Tips!! Vietnam, Kambodja, Malaysia, Indonesien, Filippinerna. Var ska vi?

22 juli 2016 13:01
Visningar: 294
Hej!
Jag och två kompisar ska till Vietnam och Kambodja i 5-6veckor totalt i början av januari. Hur ska vi fördela resan? Vilka ställen får man inte missa? Hur många stopp är lagom på den perioden? Är buss smidigast att ta sig mellan länderna?
Därefter ska jag och min kille resa till Malaysia, Filippinerna, Indonesien och Singapore (I den ordningen) från februaris mitt och framåt i 6-8veckor. Samma där. Var ska vi? Vi tänkte att det vore lagom med 2,5-3 veckor i varje land utom Singapore där vi tänkte ett par dagar. Hur många stopp är rimligt på den tiden? Vilken ö ska vi satsa på i Malaysia och vilken flygplats är smidigast att flyga till i Filippinerna? Är Bali överskattat eller fortfarande ett måste? Ska flyg bokas i förväg eller på plats?
Alla, verkligen alla, tips uppskattas!!!! 😃😃
22 juli 2016 14:14
Jag och en kompis var i Jan/Feb och spenderade 10 dagar i Kambodja, 14 dagar i Vietnam och sen hade vi ca 28 dagar i Thai och Malaysia. Vi flög till Siem Reap, Kambodja och där får man självklart inte missa Angkor-området. Vi hade en privatguide och chaffis i AC-bil. Sjukt gött men inte så billigt men så värt pengarna, väldigt skönt att ha någon som berättar om alla meningar med byggnader osv. Sen tog vi buss till Phnom Penh(tog ca 7 timmar) där man inte får missa Dödens fält och S21- Touel Sleng tortyrfängelset- två helt hemska platser men väldigt intressant så väl värt ett besök.

Sen tog vi buss ner till HCMC(tog ca 7 timmar). I HCMC får man inte missa att ta en busstur till CU Chi tunnlarna, sen är ett besök till Postkontoret, Katedralen och War remnant museum får man inte glömma. Sen flög vi faktiskt från HCMC till Da Nang, själva Da nang var okej men vi gick bara omkring i själva staden och kikade samt gick över Dragon Bridge och tog en tur till Marble mountains. Sen tog vi buss till Hue, en jättemysig liten stad som hade en hel del sevärdheter. Vi fick tag i en gubbe så vi hade en heldag med att kolla på diverse sevärdheter medans vi åkte moped, jättekul och staden i sig var väldigt lugn.

Sen tog vi buss ner till Hoi An- och vilken stad!!! Hade vi vetat att det skulle vara så fint här så skulle vi stannat ännu längre, allt var bara så chill här och otroligt trevligt folk :) Sen flög vi vidare till Hanoi där vi skulle ut på Halong Bay, dock var vädret för dåligt(slutet av Jan) så vår båttur ställdes in, det var 5grader och blåste storm :( Så ha i åtanke att norra Vietnam är lite kallare vid den årstiden ni tänkt åka. Annars var Hanoi en jättefin stad med mycket att se och mycket folk i rörelse :)

Jag åker ner till Filippinerna i Feb i 4 veckor så då kanske vi är där samtidigt. Vart ska ni i Filippinerna? :) Hoppas du har fått lite tips och att ni får en kanonbra resa :D Och tänk på att man bara är beviljad 15 dagar i Vietnam på vanligt visum!