Tansitvisum Kina
Hej!
Jag ska mellanlanda i Kina i ca 50 timmar, och behöver ett transitvisum.
För att vara på den säkra sidan, det stämmer att detta går att införskaffa på den kinesiska flygplatsen Guangzhou när jag landar?
Jag ska mellanlanda i Kina i ca 50 timmar, och behöver ett transitvisum.
För att vara på den säkra sidan, det stämmer att detta går att införskaffa på den kinesiska flygplatsen Guangzhou när jag landar?
Beror på vilken flygplats du landar i men ja, du har 72h eller 144h att utforska staden, du ska landa och flyga ifrån samma flygplats.
Det är gratis och du får det på deras flygplats.
Ha med dig flygbokning för att bevisa att du ska flyga vidare osv.
Ska du flyga ifrån annan flygplats krävs transitvisum från Kinesisk Visa Application Center som kostar 1230kr, kostar lika mycket för andra visum de har.
Det är gratis och du får det på deras flygplats.
Ha med dig flygbokning för att bevisa att du ska flyga vidare osv.
Ska du flyga ifrån annan flygplats krävs transitvisum från Kinesisk Visa Application Center som kostar 1230kr, kostar lika mycket för andra visum de har.
Några vänner hade planerat att göra samma sak i Beijing under sitt uppehåll. Dock blev de kvar hela dagen på flygplatsen p.g.a. bristfällig information. Själv passerade jag Beijing på väg till Hong Kong nyligen och ville kolla hur man får sitt transit visum. När man lämnat flygplanet finns ingen skyltanvisning angående transit visum, endast exit och transit skyltas. Går man mot transit kommer man till en säkerhetskontroll som mina vänner passerade. Där blir boarding card stämplat och så har man försuttit chansen till transit visum. I Beijing visade det sig att straxt innan säkerhetskontrollen finns en disk till höger som man inte ser eftersom man har den bakom ryggen där visumet utfärdas. Troligen något liknande i Guangzhou. Efter ankomst till terminalen, passera ingen säkerhetskontroll utan leta efter disken med skyltningen 72-hour visa-free transit service så du inte blir kvar på flygplatsen i 50 timmar. Lycka till!