Thailand-Krabi

Av Bob
2 mars 2007 00:06
Visningar: 1295
Hej,
Ska i april åka till Krabi(R.Beach) ngr dar och sen ta oss vidare. Reser med en sexåring + en tvååring
1.Blöjor? finnd det att köpa el bättre att ta med sig hemifrån?
2.Funderar på Koh Lanta som nästa destination. Är det bra och har ni rek.om rätt billigt boende med fin strand + pool+AC. Vi vill bo lugnt men ändå ha till gång till affär/marknad och sånt när barnen kanske tycker det är för varmt för stranden osv.
3.Sandflugor/loppor,läste ngt om dom små rackarna,är det en pina eller märks dom inte...
4.April,är det bra där nere då?
5.Alla tips om saker att göra,bra matställen,boenden och andra närliggande platser...
6.Båtarna fr krabi till tex Koh Lanta, vad kostar de + går de ofta + är de ok att åka med tanke på våra små?
7.Matalternativ för barnen,finns de och är de att rekommendera?

Tack snälla på förhand.
Av Kerstin
4 mars 2007 15:30
Tycker att du ska ta med blöjor ! det finns att köpa men jag tycker att de är dyra och dåliga. // kerstin
Av Legusta
10 mars 2007 20:35
>Citerat från bob:
>Hej,
>Ska i april åka till Krabi(R.Beach) ngr dar och sen ta oss vidare. Reser med en sexåring + en tvååring
>1.Blöjor? finnd det att köpa el bättre att ta med sig hemifrån?
Blöjor finns att köpa alla stora märken, inget som man vill släpa på.

>2.Funderar på Koh Lanta som nästa destination. Är det bra och har ni rek.om rätt billigt boende med fin strand + pool+AC. Vi vill bo lugnt men ändå ha till gång till affär/marknad och sånt när barnen kanske tycker det är för varmt för stranden osv.
Koh Lanta tycker en del är toppen, det som talar till fördelen är att det är långgrunt. Se tips på min hemsida om Koh Lanta mm

>3.Sandflugor/loppor,läste ngt om dom små rackarna,är det en pina eller märks dom inte...
Jag har aldrig märk av några sandloppor men däremot mygg som jag är livrädd för som kan sprida sjukdomar.

>4.April,är det bra där nere då?
April är en mycket het & varm månad före monsunregnet, temp kan komma upp till 42-44 grader kanske för varmt för en tvååring.

>5.Alla tips om saker att göra,bra matställen,boenden och andra närliggande platser...
Tips om Thailand kan du läsa på min hemsida, http://www.2thai.nu

>6.Båtarna fr krabi till tex Koh Lanta, vad kostar de + går de ofta + är de ok att åka med tanke på våra små?
Krabi till Koh Lanta, kan du ta dej till på tre sätt (Buss och båt eller minivan) , priser kan du läsa om på min hemsida.

>7.Matalternativ för barnen,finns de och är de att rekommendera?
Mat finns för barn på burk om så önskas eller så ber du att "Gör inte det starkt - My pet ('my' har en fallande ton), thailändska språket kan du läsa mer om på min hemsida.

>
>
>Tack snälla på förhand.
Hoppas jag kan vara till någon hjälp !
MVH Leif
Av Jullan
13 mars 2007 21:22
Hej!

Jag och min familj var på Phuket två veckor förra året. Vi tog med oss alldeles för mycket packning konstaterade vi ganska snabbt. Allt finns att köpa, och billigt är det dessutom.
1. Blöjor finns, men vi tog med. Går ju inte åt lika många när man är vid poolen/stranden hela dagarna. Vi tar säkert med oss även i år.
3. Vi märkte aldrig av några sandloppor, men massor med myggor. Ett av våra barn (då ett år gammal) belv ordentligt dålig- kräktes och fick feber. Thailändarna som vi pratade med sa att det var en reaktion på myggbetten. Lite läskigt. Vi skaffade ordenligt med myggbekämpningsmedel (starka grejer som aldrig skulle tillåtas i Sverige!!!) och kommer garanterat att göra det även denna gång- åker till Krabi + Phuket (Surin) i april.
4. April var helt okej förra året, på Phuket i alla fall. Det regnade en del, men vi såg det snarast som en fördel eftersom barnen tycker att det är varmt. Dessutom mindre risk att de blir brända.
7. Mina barn åt en hel del pasta, korv och annat som var bekant för dem. Finns på alla restauranger. Nu har vi försökt vänja dem vid lite mer thaimat, i alla fall jasminris och kyckling. Får se hur det blir. Vi har tyckt att huvudsaken är att de äter, inte brytt oss så mycket om det inte är näringsriktigt. Dricka är ju däremot extremt viktigt. Vår dotter är 2 år gammal och dricker ännu välling tack och lov! Den ska med till Thailand!

Lycka till!
Av Bob
20 mars 2007 13:22
Hej!
Tiden för vår resa närmar sig och just idag med snöblandat regn känns det extra härligt att veta att man snart har sand mellan tårna.....

Tack snälla Kerstin,Legusta och Jullan för era kommentarer/svar.

Jullan,du skrev om de många myggen som härjar, har läst det på andra håll med och det är rätt jobbigt med tanke på barnen. Vet om att de säljer myggmedel på plats såklart men som du sa så är de ju väldigt mycket starkare än tillåtet(enl.sverige).Hade själv en massa "klet" på mig vid tidigare filippinresa och de var rejäl stark doft och verkan..
Detta vill jag inte ta på mina barn,vet ni vad dom rekommenderar för små tvååringar resp. sexåringar? Finns det bra allternativ i sverige egentligen...