Uganda/Rwanda

Av Annans
15 nov. 2008 10:01
Visningar: 613
Är i planeringsstadiet för en ev. trip för bergsgorillor. Någon som har erfarenhet, har tips om boende, bästa ställen etc..?
Vad kan anses som bättre, att ta det hela från Uganda sidan eller Rwanda sidan ? Jag tänker prismässigt, yyp av trekking, övrigt att se i närområde? Tacksam för alla svar och tips
Anna
15 nov. 2008 12:11
Hej. Jag var på bergsgorilla trekking i somras. Så otroligt häftigt. Ganska dyrt, men helt klart värt det. Jag tror, om jag inte minns helt fel, att vi betalade 3500 kronor/per person för trekkingen. Då utgick vi ifrån Ruhengeri, Rwanda och egentligen vet jag inte om de är bäst att utgå ifrån Rwanda eller Uganda.. I alla fall, i priset ingick buss till och från hotellet vi bodde på och där man utgår inför trekkingen, en busstur på cirka 20 minuter. Vi hade tur, som enbart fick vandra i en timme, innan vi var framme hos gorillorna. Har man otur kan man få vandra i flera timmar. Men rätt så lätt terräng att vandra i, men ordentliga skor är verkligen till att rekommendera! :)

Vi bokade trekkingen hemifrån cirka en månad innan. Vilket jag även rekommendera eftersom de kan vara lång väntetid innan de finns platser lediga på turerna. Vi bokade av Greg, en mycket trevlig man, som har varit i Sverige flera gånger. Jag har hans mail adress, om du är intresserad av att prata med honom. Greg hjälpte även oss med boende och dylikt i Ruhengeri.

Du lär inte ångra att du varit på en bergsgorilla trekking. Det är verkligen en av höjdpunkterna under vår Afrika resa! Jag har några bilder ifrån detta på min sida, som du gärna kan få titta på! :)

/Anna
Av Annans
15 nov. 2008 17:39
Tack Anna och Sierra. Jag vill gärna ha mejladressen till den du nämnde.
Ska kolla hotellet också. Tack tack.