Vågar man flyga Boing 737 MAX nu?

Av Birgere
10 mars 2019 13:53
Visningar: 8854
Efter ytterligare an krasch av Boings nya plan 737 MAX så måste iaf jag säga att det känns olustigt att välja att flyga med detta plan. På bara några månader har ju en Lion Air och nu Ethiopian Airlines gått ner under liknande omständigheter direkt efter start. Till detta kan man ju även lägga till Norwegians plan som tvingades att nödlanda i Iran med motorfel.
Nu vet vi ju ännu inte vad som orsakat senaste olyckan men till detta är klargjort så sätter jag iaf inte min fot i ett sådant plan.
Skulle det visa sig att det är konstruktionsfel så lär ju flygplanstypen få flygförbud och kommer strula till det för tex Norwegian.
Medlemmen har tagit bort svaret
11 mars 2019 14:03
Fram tills en utredning är gjord så kommer jag nog försöka avstå att resa med den flygplansmodellen. Är det någon som vet om det finns en lista med antal 737 MAX8 i bruk för respektive flygbolag?
Av Birgere
11 mars 2019 14:25
Som tur är är dom ju ännu inte så vanliga i Europa men Norwegian, TUI och IcelandAirlines kör med dom. Om några år så väller det in nya för Ryan o Norwegian. Övriga Europeiska bolag verkar föredra Airbus 32X.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Bibby
11 mars 2019 19:27
Citerat från Marywood:
Tror att det var Aftonbladet som skrev att Air China har över 90 st och Ethiopian ca 16-19 st.

Mvh
M
Sök hos nån mer seriös, läste att AB/DN.. påstod att DY kör med B747-8....
Av Birgere
11 mars 2019 20:15
Citerat från Bibby:
Citerat från Marywood:
Tror att det var Aftonbladet som skrev att Air China har över 90 st och Ethiopian ca 16-19 st.

Mvh
M
Sök hos nån mer seriös, läste att AB/DN.. påstod att DY kör med B747-8....
o nån av tidningarna skrev att dom flög med MAX från Sverige till USA
Av Hawaii
11 mars 2019 21:04
Finns inget flygförbud (ännu) men de olika flygbolagen och flygmyndigheterna i olika länder har redan satt tillfälligt stopp för flygningar med 737 MAX. Tar nog MINST ett par veckor innan de kan ha en preliminär undersökning klar.
11 mars 2019 21:53
Vad tror ni om att flyga med Boeing 737-800 winglets? Jag vet att det inte är samma modell men blir ändå lite skraj..
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hawaii
12 mars 2019 04:26 (redigerad)
OK, lite mera fakta. För det första, 737-800 har inget med detta att göra, oavsett om den har winglets eller ej. Totalt 4967 737-800 har levererats sedan 22 april 1998, med endast fyra allvarliga olyckor (med dödsfall) sedan mars 2009. Och samtliga orsakade av pilotfel, ev. i kombination med uselt väder (Air India Express Mangalore den 22 maj 2010 och FlyDubai Rostov den 19 mars 2016).
Birgere's link till Wikipedia listan är ganska up-to-date ang. antalet levererade 737 MAX, men inte helt. Air China t.ex. har 16 (inte 14) och American Airlines 24 (inte 22) men det är ju detaljer. Men lite mera felaktig ang. beställningarna. Air China t.ex. har beställt totalt 46 st. (inte 14!) och Hainan Airlines totalt 50 (inte 7!). Men som sagt, detaljer i det stora hela.
Totalt har 385 737 MAX levererats, varav 2 BBJ (=VIP). Med andra ord 383 passagerare maskiner, 355 737-8 och 28 737-9. Och när jag kommenterade att inget flygförbud hade utfärdats menade jag ett allmänt flygförbud för samtliga 737 MAX. Däremot har CAAC (Civil Aviation Administration of China) utfärdat flygförbud för samtliga 737 MAX i Kina (totalt 96 st.). och samma ang. en del olika flygbolag (t.ex. Cayman Airways, Comair, Ethiopian Airlines bl.a.).
Liten detalj: 737 "MAX" bara ett "marketing name". Korrekt "type designation" antingen 737-8 eller 737-9.
Av Birgere
12 mars 2019 06:58
Citerat från Hawaii:
OK, lite mera fakta. För det första, 737-800 har inget med detta att göra, oavsett om den har winglets eller ej. Totalt 4967 737-800 har levererats sedan 22 april 1998, med endast fyra allvarliga olyckor (med dödsfall) sedan mars 2009. Och samtliga orsakade av pilotfel, ev. i kombination med uselt väder (Air India Express Mangalore den 22 maj 2010 och FlyDubai Rostov den 19 mars 2016).
Birgere's link till Wikipedia listan är ganska up-to-date ang. antalet levererade 737 MAX, men inte helt. Air China t.ex. har 16 (inte 14) och American Airlines 24 (inte 22) men det är ju detaljer. Men lite mera felaktig ang. beställningarna. Air China t.ex. har beställt totalt 46 st. (inte 14!) och Hainan Airlines totalt 50 (inte 7!). Men som sagt, detaljer i det stora hela.
Totalt har 385 737 MAX levererats, varav 2 BBJ (=VIP). Med andra ord 383 passagerare maskiner, 355 737-8 och 28 737-9. Och när jag kommenterade att inget flygförbud hade utfärdats menade jag ett allmänt flygförbud för samtliga 737 MAX. Däremot har CAAC (Civil Aviation Administration of China) utfärdat flygförbud för samtliga 737 MAX i Kina (totalt 96 st.). och samma ang. en del olika flygbolag (t.ex. Cayman Airways, Comair, Ethiopian Airlines bl.a.).
Liten detalj: 737 "MAX" bara ett "marketing name". Korrekt "type designation" antingen 737-8 eller 737-9.
Tack för justeringarna men som du säger, mest smådetaljer.
Ser man till grundfrågan så finns ju nya indikationer just nu att orsaken till den senaste olyckan inte har ett dugg med den första att göra men tills vi har fakta på bordet så kliver jag inte ombord på dessa plan.
12 mars 2019 08:53
Så ni tycker inte man bör vidta försiktighet gällande Boeing 737-800 winglets?
12 mars 2019 10:20
Citerat från Elinwannong:
Så ni tycker inte man bör vidta försiktighet gällande Boeing 737-800 winglets?
Nej man behöver inte vidta försiktighet gällande 737-800. Det som är oroande är att när man konstruerade 737-8 MAX så behövde man nya större motorer och då var man tvungen att flytta motorerna lite längre ut på vingarna så de inte skulle slå i marken. Detta medförde att flygplanet får lättare att få ökad Angle of Attack = inte bra vid låga hastigheter, leder till eventuell Stall. För att förhindra detta installerade Boeing ett helt nytt system (utan att informera kunderna) kallat MCAS som automatiskt trycker ner nosen för att få upp farten. Detta ledde troligtvis till att när Lion Air planet fick fel information angående fart och att detta nya system tryckte ner nosen felaktigt och planet störtade rakt ner i havet.

Personligen skulle jag undvika att flyga med ett plan som är så feldesignat att man behövde ett extrasystem för att motverka denna designmissen. Läxan är väl att 737 inte kan förbättras mer utan Boeing behöver utveckla en helt ny ersättare.
Av Hawaii
12 mars 2019 10:53 (redigerad)
Helt riktigt givetvis att 737-800 är helt säkert och med nästan 5.000 maskiner i trafik utan några problem så är det ju bevis nog. Däremot kan jag inte hålla med om att 737 MAX är "feldesignat". Med rigorös testning av en handful maskiner med tusentals testflygningar och godkänt i USA (FAA), Europa, Kina och alla andra länders flyg säkerhetsmyndigheter hade det varit detsamma som att förklara alla dessa enormt kunniga organisationer som inkompetenta. F.n. flyger samtliga bolag i USA och Europa fortfarande med sina 737 MAX, och många inom flyg industrin anser att det har varit en enorm överreaktion att (som t.ex. Kina's CAAC) utfärda ett generellt flygförbud. Det är bara en dryg tredjedel av samtliga 737 MAX som f.n. har flygförbud. Själv har jag flugit med 737 MAX och skulle inte tveka ett ögonblick att göra det igen. Man kan ju också undra om inte lite politiska baktankar har legat bakom det kinesiska flygförbudet, med tanke på det politiskt kärva klimatet mellan USA och Kina. Kina råkar också vara det land med mest 737 MAX. En annan grej är också att Kina's CAAC är enormt försiktiga. För ett antal år sedan utfärdade de ett generellt flygförbud för samtliga trafik-flygplan byggda i Sovjet Unionen.
12 mars 2019 10:55
Med "feldesignat" menade jag som jag skrev att man var tvungen att göra modifieringar som krävde ett nytt automatiskt system vilket inte tidigare versioner av 737 behövt. Om man behöver ett system för att motverka eventuella effekter av gjorda modifieringar tycker jag nog att man mjölkat designen tillräckligt och det är dags för en helt ny Clean Sheet.
Av Hawaii
12 mars 2019 14:19
Helt riktigt att designen har "mjölkats" tillräckligt och det blir aktuellt med en clean sheet design, MEN 737:an är ju trots allt en drygt halv sekel gammal design! Fantastiskt att den designen har klarat av alla dessa "modifieringar" och förbättringar. Och att de var tvungna att göra modifieringar vid designen av 737 MAX var Boeing givetvis helt medvetna om redan vid starten och detta var givetvis inte ett tecken av "feldesign" utan snarare styrkan i själva 737 designen.
Av Birgere
13 mars 2019 00:47
Anledningen till att Norwegian och TUI väntade så länge med beslutet är säkert att dom ville få ett beslut från myndigheterna så att dom kan påtala extraordinära omständigheter och slipper därmed betala ut massa straffavgifter till passagerarna.
13 mars 2019 14:16
Sitter och ska boka flygbiljetter och blir inte helt klok på benämningarna. Om det står Boeing 737-900 (739)V4 resp 737-800(738)v7, ska jag dra öronen åt mig då?
Snälla, hjälp mig ni som har koll! Det är flighter med United Airlines.
Tacksam för alla svar!! Känns olustigt att boka med en olycksmodell.
Av Hawaii
13 mars 2019 15:15
737-800 (738) och 737-900 (739) är de "äldre" 737 modellerna (populärt 737NG för New Generation) och varit i trafik drygt 20 år (de äldre - finns givetvis även helt nya av samma modell) så detta är alltså INTE den nya s.k. "MAX" modellen. Dessutom flyger United inte med 737-8 (MAX), men de har den nyare 737-9 (MAX), som tydligen inte betraktas som "inblandad". Koden i tidtabeller för 737-8 MAX är 38M och för 737-9 MAX är den 39M.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Birgere
13 mars 2019 16:27
Tror inte man ska vara orolig för att boka biljetter längre fram i tiden även om det står råkar vara en MAX modell.
Om det visar sig att det är fel på flygplanet eller på något sätt utbildning etc så kommer sådant att rättas till i framtiden. Det kan förvisso betyda att även planet får flygförbud i Nordamerika men i så fall så kommer flygbolagen efter ett tag kunna ersätta planen med andra tills MAX kärrorna är fixade.
Oron finns nog snarare just nu och är befogad nu innan vi vet hur läget verkligen är.
Att olika myndigheter just nu kommer fram till så skilda slutsatser har tyvärr nog en liten politisk vinkling, Europa vill ju gärna promota Airbus och USA Boing. Hade det varit problem med tex Airbus NEO serie så hade säkert Amerikanarna varit lika snabba som Européerna var att stopp flygen medan vi kanske varit mer avvaktande i Europa.
Läste förresten att dom amerikanska bolagen börjar mjukna idag och ger möjlighet till ombokning från MAX 8 till andra flygplan till lägre avgifter än vanligt, kan vara så att inom ett dygn så är det helt fritt att boka om lite pop samma sätt som när väderprognoser pekar på taskigt flygväder. Även noterbart att det verkar som om besättningarna nu har möjligheten att vägra flyga MAX 8 utan repressalier.
13 mars 2019 16:27
Tusen tack för ditt svar!! Det underlättar min flygbokning avsevärt.
👍🏼
Av Birgere
13 mars 2019 18:35
Nu har även Canada stängt sitt luftrum för både MAX 8 o MAX 9. Tydligen har det kommit in ytterligare information under natten/morgonen som fått myndigheterna att ändra sig.
Nu är det i princip bara USA kvar och några karibiska öar som upprätthåller trafiken.
Skulle inte bli förvånad om vi snart ser ett amerikansk flygbolag som parkerar sina plan i syfte att skapa en goodwill.
Av Hawaii
13 mars 2019 20:52
Boeing har just lagt upp detta på sin website:

"March 13, 2019 – Boeing continues to have full confidence in the safety of the 737 MAX. However, after consultation with the U.S. Federal Aviation Administration (FAA), the U.S. National Transportation Safety Board (NTSB), and aviation authorities and its customers around the world, Boeing has determined -- out of an abundance of caution and in order to reassure the flying public of the aircraft’s safety -- to recommend to the FAA the temporary suspension of operations of the entire global fleet of 371 737 MAX aircraft."
Medlemmen har tagit bort svaret
13 mars 2019 20:54
...och nu har även USA groundat planen efter att något slags bevis framkommit i utredningen.
Av Birgere
13 mars 2019 21:23
Citerat från Hawaii:
Boeing har just lagt upp detta på sin website:

"March 13, 2019 – Boeing continues to have full confidence in the safety of the 737 MAX. However, after consultation with the U.S. Federal Aviation Administration (FAA), the U.S. National Transportation Safety Board (NTSB), and aviation authorities and its customers around the world, Boeing has determined -- out of an abundance of caution and in order to reassure the flying public of the aircraft’s safety -- to recommend to the FAA the temporary suspension of operations of the entire global fleet of 371 737 MAX aircraft."
Men FAA har väl inte det formella inflytandet på flygbolag utanför USA? Nu spelar det ju i praktiken ingen roll eftersom i princip alla andra redan parkerat planen.
Av Hawaii
13 mars 2019 22:00
Har inget med "bevis" att göra. Boeing helt enkelt inser att oavsett vad de och FAA har för avsikt om detta så riskerar deras kredibilitet att skadas och det enda rätta är att "grounda" samtliga 737 MAX för att få igenom meddelandet att de ju givetvis inte har för avsikt att riskera ytterligare olyckor utan att de vill komma till grunden med detta innan 737 MAX kan börja flyga igen. I nuvarande läge har redan allmänheten tappat förtroendet på 737 MAX. Att Boeing och FAA har en annan uppfattning är meningslöst. Fakta har inte längre någon betydelse.
Av Hawaii
13 mars 2019 22:03
Och helt riktigt att FAA inte har formellt inflytande utanför USA men Boeing och FAA arbetar givetvis intimt tillsammans i ett fall som detta, och vad Boeing säger ("temporary grounding worldwide") så kan man lugnt räkna med att FAA kommer att hålla med!
13 mars 2019 22:26
Citerat från Hawaii:
Har inget med "bevis" att göra. Boeing helt enkelt inser att oavsett vad de och FAA har för avsikt om detta så riskerar deras kredibilitet att skadas och det enda rätta är att "grounda" samtliga 737 MAX för att få igenom meddelandet att de ju givetvis inte har för avsikt att riskera ytterligare olyckor utan att de vill komma till grunden med detta innan 737 MAX kan börja flyga igen. I nuvarande läge har redan allmänheten tappat förtroendet på 737 MAX. Att Boeing och FAA har en annan uppfattning är meningslöst. Fakta har inte längre någon betydelse.
Lite trött på killgissningar så här är en källa klippt från AB som kanske inte är den bästa men de har hämtat fakta från uttalande från FAA så det får duga.

"Den federala luftfartsmyndigheten, FAA, skriver i ett uttalande att bevisen har analyserats och att man tog beslutet om flygstopp efter det."
Av Birgere
14 mars 2019 00:28
.... och tidningarna både i USA o Sverige påstår att Trump fattat beslutet🤔 Inte visste jag att detta låg inom presidentens maktbefogenhet...
Det verkar mer som att alla vill rädda sin heder för att beslutet tog så lång tid.
Många dimridåer här 😊
Av Hawaii
14 mars 2019 04:08 (redigerad)
Ja, ganska uppenbart att Trump skulle lägga sig i det här! Och. ang. "bevis" och uttalandet från FAA, ett ganska standardartat "statement" som inte i sig själv betyder något. Tack vare mitt arbete, som direkt innebär att faktiskt hålla koll på samtliga Boeing flygplan i en stor databas (varje enskilt trafikflygplan som Boeing någonsin byggt, och vem som opererar dem och när en transaktion inträffar), har jag också en hel del speciella kontakter i branschen. "Bottom line" är att Boeing fortfarande är övertygade om att eventuella software modifieringar i 737 MAX kommer att vara helt tillräckliga men att bättre pilot träning är det viktigaste. Boeing själva är av uppfattningen att de två olyckorna inträffade till stor del p.g.a. pilotfel. D.v.s. inte tillräckligt med träning. Lion Air's management har blivit enormt upprörda av just denna "anklagelse". Men det kan vara nyttigt att komma ihåg att rent allmänt så är Lion Air ett av de bolag som har mest "incidents & accidents", till stor del p.g.a. att de har expanderat så kraftigt och har många yngre piloter, med mindre erfarenhet. Ethiopian Airlines är annorlunda - Afrikas mest professionella flygbolag och kaptenen hade 8.000 flygtimmar, men vad som inte har nämnts direkt och som är ganska anmärkningsbart är att styrmannen bara hade c:a 200 timmar. Förhoppningsvis kommer vi snart att få lite mera detaljerade uppgifter som kommer att vara baserade på vad som egentligen hände och på fakta. Hittills har samtliga beslut, inklusive de av Boeing och FAA, direkt eller indirekt fattats p.g.a. "public pressure", som givetvis som inte är baserat på fakta utan på känslor - d.v.s. att man av naturliga skäl undviker att flyga med ett flygplan som kan vara tveksamt, säkerhetsmässigt sett.
Av Hawaii
14 mars 2019 04:51 (redigerad)
Lite till - det kan vara nyttigt att inse att inte allt som händer bakom kulisserna kommer att diskuteras öppet. Och det allra viktigaste är just det här med ev. bristfällig pilotträning och eventuellt pilot-fel. Ett MYCKET känsligt ämne. Boeing och Lion Air hade som sagt en mycket otrevlig "oöverenskommelse" efter Lion Air olyckan där Lion Air management blev enormt upprörda över Boeing's indirekta anklagelse om dålig träning och hotade med att avbeställa samtliga 737 som de har på order. Kloka av den erfarenheten tar det inte speciellt mycket intelligens att inse att nu efter en andra olycka kommer Boeing absolut inte att på något sätt insinuera att pilot-fel kan ha något med detta att göra. Ethiopian är en mycket gammal Boeing kund, och mycket viktig. Bättre att helt enkelt låta undersökningen ha sin gång och se vad den kommer fram till. Och under tiden göra beslut som allmänheten "vill ha". I princip använda sunt förnuft.
PS. har inte precis med det här att göra men det slumpade sig så att jag var på en Garuda Indonesian 737-800 flygning från Makassar och landade i Jakarta bara ett par timmar efter Lion Air olyckan den 29 oktober. Träffade en hel del indonesiska vänner den dagen, bl.a. ett par piloter (dock ingen från Lion Air). Det var intressant - och mycket tragiskt!
Av Birgere
14 mars 2019 13:40
Lite kuriosa och man kan ju inte annat än tycka lite synd om Boeing.

Igår så hade man planerat ett jätte event för journalister från hela världen där deras nya 777X skulle visas upp (världens största 2-motoriga passagerarplan).
Av förklarliga skäl så ställdes eventet in och blev en lokal företeelse för personalen vid fabriken.
Det var nog inte läge att prata 737MAX eller för den delen...vilket flygbolag vågar ta Boeingleveranser av ett nytt flygplan innan det har testats under kanske ett år i trafik.
För 5 år sedan så parkerades alla 787 Dreamliners under 4 månader och hur länge MAX kommer stå på marken vet ju ingen...2 veckor eller 2 år?
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Birgere
22 mars 2019 09:25
Citerat från Crappyusrname:
https://www.nytimes.com/2019/03/21/business/boeing-safety-features-charge.html

Betala oss för att få en uppgradering som kan hindra att planet dundrar i backen, för betalar du inte så kommer vi inte ens varna dig att det kan störta i backen pga vår undermåliga design. Boeings beteende påminner om utpressning. Börjar fundera på om man ska undvika att flyga Boeing över huvud taget snart...
Det finns ju en gammal slogan som lyder "If it ain't Boeing - I ain't going" som nu modifierats till "If it is a Boeing - I ain't going"
Av Hawaii
22 mars 2019 18:05
Uppenbart redan nu att Boeing har klantat till detta ganska rejält, men de flesta flygbolagen som flyger med 737 MAX och nu har enorma problem eftersom alla MAX har parkerats, har ju också för det mesta många andra Boeing flygplan i sina flottor. Så tanken är alltså att nu "straffa" alla dessa flygbolag ännu mera för något de är helt oskyldiga till?
Intressant tankegång!
22 mars 2019 18:30 (redigerad)
Citerat från Hawaii:
Uppenbart redan nu att Boeing har klantat till detta ganska rejält, men de flesta flygbolagen som flyger med 737 MAX och nu har enorma problem eftersom alla MAX har parkerats, har ju också för det mesta många andra Boeing flygplan i sina flottor. Så tanken är alltså att nu "straffa" alla dessa flygbolag ännu mera för något de är helt oskyldiga till?
Intressant tankegång!
Ptja, ibland måste det knäckas några ägg för att skapa en omelett,den enes bröd den andres död osv... ;)
Av Birgere
9 juli 2019 00:39
När kommer Max att flyga igen?
F>örsta beskedet var april, sedan kom juni flyttades fram till augusti och sedan till oktober.
Nu säger Boeing att dom hoppas ha planet i luften slutet av 2019.
Nu kommer även första tyngre avbeställningen med 50 plan som Flyadeal väljer Airbus istället.
Av Hawaii
9 juli 2019 01:13
Slutet av oktober/början av november nog ganska rimligt för "return to service". Under tiden producerar Boeing 40 st. 737 MAX varje månad och kommer att ha c:a 400 av dem i slutet av oktober, parkerade på ett halvt dussin flygplatser i delstaten Washington och Texas.
Flyadeal valde Airbus vilket ju var negativt för Boeing, men det rörde sig inte om en avbeställning. Någon beställning hade aldrig gjorts. Lite sensationalism skadar aldrig...