Ta med sand hem?
Ska iväg på en Asientripp med en massa härlig sol och bad förhoppningsvis.
Fuderade på att plocka med mig lite sand hem från de olika stränderna som en liten souvenir.
Får man göra det??
Fuderade på att plocka med mig lite sand hem från de olika stränderna som en liten souvenir.
Får man göra det??
Citerat från elgona:
det ar inte alltid ok..med tanke pa bakterier som finns i sanden,,
man far ju inte ta hem vaxter i jord.......
Håller helt med Elgona. Genom turister, fartygens barlast och på annat sätt har vi fått hit mycket i vår fauna som inte hör hemma här, utan ställer till en väldig oreda i naturen - inte minst spansk skogssnigel (mördarsnigel) som inte är någon plåga alls i det torra Spanien men en farsot i Sverige. Tag inte hem sand till Sverige. Du vet inte vilka organismer som finns där.
det ar inte alltid ok..med tanke pa bakterier som finns i sanden,,
man far ju inte ta hem vaxter i jord.......
Citerat från fdp:
Det är kanske bäst att du stannar hemma. Om du får sand i skorna kan de den innehålla organismer, som man inte vet vad de kan orsaka!
Elgona påpekar att man inte får föra in jord, och det vet jag också. Men hur är det med sand? Jag vet inte alls, jag bara jämför med jord och tycker att man ska vara försiktig. Men det kanske är fel. Vet du vad som gäller?
Det är kanske bäst att du stannar hemma. Om du får sand i skorna kan de den innehålla organismer, som man inte vet vad de kan orsaka!
Citerat från tisseres:
Får man göra det??
Jag har själv precis påbörjat sandsamling och har läst en hel del sidor på nätet. Det är lokala bestämmelser - så se till att du inte tar sand på fel ställe. Generellt skall det inte vara något problem. Ta med dig små förslutningsbara påsar eller glas/plastbehållare hemifrån och glöm inte att notera när och var du tog sanden så blir minnet roligare när du kommer hem =) Jag tror inte du behöver vara rädd att få med mördarsniglar och annat som inte hör hemma i den svenska faunan! ;)
Får man göra det??
Citerat från doris32:
Hahaha... jag hade en samling med underbara färger från olika stränder tills hyllan ej höll och det blev en väldans världsmix... var inte orolig, så länge du inte skall fylla sandlådan där hemma är det inga problem :-)
*flin*Hahaha... jag hade en samling med underbara färger från olika stränder tills hyllan ej höll och det blev en väldans världsmix... var inte orolig, så länge du inte skall fylla sandlådan där hemma är det inga problem :-)
Det gäller att förvara dem i välstängda plastbehållare =)
Det var inte så lätt, men trägen vinner. Testa med sandcollectors, sandcollecting (med och utan särstavning). Sedan hittade jag faktiskt ett namn för hobbyn : arenofili - men söker man på det så får du bara upp mig och min sida här på RG ;) Kanske för att jag gjort en taskig översättning från engelskans arenophile (person som samlar sand och mineraler).
http://www.arenophile.com/
Det handlar ju om mer seriösa samlare - de som tittar på sanden i mikroskop - men där står de åtminstone en del om vad man skall tänka på =)
Tar du inte med dig flera kilo sand så är det nog ingen som kommer höja på ögonbrynen. (Vit sand som förväxlas med annat pudergods)
http://www.arenophile.com/
Det handlar ju om mer seriösa samlare - de som tittar på sanden i mikroskop - men där står de åtminstone en del om vad man skall tänka på =)
Tar du inte med dig flera kilo sand så är det nog ingen som kommer höja på ögonbrynen. (Vit sand som förväxlas med annat pudergods)
När vi åkte på sahara turen i tunisien så, tog vi med oss sand. Köpte skålar med lock av olivträd och fyllde upp, sen locket på. Va ingen som sa nått om de =)
När vi kom till saltsjön och skulle se solen gå upp stod de försäljare längs vägen och sålde i petflaskor så de ska nog inte va något problem =)
När vi kom till saltsjön och skulle se solen gå upp stod de försäljare längs vägen och sålde i petflaskor så de ska nog inte va något problem =)
Hej
Som glad" wollybollspelare" så har jag en samling på 9st småflaskor där hemma med sand ifrån
de finaste stränderna som jag varit på. så som:
Thailand: Koh pangang ,HaadYao, kho boulon,Kaolak.
Röda havet surfbay Dahab.
filippinerna. Boracay
Sri-lanka, Unawatuna, Merissa
Borneo,Sabah- pulau Sipadan
Mexico, Zippolite, Tulun.
Sååå ställ inga frågor utan ta hem lite sand du oxå..
ingen fråga, inga problem/Joakimn :-)
Som glad" wollybollspelare" så har jag en samling på 9st småflaskor där hemma med sand ifrån
de finaste stränderna som jag varit på. så som:
Thailand: Koh pangang ,HaadYao, kho boulon,Kaolak.
Röda havet surfbay Dahab.
filippinerna. Boracay
Sri-lanka, Unawatuna, Merissa
Borneo,Sabah- pulau Sipadan
Mexico, Zippolite, Tulun.
Sååå ställ inga frågor utan ta hem lite sand du oxå..
ingen fråga, inga problem/Joakimn :-)