Taxfree vid inresa

Av Noime
20 juli 2013 08:23
Visningar: 18153
Jag har kollat runt men tycker ingen var up to date med den här frågan så hoppas inte det hamnar knepigt :).

Hur som helst. I augusti ska jag och min sambo iväg till London. Vår resrutt ser ut som så att vi åker:

Umeå - Stockholm (Arlanda)
Arlanda - Gatwick

Gatwick - Arlanda
Arlanda - Umeå

Jag hade tänkt att vi skulle shoppa lite taxfree (mest godis men även säkert någon vodkaflaska/whisky) men ju mer jag läser om det ju mer osäker blir jag.

Jag hade alltså tänkt att vi skulle shoppa taxfree på ARLANDA vid hemresan. Men går det ens? Kommer vi kunna ta oss med vår shopping vidare till Umeå? (som har ett väldigt dåligt utbud av taxfree)

Och OM vi nu köper på arlanda .Vad gäller? Måste det vara förpackat på speciellt sätt? Kan jag ha det i handbagaget? och gör det något om handbagaget då ÖVERSKRIDER de 10 kg? Hjälp!
Av Evoline
20 juli 2013 10:02
Om du bara mellanlandar i arlanda på hemvägen så kan du köpa hem till umeå.
De packar dina flaskor i förslutet påse som du inte får öppna.
Gör inget om det överskrider dina 10kg handbaggage.
Taxfree på arlanda är inte ens billigt....
20 juli 2013 13:04
Men vänta nu - spriten kan du inte köpa på Arlanda varken ut eller in.

Det brukar inte vara taxfree för resor inom EU värt att kallas taxfree - det finns några få hyllor i vissa länder som man då är hänvisad till som möjligen är lite billigare.

Annars är det som Evoline säger, det du köper packas så att det går att ta genom säkerhetskontrollen.

Det står ju väldigt tydligt på hemsidan vad som gäller:
Alla resenärer, inrikes och utrikes, får köpa:
Parfym och kosmetika till taxfreepriser både vid avresa och vid ankomst.
Tobak till samma priser som i city vid avresa och ankomst.
Godis och choklad både vid avresan och vid ankomst.

Spriten står som punkt under resande med slutdestination utanför EU.
http://www.swedavia.se/arlanda/shopping-mat-service/shopping/taxfreeregler/