Tur och returbiljett till asien?

Av Elsa977
30 aug. 2017 16:23
Visningar: 697
Hej!

Jag och min pojkvän ska ut och resa i Asien i cirka fyra månader och hade tänkt börja i Thailand. Ska planera lite löst om vilka länder vi är intresserad av att besöka men blir såklart ändringar under resans tid.

Till min fråga: Måste man beställa hemresa också? Eftersom vi inte är helt säker på vilket land vi kommer att flyga hem ifrån känns det väldigt jobbigt att redan ha bokat hemresa från ett specifikt land. Måste man skaffa visum när man reser i 4 månader i Asien och hur mycket ligger kostnaden på?
Av Hille2
30 aug. 2017 18:39
Ni behöver en utresebiljett ur Thailand, det behöver inte vara en flygbiljett. Ni kan då stanna i Thailand i 30 dagar utan visum. Vad beträffar de andra länderna så bör man ju få veta vilka det gäller innan man kan svara på den frågan.
Av Elsa977
30 aug. 2017 18:55
Om det inte är en flygbiljett, vad skulle det annars kunna vara?
Av Nicken
30 aug. 2017 19:34
Citerat från Elsa977:
Om det inte är en flygbiljett, vad skulle det annars kunna vara?
En biljett med annan farkost ut från Thailand. Exempelvis till ett grannland ;)
Av Hille2
30 aug. 2017 21:33
Till exempel en bussbiljett, eller båt...även detta beroende på vart ni ska. Men å andra sidan så kan man ju slänga biljetten när man inte behöver den längre om man inte vill välja land i förväg :)
31 aug. 2017 13:59
Jag reste runt i Asien i vintras och flög då till Bangkok. Behövde inte visa någon utresebiljett utan berättade bara att vi skulle röra oss vidare med buss till Laos.
Bokade dock en flygresa hem från Bangkok igen med norwegian eftersom det var billigaste, avslutade på Bali och flög därifrån med airasia (lågprisbolag) till Bangkok, stannade en dag och vidare hem. Fungerade utmärkt och blev för mig mycket billigare än att boka hemresa direkt från Bali + att man ändå får räkna med mellanlandning så då tog jag den i Thailand. Eftersom vi svenskar också har 30 dagar gratis om vi kommer in med flyg var det inga problem alls.
Hoppas mitt svar hjälper er något! :)
31 aug. 2017 14:04
Och angående visum. I Thailand behövs inget (om ni stannar mindre än 30 dagar), inte Indonesien eller Malaysia heller (om jag minns rätt) men i typ alla andra behövs. Går oftast att lösa när ni korsar gränserna och visumen ligger oftast på några hundra kronor. Enda vi löste innan var Vietnam, eftersom vi där ville spendera mer än de 15 dagarna man får. Man kan då besöka Vietnams ambassad utanför Stockholm och lösa på plats, eller skicka in per post (inklusive passet dock vilket vi tyckte kändes osäkert). Kostar typ 800kr tror jag och då har man en månad eller något sådant att spendera i Vietnam.
Av Erik777
31 aug. 2017 14:27
För alla länder i hela världen gäller att man ska kunna göra troligt att man har tillräckligt med pengar för vistelsen och avsikt och medel att ta sig ut ur landet innan perioden går ut.

Min personliga erfarenhet är att immigration i Thailand och Malaysia aldrig frågat om utresebiljett. Om de skulle fråga och jag skulle sakna en så skulle jag säga att jag tänker åka buss/tåg inrikes och lämna landet via Dannok-Bukit Kayu Hitam.

Om någon trots det hypotetiskt skulle kräva en biljett, så skulle jag väl ta upp mobilen, gå in på AirAsia.com och boka billigast möjliga biljett medan immigration-människan tittar på.

Men reglerna finns inte till för att jäklas, utan för att minimera antalet som stannar illegalt i landet.

I Malaysia får man som svensk 90 dagar utan visum. Om man reser över till Sabah får man 90 dagar till, trots att det är inrikes!

Visum till Vietnam kan man även söka på andra Vietnamesiska ambassader och konsulat. Jag har själv gjort det på Vietnams ambassad i Bangkok. Kostar ungefär lika som i Sverige. Tar en dag.
Av Hille2
31 aug. 2017 18:09
Citerat från Erik777:
För alla länder i hela världen gäller att man ska kunna göra troligt att man har tillräckligt med pengar för vistelsen och avsikt och medel att ta sig ut ur landet innan perioden går ut.

Min personliga erfarenhet är att immigration i Thailand och Malaysia aldrig frågat om utresebiljett. Om de skulle fråga och jag skulle sakna en så skulle jag säga att jag tänker åka buss/tåg inrikes och lämna landet via Dannok-Bukit Kayu Hitam.

Om någon trots det hypotetiskt skulle kräva en biljett, så skulle jag väl ta upp mobilen, gå in på AirAsia.com och boka billigast möjliga biljett medan immigration-människan tittar på.

Men reglerna finns inte till för att jäklas, utan för att minimera antalet som stannar illegalt i landet.

I Malaysia får man som svensk 90 dagar utan visum. Om man reser över till Sabah får man 90 dagar till, trots att det är inrikes!

Visum till Vietnam kan man även söka på andra Vietnamesiska ambassader och konsulat. Jag har själv gjort det på Vietnams ambassad i Bangkok. Kostar ungefär lika som i Sverige. Tar en dag.
Risken är nog större att man blir stoppad i Sverige när man ska checka in utan utresebiljett, än att det ska hända i Thailand . Men varför vara dumsnål och ta risken, en bussbiljett ut ur Thailand kostar inte så mycket... personligen tycker jag att det alltid är bäst att försöka följa de regler som finns i det land man reser till.