Tips angående Florianopolis eller Punta del este

18 okt. 2010 17:12
Visningar: 1389
Hej!

Jag och två vänner ska på semester i några veckor och börjar vår resa i Brasilien, Florianopolis. Har hört att det ska vara helt fantastiskt där. Jag undrar om någon har varit där och har tips på restauranger, barer, aktiviteter och boende?

Eventuellt åker vi också till Punta del este i Uruguay, ska bli kul att besöka Sydamerikas svar på Saint Tropez. Så även tips om Punta mottages gladeligen!
Av Doris84
18 okt. 2010 23:28
Hej!

Jag var i Florianopolis i mars och det är väldigt fina stränder där! Många kommer dit för o surfa. Vi bodde utanför Barrao Lago tror jag det hette. Litet ställe, med sjukt lång strand. Jag tror vi va på fel del av ön, för jag tyckte det va fin miljö, men fick inte den där goa känslan. Å andra sidan kom vi direkt från Ilha Grande som ligger utanför Rio och är det vackraste jag nånsin sett!! Mkt vackrare miljö.
Kan tyvärr inte ge nåt direkt tips på restauranger, då vi bara åt ute en kväll i Florianopolis. Efter 2 veckor i Brasilien va vi trötta på pasta o pizza...

Var även i Punta del este. Kom dit i mitten av mars och bodde strax utanför centralorten. Om ni inte tänker åka i december eller januari, kan ni lika gärna skippa Punta del este. När vi kom dit var där inte en människa! Butiker hade lagt ner för säsongen o så vidare. Men under de två månader som det är högsäsong ska det tydligen va crazy! Klubbar o butiker från BA flyttar dit och mkt aregentinare kommer över. Massa lyxiga hus gör att man känner sig som hemma i europa.

Hoppas ni får en trevlig resa!
19 okt. 2010 16:24
Åh men tack för tipsen! Det är alltid bra att höra med någon som har varit där. Det är främst vackra stränder och semesterkänska vi vill åt så då ska nog Florianopolis bli bra! Vi åker under högsäsong så förhoppningsvis är det lite liv i Punta då också. Jag fick tips om boende av en kompis som hade hyrt en jättefin lägenhet genom www.oasiscollections.com, så jag tänkte nog försöka hitta något där! Är det någon speciell adress (i staden) du skulle rekommendera?

Tack för svar!
Av Doris84
19 okt. 2010 21:45
Vi höll oss faktiskt bara vid vårt boende som låg några km utanför Punta del este, men min uppfattning är att det inte är så särskilt stort. Och det går strandremsa utmed hela orten. Badvik på badvik avlöser varandra.

Vad gäller Florianopolis (som egentligen är en stor stad som är belägen halva på fastlandet, och halva på ön Ilha Santa Catharina, fast alla säger Florianopolis) så är den ganska stor. Både ön och staden. Bo inte i staden, utan vid någon schyst strand. På den norra delen av ön har mer välbärgade brasilianare semesterhus. Här uppe brukar det även va sjukt stora pool-partyn! Mer söder ut är det mer laid-back.

Hoppas tipsen gav dig nåt!!
Av Bintang
20 okt. 2010 21:24
Skippa Punta del Este om du inte är en gubbsjuk 50 åring som vill ragga på småflickor med plast bröst. Tänk ett mellanting mellan St Tropez och Akalla. Dyrt och usla stränder och svinmycket folk.
Åk till någon av de mindre badorterna längre norrut längs Uruguays kust. Punta del Diablo var helt underbart 2005 man har hört att det är överexploaterat nu.