Turbulens
Kom hem efter en skön Brasilien resa för några dagar sen. Har funderat mycket sen flygresan över Atlanten på dit vägen blev en mardröm. Har aldrig varit flygrädd även om det "skumpat ibland". Men den här gången var annorlunda, i ca 20 minuter höll vi fast oss medan planet studsade okontrollerat (som det kändes) hit och dit. Medans folk grät och bad försökte jag lugna min 9åriga dotter . När det plötsligt blev lugnt igen var det ingen som sa något inte ens i högtalarna. En flygvärdinna tröstade någon som snyftade, 20 min senare landade vi. Hade så gärna ,så här efteråt,velat fråga piloten om det händer ofta eller om vi befann oss i en farlig situation. Därför frågar jag er här på RG som jag vet har massor av erfarenhet.
Jag har väl råkat ut för riktig, riktig ordentlig turbulens vid fyra tillfällen på 800 flygningar. Flygmaskinen är byggd för att klara dessa påfrestningar och mer därtill. Vingar testas exempelvis till ytterligheter. Piloterna tränas dessutom regelbundet för dessa fenomen i simulator. Däremot är det extremt obehagligt och kan komma mycket fort (därav att man alltid skall vara fastspänd när man sitter ner) och även gå över lika snabbt till det normala. Det är inte ovanligt att piloterna bara hinner tända fasten-seatbelt skylten för att sedan koncentrera sig på att hitta bättre höjd eller kurs. Då kan man som passagerare sakna detaljerna när man inget sägs i högtalarna. I de allra flesta fallen när det är oväder som skyfall o snöoväder syns detta innan på piloternas väderradar och de kan begära av flygledningen att få gå runt det.
Hoppats du får trevligare resor framöver:)
Hoppats du får trevligare resor framöver:)
Tror inte jag läst om nåt plan som gått ner pga turbulens men visst är det lite obehagligt ibland.
Men som ovan skribent sade så är planen designade för att klara av väldigt mycket. Även åska bl.a.
Träffade en kapten från BA som berättade att han blivit träffad av blixten 5 gånger en gång. "I checked if the electronics worked, it did so then I carried on". Skön kommentar tycker jag. :)
Vi bodde på samma hotell i Mexico City där han var för första gången och det ligger ju på en altitud av c:a 2.500 m och då blir ju luftmotståndet lite mindre. Hans kommentar om landningen av sin 747:a.
"I could hardly stop the bugger"... haha :)
Alltså, ha alltid bältet på så går det bra, happy flying :)
Men som ovan skribent sade så är planen designade för att klara av väldigt mycket. Även åska bl.a.
Träffade en kapten från BA som berättade att han blivit träffad av blixten 5 gånger en gång. "I checked if the electronics worked, it did so then I carried on". Skön kommentar tycker jag. :)
Vi bodde på samma hotell i Mexico City där han var för första gången och det ligger ju på en altitud av c:a 2.500 m och då blir ju luftmotståndet lite mindre. Hans kommentar om landningen av sin 747:a.
"I could hardly stop the bugger"... haha :)
Alltså, ha alltid bältet på så går det bra, happy flying :)
Jag flög över Atlanten i nov och då var det extrem turbulens som den du beskriver. Det var på natten och alla som sov vaknade i skräck, planet "hoppade" upp och ner, höger och vänster. Riktigt läskigt men vanligt över Atlanten.
Vi flög från ho Che Minh till Hongkong för ett par år sen o då lovade jag mig själv att aldrig flyga igen om jag skulle komma ned levande. Riktigt turbulent o det konstiga var att flygvärdinnorna inte sa nånting o inte heller kaptenen. Löftet höll jag inte för minnet bleknade...
Varje gång jag har landat i Ho Chi Minh har det varit väldig turbulens strax innan. Undra om det är vanligt eller bara en tillfällighet?
Har arbetat i sydamerika och vissa resor över atlanten har vart en enda lång dödsångest pga turbulens. Den värsta var förra året med Air France, Paris-Rio hela resan var som åka torktumlare. Men som sagt ett plan klarar mycket.
Flög en gång med SAS över Atlanten när det började hoppa och skaka nått fruktansvärt. Då hörde vi kaptenens röst som på sjungande småländska förklarade att det inte var värre än att köra på en småländsk grusväg en varm sommardag. Jag tänkte att jisses vilket grus dom måste ha i Småland, men det hela kändes väldigt lugnande.
Såg en dokumentär om flygolyckor- ingen har skett pga turbulens enligt den.
Såg en dokumentär om flygolyckor- ingen har skett pga turbulens enligt den.
Vi var i Brasilien på jullovet och hade också en extrem turbulens på vägen hem till Europa över Atlanten då det skadade rejält en bra stund. På vägen till Sydamerika var det också mycket turbulens men inte alls att jämföra med på vägen hem. Jag kan tro - rätt eller fel - att det kan ha att göra med att man flyger över hav.
Citerat från Brassen:
Kom hem efter en skön Brasilien resa för några dagar sen. Har funderat mycket sen flygresan över Atlanten på dit vägen blev en mardröm. Har aldrig varit flygrädd även om det "skumpat ibland". Men den här gången var annorlunda, i ca 20 minuter höll vi fast oss medan planet studsade okontrollerat (som det kändes) hit och dit. Medans folk grät och bad försökte jag lugna min 9åriga dotter . När det plötsligt blev lugnt igen var det ingen som sa något inte ens i högtalarna. En flygvärdinna tröstade någon som snyftade, 20 min senare landade vi. Hade så gärna ,så här efteråt,velat fråga piloten om det händer ofta eller om vi befann oss i en farlig situation. Därför frågar jag er här på RG som jag vet har massor av erfarenhet.
Kom hem efter en skön Brasilien resa för några dagar sen. Har funderat mycket sen flygresan över Atlanten på dit vägen blev en mardröm. Har aldrig varit flygrädd även om det "skumpat ibland". Men den här gången var annorlunda, i ca 20 minuter höll vi fast oss medan planet studsade okontrollerat (som det kändes) hit och dit. Medans folk grät och bad försökte jag lugna min 9åriga dotter . När det plötsligt blev lugnt igen var det ingen som sa något inte ens i högtalarna. En flygvärdinna tröstade någon som snyftade, 20 min senare landade vi. Hade så gärna ,så här efteråt,velat fråga piloten om det händer ofta eller om vi befann oss i en farlig situation. Därför frågar jag er här på RG som jag vet har massor av erfarenhet.