Tips önskas på nån fin stadsresa med yngre tonåringar

Av Tesson
4 nov. 2018 15:44
Visningar: 3359
Letar nån stadsresa över sportlovet med familjen två 11-åringar o en 15-åring. Har tittat på London men min man tycker det verkar så stor o rörig stad att hinna se nåt. Har nån några förslag?
4 nov. 2018 16:05
Vad är ni intresserade av att se då? Finns ju hur många städer som helst att välja på...
Av Daquiri
4 nov. 2018 16:16
London är lätt att röra sig i men om man tycker den staden är för stor kanske Barcelona skulle kunna vara något.
Av Tesson
4 nov. 2018 17:55
Ja Barcelona besökte gubben o jag i vårast annars skulle man nog kunna gör om den resan. Ja det är ju min man som tror att London är för rörigt att hinna se allt. Men vad ska du tipsa att se i london? Vad vi vill se ja om vi visste det 😂 tonåringen vill ju se nåt berömt. Vi äldre gillar god mat o dricka o helst billigt för en familj på 5 pers.
Av Arn63
4 nov. 2018 18:51
Hej! Vilket kön är det på barna? vill ni ha varmt eller går det bra med kyla ;) handla eller kulturellt?
Av Daquiri
4 nov. 2018 19:04
Jag vet inte alls dina barns intressen men det finns museer, believe it or not och en uppsjö av affärer om ungdomarna vill ha kläder med sig hem. Det kan också vara kul att gå in i någon musikaffär som fortfarande säljer lp:s. Nostalgi för vuxna och ny lärdom för ungdomar. Sen finns givetvis Big Ben och London Eye. Vill man se något utanför London tar tåget en timma till Brighton.
Av Birgere
4 nov. 2018 21:22
Naturligtvis hinner man inte med Allt, vare sig i London eller någon annan stad.
Men Paris, Rom och Athen skulle säker uppskattas det med.
Barcelona tror jag mindre på för mindre barn.
Av 2katter
5 nov. 2018 00:12
Berlin alla dagar i veckan, lätt att ta sig runt i, billigt att bo och flyga dit, mycket att se för alla åldrar.
Av Tesson
5 nov. 2018 06:05
Citerat från Arn63:
Hej! Vilket kön är det på barna? vill ni ha varmt eller går det bra med kyla ;) handla eller kulturellt?
Hejsan tonåringen är tjej o de andra två är tvillingpojkar. Vi har alltid åkt med dom på solsemester men dottern vill börja uppleva nåt annat. Lite shopping men oxå kulturellt.
Av Tesson
5 nov. 2018 06:07
Citerat från 2katter:
Berlin alla dagar i veckan, lätt att ta sig runt i, billigt att bo och flyga dit, mycket att se för alla åldrar.
Nu skulle min man bli glad :D han pratar om Berlin men vad finns det att se där?
5 nov. 2018 06:08
Wien är jäkligt trevligt. Otroligt fin stad med mycket att göra. Blir ni uttråkade funkar det fint att hyra en bil för en dagstur till Hallstatt.
Av Marulk
5 nov. 2018 06:35 (redigerad)
Dublin - finns så otroligt mycket att se på gångavstånd. Staden består inte alls bara av guiness barer. Billigare än London. Lätt att ta sig ut på landsbygden om man vill.
Av Tesson
6 nov. 2018 07:10
Citerat från Kalleftw:
Wien är jäkligt trevligt. Otroligt fin stad med mycket att göra. Blir ni uttråkade funkar det fint att hyra en bil för en dagstur till Hallstatt.
Ja wien är fint dit har min man o jag varit så vill nog hitta nåt nytt ställe
Av Tesson
6 nov. 2018 07:12
Citerat från Marulk:
Dublin - finns så otroligt mycket att se på gångavstånd. Staden består inte alls bara av guiness barer. Billigare än London. Lätt att ta sig ut på landsbygden om man vill.
Ja Dublin skulle vara intressant hur är hotell o mat i Dublin är det samma standard som i London?
6 nov. 2018 08:04
Citerat från Tesson:
Citerat från Marulk:
Ja Dublin skulle vara intressant hur är hotell o mat i Dublin är det samma standard som i London?
Dublin är väldigt fint. Hotellen håller bra standard men man får vad man betalar för men så är det överallt. Du kommer säkert undan billigare i Dublin än vad du gör i London med ett hotell med samma standard.

Maten är bra, mycket bra pubmat men det finns även bra restauranger. En personlig favorit är Mulligans Grocer strax ovanför Smithfield. Bra och rustik mat.

Pubar kanske inte är något av intresse då ni reser med minderåriga men det finns saker att göra i Dublin ändå. En tripp till Howth, en mysig liten fiskeby belägen cirka 40 minuter från staden med tåg.

Inne i staden är det lätt att ta sig runt med Taxi, Uber eller luas (spårvagn). Vädret är väl inte att tala om men förhållandevis blåsigt men oftast varmare än i Sverige under den tiden och väldigt sällan snö.

Skulle man tröttna på turism och allt vad en populär större stad innebär så är man aldrig långt från en annan stad. Du har tåg som avgår från Heuston station (centralt) till Galway och Cork. Har för mig att de går en gång varannan timme och tar knappa 2.5h.

Irland är ett väldigt fint land med extremt trevliga människor.

Se bara till att ni hamnar i "rätt" del av staden. Dublin är uppdelad i olika distrikt och det kan vara lätt att hamna långt utanför stadskärnan om man inte tänker sig för innan man bokar. Själv bodde jag i Dublin 15 (Blanchardstown) och då bor man 30-40 min från Parnell Street med buss. Dublin 1 eller Dublin 2 bör man bo i för att bo centralt. Försöker man boka så nära Temple Bar, O'Connel Street, Parnell Street eller Smithfield som möjligt så kommer man att bo centralt.
Av Tesson
6 nov. 2018 11:59
Citerat från Kalleftw:
Citerat från Tesson:
Citerat från Marulk:
Dublin är väldigt fint. Hotellen håller bra standard men man får vad man betalar för men så är det överallt. Du kommer säkert undan billigare i Dublin än vad du gör i London med ett hotell med samma standard.

Maten är bra, mycket bra pubmat men det finns även bra restauranger. En personlig favorit är Mulligans Grocer strax ovanför Smithfield. Bra och rustik mat.

Pubar kanske inte är något av intresse då ni reser med minderåriga men det finns saker att göra i Dublin ändå. En tripp till Howth, en mysig liten fiskeby belägen cirka 40 minuter från staden med tåg.

Inne i staden är det lätt att ta sig runt med Taxi, Uber eller luas (spårvagn). Vädret är väl inte att tala om men förhållandevis blåsigt men oftast varmare än i Sverige under den tiden och väldigt sällan snö.

Skulle man tröttna på turism och allt vad en populär större stad innebär så är man aldrig långt från en annan stad. Du har tåg som avgår från Heuston station (centralt) till Galway och Cork. Har för mig att de går en gång varannan timme och tar knappa 2.5h.

Irland är ett väldigt fint land med extremt trevliga människor.

Se bara till att ni hamnar i "rätt" del av staden. Dublin är uppdelad i olika distrikt och det kan vara lätt att hamna långt utanför stadskärnan om man inte tänker sig för innan man bokar. Själv bodde jag i Dublin 15 (Blanchardstown) och då bor man 30-40 min från Parnell Street med buss. Dublin 1 eller Dublin 2 bör man bo i för att bo centralt. Försöker man boka så nära Temple Bar, O'Connel Street, Parnell Street eller Smithfield som möjligt så kommer man att bo centralt.
Dublin låter nog som nåt man borde besöka men kanske njuter mest av det med gubben som sällakap
Av Tesson
6 nov. 2018 12:03
Nu har vi funderat lite tjejen o jag o hon skulle vara intresserad av krakowa o auswitsh eller amsterdam o frank anne. Nån som har nån erfarenhet av ställena och med barn?
6 nov. 2018 13:05
Citerat från Tesson:
Nu har vi funderat lite tjejen o jag o hon skulle vara intresserad av krakowa o auswitsh eller amsterdam o frank anne. Nån som har nån erfarenhet av ställena och med barn?
Jag har lite erfarenhet från en långweekend i Amsterdam. Det är en mycket vacker stad men trevliga invånare och lätt att ta sig runt i staden men samtidigt också åka utanför staden. Bra standard på boende och mat. Väl värt ett besök oavsett om ni ska gå på museer eller bara strosa runt.
Av Birgere
6 nov. 2018 14:01
Visst är alla tips väl värda ett besök MEN glöm inte vilken årstid det handlar om.
Att åka till en storstad på vintern i nordliga eller centrala delarna av Europa är ingen höjdare, speciellt om man har kräsna barn med sig. Att hasa runt i snöslask, regn, snålblåst och råkalla dagar kommer att ta bort väldigt mycket av tjusningen med resan.
Av Tesson
6 nov. 2018 14:17
Citerat från Birgere:
Visst är alla tips väl värda ett besök MEN glöm inte vilken årstid det handlar om.
Att åka till en storstad på vintern i nordliga eller centrala delarna av Europa är ingen höjdare, speciellt om man har kräsna barn med sig. Att hasa runt i snöslask, regn, snålblåst och råkalla dagar kommer att ta bort väldigt mycket av tjusningen med resan.
Jo har googlat runt lite så Amsterdam verkar vara trevligast att besöka vintertid. Har läst det att det är jättekallt o blåser mycket i andra städer i europa.
Av Birgere
6 nov. 2018 16:28
Citerat från Tesson:
Citerat från Birgere:
Jo har googlat runt lite så Amsterdam verkar vara trevligast att besöka vintertid. Har läst det att det är jättekallt o blåser mycket i andra städer i europa.
Säkert ett bättre val än många andra platser men blåsten från den kalla Nordsjön kommer du nog inte undan men det finns många trevliga "fik" att gå in på o värma sig.😊
Du kan alltid roa dig att kika på historiskt väder eller klimatinfo för dom olika städerna för att bilda dig en uppfattning.
tex https://www.timeanddate.com/weather/netherlands/amsterdam/historic?month=2&year=2018
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Daquiri
7 nov. 2018 06:38
Annars kan man ju lämna Europa och åka till Dubai. Då får ni värme också.
Av Arn63
8 nov. 2018 06:45
Citerat från Tesson:
Citerat från Arn63:
Hejsan tonåringen är tjej o de andra två är tvillingpojkar. Vi har alltid åkt med dom på solsemester men dottern vill börja uppleva nåt annat. Lite shopping men oxå kulturellt.
Ursäkta dröjsmålet;) vad jag har i åtanke är "österut" Då jag har en förkärlek för dom länderna. kan rekommendera Kiev i Ukraina eller Minsk I Vitryssland. Man får mycket för pengarna . Skulle det vara intressant så får du höra av dig så berättar jag mera..