Vaccinera sig eller ej Sydoastasien och Kina/Japan
Hej!
Planerar en resa som nämnt till Sydostasien och antingen Kina eller Japan kan bli båda.
Tänkt att resa 2-3 månader ca. Länder som är mest intressanta är typ Kambodja, Laos, Vietnam och sedan Kina/Japan. Kanske lägga in Filippinerna eller typ Singapore.
Har fått följande vaccin påprackat!
Dukoral
Japansk Enfacelit (Hjärnhinneinflammation)
Tyfoid
och eventuellt Malariatabletter?
Hur kan det vara så här mycket skit man ska ta? Hur tänker ni andra? Jag kommer främst fokusera på städer, men visst klart det blir lite skog och strand också.
Hälsningar
Planerar en resa som nämnt till Sydostasien och antingen Kina eller Japan kan bli båda.
Tänkt att resa 2-3 månader ca. Länder som är mest intressanta är typ Kambodja, Laos, Vietnam och sedan Kina/Japan. Kanske lägga in Filippinerna eller typ Singapore.
Har fått följande vaccin påprackat!
Dukoral
Japansk Enfacelit (Hjärnhinneinflammation)
Tyfoid
och eventuellt Malariatabletter?
Hur kan det vara så här mycket skit man ska ta? Hur tänker ni andra? Jag kommer främst fokusera på städer, men visst klart det blir lite skog och strand också.
Hälsningar
Har du Hepatit A och B (Twinrix)? Det är vad du verkligen behöver. Plus såklart att du ska ha polio och stelkramp och sånt någotsånär färska (det har du om du är ung). Om du ska bo ute i jordbruksbyar så kan du ju överväga Japansk Encafelit, annars strunta i det. Det samma gäller Tyfoid. Malariaprofylax har jag själv alltid struntat i (efter en otrevlig biverkning 1995 när jag provade...) Du behöver ju ändå skydda dig mot myggorna för att att undvika den mycket vanligare denguefebern. Ducoral är helt meningslöst för de länder du ska till.
Citerat från Bibby:
Skit i dem, du skriver ju själv påprackat.
Jag har rest till alla isfria kontinenter ovaccinerad de senaste 15 åren, mår toppen.
Jo precis det är många som verkar klara sig gott och som hoppar vaccinen. Men jag vet inte det är svårt ändå, tänkte nog minst ta Tyfoiden då det känns mer vanligt. Skit i dem, du skriver ju själv påprackat.
Jag har rest till alla isfria kontinenter ovaccinerad de senaste 15 åren, mår toppen.
Dukoral tror jag att jag hoppar, samt malariatabletter som verkar ge biverkningar. Det är egentligen Japanen jag är kluven inför, pratade med en läkare jag känner privat och han tyckte nog att den var bra att ta dock.
Citerat från Lillaannaj:
Har du Hepatit A och B (Twinrix)? Det är vad du verkligen behöver. Plus såklart att du ska ha polio och stelkramp och sånt någotsånär färska (det har du om du är ung). Om du ska bo ute i jordbruksbyar så kan du ju överväga Japansk Encafelit, annars strunta i det. Det samma gäller Tyfoid. Malariaprofylax har jag själv alltid struntat i (efter en otrevlig biverkning 1995 när jag provade...) Du behöver ju ändå skydda dig mot myggorna för att att undvika den mycket vanligare denguefebern. Ducoral är helt meningslöst för de länder du ska till.
Har Hep a och b. Kommer inte vara så mycket på landet, ska väl se lite risfält och berg/skog i både Vietnam och kanske Kina. Men jag är mer för städer och sådant, därav blir den större delen städer och lite stränder mindre fokus på naturen tror jag. Har du Hepatit A och B (Twinrix)? Det är vad du verkligen behöver. Plus såklart att du ska ha polio och stelkramp och sånt någotsånär färska (det har du om du är ung). Om du ska bo ute i jordbruksbyar så kan du ju överväga Japansk Encafelit, annars strunta i det. Det samma gäller Tyfoid. Malariaprofylax har jag själv alltid struntat i (efter en otrevlig biverkning 1995 när jag provade...) Du behöver ju ändå skydda dig mot myggorna för att att undvika den mycket vanligare denguefebern. Ducoral är helt meningslöst för de länder du ska till.
Som nämnt hoppar jag nog malaria pga biverkningar, plus att det går ju att bota väl? Bättre att ha reseförsäkring.
Dukoral vet jag inte heller känns nog onödigt kanske.
Så det är nog Tyfoiden jag tänker ta ändå, sen är jag som jag skrev kluven till Japanen.
Jag skulle skippa allihopa. Bra att du har hepatit A och B dock. Rest i Thailand, Malaysia, Indonesien, Kina och Japan med endast hepatit A och B. Ha en grym resa! Hört mycket gott om Laos.
Som redan nämnts, Hep A+B är bra att ha, stelkramp kan vara bra att se över.
Risken att du får malaria är inte så stor, enligt de flesta officiella källor är risken störst i Afrika (vårdguiden bland annat).
Risken att du får malaria är inte så stor, enligt de flesta officiella källor är risken störst i Afrika (vårdguiden bland annat).
Har skrivit en inlägg om detta på http://lyckligochlevande.nu/blog/att-resa-l%C3%A5ngt-del-2
det är min syn och mina erfarenheter men vi är alla olika.
Mvh
Moa
det är min syn och mina erfarenheter men vi är alla olika.
Mvh
Moa
Citerat från Astrix07:
Jag skulle skippa allihopa. Bra att du har hepatit A och B dock. Rest i Thailand, Malaysia, Indonesien, Kina och Japan med endast hepatit A och B. Ha en grym resa! Hört mycket gott om Laos.
Okej, ja blir nog att skippa det nu. Speciellt då jag bokade nyss, vart Hong Kong 5 dagar över nyår sedan vidare mot Japan 15 dagar :)Jag skulle skippa allihopa. Bra att du har hepatit A och B dock. Rest i Thailand, Malaysia, Indonesien, Kina och Japan med endast hepatit A och B. Ha en grym resa! Hört mycket gott om Laos.
Japan känns ännu mer safe när det gäller vaccin och Japansk Enfacelit
Citerat från Ixploretheworldcom:
Som redan nämnts, Hep A+B är bra att ha, stelkramp kan vara bra att se över.
Hej, tack för input! Har Hep a och b, samt alla grundvacciner etc. Blir nu Hong Kong 5 dagar sedan vidare mot Japan 15 dagar, tror med andra ord att jag avstår att vaccinera mig mot Japansk Enfacelit, Tyfoid eller Kolera då. Som redan nämnts, Hep A+B är bra att ha, stelkramp kan vara bra att se över.
Hälsningar