Tips Helsingfors

Av Cinar
17 juni 2009 21:59
Visningar: 825
Åker i slutet av juni till Helsingfors på en veckas konferens, men har lite fritid också. Vad ska jag och mina kollegor prioritera då?
Av Zahide
19 juni 2009 23:12
Vad sägs om Sveaborg? Har faktiskt inte varit där själv ännu, men funderar nog på att göra ett besök dit någongång.
Av Lipet
21 juni 2009 16:30
Den underjordiska kyrkan är rätt häftig att se! Eller ta en guidad rundtur, det finns mycket man inte vet om när man är där. Marknaden vid hamnen är också värd ett besök!
21 juni 2009 21:46
Helsingfors är en fantastisk arkitekturstad där både modernism och jugend är rikligt representerade. Missa inte Museet för nutidskonst, Kiasma, som är en upplevelse både ut- och invändigt. Gillar du konst har du också Konstmuseet Ateneum. Se Tempelplatsens kyrka (den underjordiska kyrkan) och ställ den mot Uspenskijkatedralen, som jag har för mig är den största ortodoxa kyrkan här i västra Europa. Gå en sväng omkring Senatstorget. Finsk design är en höjdare så titta in på Designmuseet. Gå till Marimekko som i högsta grad är finsk design. Till exempel.
Av Fredros
22 juni 2009 08:09
Museet är öppet fredagar, lördagar och söndagar kl 11.00–16.00

Detta kopierade jag från hemsidan för Mannerheims hem. Jag skulle själv prioritera ett besök där i ett försök att få kontakt med "Finland själ".

MVH
HÅKAN
Av Ranca
22 juni 2009 16:04
Jag bodde på hotel Marski för en dryg månad sedan. Rekommenderar ett besök i deras bar och prova en Hoegarden Rosé. Rosé veteöl - helt osannolikt men väldigt gott!!! Har inte lyckats hitta det här hemma i Sverige.
25 juni 2009 10:01
Helsingfors har "Linnamäki" det som Grönalund här i Sverige eller Korkeasaari som Skansen
Åker i slutet av juni till Helsingfors på en veckas konferens, men har lite fritid också. Vad ska jag och mina kollegor prioritera då?