Tips på platser/upplevelser på Nya Zeeland och i Asien?

7 nov. 2013 11:14
Visningar: 499
Hej!

Jag och en kompis ska åka iväg på en långresa i februari, och resplanen är ungefär Thailand-Nya Zeeland-Australien-Malaysia-Bali. Vi är dock öppna för förslag då vi inte har jättestor koll på vad landen har att erbjuda! Vi letar efter udda/vackra/speciella platser att besöka, och vi tar mer än gärna emot tips från er som varit där!

Utöver speciella platser att besöka så letar vi efter upplevelser! Vi har kollat lite på trekking till häst på Nya Zeeland, och vi är sugna på att besöka denna festivalen i Indien;
http://www.indien.nu/allt_om_indien/hogtider/Holi

Har ni fler tips på liknande saker? :)
Medlemmen har tagit bort svaret
7 nov. 2013 18:02
Citerat från Anteee:
Bali är inget land.

Varför åker du till de fem platser i regionen som är absolut mest exploaterat när du i nästa mening säger att du letar efter "udda/vackra/speciella platser"

Så mycket udda platser hittar du inte längre i regionen, Framförallt inte på Bali och i Thailand.
Tycker kravbilden kontra val av destinationer rimmade lite illa.

Ta dig någon annanstans på Indonesien istället. Du kommer bli grymt besviken på Bali med det du värderar.
Speciellt om du redan levt strandliv på några platser i Thailand. För jag antar att det är det du ska göra...

Men okey, vackra platser hittas på Nya Zeeland! Otroligt vackert land. Knappast udda eller speciellt men jävligt vackert!
Likaså på många platser i Australien.

Lycka till!
Jag vet mycket väl att Bali är en ö som tillhör Indonesien. Men tack för den upplysningen!
Jag skrev vår ungefärliga resplan, och skrev sedan att vi är öppna för förslag då vi inte har stenkoll på vad länderna, alltså alla länder i Asien/Oceanien och inte specifikt de länder och den ö vi skrivit ut i vår resplan, har att erbjuda.

Du bör nog läsa mitt inlägg en gång till. Jag har inte någonstans nämnt att dessa udda, speciella eller vackra platser måste vara så gott som oupptäckta av människan. Jag syftade mer på beryktade och ökända platser när jag skrev orden ''udda'' och ''speciella''. De får mer än gärna vara välbesökta, det betyder ju att det finns något intressant där!

Har man inget att tipsa så borde man nog inte skriva. Fast å andra sidan skrev du ju att vackra platser hittas på Nya Zeeland. Wow, ovärderligt tips! Kan inte tacka dig nog!
7 nov. 2013 18:54
Du ska nog inte ta det så hårt som A skrev för han är mycket duktig på många resemål och har mycket att tipsa om. Det kanske lät lite hårt som han skrev men det är som han säger mycket exploaterat på Bali och Thailand men visst kan man hitta sina pärlor där med om man vill träffa på grannarna från Sverige ;)

Nej skämt å sido men om ni ändå ska vidare till Australien så är ju Bali ett nära stop på vägen om ni vill stanna till där.
Det är grönt och vackert och god mat men man blir jädrigt trött på alla som vill att man ska åka deras bemo och handla deras grejer men så är det lite här och var i världen förstås. Och precis som han sa så finns det ju säkert fina platser att hitta även där.
Det var nog värre där än vad jag upplevt i Goa i Indien faktiskt med försäljare.

Men som A säger så är Nya Zeeland ett säkert kort och där finns nog mycket att upptäcka och titta på, likaså Australien.

Ang. Holi i Indien så är det inte så himla kul att få kläder förstörda av färg som inte går bort....men ni kanske gillar såna festivaler. Folk är helt galna då där. Vi undviker helt att gå ut om vi råkat vara där under Holi...:)
Mvh
7 nov. 2013 19:27
Citerat från Canada2000:
Du ska nog inte ta det så hårt som A skrev för han är mycket duktig på många resemål och har mycket att tipsa om. Det kanske lät lite hårt som han skrev men det är som han säger mycket exploaterat på Bali och Thailand men visst kan man hitta sina pärlor där med om man vill träffa på grannarna från Sverige ;)

Nej skämt å sido men om ni ändå ska vidare till Australien så är ju Bali ett nära stop på vägen om ni vill stanna till där.
Det är grönt och vackert och god mat men man blir jädrigt trött på alla som vill att man ska åka deras bemo och handla deras grejer men så är det lite här och var i världen förstås. Och precis som han sa så finns det ju säkert fina platser att hitta även där.
Det var nog värre där än vad jag upplevt i Goa i Indien faktiskt med försäljare.

Men som A säger så är Nya Zeeland ett säkert kort och där finns nog mycket att upptäcka och titta på, likaså Australien.

Ang. Holi i Indien så är det inte så himla kul att få kläder förstörda av färg som inte går bort....men ni kanske gillar såna festivaler. Folk är helt galna då där. Vi undviker helt att gå ut om vi råkat vara där under Holi...:)
Mvh
Det kan han mycket väl vara, men några tips kan jag ju inte säga att jag fick. Sen vet jag att det är mycket exploaterat på Bali och i Thailand, men för mig som aldrig har varit där så kan jag tycka att man kan testa, och sedan bestämma om man vill återvända. :)

Nya Zeeland är ett måste på resan och där ska vi försöka se så mycket som möjligt, har länge längtat dit!

Holi verkar spännande tycker jag, dock förstår jag att många kanske undviker att åka dit under den högtiden. Men för min del får resan gärna inkludera lite sådana här upplevelser!
Av Trea
7 nov. 2013 19:40
På Nya Zeeland finns det hur mycket som helst att se och göra, särskilt om ni gillar äventyr. På nordön kan ni t.ex. besöka vulkanön White Island. På sydön tyckte jag att det var häftigt med ett besök på Mount Cook, där man kan ta båtturer på en glaciärsjö bland annat. Men det finns hur mycket som helst att se och besöka. Vi har skrivit lite här:
http://www.freedomtravel.se/2011/02/dromresan-till-nya-zeeland/

I Malaysia har vi varit på Langkawi, som är väldigt turistigt. Skulle ni åka dit rekommenderar jag varmt det lilla mysiga hotellet La Pari-Pari.
http://www.freedomtravel.se/2013/01/sista-dagen-pa-langkawi/
7 nov. 2013 20:13
Citerat från Trea:
På Nya Zeeland finns det hur mycket som helst att se och göra, särskilt om ni gillar äventyr. På nordön kan ni t.ex. besöka vulkanön White Island. På sydön tyckte jag att det var häftigt med ett besök på Mount Cook, där man kan ta båtturer på en glaciärsjö bland annat. Men det finns hur mycket som helst att se och besöka. Vi har skrivit lite här:
http://www.freedomtravel.se/2011/02/dromresan-till-nya-zeeland/

I Malaysia har vi varit på Langkawi, som är väldigt turistigt. Skulle ni åka dit rekommenderar jag varmt det lilla mysiga hotellet La Pari-Pari.
http://www.freedomtravel.se/2013/01/sista-dagen-pa-langkawi/
Super, ska kolla in detta! Tack :)
Medlemmen har tagit bort svaret
7 nov. 2013 21:07
Citerat från Anteee:
Jag svarade på din tråd med kanske den viktigaste poängen av alla.

Att resmålen och kravbilden inte stämde överens.

Det är ju för guds skull du som säger vad du är ute efter, inte jag.
Det är DU som vill ha udda och speciella platser.

Eftersom du skriver så, förutsätter jag att du just vill ha udda och speciella platser.

Det är svårt att hitta i den regionen du kommer att befinna dig i. Vare sig du vill det eller ej.
Det var det jag svarade och är i allra högsta grad relevant för din resa.
Ja, jag skulle vilja säga rent av grundläggande.

Du verkar inte ta åt dig någonting utan mest bli fly förbannad när nånting inte stämde överens med den bild du hade på förhand, så jag tackar för mig i tråden och önskar dig lycka till.

Ps. Det var du som skrev ut Bali som ett land. Inte jag. Åtminstone tolkar man ditt inlägg så.
Du kan tyvärr inte uttala dig om vad min kravbild för min resa är, efter att ha läst ett kort inlägg på ett reseforum där jag bara skriver om en liten del av vad jag önskar att resan ska innehålla. Jag förstår absolut vad det är du vill säga, men vi har uppenbarligen olika uppfattningar om vad som menas udda och speciella platser. Får vara tydligare nästa gång så man slipper såna här otrevliga missförstånd. Tack och hej!
Av Bintang
7 nov. 2013 23:22
Udda /speciella platser kan hittas 10 minuters gångväg från de mest exploaterade så slappna av och följ era känslor så blir det bra. Ett måste är att våga dra dit få andra far, lyssna runt så hittar ni guldkornen.
Du skriver inte hur länge ni ska vara borta men Indien /Thailand/Bali/Nya Zeeland/Australien på en månad är för mycket (max två länder per månad).
Tyvärr för länge sen jag reste så jag kan inte tipsa om vart ni ska åka men less is more alltid.
Av Ziesta
8 nov. 2013 12:23
Härligt med långresa! :-)

Om du vill ha en annorlunda upplevelse tycker jag att du ska åka på en utflykt till Bare Sand Island. Efter en tvåtimmars båtfärd från Darwin i norra Australien hamnar man plötsligt mitt i ett naturprogram och får chansen att se sköldpaddsungar kläckas, kravla sig upp ur hålan och sedan ta sig ner mot havet. Personligen tycker jag att det var en helt fantastisk upplevelse!
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/nio-sma-skoldpaddor-pa-vag-mot-havet-darwin-australien-402722
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/en-efter-en-gravde-de-sig-ut-ur-gropen-darwin-australien-402717
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/det-lilla-livet-flaxar-med-fenorna-darwin-australien-402716
Det är ett företag som heter Sea Darwin som ordnar turen. Det är dock inte alltid man har tur att se några sköldpaddor utan det beror på säsong. http://www.seadarwin.com/

Jag har lite andra Australien-tips på platser jag gillade i min blogg: http://www.reseguiden.se/forum/blogg/28-guldkorn-i-landet-downunder-8545

Jag besökte Indien under holi-festivalen under mars i år och det var en häftig upplevelse! Jag var dock inte ute under det vildaste firandet.. Jag reste runt med en ordnad rundtur med indisk guide och guiden avrådde oss från att ge oss ut på stan under själva firandet, då det tydligen kunde gå rejält vilt till, precis som Canada2000 skriver. Istället fick vi fira lite "mini-holi" i hotellets trädgård där vi och hotellets personal kastade färgat pulver på varandra. Det tog nästan en timme att tvätta bort all färg från hår, hud och kläder efteråt.. och då använde vi ändå bara pulver och inte rinnande färg som tydligen skulle vara ännu värre. Nu i efterhand känns det lite synd att vi inte fick chansen att se det riktiga firandet, men det kanske är svårt att föreställa exakt hur vilt det kan bli... Det pågick i flera dagar och på landsbygden och mindre byar såg vi folk i färgfläckade kläder som stoppade vår bil och ville kasta färg på den..
Ett tips är att ta med några kläder du kan tänka dig att slänga, eller köpa billiga kläder på plats, som du kan ha på dig under holi-dagarna.
Jag har lite foton från holi men har tyvärr inte laddat upp dem ännu. Kommer snart. :-)

För övrigt, vad som anses udda och speciellt är såklart olika för olika människor. Alla på forumet ska känna sig välkomna att ställa frågor och bli trevligt bemötta tillbaks, trots eventuella syftningsfel, stavfel, missförstånd i frågan...etc. Det viktigaste måste ju vara att ge och få bra restips! :-)
Av Paulina
8 nov. 2013 13:20
Åh det låter som en riktigt härlig resa! Jag har själv gjort en light version av er planerade resrutt då jag besökte de vanliga ställena på Australiens östkust och de populäraste öarna i Thailand. Trots att platserna i sig kanske inte är unika var det en otrolig upplevelse och för mig personligen var ju platserna unika för jag aldrig hade varit där innan och det skiljde sig mycket från Sverige. Exempel på det var 2 dygn på Fraser Island, segling runt Whitsundays och Bungy jump i Cairns.

Fånga upp de bra tipsen ni får här i kombination med era egna spontana val under vägen så kommer ni att få en grym resa!

Snälla forummedlemmar, detta är något skoj och underbart vi diskuterar. Oavsett hur en fråga ställs eller vilken typ av resa personen vill ha. Alla tips är välkomna, men respektera den som ställt frågan. Var snälla mot varandra och hjälp varandra! Det är så kul att läsa allas tips för de skiljer sig åt så mycket. Från mina "vanliga" tips till Anteees mer udda och spännande och Ziestas om Indienupplevelsen. Det är dessa som gör att Matildasofia och andra kan få till den bästa resan för dem, oavsett vad de väljer för resa i slutändan.

Lycka till med er resplanering och jag tror ni kommer att få en grym resa!

/Paulina
Av Hawaii
8 nov. 2013 20:34
Angkor Wat, med omliggande tempel (i Siem Reap, Kambodja) kanske inte kan direkt betraktas som ett "udda" resmål eftersom det är ett av de mest besökta resmålen i Sydost Asien, men jag och min flickvän var där för ett år sedan och blev inte bara positivt överraskade, utan önskade att vi haft mer än de 4 dagar som vi hade där. Vad vi upplevde var att själva Angkor Wat är ganska "livligt trafikerat" med mycket folk/turister, men mest på själva huvudingågen. Vi vandrade runt i Angkor Wat templet och i vissa områden där var vi de ENDA personerna i minst 15-20 minuter och kunde glatt fotografera utan att få andra människor med i bilden. Sedan finns det en hel del andra helt fantastiska tempel i närheten, Ta Prohm, Preah Khan, Bayon (i Angkor Thom) för att nämna bara några och det är en makalös uppelevelse att kunna promenera runt där bland ruinerna och enorma fikus träd, vars rötter sväljer upp ruinerna, utan speciellt mycket folk. Vi tog massor med foto och undantaget är de foto när vi råkade få någon annan människa med i bilden. Kan definitivt rekommendera Siem Reap/Angkor Wat!