USA

Av Najon
8 juli 2013 22:28
Visningar: 414
Då va flyget till USA, tur och retur bokad. 6 veckor ska vi vara iväg. Vi börjar med New York och avslutar i Miami där flyget också går hem.
Nu va det dags att boka inrikesflyg,

Vi vill åka:
New York - Kalifornien
Kalifornien - Orlando

Det enda jag klurar på nu är hur många dagar man ska lägga på varje ställe.

New York hade vi tänkt 4 nätter. (Är inte ute efter shoppingen utan bara upplevelsen)

Kalifornien är däremot klurigare. Vi är sugna på att hyra en bil och köra Highway 1. Från Los Angeles till San Francisco. När vi ändå är på västra sidan av USA är vi också sugna på att åka till Grand Canyon och givetvis Las Vegas.

Kanske jättekonstig och svår fråga. Men hur många veckor borde man lägga på detta? Räcker 2 veckor?

Tips på ställen, upplevelser mm hade också varit kul o höra :)
9 juli 2013 10:24
Citerat från Najon:
Då va flyget till USA, tur och retur bokad. 6 veckor ska vi vara iväg. Vi börjar med New York och avslutar i Miami där flyget också går hem.
Nu va det dags att boka inrikesflyg,

Vi vill åka:
New York - Kalifornien
Kalifornien - Orlando

Det enda jag klurar på nu är hur många dagar man ska lägga på varje ställe.

New York hade vi tänkt 4 nätter. (Är inte ute efter shoppingen utan bara upplevelsen)

Kalifornien är däremot klurigare. Vi är sugna på att hyra en bil och köra Highway 1. Från Los Angeles till San Francisco. När vi ändå är på västra sidan av USA är vi också sugna på att åka till Grand Canyon och givetvis Las Vegas.

Kanske jättekonstig och svår fråga. Men hur många veckor borde man lägga på detta? Räcker 2 veckor?

Tips på ställen, upplevelser mm hade också varit kul o höra :)
I princip omöjligt att besvara då allt är beroende på hur man vill göra och hur mycket man vill se.

Lagom kan vara 5-6 dagar i N.Y.C, minst 1 vecka i L.A. 1 vecka i San Francisco, ett par dagar mellan L.A & S.F. 3-4 dagar i Las Vegas (fler om man verkligen gillar denna speciella stad :-) Grand Canyon 1 dag.
Orlando, beror på vad Ni ska se och om ni ska göra utfärder till andra sällen, 2-4 dagar, kanske en vecka? Miami (Beach) (Miami, Ft. Lauderdaleområdet, Everglades? Key West?) gärna 3 veckor ;-) Ni har dessutom ca. 9-10 resdagar, dit, N.Y - L.A, Kalifornien - Orlando, hem plus mellan olika ställen.

Det kan vara värt att tänka på ordningen lite. Sverige - N.Y.C - S.F - L.A - L.V - G.C - L.V - Orlando - Miami - Sverige kanske kan vara ett bra upplägg.....
9 juli 2013 10:53
4 dagar är kanske lite snålt om man vill shoppa och kolla men är det bara upplevelsen ni är ute efter så räcker de. New York är en helt underbar stad :)

För att verkligen njuta av Highway 1 så rekommenderar jag er att åka från San Fransisco till LA för då åker ni utmed kusten :)
Och till den rutten SF-LA-Grand canyon-LV så skulle jag klara mig på 2 veckor. Visst blir det lite tidspressat men det är fullt möjligt :)
Man har en restid på ca 30 timmar om man hyr bil i LA åker till Grand Canyon-Las Vegas- San Francisco och sedan Los Angeles igen så snittar man ca 2,15 per dag. Vissa dagar blir det väl mer bilåkande än andra men är det roadtrip så är det :) Alternativet är att flyga till Las Vegas och utgå därifrån om man vill slippa biten Los Angeles-Las Vegas.

Hoppas ni får en underbar resa :)
9 juli 2013 19:40
Tänk på att det kan vara skönt att vila någon extra dag efter varje bilpass, så att ni inte bara åker runt till varje ställe för att ha varit där. Tänk också på att incheckning på hotell ofta är tidigast kl 14 så varje incheckningsdag blir en halvdag på resmålet. Det är såna små detaljer som är lätta att glömma när man planerar. Snåla inte med dagar - om ni inte kan öka antalet, fundera på om det är någonting ni kan skippa till fördel för något annat.

Sedan kan det ju vara så att alla intryck är lite tröttande på sinnena och kräver lite extra vila jämfört när man är på ett och samma ställe.

Jag kan också tycka att 4 nätter i NYC är på gränsen till för kort - ankomstdagen går helt bort, efterföljande dagar är ni jetlaggade och det blir inte som normala dagar (För mig brukar det bli att jag vaknar vid 4-5 och är därefter trött tidigt på kvällen. Men det där är ju personligt). Och avresedagen försvinner ju också. Så i princip kommer ni då bara ha 3 dagar.
Av Najon
14 juli 2013 18:54
Har ändrat planerna nu så det blir definitivt fler dagar i N.Y.C. Vi kanske stannar iaf 7 nätter. Får hoppas att man hinner se mycket på det.
2 veckor blir det nog i Kalifornien. Hade gärna lagt mer tid på båda ställena men är rädd att det blir för lite tid i Florida då. Så mycket man vill uppleva på så få veckor :P
Svårt att bilda sig en tidsuppfattning när det är så jekla stort. Vi tänkte att vi skulle hyra bil i Kalifornien samt Florida och få ut så mkt som möjligt av resan. Stanna till lite då och då vid något hotell/motell som man hittar på vägen.

Tusen tack för alla svar. Får en tänka om lite :)
15 juli 2013 10:57
Bra att du lägger fler dagar i NYC för det är världens mest vidunderligaste stad medan t ex LA är ganska överskattat. SF är schysst och värd sin tid. Grand C är häftigt men inget man lägger ned mer tid än en dag på om man inte ska 'äventysturista'.

LV är intressant som företeelse men i övrigt en ganska fattig upplevelse.

Orlando har jag bara passerat på en road trip och festat i sim snabbast.