Tunisien, Sousse

20 feb. 2010 15:00
Visningar: 4523
Hej kära vänner!!

Nu har vi äntligen jag och min familj boka en resa!
Det blev Sousse
i Tunisien till slut. Har läst mycket om detta resemål,
både positiva och negativa. Har sett många bilder på stranden och den verkar helt
underbar! Har aldrig vart i Tunisien så jag undrar om ni har lust att dela med er
om era upplevelser och tankar om Sousse.
Vi kommer att bo på Hotell Marabout, om det är någon som känner igen hotellet
vore det trevligt med lite kommentarer angående det med.
Både positiva och negativa kommentarer är välkomna!

Tack i förhand//
Jag & Familj
21 feb. 2010 01:23
Hej,

Jag har varit i tunisien 1 gång, och jag fick både bra och dåliga vibbar av detta land.
Det är väldigt vackert land och stranden är fin, då vi bodde i Monastir, en liten mindre ort.
Men vi besökte även sousse och badade och kollade stan. Skulle ja åka dit igen så skulle ja
hellre åka dit, lite större och mer i min smak. Sen tycker ja tyvärr att dom är väldigt klängiga och jobbiga när
man ska handla/shoppa. Snodde mina pengar på krogen/disco, men det kan hända över allt.
Maten är helt okej. Men gillar inte folket så värst mycket. Men är nog bra att resa med familj då inte alla killar blir som galna.

Men helt okej faktiskt, hade det väldigt trevligt. men inget land som ja blev jätte förstjust i. Ni kommer nog få det jätte trevligt.
sousse är en bra stad för både fest och barnliv. hör av dig om du undrar mer.
Av Piwa
21 feb. 2010 13:39
Jag var i Sousse förra sommaren och bodde på samma hotel som du ska bo på. Hotellet är jättebra när det kommer till mat,
dem har helt underbara frukost & middagsbufféer! De har underhållning var je kväll, men det är nog mest barnen som tycker det
är roligt. Jättenära till stranden osv. Tyvärr är det rätt dålig service, de är rätt lata.

Sousse är en ganska ''ny'' turistort för oss i väst, de håller på och bygger hotell överallt och de har en massa turister från deras
grannländer, speciellt ifrån Algeriet. Sousse är tunisiens 3: största stad (om jag minns rätt) men det märks inte alls. Jag såg inte
en enda snabbmat-kedja eller affärer osv. Ta taxin till Medinan och shoppa hela dagen. Medinan är jättefin och det kändes lite som
''Aladdin'' med alla mattor som hängde i balkongerna. Tyvärr är försäljarna jättejobbiga, värre än i Turkiet. Det är föresetn svinbilligt att åka taxi i Sousse!
Av Wanneli
9 mars 2010 08:03
Citerat från piwa:
Jag var i Sousse förra sommaren och bodde på samma hotel som du ska bo på. Hotellet är jättebra när det kommer till mat,
dem har helt underbara frukost & middagsbufféer! De har underhållning var je kväll, men det är nog mest barnen som tycker det
är roligt. Jättenära till stranden osv. Tyvärr är det rätt dålig service, de är rätt lata.

Sousse är en ganska ''ny'' turistort för oss i väst, de håller på och bygger hotell överallt och de har en massa turister från deras
grannländer, speciellt ifrån Algeriet. Sousse är tunisiens 3: största stad (om jag minns rätt) men det märks inte alls. Jag såg inte
en enda snabbmat-kedja eller affärer osv. Ta taxin till Medinan och shoppa hela dagen. Medinan är jättefin och det kändes lite som
''Aladdin'' med alla mattor som hängde i balkongerna. Tyvärr är försäljarna jättejobbiga, värre än i Turkiet. Det är föresetn svinbilligt att åka taxi i Sousse!
ANgående maten måste jag säga att ja<g tyckte icke att den var bra!!
Dock var det ett tag sen (fler år)som jag bodde på detta så kan ju förändrats fram till nu...
Maten man fick var dock inte den tn.maten så vill man ha den rek.jag att ta er till ngn restaurang som ligger inne i Sousse då man får det riktiga tn.köket :)
Inte den fejkade som smakar inte så bra...inte diretk nationalrätten...jag åker ju för bla.för maten skull en del att få prova landets mat.....men kanske ej andra gör-...
Sedan ang.servicen kan jag hålla med om att det var dålig!!
De ville ej direkt hjälpa oss o fick stå då vi skulle checka in ett par timmar mitt i natta för att de ej hade med oss på bokade rum trots en hel del samtal med resebolaget så gjorde de ej speciellt mkt...för att hjälpa oss...
Men läget är perfekt! Stranden inpå knuten,nära till centrum,stan osv.
Lite störande kan vara att de ligger i en trafikled som leder till kantaoui där alla åker...
Sedan ta taxi till Medinan nog tycker jag de rätt nice o ta en promenad kanske via stranden till Medinan :)
Taxin allafall ska man ta de är det billigt ! MEN kör alltid på taxameter ! Då de oftast vill göra upp om ett pris med er o då blir det oftast så de tjänar en extra slant...
Dock ej mkt.men ändå..
Kvällstid är taxin dyrare o kolla lite extra med taxibilarna då ser ni en blå rand mitt på bilen så är det en louage som tar betalt per plats endast då är det ännu billigare..de försöker oxå lura er ibland...så va uppmärksamma :)

Smålog en del när jag läste "piwas"inlägg ;) att det byggs en del i Tn...HEHE de är inget ovanligt då det gäller Tn.-det är kännt för att byggas o byggas o åter byggas...
Jag kan vara där ett par ggr.per år o alltid har det byggts ngt nytt eller tagits bort ngt.under den tiden .
Tunisien ÄR ett byggandes land hehe...
Sedan jag satte min fot första gången i Tn.så har det alltid byggts ngt.där o ändå var det mer än 10 år sen :)
MEn en ikul grej att tänka på e att ni som vart där vet att mellan KAntaoui - Sousse finns en hel del cafeer,shoppar mm.numer..
MEN då första gången jag va där fanns bara en massa sand ngt enstaka hus där tunisier bodde inget mer :) inga hotell inget...
Tänk då va det har byggts udner denna tid bara :)
Men sedan tänker man att det är PRECIS LIKADANT i HELA Tn.så går det med fart kan man se...de byggs överallt i Tn.vilket man ser om man reser lite runtom i landet...
Vilket jag iof.rek.att bege sig utanför tuistens Tn.då man oftast bara ser det turistiska Tn.då man bara är på en plats typ Sousse.
MEN vill man ej bege sig ut ur Sousse rek.jag ändå att ta er runt lite för fot inpå inhemska omr.där man kan njuta av vardagslivet som levs inpå en o insupa atmosfären UNDERBART!!!Där finner man oxå snabbmatskedjorna dock ej så mkt.på turistiqzoonerna men finns ändock en o annan där med .)
Ej så långt från ert hotell ni skall vara på,bara att följa gatan mot 1rsta rondell sedan uppåt o mot vä.i 2ra.rondellen sedan lätt att hitta följ gatan bara sedan till vä.kommer en stor kedja man kan handla i :)Annars frågar ni taxin.Bör ej kosta mer än ett par 100 millim :)
Turkiska försäljare vs.tunisiska kan jag inte riktigt hålla med om,nog tyckte jag det var värre i Turkiet än Tn.i mina ögon ända hade jag med mig min pappa då jag var i Turkiet vilket ka vara mer att de skulle låta en vara då ....
Så det är min upplevelse av det hela allafall...
Stranden är definitivt mycket fin o nica...pudersand som är iof.svår att få bort men what the heck...:) man e väl på semester hehe,....
Havet så nice o vackert i alla dess färger som färgar omgivningen...
mer frågor...fråga på bara så e vi många här som kan dela med oss av alla de olika slag av tips :)