Undvik Istanbuls flygplats

Av Veiken
12 juni 2012 14:59
Visningar: 2045
Jag har aldrig varit med om maken till det kaos som alltid råder på Istanbul flygplats.
Där är otroliga mängder passagerare och det gäller att vara vaken, för det är mer regel än undantag att gatenumret ändras i sista minuten.
Senaste resan började strula redan på Landvetter - vid satt i planet 2.5 timmar innan vi lyfte mot ovannämnda flygplats. Det innebar att vi missade anslutningsflyget och gick till en transferdesk och fick plats på en avgång sex timmar senare. Enligt det nya boardingkortet skulle vi lyfta 0300 vid en gate. Vi satt som hösäckar och försökte få en blund i ögonen, men efter en stund reste sig en av oss och skulle gå en runda. Efter bara några minuter kom hon springande och skrek: Det är last call på vår flight vid en annan gate och det är 1.5 timmar tidigare än beräknad avgång......Folk kom farande från alla håll med andan i halsen.
På hemväg stod vi i en holding i 35 minuter (kö i luften) eftersom det var så mycket trafik. Vi skulle till gate 213, men efter en stund var det gate 220 som gällde.
Vi hörde upprepade gånger att gatenummer ändrades för olika flighter ut i världen.
Liknande erfarenheter varje gång vi har landat där och ska ha ett anslutningsflyg.
I fortsättningen kommer jag att undvika Istanbul eftersom jag tror att flygplatsen är underdimensionerad och planeringen verkar gå på en höft och det i sig är en säkerhetsrisk.
17 juni 2012 11:25
Hej Veiken1

Du måste haft otur eller vi tur för vi har mellanlandat där 4 gånger utan något som helst problem. Vi har landat och startat på utsatt tid och från rätt gate.

Mvh Tommy
Av Annl
17 juni 2012 12:04
Kan bara hålla med Tommy om att du måste ha haft otur eller vi tur.

Har funkat hur smidigt som helst för oss också.

För min del tycker jag att Charles de Gaulle är h-t på jorden när det gäller flygplatser och dit försöker vi alltid undvika att komma.
17 juni 2012 12:27
Kan hålla med Veiken lite där... mellanlandade där när vi åkte med Turkish till Dubai.. sena från Göteborg, trodde vi hade ca 20-30 min på oss att byta plan... inga skyltar med info på jättelänge när man gick av....tycker också att Turkish kunde haft nån sorts info ombord innan landning för de som skulle flyga vidare.....fanns en transferdesk med kaotiskt mycket folk...den skippade vi o kom långt om länge fram till skyltar o genomgång..

Det var nog en kombo av urkass info från Turkish o dåligt skyltat på flygplatsen för vår del.. väl ombord på bussen till Dubai-planet, som också var försenat fick vi info om att vi måste gå av bussen... o sen ingen info om ny boarding..o när vi boardat satt vi på planet ca 1,5 timme innan det lyfte...kom på lite folk då o då...men ingen info om varför vi stod o när vi kunde tänkas komma iväg...