Tips och råd för en 3 veckors Florida resa.

Av Bagis
4 juni 2012 19:14
Visningar: 1601
Hej alla, jag och min familj tänker åka till florida den 10 juli till den 31 juli och vi behöver massa av tips.
Vi är två vuxna och en flicka på 3 år.
Vi flyger till Miami den 10 och tänkte stanna där i 5 dgar sen åker vi bil till Key West och där stannar vi 2 dagar. Vi fortsätter mot Naples och där stannar vi 5 dagar, sedan åker vi upp till Orlando och är där 5 dagar för parkerna och shoppingen. Vi avslutar med 6 dagar i fort lauderdale. Hur låter detta här, är det ok?? Vi behöver tips på boende, hotell eller så, i alla städer vi besöker, inte så dyra men rena! Och villka parker som passar bäst för 3 åringar coh villka outlets som är bäst.

Tack på förhand

Mvh familjen i gbg
Av Maddeck
4 juni 2012 20:42
Hej,
Det låter som en trevlig resa, men jag skulle hoppa över Ft Lauderdale. Tycker inte att det mycket att se just där, lägg fler dagar på de andra ställena alternativt ett ställe till på västkusten.

Jag är en av dem här på reseguiden som föredrar västkusten framför östkusten....;) Men alla ställen i florida är bra!!
En anledning till att jag tycker att västkusten är bättre är att det är lite lugnare tempo än iaf Miami! Plus att det är bättre stränder, inte lika höga vågor. känns bra om man har små barn.

Jag skulle rekommendera Magic Kingdom och Sea world som de parker som är bäst för en 3 åring. De andra har hon inte något utbyte av.
Ang shoppingen så är de olika outletsen i orlando likvärdiga, kolla på nätet innan om det är något speciellt märke ni är ute efter.
Det finns även en stor outlet i Ft Myers och Ellenton på västkusten.

trevlig resa!
Mvh m
4 juni 2012 22:20
Hej!
Jag håller med föregående talare om FT Lauder - varför dit? Jag har aldrig varit dit, men tycker det finns så många andra ställen som lockar mer i Florida. Testa vilket annat ställe som helt - väst- eller östkust. Men som sagt det finns många fina stränder på västkusten.

Instämmer även ang Outlets - det är vilket som. Välj den som ligger var helt ni är. Mitt tips är att ni registrerar er som VIP-medlem innan avfärd så får ni ytterligare rabatter på de redan låga priserna. Bl a kan man skriva ut kuponger samt hämta en broschyr i kundtjänsten.

Sök i RG och läs en av tiotals trådar som handlar om restips för Florida. Det finns säkert något där även för er.

Trevlig resa! Jag åker själv 3 veckor nu i juni till Orlando och Clearwater Beach samt Longboat Key.
5 juni 2012 08:01
Citerat från bagis:
Hej alla, jag och min familj tänker åka till florida den 10 juli till den 31 juli och vi behöver massa av tips.
Vi är två vuxna och en flicka på 3 år.
Vi flyger till Miami den 10 och tänkte stanna där i 5 dgar sen åker vi bil till Key West och där stannar vi 2 dagar. Vi fortsätter mot Naples och där stannar vi 5 dagar, sedan åker vi upp till Orlando och är där 5 dagar för parkerna och shoppingen. Vi avslutar med 6 dagar i fort lauderdale. Hur låter detta här, är det ok?? Vi behöver tips på boende, hotell eller så, i alla städer vi besöker, inte så dyra men rena! Och villka parker som passar bäst för 3 åringar coh villka outlets som är bäst.

Tack på förhand

Mvh familjen i gbg
Först, allt är personligt och frågan om vad man vill ha.

Sen den vanliga varningen ;-) dela inte upp resan på för många platser.

Jag tittade lite snabbt men får inte ihop antalet dagar, verkar som Du räknar in resdagarna i dagarna ni är på olika ställen, då blir det ännu färre dagar än Du angett, dessutom får jag det till fler dagar än ni har till förfogande om man lägger ihop det. Ditrese och hemresedagen kan man inte räkna, de går i princip bort helt, dagarna man förflyttar sig kan man med lite god vilja räkna som kanske en halv dag på ett ställe men knappast.

Till planeringen då. Smaken är som sagt olika men själv gillar jag Ostkusten bäst. 5 dagar i Miami Beach inkl. resedagar är alldeles för lite! Det är klokt att minska antalet ställen och istället göra utfärder från färre ställen, Florida är inte större än att man gör utfärder till stora delar av staten med bara ett par tre utgångspunkter. Som sagts, skippa Fort Lauderdale tycker jag, man åker lätt dit och tittar när man bor i Miami Beach (t.ex för att shoppa på Sawgrass Mills och The Swap Shop) Miami och Everglades är saker man också med fördel besöker från Miami Beach så lägg definitivt fler dagar där!
Lägg gärna också en dag till i Key West så hinner ni se det mesta där, eventuellt också någon extra dag i Orlando och gör utfärder till ostkusten, St. Augustine är en väldigt trevlig och i sammanhanget gammal stad, även t.ex Daytona Beach är värt ett besök.

Magic Kingdom passar antagligen bäst för en treåring men det finns ju något för de minsta i alla parker.

Viktigt är att tänka på värmen, underskatta den inte, saker tar lite längre tid och man orkar helt enkelt göra mindre i tryckande fuktig värme och ha alltid massor av vatten med både i bilen och när ni är ute! Paraply kan vara bra både mot regnskurar och solen.
5 juni 2012 12:58
Florida har i rätt i det mesta ;) ( utöver det har vi den s k delade baken)

Samtliga resdagar får ni räkna bort eller som mest en halvdag - men å andra sidan skriver du ju inte att ni skall vara på respektive ställe 5 hela dagar utan det är väl bara ett sätt att räkna :)
Tänk i övernattningar så är det lättare att räkna :D

Antalet dagar går som sagt inte ihop med perioden 10 juli - 31 juli även om du redan skulle ha räknat bort ditrese- och hemresedagarna. Du klämmer in 23 dagar på 21.

Floridasidan skriver att ni inte skall sprida tiden på så många ställen - amen to that!
Ju fler in/utcheck desto fler dagar "går bort" dessutom får ni bekymret med att förvara bagage i bilen vilket alltid är en risk som jag undviker (defintivt om det är synligt).

Överväg längre stopp och gör istället dagsresor därifrån - det går fort att köra :)
Av Annl
5 juni 2012 17:01
Kan bara instämma med kamraterna att man inte ska ha för många stopp.

Magic Kingdom och Sea World kommer att bli perfekt för er flicka.

I Orlando finns en stor fin outlet och detsamma gäller i Miami, som det skrivits om tidigare.

Är det en övernattning som ni tänkt i Key West så tycker jag absolut att ni bör lägga till en extra natt; det är bara 20 mil förvisso att köra från Miami till KW men det är bökig väg, låga hastigheter, långa sträckor med bara en fil i vardera riktningen (=omöjligt att komma om) och risk för köer. Har man otur kan den resan ta sex timmar en väg.

Och så måste ni ju åka airboat i Everglades och kolla på alligatorer - det är spännande för såväl er flicka som för er vuxna.

Vad gäller boende så tycker i alla fall vi att när man reser med barn och ungdomar att det är smidigt med lägenhetshotell. Och det finns det mycket av i Florida och de kallas condos - det är lägenheter som ägs av privatpersoner och som hyrs ut, Perfekt och med oerhört hög standard (många badrum och många TV, allt i enlighet med sann amerikansk anda). Köken är också väldigt välutrustade. Ett perfekt boende och man kan käka middag och/eller lunch hemma och behöver inte ta med trötta barn till en restaurang. Sparar pengar på mat gör man också även om man an äta rejält billigt i USA.
Av Pemsie
5 juni 2012 22:35
Låter som en spännande resa! Sist vi var i Florida spenderade vi 5 nätter i SoBe Miami, vilket var helt för lite, lätt att vara efterklok. Vi missade everglades bl.a. Vi hade hyrbil under hela perioden och körde lätt ut till Sawgrass Mills, Ft Lauderdale om man vill dit. Men rekommenderar att bo i Miami hellre än Ft Lauderdale.

Orlando är urkul och Seaworld är verkligen att rekommendera till både stora som små! Vi bodde på Liki Tiki Village i Kissimmee http://www.booking.com/hotel/us/liki-tiki-village.sv.html?aid=311094;label=hotel-55873-us-uClGGrXgDC5cj87JiHOHyQS2592978497;ws=&gclid=CIGj7PX3t7ACFWtYmAodD3y67A
Vi var urnöjda med vår s.k condo. den var helt enorm och "master bedroom" var riktigt exklusivt, duschen var så stor att minst 5 pers får plats! haha!
Där var även fullt utrustat kök och det fanns ett litet vattenland om man skulle få för sig att bada lite. På hotellområdet finns även en sjö där man kan låna båtar och ut och ro (när vi bodde där bodde där en alligatorbebis i sjön, lite småroligt)!
Det finns säkert bättre hotell som ligger närmre till hands, men detta var både billigt och väldigt bra! ett starkt tips från mig :)

Hoppas ni får en kanonresa!
Av Bagis
5 juni 2012 23:07
Hej alla,, tack för alla tips ni är guld värda :-) Det är sant det blev lite skumt med dagarna jag skrev :-)
Kom gärna med flera tips och Fort Lauderdale har vi dumpat.
Av Amluma
9 juni 2012 21:56
Citerat från pemsie:
Låter som en spännande resa! Sist vi var i Florida spenderade vi 5 nätter i SoBe Miami, vilket var helt för lite, lätt att vara efterklok. Vi missade everglades bl.a. Vi hade hyrbil under hela perioden och körde lätt ut till Sawgrass Mills, Ft Lauderdale om man vill dit. Men rekommenderar att bo i Miami hellre än Ft Lauderdale.

Orlando är urkul och Seaworld är verkligen att rekommendera till både stora som små! Vi bodde på Liki Tiki Village i Kissimmee http://www.booking.com/hotel/us/liki-tiki-village.sv.html?aid=311094;label=hotel-55873-us-uClGGrXgDC5cj87JiHOHyQS2592978497;ws=&gclid=CIGj7PX3t7ACFWtYmAodD3y67A
Vi var urnöjda med vår s.k condo. den var helt enorm och "master bedroom" var riktigt exklusivt, duschen var så stor att minst 5 pers får plats! haha!
Där var även fullt utrustat kök och det fanns ett litet vattenland om man skulle få för sig att bada lite. På hotellområdet finns även en sjö där man kan låna båtar och ut och ro (när vi bodde där bodde där en alligatorbebis i sjön, lite småroligt)!
Det finns säkert bättre hotell som ligger närmre till hands, men detta var både billigt och väldigt bra! ett starkt tips från mig :)

Hej Pemsie!
Jag undrar vad ert hotel hette i SoBe Miami? Vi har två barn 10,11 år ? Vi hade tänkt bo i Lauderdale by the sea .... men det kanske är bättre att bo i SoBe o därifrån åka till Fl . Vi kommer att ha hyrbil. Tack på förhand / amluma
Av Annl
10 juni 2012 08:29
Helt klart bättre att på South Beach och sen göra utflykter därifrån.

South Beach är så häftigt och stranden fantastisk. Dessutom är det kul att bo där "mitt i smeten".
Citerat från amluma:
Citerat från pemsie:

Hej Pemsie!
Jag undrar vad ert hotel hette i SoBe Miami? Vi har två barn 10,11 år ? Vi hade tänkt bo i Lauderdale by the sea .... men det kanske är bättre att bo i SoBe o därifrån åka till Fl . Vi kommer att ha hyrbil. Tack på förhand / amluma
10 juni 2012 13:27
Citerat från annl:

I Orlando finns en stor fin outlet och detsamma gäller i Miami, som det skrivits om tidigare.
Tjena Annl!
Vilken syftar du på då? Det finns två i princip likadana (Premium båda två) i varsin ände av Int Driven, sedan har du Florida Mall mitt på (inte säker på om den är en s k outlet).

Och vill man utöver det shoppa lite exklusivt så finns Milennia Mall norr om Int Drive inte långt fr Universal. :)
Av Annl
10 juni 2012 13:35
Hallå,

Jag menar den outleten i Orlando som är byggd som en liten stad med en massa småhus där butikerna ligger. Är denna något torftiga beskrivning ok?

I Miami har vi besökt Dolphin mall och den var också bra men vad jag förstått är Sawgrass större.
Citerat från nisse2ears:
Citerat från annl:

Tjena Annl!
Vilken syftar du på då? Det finns två i princip likadana (Premium båda två) i varsin ände av Int Driven, sedan har du Florida Mall mitt på (inte säker på om den är en s k outlet).

Och vill man utöver det shoppa lite exklusivt så finns Milennia Mall norr om Int Drive inte långt fr Universal. :)
10 juni 2012 14:03
Ok, då har du bara missat den andra som ser exakt likadan ut :) i andra änden s a s.

Den i norra delen hette förut Prime Outlet och den i södra delen hette Premium. Nu är tydligen båda Premium och har typ samma märken och upplägg. Båda är lika bra kan man säga.
Båda är som ett litet köping, som du säger - småbutiker och man går utomhus.

Möjligen kan det skilja på utbudet av fastfood som är enormt i den södra. Stressande miljö dock :O
Jag gillar den södra bättre - men det var nog bara för att vi bodde på andra sidan staketet ;)