Usa/oman Januari
Hejsan, har redan blivit deppig på vädret här hemma i sverige och planerar att resa i Januari då jag fyller år också. Hittils så har jag kommit fram till att vara borta i 2 veckor, alternativen är mellan Oman eller florida key west. Oman är inte för långt att flyga men hela resan kan bli lite dyr, bra väder har jag hört att man får. Florida key west blir förmodligen billigare verkar det som, men kanske inte lika säkert med bra väder.
Vad har ni för erfarenhet någon som varit på dessa ställen?
Jag hade tänkt spendera runt 25 tusen.
Vad har ni för erfarenhet någon som varit på dessa ställen?
Jag hade tänkt spendera runt 25 tusen.
Kan bara uttala mig om Key West.
Genomsnittstempen i Jan. ligger på ca. 21 sen kan det bli både varmare och svalare, i vattnet är det ca. 20 grader. Jan är ganska regnfattig så chansen för bra väder är stor. Här kan Du se väderstatistik http://www.floridasidan.se/Vader.php
Du kan flyga för ca. 6000:- hotell är inte superbilligt i Key West men motell för under 1000:-/natten går att hitta.
Genomsnittstempen i Jan. ligger på ca. 21 sen kan det bli både varmare och svalare, i vattnet är det ca. 20 grader. Jan är ganska regnfattig så chansen för bra väder är stor. Här kan Du se väderstatistik http://www.floridasidan.se/Vader.php
Du kan flyga för ca. 6000:- hotell är inte superbilligt i Key West men motell för under 1000:-/natten går att hitta.
Kan bara uttala mig om Oman.
Har varit där en gång och då bott på Marriott Salalah (Solresor har det i sitt utbud). Det hotellet kan jag rekommendera om man vill ha koll på sina utgifter då de har all-inclusive. Det var ett väldigt lugnt hotell, knappt, om några, barnfamiljer alls. Men problemet var att det låg alldeles för långt borta från Salalah centrum (1h). Så mitt tips är Crowne Plaza, om du vill äta lokalt och se mer av Salalah. (Det finns flera forumtrådar om det hotell på RG). Annars fungerar Marriott bra.
När det gäller bad så kunde det vara väldigt höga vågor. Så man får vara lite försiktig. Men det är absolut ett resmål som jag kan tänkas vilja besöka igen.
Länkar till recensioner av Marriott på Tripadivsor:
http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g298419-d1581790-Reviews-Salalah_Marriott_Resort-Salalah.html
Har varit där en gång och då bott på Marriott Salalah (Solresor har det i sitt utbud). Det hotellet kan jag rekommendera om man vill ha koll på sina utgifter då de har all-inclusive. Det var ett väldigt lugnt hotell, knappt, om några, barnfamiljer alls. Men problemet var att det låg alldeles för långt borta från Salalah centrum (1h). Så mitt tips är Crowne Plaza, om du vill äta lokalt och se mer av Salalah. (Det finns flera forumtrådar om det hotell på RG). Annars fungerar Marriott bra.
När det gäller bad så kunde det vara väldigt höga vågor. Så man får vara lite försiktig. Men det är absolut ett resmål som jag kan tänkas vilja besöka igen.
Länkar till recensioner av Marriott på Tripadivsor:
http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g298419-d1581790-Reviews-Salalah_Marriott_Resort-Salalah.html
Citerat från gemigsol:
Tack för svaret Floridasidan.
Men skulle du rekomendera detta om man vill bada/sola? Blir det bättre jämnfört med en svensk sommar?
Man kan ju aldrig spå vädret, men som sagt räkna med mest sol, i genomsnitt 20 grader i skuggan och 20 i vattnet om det är bättre än en genomsnittlig svensk sommar är ju svårt att svara på :-) Vill Du ha bättre strand (Key West har inte så stor strand) så är Miami Beach ett bättre val.
Men skulle du rekomendera detta om man vill bada/sola? Blir det bättre jämnfört med en svensk sommar?
Citerat från floridasidan:
Men bäst värme är väll i key west om jag inte hört fel?
Citerat från gemigsol:
Man kan ju aldrig spå vädret, men som sagt räkna med mest sol, i genomsnitt 20 grader i skuggan och 20 i vattnet om det är bättre än en genomsnittlig svensk sommar är ju svårt att svara på :-) Vill Du ha bättre strand (Key West har inte så stor strand) så är Miami Beach ett bättre val.Tack för svaret Floridasidan.
Men bäst värme är väll i key west om jag inte hört fel?
Miami har lite större variation, lite högre högsta och lite lägre lägsta temp, vattnet är faktiskt ett par grader varmare i Miami.
Jag har både varit i Key West och i Oman. I Key West var jag i november och det var fint och varmt, hur det är i januari vet jag inte. Däremot så har jag varit 2 gånger i Oman och bott på Crowne Plaza i januari och det var härligt. Bra väder, god mat och mycket att se och göra. Även om det kan vara höga vågor, så finns det 2 pooler att bada i och hotellet har mycket aktiviteter såsom vattengympa, volleyboll, danslektioner, powerwalk, golf m.m. Maten var bra och jag köpte till ett paket med 5 middagar. Man kan mot tillägg byta ut någon av middagarna och äta deras tema- middagar som t.ex. seafood-buffé. Alkohol serveras på hotellet. Så dina 25 tusen borde räcka för 14-dagar. Jag har betalat för 1-vecka med enkelrum ca 9000:- inclusive middagspaketet.
jag rekommenderar dej att åka till florida key west, runt 25 gr, och trevligt land att åka till, finns mycket att se och göra, dollarn är låg så du får mycket får pengarna, om du åker via new york kan det bli lite billigare, boka online är alltid billigast, glöm inte att ansöka om visum via nätet, minst 48 timmar innan du åker.
Citerat från gemigsol:
Kan inte svara på det, jag gillar Florida och där är i regel bra väder även på vintern, Key West är fint men det finns mer att göra om man bor i Miami Beach, nära till hela Miamiområdet, Everglades, Ft. Lauderdale o.s.v.Citerat från floridasidan:
ok, av alla ställen i usa vad rekomenderar du?Men bäst värme är väll i key west om jag inte hört fel?
Miami har lite större variation, lite högre högsta och lite lägre lägsta temp, vattnet är faktiskt ett par grader varmare i Miami.Man behöver för övrigt inget visum för en semesterresa på max 90 dagar om man inte har speciella skäl för det. Man ska registrera sig på https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1 blir man inte godkänd så får man börja fundera på visum.
Visum kan man föresten inte ansöka om via nätet utan det får man göra på Amerikanska ambasaden.
Citerat från gemigsol:
Tjena, tack för svaret. Hur är det när det gäller alkohol? finns det på hotell? Jag har läst en massa olika recensioner på de olika hotellen inte alla som snackar positivt :( många som säger att maten och renligheten inte är på topp. vad har du för erfarenhet?
Alkohol finns på hotellet. Om man valde all-inclusive-paketet ingick vin, läsk eller vatten till varje måltid. Rummen var fräscha och städningen var bra (iaf om man jämför med likvärdiga hotell i Tunisien och Grekland). Däremot var det riktigt dyrt om man under övriga tid på dygnet ville ha t ex en flaska öl; ca 60-65 kr. Men man åker kanske inte primärt till ett muslimskt land för att dricka alkohol...? Maten som erbjöds tyckte jag var helt OK och det var en viss variation, men visst, det blev lite tradigt efter 10 dagar. Är du ute efter totalt lugn och värme så är det ett perfekt hotell, men vill du ha lite mer liv och rörelse + fri tillgång till alkohol är det kanske inte att rekommendera.Tjena, tack för svaret. Hur är det när det gäller alkohol? finns det på hotell? Jag har läst en massa olika recensioner på de olika hotellen inte alla som snackar positivt :( många som säger att maten och renligheten inte är på topp. vad har du för erfarenhet?
Två veckor i enkelrum med all-inc. kostade ca 14 900 kr för mig inkl transfer t/r flygplatsen.
Hej,
kan bara uttala mig om USA och Key West och tycker absolut att du skall åka dit. USA är lätt att resa i och dollarkursen är ju bra och om du vill ha party så är Key West helt rätt. Dock skulle jag inte lägga hela restiden om två veckor i Key West utan kombinera detta med South Beach i Miami -då får du ännu mera party och ännu mera trevligt.
Hör av dig om du vill ha tips om Key West eller Miami.
kan bara uttala mig om USA och Key West och tycker absolut att du skall åka dit. USA är lätt att resa i och dollarkursen är ju bra och om du vill ha party så är Key West helt rätt. Dock skulle jag inte lägga hela restiden om två veckor i Key West utan kombinera detta med South Beach i Miami -då får du ännu mera party och ännu mera trevligt.
Hör av dig om du vill ha tips om Key West eller Miami.