Utflykter

17 feb. 2012 12:20
Visningar: 639
Vågar man boka utflykter själv, eller är det säkrast att hålla sig till resebyrån
(fritidsresor)
Av Van
17 feb. 2012 13:39
Jag antar att det är safari och ev någon tur in till Mombasa du tänker åka på.
Jag har ingen aning om hur fritidsresors utflykter ser ut eller hur mycket de kostar men har själv bokat av lokala operatörer utan några som helst problem. Är man osäker kan man ju alltid fråga i hotell receptionen efter tips, de rekommenderar inte gärna någon som försöker bluffa dig, då det kommer att ge dem problem. Men det finns ju inga garantier.
Av Annl
18 feb. 2012 09:04
Jag har varit i Tanzania på safari och då bokade vi allt hemifrån eftersom det kändes säkrast och då vi reste med två barn. Man måste ändå ha respekt för att det är Afrika som vi talar om. Allt funkade hur fint som helst och vi var väl omhändertagna hela tiden.

Därefter reste vi till Zanzibar och bodde på ett riktigt bra hotell och av dem tog vi hjälp för att boka en delfintur. Jag var inte med på den men det var en riktigt dålig bokning som hotellet gjorde och båten var i uselt skick och tog in vatten visade det sig. Kanske ska man tänka sig för om man skall fråga hotellet eller så var det bara otur.

Reser ni med barn hade jag hållit mig till resebyrån.

Vart skall ni åka?
18 feb. 2012 12:04
Vi ska bo på Mombasakusten (Reef Hotel) o har bokat safari med vår resebyrå. Det jag tänkte mest på var typ "Stadstur till mombasa" "Kvällstur med dhowbåt" "Båttur längs mombasakusten med snorkling, mangoweträsk - Kinazini Dhow"
18 feb. 2012 16:40
Det går bra att boka utflykter lokalt. Vi har gjort det många gånger och trots att vi bor utanför turiststråken och de större vägarna så kommer dom och hämtar oss. Skall ni åka kvällsturen med Tamrinds Dhow så kan ni ringa och beställa bord så kommer de och hämtar och lämnar er vid hotellet normalt utan kostnad eftersom ni skall bo på Nyali Beach. (Skall ni bo på Reef Beach Resort i Diani så får ni ta en taxi som kostar 4500 ksh. Bilen väntar och kör er tillbaka. Restid dit ca 50 min + väntetid för färja och trafikkaos i Mombasa, kan bli 2 timmar). En kvällstur med dhow och middag kostar 70 US$ person. Obs det kan hända att turen blir inställd om det blir för få bokningar. Vi har råkat ut för det med det var en lunchtur.
18 feb. 2012 20:05
Ser att fritidsresor tar ca 600:-/pers för kvällstur med middag på dohwbåt. De har oxå ett erbjudande "Utflyktspaket Mombasa" med 3 utflykter för 1300:- , halvdagstur till Mombasa, kvällstur med dohwbåt, Kinazini Dhow - heldagstur längs Mombasakusten (snorkling, mangoweträsk) Om man bokar en o en resa skulle priset bli ca 1750:-. Så det kanske är ide att ta det iaf om man ser prismässigt.