingskursen varierar inte vid uttag utan det är landets kurs vid uttagstillfället.
Av Hille2
4 juli 2014 19:59
Betalar nästan aldrig med kort utomlands (i varje fall inte i Sydostasien) och växlar aldrig hemma innan jag far heller. Har ett ICA Mastercard som inte har något pålägg för att man tar ut i ATM och om jag behöver betala något med kort nån gång så använder jag Nordeas VISA, som inte tar någon avgift om man betalar med kortet, däremot om man tar ut i ATM. Alltid bra att ha två kort med sig om något skulle hända med det ena.
4 juli 2014 21:39
Hej,

Jag har Swedbank. Min flickvän växlade från svenska kronor till dollar på Forex utan avgifter för att sedan växla i de länder vi ska till. Hur kommer det sig att du fick avgifter men inte hon?
Får du fråga nordea varför de tar ut uttagsavgift utomlands.
Av Hille2
4 juli 2014 22:45
Om man växlar på Forex får man ju en sämre kurs än vad man skulle få i ATM utomlands. Det är ju också en slags avgift.
Av Marilcj
4 juli 2014 23:28
Citerat från Hille2:
Om man växlar på Forex får man ju en sämre kurs än vad man skulle få i ATM utomlands. Det är ju också en slags avgift.
Håller med där.
Vi har alltid växlat på Forex tidigare just pga att de inte tog avg, men numera undviker vi dom.
Dessutom har vi fördelen att ha uttagsmaskiner med olika valutor även här hemma, så när vi reser inom Europa tar vi hellre ut , senaste tillfället i maj gjorde de ca 4kr/100kr mot om vi skulle växlat på Forex
5 juli 2014 00:06
Hej,

Tack för era svar som gjorde mig lite klokare.

Har nu bestämt mig att ta ut lite kontanter för säkerhetsskull för att klara sig i några dagar, därefter tar jag ut pengar via ATM. Det känns mest säkert, tryggt och lönsamt på det sättet.
5 juli 2014 05:56
Hej,

Jag brukar för det mesta ta ut pengar utomlands för att det är helt enkelt mycket billigare. Dock ska man komma ihåg att de flesta av de svenska bankerna tar ut en avgift per uttag, och även vissa av bankomater utomlands tar också ut en extra avgift (Thailand och USA).

Jag brukar använda Skandiabanken Visakort utomlands (har även Swedbank), de tar 1,65% i valutaväxlingspåslag dock kostar det inget extra per uttag. Bäst är nog Ica bankens Visakort.
Här har du en länk för de olika bankernas avgifter för uttag utomlands.
http://www.privataaffarer.se/nyheter/sa-mycket-kostar-uttaget-utomlands-521001

Här kan du räkna ut hur mycket skillnaden blir.
http://www.visaeurope.com/en/cardholders/exchange_rates.aspx

Ex: Köper jag 10000 THB (Thialand baht) hos Forex så kostar det 2375 sek och för samma belopp skulle jag vid uttag få betala 2160 sek.

Lycka till!

5 juli 2014 11:59
Mer relevant är kanske sidan som tar upp de billigaste korten istället för de dyra storbankerna :-)
http://www.privataaffarer.se/nyheter/basta-korten-for-semestern-512857

Där kommer man nog fram till att följande kort (som jag ständigt påpekat i åratal ;-) är billigast, beroende på hur många kontantuttag man gör per år. Årsavgiften på ICA-Banken får man dela med 15 kronor som GE-MB tar efter de 12 gratisuttagen 324:- delat med 15 lika med 21,6. Gör man altså alltid mer än 21 uttag per år så lönar sig ICA bäst, 21 uttag eller mindre så blir GE-MB billigast. Observera att man ska sätta in pengar på GE-Moneybanks kort för att inte utnyttja kredit, annars kostar det 14,95% ränta från första dagen.

GE Money Bank - Mitt kort med sparränta Mastercard
Årsavgift Valutaväxlingspåslag, uttag/köp utomlands Automatuttag i Sverige/EU Automatuttag utanför EU
0 kr 0% 0 kr max 12 uttag, därefter 15 kr 0 kr, 14,95% ränta från uttaget

ICA Banken - Bankkort Plus MasterCard
Årsavgift Valutaväxlingspåslag, uttag/köp utomlands Automatuttag i Sverige/EU Automatuttag utanför EU
324 kr 0% 0 kr 0kr

Forex ska man undvika, på exemplet med 20000 Bath så kan man ju jämföra vad de tar betalt och betalar, Man får ge 4750:- när man köper och får tillbaka 4016:- om växlar tillbaka skillnaden 734:- är dolda avgifter, allt snack om inga avgifter på Forex är rent skojeri....
Av Birgere
5 juli 2014 15:42
Den dag folk inser hur dyrt det är att växla på Forex så får dom packa ihop butiken.
Dom lever ännu på att folk tror det är billigt att växla där med sitt svammel om "gratis växling".
Av Sierra
5 juli 2014 20:39
Citerat från Birgere:
Den dag folk inser hur dyrt det är att växla på Forex så får dom packa ihop butiken.
Dom lever ännu på att folk tror det är billigt att växla där med sitt svammel om "gratis växling".
Jag håller med, Forex är inte ett billigt alternativ. Fixar alltid valuta på plats i ATM då det är billigare även om jag måste betala några SEK för det.
Av Birgere
5 juli 2014 21:11
Citerat från Sierra:
Citerat från Birgere:
Jag håller med, Forex är inte ett billigt alternativ. Fixar alltid valuta på plats i ATM då det är billigare även om jag måste betala några SEK för det.
Så länge aftonbladet skriver om hemska kortbedrägerier, Forex lurar folk i sin reklam och folk i allmänhet inte känner till att det finns bankomater i hela världen så kommer dom att existera.
Titta bara på forumet här, där dels denna frågeställning dyker upp men även alla frågor "hur mycket pengar ska jag ta med mig?" finns så frodas 1900-tals fenomenet växlingskontor.
Av Fnurban
10 nov. 2015 11:47
Trott att det alltid är billigare med ATM utomlands. Men faktum är att 500 zloty var 90 kr billigare på Forex i Svedala än i ATM i Polen (inkl allt (valutakurs, bankpåslag, växlingsavgift etc). Gäller ett av de vanligaste svenska bankkorten.
10 nov. 2015 12:04
Citerat från Fnurban:
Trott att det alltid är billigare med ATM utomlands. Men faktum är att 500 zloty var 90 kr billigare på Forex i Svedala än i ATM i Polen (inkl allt (valutakurs, bankpåslag, växlingsavgift etc). Gäller ett av de vanligaste svenska bankkorten.
Jo men som det påtalats otaliga gånger ska man se till att ha rätt kort.

En sak att tänka på är att ta ut och betala i lokal valuta, speciellt i Polen har vi alltid problem med att affärerna växlar åt oss, även om vi ber om att få betala i Zloty. I uttagsautomaterna kan denna lokala växlingsavgift vara horribelt hög.

Som en liten parentes kan sägas att den absolut förmånligaste växling vi gjort var på Uniytylines färga till Polen, de tog en kurs en bra bit under den officiella kursen på Euro och ingen avgift, alltså billigare än någon kurs man kan få via kreditkorten eller Forex. De lär också ha bra växlingskurser i Polen, har inte växlat där men ska kolla upp det om några veckor.