Ungt par till thailand 14 dagar vart åker man?

12 sep. 2013 12:50
Visningar: 1742
Hallå där!

Jag och min pojkvän planerar att åka till Thailand slutet av februari början på mars. Jag har själv varit i Thailand tidigare på Koh Chang Koh Samet och i Bangkok med min familj varav att en annan familj skötte bokningar av hotell och kollade upp allting, så jag har inte så mycket erfarenhet av det tyvärr. Eftersom jag redan varit på den sidan av Thailand skulle det var intressant att utforska den mer väst/södra sidan Phuket/Krabi och nedåt. Nu är frågan jag har suttit och läst och läst och försökt hitta ett bra ställe i olika forum men kände att jag behövde starta mig en egen diskussion.

Jag är 20 han är 23, jag har nog lite mer backpacker känsla i mig än vad han har men han är öppen för det mesta. Jag vill uppleva saker och flyga och fara hur som helst, men har insett att då skulle jag behöva någon månad eller två. Så nu är vi mest ute efter en skön och avslappnad semester fast ändå med lite aktivitet och saker att göra.

Vi kommer vara borta i 14 dagar varav att dem två sista dagarna tänkte vi spendera i Bangkok och kika lite i Mbk center osv. Sen skulle vi vilja ta 1-2 dagar och upptäcka Railay Beach, mor min har varit där och hon berätta om att det var som värsta reggae ön med barer längst djungelstigen, (har ni varit här? eller hört nånting om detta ställe tell me!) Resterande dagar skulle vi vilja vara på en ö som inte är för turistig och fullt med massa familjer och barn, mycket aktiviteter (snorkling, delfinbad, vattenfall, longtailbåtar till andra öar, jet ski, elefantridning etc) Gärna delfinbad!. Hyfsat stort restaurang/bar utbud, inte för mycket fest men ändå ska man kunna gå ut och roa sig en kväll och ta några drinkar. Och självklart underbara stränder och klarblått vatten. Väldigt Strandnära, en bungalow på stranden vore toppen!

Och vad anser ni när det gäller budget? vi är inte så kräsna när det gäller mat och sånt men vi kan lägga en extra slant på boende för att få det så schysst som möjligt?

Ska man boka hotell innan eller tror ni att det går lika bra att ta där?

Sen undrar jag om man vill ta sig till Bangkok från Krabi/Phuket vilket är billigast alternativet och hur lång tid tar det? har hört att flyg kan vara lite dyrt. För att kunna ta sig till Bangkok anser ni att man måste hänga på östra sidan då koh chang etc. ?

Tipsa om allt från öar, hotell, sevärdheter, allt möjligt skojsigt! allt ni kan komma med skulle uppskattas något oerhört mycket!! tack på förhand!
Av Marilcj
12 sep. 2013 14:11
Att flyga m AirAsia el ta Vipbussen är faktiskt inga större skillnader om ni har tur, bussen kosta strax under 1000 bath, idagsläget ca 200kr och flyget kan du få för strax under 900 bath upp till närmare 2000 bath beroende på när du bokar...flyget tar 1,5 tim ca medans bussen tar 11, men då åker man ju på natten o sparar den övernattningskostnaden.
Vipbussen är så bekväm så du sover gott i den.

Personligen hade jag nog sett till att ha de första nätternas boende fixat innan jag åkte, perioden fr sportloven startar i Sverige v 6 fram till påsklovets slut (har ingen koll på när de e nästa år) så är det gott om turister i Thailand.

Är ni i Bangkok över en helg så missa inte Helgmarknaden, Chatuchak, riktig fyndplats men tar tid o ta sig igenom, man tar sig dit smidigt m SkyTrain o bör va där när de öppnar runt 9-10.
Asia Hotel är en bra o billigt hotell i Bangkok m station till just den banan till marknaden o även en station ifrån tåget ut till flygplatsen när ni ska hem, 5-10 min promenad ifrån MBK o SiamCenter.

Finns en del trådar om vissa av stränderna runt Phuket o Krabi här på reseguiden, personligen ligger inte den delen av Thailand mig så varmt om hjärtat (svenskar kan jag turista med här hemma) o många av våra vänner som varit där är inte heller så positiva, men vi tycker alla olika.
Personligen gillar jag KohTao och hade nog hellre satsat på att ta några dagar på Koh Samui o sen Koh Tao.
12 sep. 2013 15:08
Åh tack för svar! jätte bra då vet jag det med flyg och buss. super!
Ja jag tror jag har fixat det första nätterna redan vid ett litet hotel vid Ao nam mao, thip Residence, billigt och bra, tänkte att vi tar en tre nätter där.

Marknaden lät otroligt intressant tyvärr kommer vi komma strax efter helgen till Bangkok.

Ja altlså det känns som att alla ställen i Thailand är proppat med svenskar överallt. Koh Samui känns ju som ett riktigt turistställe eller är jag helt bakom foten? Koh tao har jag kollat lite på faktiskt. Undra om man kan ta sig från typ Krabi till Koh tao har du hört något om detta?
Av Marilcj
12 sep. 2013 16:53
Finns fler marknader i Bangkok oxå, sidan om BayokiSky bla, men Helgmarknaden e enorm, synd!
Jo men visst är det mycket svenskar i Thailand o de flesta ställen har sina små "sverigesamlingar", många som sagt samma om Hua Hin, men de märker vi inte av, mer än de vi vet bor där o som vi hälsar på, så de e kanske lite vad man gör de till oxå o vart man dras.

Enklaste är nog bussen från Krabi till färjeläget i Surattani (säkert felstavat) ca 2 tim sen färjan via Koh Samui, Koh Phangan till Koh Tao, blir nån timme på båten annars ska man ta sig till Chumpon...men varför inte testa alla tre öarna.
Av Pelle77
12 sep. 2013 22:30
Åk tilll Koh Phanghan. Jättefin ö som sluppit massturism. Vi bodde på Thong nai pan noi och det var rena paradiset med fin strand, lite folk o billiga priser. Personligen gillar jag Samui och har varit där 3 ggr. Norra Samui är mindre turisttät och jag rekommenderar Choeng Mon beach eller Maenam för ännu lugnare feeling.

På västsidan har Khao Lak bland de finaste o folktommaste stränderna, speciellt om ni kikar norr om dess centrum.