Ta sig från Thailand till Kambodja!

Av Helenac
27 feb. 2014 08:12
Visningar: 3086
Hejhej! Har någon erfarenhet av att ta sig från Thailand till Kambodja enklast, finns det slowboats till Kambodja från Thailands nedre del eller skall man ta sig uppåt och åka från Bangkok med buss? Tacksam för alla svar! :)
Av Sabinak
27 feb. 2014 08:53
Vi flög från Siem Reap till Bangkok för ett par veckor sedan. Väldigt smidigt! Går bussar också. Koh Chang är väldigt nära gränsen. Men som sagt billigt o snabbt att flyga.
Av Helenac
27 feb. 2014 09:33
Vi är backpackers så det billigaste alternativet kör vi på, men ingen som har åkt slowboat dit? Vad kostar det på ett ungefär att flyga, enkel biljett?
27 feb. 2014 12:37
Är nästan säker på att det inte finns några båtar in i Kambodja från Thailand. Läste på div. forum att det har funnits men att dom slutade gå för flera år sedan. Var väl inte lönsamt?

Så det billigaste alternativet är nog att ta en buss upp till Bangkok och sen vidare med buss där ifrån in i Kambodja. När jag tog bussen upp från Krabi har jag för mig att det tog runt 12h till Bangkok. Väl på busstationen där fixade vi en minibuss som tog oss till gränsen efter många omvägar och mycket strul. Spännande men inte alls kul att sitta 20pers i en minibuss gjord för 12!

Nu verkar det som att det har börjat gå en buss direkt till Siem Reap: http://berriesenthusiast.com/2013/04/15/direct-bus-from-bangkok-to-siem-reap-step-by-step-journey/

Flyg från Bangkok tippar jag på ligger runt 600-1000kr/pp

Vi kommer i vinter själva att flyga från Bangkok till (Air Asia) Ho chi minh city och ta oss in i Kambodja via Phu Quoc (Flyg HCMC- Phu Quoc med Vietjet air), detta för att spara tid och att slippa korsa samma väg två ggr då vi ska tillbaka till Thailand, samt kostnaderna blir nästan samma som att åka buss.

Air Asia har kampanj nu kolla om ni hittar något bra.
27 feb. 2014 21:55
Om ni är i sydöstra Thailand och vill till Sihanukville (Kambodjanska kusten) så går det turistbussar som man kan boka lite varstans.
Om ni vill till Ankor så kan ni ta vanliga fina bussar från Bangkok till Aranya Prathet. På andra sidan gränsen kan man köpa bussresor (med skruttbussar) till Siem Reap.
Ett annat alternativ (som jag inte provat själv) är att ta minibuss från Chanthaburi till Ban Pakard och gå över gränsen där. Sedan taxi/buss till Battambang och båt vidare till Siem Reap. Det verkar mysigt!
27 feb. 2014 21:59
Oj läste inte så noga! Ni är alltså i södra Thailand. Då vill ni absolut först ta er till Bangkok! Jag fick för mig att ni var öster om Bangkok :)
Av Hille2
28 feb. 2014 06:40
Annars går det ju att flyga från Phuket till Siem Reap. Med tanke på att det blir några bussresor innan ni har tagit er till Kambodja från södra Thailand samt att ni antagligen måste ha en övernattning och förlorar ett par semesterdagar så kanske det inte blir speciellt mycket dyrare
Av Mila82
28 feb. 2014 11:47
Hej. Har ni möjlighet så ta flyg. Jag packpackade för några år sedan och tog bussen dit. Det var en jobbig och lång busstur. Bussen var dålig och vägarna var inte som de är i Thailand. Dock vet jag inte om de har byggt om vägarna där nu.