Usa eller Asien

Av 26678
23 sep. 2016 11:15
Visningar: 133
Hej,
Jag och min man funderar på att göra en liten längre resa på ca fyra veckor. Vi har inte bestämt resmålet ännu och skulle behöva lite mer tips/idéer för att kunna fatta beslut.
Vi funderar på Thailand i kombination med Filipinerna eller rundresa i USA med start eller slutmål i New York. Resmålet ä ju ganska motsatta så därför utgår jag från våra intressen av dels se och uppleva nya saker. Det kan vara musik, musikal, motorsport och shopping. Tycker om att fota och prova olika maträtter. Att bara vara och flanera runt men se saker.
Vi tar gärna dagen som den kommer och tycker om att hyra bil eller mc för att se lite mer av annat än själva orten. Kan också tänka mig tåg eller båt vissa kortare sträckor.
Bad och sol behöver också finnas med som alternativ och kunna se naturen/landskapet där vi är.. Eftersom vi inte har bestämt tidpunkten ännu är det viktigt att vädret är schysst året om =) för att kunna sola bada.

Tar också gärna emot tips på hotell, hela och rena men som är enkla. Vi ska bara sova där.
Tips på aktiviteter som inte är de stora turistattraktionerna, de hittar vi ändå. Sådant som inte finns i alla resebroschyrer :)
Tips på att ev köpa en bil/mc för att sedan sälja i stället för att hyra. Pris/om det är värt det?
Tips på shopping helst outlet av märkeskläder fast kanske inte de dyraste märkena eller heminredning/elektronic/skor/sportkläder etc i respektive världsdel.

Hälsningar Eva
Av Birgere
23 sep. 2016 12:21
Frågan är för bred för att man ska orka svara på den. Börja med att läsa på här på forumet och när du bestämt dig mer konkret så återkom gärna.
En grej bara and USA, bättre att flyga in till en stad o hem från en annan så slipper ni en massa onödigt körning o slöseri med tid.
Vidare så kan man i princip som utlänning inte försäkra en bil och åka runt i USA så ni får hålla er till att hyra.
Av 26678
23 sep. 2016 15:38
Tack, vet att den var alldeles för bred och jag får surfa vidare för att få lite mer idéer!//Eva
Av Mipec
23 sep. 2016 15:46
Citerat från 26678:
Tack, vet att den var alldeles för bred och jag får surfa vidare för att få lite mer idéer!//Eva
För inspiration på en USA-roadtrip kan jag rekommendera Roadtrippers.

https://roadtrippers.com/?lat=40.80972&lng=-96.67528&z=5

Det finns färdiga tripper som du kan ta över till din egen profil och modifiera. När du skapar trippen och utforskar funkar det bäst i datorn, mindre bra i mobilen.
Av 26678
25 sep. 2016 10:53
Citerat från Mipec:
Citerat från 26678:

För inspiration på en USA-roadtrip kan jag rekommendera Roadtrippers.

https://roadtrippers.com/?lat=40.80972&lng=-96.67528&z=5

Det finns färdiga tripper som du kan ta över till din egen profil och modifiera. När du skapar trippen och utforskar funkar det bäst i datorn, mindre bra i mobilen.
Tack för tipset :) Ska kolla upp det//Eva