Tanzania, Kilimanjaro, safari och Zanzibar

9 okt. 2018 20:49
Visningar: 218
Hej!
Jag har lite planer på att åka till Tanzania i slutet på februari och börja med att försöka komma upp på Kilimanjaro via machame rutten, har haft lite kontakt med Afrikaresor angående detta. Tänker sedan att ta mig till Arusha och därifrån åka på safari, serengeti och ngorongoro har jag främst kollat på. Och tillsist avsluta på Zanzibar.

Det jag har lite funderingar om är:

Har ni erfarenheter om hur det är att resa ensam tjej på dessa platser?

Hur funkar det att ta sig från Moshi till Arusha?
Erfarenheter av att boka safari på plats i Arusha, ungefärligt pris isåfall? Tänker mig kanske 3-4 dagar. Behöver jag isåfall räkna med några extra dagar där, för att hitta en bra arrangör samt ledig plats? Eller rekommenderar ni att boka helt hemifrån?
Kan man boka boende på plats, tänker mig enklare, typ hostels? Eller bör det bokas innan?

Sedan Zanzibar, vilken del rekommenderar ni? Vad borde man inte missa?
Undrar även här om man boka boende på plats, typ hostels. Eller riskerar man att det är fullt?

Tror ni att en budget på ca 40 000:- räcker till denna resa? Kilimanjaro kommer gå på ca 20 000:-. Vill som sagt leva enkelt, hostels, billig mat osv. Har backpackat innan, men aldrig varit i Afrika :).

Även öppen för övriga tips! 😃
9 okt. 2018 21:04
Har rest i Tanzania men inte som ensam tjej.
Kilimanjaro gör man ju i grupp, så de delen är absolut inget problem.
För budget resa är östra Zanzibar att föredra, tänker jag. Nordvästa är mer resorter och så. Men överlag finns det möjlighet till många olika budgetar på Zanzibar.

Har skrivit en del på min blogg om Tanzania, varav den allra sista artikeln är Kilimanjaro.
https://4000mil.se/index.php/category/afrika/tanzania/
Medlemmen har tagit bort svaret
9 okt. 2018 21:15
Citerat från Gunillad:
Har rest i Tanzania men inte som ensam tjej.
Kilimanjaro gör man ju i grupp, så de delen är absolut inget problem.
För budget resa är östra Zanzibar att föredra, tänker jag. Nordvästa är mer resorter och så. Men överlag finns det möjlighet till många olika budgetar på Zanzibar.

Har skrivit en del på min blogg om Tanzania, varav den allra sista artikeln är Kilimanjaro.
https://4000mil.se/index.php/category/afrika/tanzania/
Okej, då ska jag kolla in den! Tack så mycket!! 😃
9 okt. 2018 22:26
Citerat från Marywood:
Hej!

Kul att du vill resa till Tanzania! Ett otroligt vackert och trevligt land!

Jag har både rest ensam och med kompisar i Tanzania. Skillnaden var inte så stor för hur du än gör så går det inte att komma undan att du sticker ut med din vita hudfärg. I många andra länder är det lättare att smälta in men inte här.
Men vill du resa ensam så är det alltid bra att kunna lite swahili. Uppe i norr vid Arusha är det väldigt mycket turister så där går det bra att klara sig med engelska. Men reser du lite utanför de kända turistorterna så kan du dyka på områden där ingen eller få pratar engelska. Lär dig några enkla fraser hur som helst så blir du extra väl bemött! Kolla på Youtube tex. Folk är generellt väldigt vänliga, trevliga och hjälpsamma. Men som överallt där det finns fattigdom är det klokt att vara försiktig. Inte låta dyr kamerautrustning hänga runt halsen när du åker lokalbuss etc.

Det går bussar mellan Moshi och Arusha. Köp biljett på plats.

Det är ganska enkelt att boka boende på plats. I Arusha finns billiga hotell/hostels.

Safari är tyvärr ganska dyrt och verkar ha stigit rejält i pris på några år. Det är nu 7 år sedan jag besökte Tanzania sist så jag har ingen dagsfärsk information om safari men läste i en annan tråd om några som lyckades boka safari på plats till ett bra pris. Surfa runt lite här på Reseguiden.

Lycka till!

Mvh
M
Tack så jätte mycket för all info! 😃
3 mars 2019 09:26
Hej!

Vi reste till Tanzania och Zanzibar september 2018. Vi bokade safari med en lokal resebyrå från Arusha som jag verkligen kan rekommendera. Han ordnade de bästa 7 dagarna i mitt och min mans liv som vi någonsin har upplevt.

Han är relativ nyöppnad och har jobbat som guide i 7 år men två år tillbaka har han startat eget. I och med att han är relativ ny egen företagare så har han mycket rimliga priser. Han är själv en Massai och besitter all information som man behöver i en guide.

Företaget heter Brown Parrot Safaris och ni hittat honom på Facebook men han är enklast att komma i kontakt med via whatsapp. Hans nummer är +255755652097.

Vi kom även i kontakt med en byrå i Zanzibar som ordnade alla utflykter och transfer till och från flygplatsen. Han heter Asaed och ni når även honom på whats app på nummer 00255655846082.

Hoppas informationen kommer till nytta vid planeringen av resan.