Vad man bör göra ,samt unvika i Miami South beach???

Av Maddooo
15 juli 2008 10:52
Visningar: 29027
Hej!

Vi är 2 tjejer som har bokat resa till Miami under aug och blir borta i 3 veckor :O) Dock är vi lite nyfikna på vad vi bör göra samt inte göra i Miami? Alla tips och råd är supervälkomna!

Någon som har bott på hotellet San Juan? Collins Ave?

Tips på outlets kanske?
Någon annan som ska dit under aug?

Tack på förhand!
Av Joje_66
15 juli 2008 12:58
Hej, Ska Ni bo i Miami Beach 3 veckor så hinner Ni med en hel del.
Kan inte säga vad Ni ska göra, beror ju på intresse men det finns många stadsdelar som är mycket olika som man bör utforska, Coconut Grove, Little Havanna, Downtown Miami m.fl
Bayside marketplace i Miami är trevligt med restauranger, småbåtshamn, butiker, och underhållning.
En tur till Everglades är så nära ett måste som man kan komma.

Har inte bott på San Juan men läs vad andra tycker här.
http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g34439-d145477-Reviews-San_Juan_Hotel-Miami_Beach_Florida.html
Kolla också på floridasidan.se för mer tips.

Ett riktigt bra mall i Miami är nya Dolphin mall som är i snudd på lika bra som Sawgrass Mills i Ft. Lauderdale. Ett paradis för fyndsugna!
Det finns också Fleemarkets som kan vara värd ett besök om man vill hitta billiga kläder mm.

Mvh Jörgen
Av Joje_66
15 juli 2008 13:07
PS.
Glömde vad Ni ska undvika! Inte så mycket jag kan komma på.
Little Haiti, ödsliga platser på nätterna, farliga områden, elektronikaffärerna på Collins Ave (inte så många kvar längre,
Hotel Reighleys restaurang på Collins Ave. katastrofalt dålig och svindyrt! Käka pizza på Pizza Rustica istället!
http://www.pizza-rustica.com/index.html

DS.
Av Memmie
15 juli 2008 13:42
Har dessvärre inga tips om Miami, har bara åkt igenom och sovit där en natt. Men jag vill bara varna för en sak. Ni har säkert redan koll på detta men om inte så kolla var på Collins Avenue hotellet ligger. Det är nämligen en väldigt lång gata. Vi bodde på Collins Avenue och trodde att det skulle ligga centralt, men när vi kom dit var det säkert en mil från South Beach. Fast det är en väldigt fin väg att köra, hela vägen upp till Ft Lauderdale. Jag kan rekommendera en utflykt till Ft Lauderdale faktiskt. Jättemysig stad. Och där ligger ju också Sawgrass Mills, har tyvärr inte varit där ännu, men det är tydligen helt suverän shopping. Ha en jättetrevlig resa! Är säker på att ni kommer att gilla Miami, jag var i alla fall väldigt imponerad av Art Deco-distriktet!!
Av Maddooo
15 juli 2008 13:52
Hej!

Tack för tipsen :O) Allt är välkommet då man inte varit där förut.

Bra sida med omdöme gällande hotellet, tack Jörgen.

/M
15 juli 2008 17:56
Hejhej

Vi bodde på Haddon Hall på Collins Avenue. Det var ett hotell med riktigt bra läge. Mitt i smeten på south beach.
Det är ett riktigt billigt hotell, med bra läge. Desvärre är det lite unket och skabbigt, men klart värt för det priset. Så det tipsar jag om att bo på. De har en stor pool också.
15 juli 2008 17:59
Glömde säga att Haddon Hall är ett lägenhetshotell, så det är ju bra om man inte vill äta ute varje dag. De har ett fungerande kök med köksredskap.
Av Hkn
16 juli 2008 01:09
Hej Maddooo, det finns en hel del att göra i Miami SoBe:

1. Party. South Beach är ett av världens bästa ställen att festa hårt på. De lite större klubbarna är helt galna emellanåt. På min lista finns:
- Pearl (1 Ocean Drive – servicen är inte alltid top-notch men de brukar ha bra DJs).
- Opium (136 Collins Ave - ofta jobbig köbildning men är ni två tjejer och klär upp er lite, så borde det inte vara ett omöjligt projekt).
- Delano är alltid bra (1685 Collins Ave - Lenny Kravitz har designat en bar där men hela stället är fab).

2. Strandliv. Var beredd på att betala för strandstolarna. Och var beredd på att priserna är olika på olika delar av stranden.

3. Art dèco gazing. Även om ni är helt ointresserade av arkitektur, så gör art déco-stilen att Miami känns lite softare.

4. Konserter. Ofta i AAA Arena. De största brukar ha detta som ett stopp på sina turnéer.

5. Åk på längre utflykter. Hyr bil (annars blir det svårt). Key West och många av Florida Keys är sköna hangouts. Everglades är snudd på ett måste. Ska ni åka på en airboat tour, så rekommenderar jag Coopertown. Det är lättillgängligt och lirarna som kör båtarna är just... lirare.
www.coopertownairboats.com/

- - - -

Saker ni kommer att bli sura på:

1. Priserna. Framför allt maten på Ocean Drive kan kosta onödigt mycket. Men någon gång måste ni förstås ändå äta på News Café (öppet dygnet runt).

2. Många ställen lägger på 15-20% och kallar det dricks. 'Feel free to lower or raise this amount at your discretion' står det. Är servicen kass, ska ni absolut dra av. Att dricksa är annars legio i USA eftersom det är så som servisen får det mesta av sin lön. Ta det som kallas 'tax' på notan och dubbla, så får ni ungefär rätt nivå. Riktig dricks är något annat. I min värld kallas det 'tipping' utomlands. Tip = To Improve Performance. Det är något man ger för riktigt bra service.

3. Servicenivån i Miami SoBe är inte alltid den högsta. Bra ställen = bra service. Men det finns gott om dåliga ställen, eller ställen med onödigt hög svansföring. Dörrvakter kan vara assholes. Det är ett lotteri. Lär känna hotellpersonal och hör med dem. De har ofta bra koll – framför allt på vilka klubbar som gäller vilken veckodag etc.

Det är på hotellen som det mesta händer. Några av mina favoriter (förutom klubbarna ovan):

Delano – http://www.guidebook.se/?p=296
Pelican – http://www.guidebook.se/?p=294
The Shore Club
The Setai
Townhouse – http://www.guidebook.se/?p=295 (gå dit och ät sushi i källaren)

En grej till: Det är varmt och fuktigt i Miami under de svenska sommarmånaderna. Bästa klimatet är i december. Det betyder att prisnivåerna i augusti är mer humana på hotellen. Däremot är det inte säkert att alla barer har öppet som på vintern. Och luftkonditionering som går för fullt i kombination med det fuktiga klimatet kan göra vem som helst svårt förkyld.

Det var allt för idag. Have a nice trip, hälsar

:: håkan ::
Av Jesperw
16 juli 2008 09:13
Miami är hur sjysst som helst!

Har inga erfarenheter av San Juan Hotel. Var på Collins Ave ligger det? Det är ju en ganska lååååång gata.. Om det ligger för långt upp kan det lätt bli lite sömnigt. Avalon Hotel och South Seas Hotel har bra priser under sommaren.

Som någon skrev tidigare, mycket händer på hotellen. Kolla även in Gansevoort South och Shoreclub.

Om ni bara ska hålla er på SoBe behöver ni ingen bil, men om ni ska ta er runt är bil att rekommendera.