Testa en ny funktion - gruppera bilder, filmer och bloggar efter dina gjorda resor

Av Niclas
22 feb. 2008 18:33
Visningar: 713
Hej,

Vi just tagit släppt en beta-version av en ny funktion som gör det möjligt att gruppera bilder, filmer och bloggar efter gjorda och pågående resor.

Om du vill så är du välkommen att testa funktionen. Återkom gärna till mig med feedback.

Gör så här:

1. Gå till: http://www.reseguiden.se/forum/resor

2. Klicka på "Lägg till resa" uppe till höger på sidan.

3. Ange en passande titel, en passande kategori och en kort beskrivning.

4. Under "Lägg till..." kan du ladda upp nya eller koppla befintliga bilder till resan. Du kan också lägga till blogginlägg och skriva texter.

5. Klar!

Om du har angett korrekta datum och platser vid bilder och blogginlägg så kommer en korrekt resrutt att ritas ut automatiskt på kartan. Omslagsbilden väljs automatiskt när du sparar, men du kan byta omslagsbild under "Redigera resan".

Sen behöver vi ett passande namn till funktionen. Vi funderar på att kalla den "Mina resor", "Resor", "Resedagbok", "Reseblogg" eller något liknande. Vad tycker du, har du något bra namnförslag?

Ha en trevlig helg!
/Niclas
Reseguiden.se
Av Crista
22 feb. 2008 22:22
Hej!
Jättetrevlig funktion.
Men har problem med att få rätt resrutt, startdatum stämmer men att den börjar i Chile/Santiago verkar ha fallit bort.
1:a bilden är från Chile/Santiago den 24 mars där resan startar i verkligheten men här börjar den i Argentina i april.
Kan hända jag missat något...

Trevlig helg / Ellinor
Av Lotz
23 feb. 2008 10:35
Kul funktion! Jag kollade på de olika kategorierna ni lagt in för vilken typ av resa man gjort, men jag saknar "Roadtrip" eller något liknande. Skulle man inte kunna ha med det också? Annars verkar det vara en bra grej! Om jag ska lägga mig i diskussionen kring namnet på funktionen, så tycker jag "Mina resor" är bättre än "Reseblogg" eller "Resedagbok". Bloggfunktionen finns ju redan för sig själv.
Av Ziesta
23 feb. 2008 12:00
Jag saknar också kategorin roadtrip.. och något i stil med "gruppresa".. samt en kategori för "backpacking"... :-)
Av Crista
23 feb. 2008 13:29
Tycker också att "Mina resor" är ett bra namn på funktionen.
Av Crista
24 feb. 2008 19:16
Yees!! Nu har jag fattat....började med att lägga in landet först i stället för orten på bilderna, nu när jag gjorde tvärtom funkar det. Orten först sedan kommer det andra automatiskt.
Haha...man lär sig något nytt varje dag heter det ju.
Av Lotz
24 feb. 2008 20:05
Nu har jag testat lite, men inte riktigt fått ordning på det än. En sak som slog mig är att jag kan lägga till bilder som jag redan laddat upp, men jag kan inte koppla blogginlägg som jag redan skrivit. Det skulle jag vilja göra. Då kan jag få allt om en resa jag redan gjort samlat på ett ställe. Går det att ordna tro?
Av Crista
24 feb. 2008 21:02
Hej!
Jag kopierade över blogginläggen.
Vet inte om det finns lättare sätt för sedan blir det som om du lagt upp en ny blogg och dubbelt på din sida men då raderade jag den då.
Har själv suttit och trixat med bilder innan jag fick till det.
Har problem med att jag inte kommer ihåg namnet på en ort, tar jag landet bara hamnar siffran mitt i landet på kartan, skulle vilja placera den själv.
Av Ziesta
24 feb. 2008 22:14
Lotz, om man går in på ett befintligt, gammalt blogginlägg kan man där välja vilken resa det ska tillhöra..
Av Lotz
25 feb. 2008 16:33
Jag lyckades koppla blogginläggen! Tack Crista och Ziesta! Men jag såg också nu att det kommit till en länk på Resor-sidan, så nu kan man koppla blogginläggen därifrån också. Bra grej! :-)
Av Niclas
25 feb. 2008 16:37
Bra att ni testar funktionen, tack för det. Just nu håller vi på att fixa några buggar, sen ska vi lägga ut en länk i menyn också. När grundversionen sitter som den ska kommer vi att lägga till ytterligare funktionalitet.

/Niclas
Av Sierra
25 feb. 2008 17:15
Fin idé och lätt att fixa till, med ett undantag:
Niclas, om du kollar min trip till Côte d´Azur jag nyss lagt in så ser du att Ventimiglia (nr 6) på italienska sidan av gränsen till Frankrike har hamnat långt nere i Italien. Hur fixar jag till det?
Av Niclas
25 feb. 2008 17:46
Hej Sierra!

Om du går in i redigeringsläget för bilderna och anger platsen i platsfältet så fungerar det. Jag ser att du satt en egen platsnål för Ventimiglia, men för att systemet säkert ska kunna veta vilken ort du menar måste orten anges i bildens platsfältet också.

Vi jobbar på att synka ihop de egna platsnålarnas orter med det geografiska systemet.

Jag ser att du lagt in några blogginlägg i resans beskrivning. Ett tips är att lägga dom som separata inlägg och koppla dom till resan. Då kommer de automatiskt att hamna i själva resrutten.

Mvh
/Niclas
Av Sierra
25 feb. 2008 18:44
Ok! Fixat, mille grazie........
Av Crista
25 feb. 2008 19:13
Hej!
Har ett litet problem med min Sydamerikaresa, jag kommer inte ihåg vad platserna i Argentina hette. Färdpluppen hamnar mitt i Argentina när jag egentligen vill ha den i nordöstra hörnet. När man kopplar bilder till karta kan man sätta nålen var man vill, ska det möjligen bli någon liknande funktion här. Har besökt fler platser som jag inte lagt in bilder ifrån och då är de inte heller med i resrutten.
Eller är jag ute och cyklar....
Ha de gott // Crista
Av Jimhan
26 feb. 2008 14:31
Jättebra funktion! Det verkar ju som uppgifterna om resans datum och reslängd hämtas från de bilder man kopplat till resan, jag tycker att det vore bättre om man själv anger resans start- och slutdatum, eftersom man kanske inte har laddat upp bilder just från resans första och sista dag.

/Jimmy
Av Niclas
26 feb. 2008 17:44
Citerat från jimhan:
Jättebra funktion! Det verkar ju som uppgifterna om resans datum och reslängd hämtas från de bilder man kopplat till resan, jag tycker att det vore bättre om man själv anger resans start- och slutdatum, eftersom man kanske inte har laddat upp bilder just från resans första och sista dag.

/Jimmy
Bra synpunkt. Vi ska snart fixa så att man kan lägga till besökta platser/datum utan att man har tagit bilder eller skrivit blogginlägg.

Mvh
/Niclas
Av Sierra
26 feb. 2008 20:12
Det vore bra om man kan, när man skall koppla och spara redan nedladdade bilder, söka de aktuella bilderna via länder. Nu får man bläddra genom samtliga bilder om de aktuella bilderna ligger sist...
Av Suziq
27 feb. 2008 08:53
Bra idé! Jag verkar dock inte få det att funka. Har försökt koppla blogginläggen men vet inte riktigt hur jag ska göra. Trycker på länken för att koppla dem och kommer sedan till min blogginlägg - vad gör jag sen?? Har försökt gå andra vägen och har lagt in vilken resa inläggen tillhör men det händer ingenting.
När jag försöker koppla mina bilder så ser jag endast bilderna på första sidan vilket gör det svårt att koppla fotona från resterande sidor, då jag inte vet vad jag trycker på. Är det bara jag som upplevt detta? Något ni håller på och fixar?
Av Lotz
27 feb. 2008 09:47
Citerat från jimhan:
Jättebra funktion! Det verkar ju som uppgifterna om resans datum och reslängd hämtas från de bilder man kopplat till resan, jag tycker att det vore bättre om man själv anger resans start- och slutdatum, eftersom man kanske inte har laddat upp bilder just från resans första och sista dag.

/Jimmy
Jag håller med, men jag skulle vilja kunna koppla blogginlägg som ligger utanför själva resans datum också. Ibland har jag skrivit om min resa innan jag åkt och de inläggen hör ju till resan, men samtidigt inte, om ni förstår hur jag menar. Om jag lägger till dom nu så verkar det som jag åkt tidigare än jag gjort.

Sen skulle jag vilja kunna redigera ordningen på platserna i resrutten. Det är ju jättebra att resrutten genereras automatiskt, men när jag besökt två ställen samma dag så har de oftast hamnat i fel ordning, vilket gör att det ser ut som jag åkt en omväg eller åkt tillbaka. Hittills har jag ordnat det genom att ändra datum på någon bild eller så, men det blir ju inte heller riktigt rätt.
/Lotta
Av Tomas - Utvecklare Reseguiden.se
27 feb. 2008 11:01
Suziq:
Det var en bugg med blogginläggen som är fixat. Får undersöka vad det kan vara med bilderna.

Lotz:
Det är inte meningen att man ska skriva in felaktiga datum för att fixa resan. Vi kollar på hur man ska ange period och kunna redigera ruttlistan.
27 feb. 2008 16:57
Hej!

Jag kopplade upp nya bilder, men kunde inte få fram de gamla, som jag redan hade hämtat in till reseguiden. Det var några som jag hade tänkt att använda. Så jag gjorde så att jag kopierade adresserna till mina bilder och la in dem i min blogg om Mallorca. Då fick jag reda på att det var samma bilder mer än en gång.

Vad har jag gjort för fel och kan jag rätta till det?

Gilla
Av Sierra
28 feb. 2008 19:52
När jag har laddat ner en film som hör till Resan bör den kunna presenteras med en rubrik lika som Blogg och Bilder. Vid nedladdningen av film som hör till Resan frågas ju efter om den skall kopplas till viss resa. Nu hamnar den bland Kommentarer och "försvinner".
Av Suziq
28 feb. 2008 22:09
Upplevt samma som Sierra när det gäller filmerna. Nu tappas de bort bland kommentarerna.
29 feb. 2008 19:33
Jag har kopplat pin till alla mina bilder men vid min resa så kopplas inte ön Folegandros och Sifnos till resan.
Varför?
Sen förstår jag inte hur funktionen koppla till blogg fungerar. När jag väljer det så hamnar jag bara i min blogg .....hur koppla?
29 feb. 2008 19:46
Nu tog jag bort några bilder och då försvann helt plötsligt Aten från resrutten. Jag har ju kopplat bilder därifrån ....är det inte datum och plats som styr uppbyggnaden av resan? Det blev inte mycket till öluff kvar i mitt upplägg...
Av Niclas
29 feb. 2008 20:06
Citerat från grekland:
Nu tog jag bort några bilder och då försvann helt plötsligt Aten från resrutten. Jag har ju kopplat bilder därifrån ....är det inte datum och plats som styr uppbyggnaden av resan? Det blev inte mycket till öluff kvar i mitt upplägg...
Jo det stämmer, angivna platser och datum ska automatiskt skapa rutten. Vi ska undersöka felet så snart som möjligt.

Mvh
/Niclas
29 feb. 2008 20:39
Hej Niklas
Jag redigerade bilderna och kunde då få "rätt" pinmärkning som passar.
Men om jag vill märka ut en besökt ö på min resa som jag inte har någon bild att koppla till?
Av Niclas
4 mars 2008 09:28
Citerat från grekland:
Hej Niklas
Jag redigerade bilderna och kunde då få "rätt" pinmärkning som passar.
Men om jag vill märka ut en besökt ö på min resa som jag inte har någon bild att koppla till?
Roligt och inspirerande att se dina Greklandresor! Om du inte har någon bild från ön så kan du skriva ett kortfattat blogginlägg och ange plats och datum.
Mvh
/Niclas
Av Veiken
4 mars 2008 11:12
När jag äntligen har fattat hur det fungerar med bilder och bloggar tycker jag att det både är enkelt och suveränt. Ni är duktiga på Reseguiden! Hälsningar Veiken
5 mars 2008 09:02
Hej Niklas
Nu tycker jag funktionen är toppen. Jag har lyckats koppla bilder, bloggar och laddat nya utan problem. Det ska bli jättespännande att använda funktionen till sommarens nya öluff i Grekland.
Men du......kan du inte lägga in "Resor" under Forum - menyn?
Hälsn Gerd
5 mars 2008 10:18
Hej igen Niclas
Jag skapade en ny blogg om Skiathos från juni 2005 men råkade spara med dagens datum.
Har sparat om den med datum juni 2005 för att lägga den till min "Resa" men jag ser nu att den hamnat i bloggen med dagens datum ändå!

Hur göra?
Hälsn Gerd
Av Niclas
5 mars 2008 11:52
Citerat från grekland:
Hej igen Niclas
Jag skapade en ny blogg om Skiathos från juni 2005 men råkade spara med dagens datum.
Har sparat om den med datum juni 2005 för att lägga den till min "Resa" men jag ser nu att den hamnat i bloggen med dagens datum ändå!

Hur göra?
Hälsn Gerd
Hejsan,

Problemet med datumen kommer att fixas under dagen. Vi räknar med att lägga upp en ingång till "Mina resor" i menyn inom kort.

Mvh/Niclas
5 mars 2008 12:18
Hej Niclas

Jag förstår inte riktigt hur man ska göra med bilderna i resor. Om man har en bild tidigare här, måste man hämta hem den igen för att få med den i resan? Jag förstår ju, att inte uppkopplade bilder måste hämtas hem, om man vill ha flera bilder. Går det att få en beskrivning?

Gilla
Av Niclas
5 mars 2008 13:21
Citerat från gullsing:
Hej Niclas

Jag förstår inte riktigt hur man ska göra med bilderna i resor. Om man har en bild tidigare här, måste man hämta hem den igen för att få med den i resan? Jag förstår ju, att inte uppkopplade bilder måste hämtas hem, om man vill ha flera bilder. Går det att få en beskrivning?

Gilla
Gå till "Lägg till..." i resans meny. Du kan antingen koppla befintliga bilder till resan eller ladda upp nya.

Hoppas du får det att fungera :)
5 mars 2008 16:25
Tack Niclas.

Jag hoppas att jag får det att fungera, när jag ska skriva nästa gång.

Gilla
5 mars 2008 22:41
Hej igen Niclas.

Jag var inne hos en av medlemmarnas sida och tittade på hennes foton. Då upptäckte jag till min förtjusning, att man kunde se de små bilderna lite större och vid sidan om varandra två och två. Det var verkligen en fantastisk idé, för det var rätt jobbigt, att titta igenom bilderna förut. Jag ger er en applåd!!!!!!!!!!!!

Gilla
Av Hommage
6 mars 2008 11:50
Härligt att kunna följa en hel resa, men jag saknade att kunna kommentera resan. Det verkar som det bara går att kommentera enskilda bilder. Mycket rolig funktion i alla fall.
Av Niclas
6 mars 2008 11:54
Citerat från hommage:
Härligt att kunna följa en hel resa, men jag saknade att kunna kommentera resan. Det verkar som det bara går att kommentera enskilda bilder. Mycket rolig funktion i alla fall.
Hej Hommage!

Roligt att du gillar funktionen. Du kan faktiskt kommentera resan, klicka på "skriv kommentar" intill resans kommentarer.

Mvh
/Niclas
Av Hommage
6 mars 2008 17:57
Tack, Niclas! Jag har funnit vad jag sökte.
Av Anqiz
6 mars 2008 18:28
Hej Niclas, det hade vart roligt om man kunde se hur många som har vart inne och tittat på ens "resor", som det är på ens bilder. Skulle det kunna gå tro?!

Mvh Annika
Av Tomas - Utvecklare Reseguiden.se
6 mars 2008 20:11
Citerat från anqiz:
Hej Niclas, det hade vart roligt om man kunde se hur många som har vart inne och tittat på ens "resor", som det är på ens bilder. Skulle det kunna gå tro?!

Mvh Annika
Ja det var tanken, tack för påminnelsen :-) Något i stil med att antal visningar står i högerspalten och räknas per person som besöker resans startsida. Med lite tur så är det klart imorgon.
6 mars 2008 20:38
Hej...
Jag har enda från början kallat funktionen album....varför inte kalla det "Mitt resealbum"?

I övrigt en mycket rolig funktion som gör sidan ännu mer personlig.

Hälsn. Ellis
Av Niclas
7 mars 2008 11:24
Citerat från ellismellis:
Hej...
Jag har enda från början kallat funktionen album....varför inte kalla det "Mitt resealbum"?

I övrigt en mycket rolig funktion som gör sidan ännu mer personlig.

Hälsn. Ellis
Hej Ellismellis!

Bra förslag på namn för funktionen, det ska vi fundera vidare på!

/Niclas

Av Familyb
10 mars 2008 16:31
Hej! Undrar hur det går med det där med datumen för resanslängd osv, har bloggat om resan både innan och efter, så det ser ut som vi varit borta vääääldigt lääänge!? samt om man kan koppla filmerna till samma typ av rubrik som Blogg och Bilder? Hälsnignar FamilyB
18 mars 2008 09:55
Hej,
Jag har lagt en del bilder i en blogg sedan tidigare. När jag nu lägger in den bloggen i en resa och sedan kopplar akutella bilder till samma resa, blir det så att vissa bilder visas två gånger. Jag kan naturligtvis välja att inte koppla just de bilderna till resan eftersom de finns i bloggen, men då får man inte se dem om man bara är intresserad av att titta på bilder från resmålet. Detsamma gäller omvänt om jag väljer att inte ha med bilderna i bloggen, om man väljer att bara läsa bloggen, då missar man bilderna. Finns det ingen möjlighet att göra så att i de fall en bild finns dels kopplad till resmålet och dels inlagd i en blogg, att en av dem inte visas om man väljer ett stopp i resemenyn (ett bra exempel är http://www.reseguiden.se/forum/resor/139/8 ... kanske inte världens viktigaste bild men ett bra exempel).
18 mars 2008 10:13
Detta blir nog populärt! Har bare hunnit med att skriva ett inlägg,och det har fungerade bra.Jag håller med medlem ovan ,som ger förslag till namn till funktionen Resealbum, det låter riktigt. Vi har ett ord på Norsk som heter Minnebok,vet ej vad det är på Svensk.
När kommer denna funktion till Orbville.no + com??
Svar till ovanstående, när jag skrev mitt inlägg blev det också fel reselängd ,jag hade bilder från ett datum och bloggen blev skriven några dager efteråt.Resan visade 5-dager,(den var 1-dag.)Gick tillbaka till redigera,ändrade datumet på bloggen,då blev det riktigt.
Har några andra tips om detta,hur man skall göra??
Av Niclas
18 mars 2008 10:18
Citerat från busylizzy:
Hej,
Jag har lagt en del bilder i en blogg sedan tidigare. När jag nu lägger in den bloggen i en resa och sedan kopplar akutella bilder till samma resa, blir det så att vissa bilder visas två gånger. Jag kan naturligtvis välja att inte koppla just de bilderna till resan eftersom de finns i bloggen, men då får man inte se dem om man bara är intresserad av att titta på bilder från resmålet. Detsamma gäller omvänt om jag väljer att inte ha med bilderna i bloggen, om man väljer att bara läsa bloggen, då missar man bilderna. Finns det ingen möjlighet att göra så att i de fall en bild finns dels kopplad till resmålet och dels inlagd i en blogg, att en av dem inte visas om man väljer ett stopp i resemenyn (ett bra exempel är http://www.reseguiden.se/forum/resor/139/8 ... kanske inte världens viktigaste bild men ett bra exempel).
Hejsan!

Bra synpunkt. Vår tanke är iofs att man inte ska behöva lägga in en bilder i blogginläggen när man lagt upp en "Resa". Men vi tar till oss din synpunkt, det låter vettigt att samma bild inte ska behöva visas två gånger.

Mvh
/Niclas
Av Doris32
19 mars 2008 23:07
2. Klicka på "Lägg till resa" uppe till höger på sidan.

punkt nr 2 fattas för mig ....
någon som har samma problem???????????????
Av Inah
22 maj 2008 11:49
Hej !
Trevlig funktion det här med Resealbum, men vad jag saknar är att själv få bestämma vilket av albumen som ska synas på "Min sida".
Som det är nu så visas alltid den sist skapade .
Av Sierra
22 maj 2008 12:28
Citerat från inah:
Hej !
Trevlig funktion det här med Resealbum, men vad jag saknar är att själv få bestämma vilket av albumen som ska synas på "Min sida".
Som det är nu så visas alltid den sist skapade .
Bra idé!
Av Familyb
30 maj 2008 11:52
Citerat från inah:
Hej !
Trevlig funktion det här med Resealbum, men vad jag saknar är att själv få bestämma vilket av albumen som ska synas på "Min sida".
Som det är nu så visas alltid den sist skapade .
Så smart inah!! håller helt och hållet med! =)
13 juni 2008 10:14
Nu har jag lagt in några resealbum,och det funkar jättebra,jag tror jag har gjord rätt!! Du kan jo kolla in om du har tid.
Tycker det hade varit kul om det gick att välja färg på texten på presentation bilden.
Av Niclas
16 juni 2008 17:14
Roligt att läsa om dina resor! Bra förslag om att kunna ändra färger osv.
Mvh
/Niclas
Citerat från reseglad:
Nu har jag lagt in några resealbum,och det funkar jättebra,jag tror jag har gjord rätt!! Du kan jo kolla in om du har tid.
Tycker det hade varit kul om det gick att välja färg på texten på presentation bilden.