Tips på boende på Malapascua och Panglao

16 dec. 2015 15:04
Visningar: 415
Hej!
Skulle behöva tips av er om boende på Malapascua och Panglao, åker till Filippinerna 22 feb-15 mars 2016. En vecka i Boracay, en vecka i Malapascua och en vecka i Panglao.
Är det bäst att boka hotell före eller på plats?? Ge mig alla tips och råd jag kan få!!
22 dec. 2015 03:59
halloj

beroende på budget, det finns många men dessa skulle jag rekomendera mera

under 1000 peso
Dano, lokal ägt som ligger på stranden. massa små bungalos. har både AC och bara fan rum
Aabana, ligger granne med oss på evolution och lite "off" men då bounty beach. lite lugnare på våran sida
Hilteys, ligger mera "mitt" i nära till allt men inte super nära stranden.

högre standard
Tepanee, massa bungalos med egen strand.
Evolution,
Ocean vida,

om du kommer utanför kinesiskt nyår så behöver du inte boka, men resorter kan vara fulla ändå, det är fortfarande högsäsong. men bör inte vara något större problem..

att ta sig hit
det är två sätt att ta sig hit, antingen privat resa, bil plus båt till malapascua, så ni kommer att bli upphämtade i vart ni vill i cebu.. och sen direkt upp till maya för en båt resa till malapascua och ni kommer att komma direkt här vid stranden där ni bor. det kostar 4500 peso enkel väg för både bil och båt och tar ca 3½ till 4 timmar beroende på trafik. dyrare och super smidig och mycket lättare och smidigare. men dyrt.
Ni kan ta er med vanliga bussar och "public" båt, först måste ni tar er från hotellet/flygplatsen till "Northern Bus Terminal" i cebu city. från där tar ni bussen till Maya (4-5 timmar beroende på res rutt och trafik) eller kan du ta mini buss.. också från northern bus terminal. snabbare men ofta fullpackade. jag föredrar lokal bussarna istället. sen 30-60 min båt till malapascua. så klart kostar det mycket mindre, blir ca 400-500 peso per person. men ha i tanke beroende på när ni åker från cebu att ni bör vara i maya runt 3-4 på eftermiddagen sen slutar dom gå. eller måste ni ta privat båt.. normalt 1500 peso.. lite äventyr i sig själv med lokals på bussen. :P

ses snart! :P