Tid vid mellanlandning i Europa

Av Younso
28 sep. 2024 18:43
Visningar: 61
Skall flyga Göteborg till Singapore via antingen Frankfurt (mellanlandning 1 timma 5 min eller 5 timmar 25 min) eller München (mellanlandning 1 timma 40 min). Resan via München kostar 1400 kr mer än dom andra 2.
Har hört att eftersom man lämnar Schengen efter Tyskland så måste man genom passkontrollen en gång till i Tyskland. Hinner man göra det om man bara har 1 timma 5 min mellan flygen (så länge man är inte försenad från Sverige :)) eller skulle ni hellre rekommendera 5 timmar 25 min eller 1 timma 40 min?
Av Fallan
29 sep. 2024 09:00
Inga problem. Boka direkt hos flygbolaget.
Hade man inte hunnit, hade resan inte funnits att boka.
Av Evoline
29 sep. 2024 21:17 (redigerad)
Boka direkt genom flygbolagen.
Har flugit genom Frankfurt många gånger och där tar det tid från att man landat tills man är i nästa gate.
Tar ca 10min att komma ut från flygplanet och sen är det buss till terminalen på 10min, sen gå till gate i ca 10min, där försvinner redan 30min.

Har bokat många gånger med bara 40min mellanlandning i Frankfurt, så fort det blir försenat 5min från Stockholm får man mail (beroende på flygbolag) att man kanske inte hinner med nästa flyg och får information att kontakta flygbolagen om att boka om nästa flyg (inte nåt man kan göra när man ska lyfta när som helst från Sverige).
Lite stressigt är det ibland och har hänt att man missat och behövt ta nästa flyg, men det får man hjälp på flygplatsen i Frankfurt.
Av Younso
30 sep. 2024 08:24
Citerat från Evoline:
Har flugit genom Frankfurt många gånger och där tar det tid från att man landat tills man är i nästa gate.
Tar ca 10min att komma ut från flygplanet och sen är det buss till terminalen på 10min, sen gå till gate i ca 10min, där försvinner redan 30min.

Har bokat många gånger med bara 40min mellanlandning i Frankfurt, så fort det blir försenat 5min från Stockholm får man mail (beroende på flygbolag) att man kanske inte hinner med nästa flyg och får information att kontakta flygbolagen om att boka om nästa flyg (inte nåt man kan göra när man ska lyfta när som helst från Sverige).
Lite stressigt är det ibland och har hänt att man missat och behövt ta nästa flyg, men det får man hjälp på flygplatsen i Frankfurt.
hej, du skriver "boka direkt genom flygbolagen" och det är det jag har tänkt göra. Flygen jag tittar på skall bokas via Lufthansas hemsida:
Göteborg till Singapore via antingen Frankfurt eller München
Sydney till Göteborg via Singapore och Frankfurt

men samtidigt antyder du att det hjälper inte när man har så kort om tid i Frankfurt. Så det lutar åt 1 tim 40 min i München eller 5 timmar 25 min i Frankfurt.
Av Hawaii
30 sep. 2024 09:28
Personligen hade jag valt 1 tim 40 min i München (MUC). Passerade själv MUC för två år sedan, flög San Francisco-MUC-Warszawa med 1 tim 25 min. i MUC mellan flygen. Inga problem.
Av Younso
30 sep. 2024 09:33
Citerat från Hawaii:
Personligen hade jag valt 1 tim 40 min i München (MUC). Passerade själv MUC för två år sedan, flög San Francisco-MUC-Warszawa med 1 tim 25 min. i MUC mellan flygen. Inga problem.
Tack, då blir det nog så. 1400 extra per person på biljetter för ca 33000 gör inte så mycket :).
Av Evoline
30 sep. 2024 20:07
Citerat från Younso:
Citerat från Evoline:

hej, du skriver "boka direkt genom flygbolagen" och det är det jag har tänkt göra. Flygen jag tittar på skall bokas via Lufthansas hemsida:
Göteborg till Singapore via antingen Frankfurt eller München
Sydney till Göteborg via Singapore och Frankfurt

men samtidigt antyder du att det hjälper inte när man har så kort om tid i Frankfurt. Så det lutar åt 1 tim 40 min i München eller 5 timmar 25 min i Frankfurt.
Man hinner om flygen är i tid, men kan bli stressigt.
Bättre med att betala lite mer och ha längre mellanlandning utan att behöva känna sig stressad som du tänkt =)