Ta med kameran till Thailand?
I sommar åker jag iväg till Thailand och hade tänkt att ta med mig min systemkamera (Canon EOS 400D.) Efter att ha pratat med folk som varit där nere har jag fått reda på att kameran inte klarar av klimatet och antagligen kommer gå sönder/ bli fuktskadad. Har även fått reda på att linsen kommer imma igen och bilderna inte kommer bli bra.
Är det någon som vet något om detta? Vågar jag ta med mig kameran ner?
Är det någon som vet något om detta? Vågar jag ta med mig kameran ner?
Så klart att du ska ta med kameran.
Om du vistas i riktigt fuktiga miljöer finns det hjälp att få.
Kisel. När du fick kameran levererad fanns det förmodligen små påsar i förpackningen.
Kisel.
I form av blågel eller gulgel.
Gå in i fotohandeln och fråga. Sen har du några påsar i fotoväskan. Dom absorberar fukt.
Om du vistas i riktigt fuktiga miljöer finns det hjälp att få.
Kisel. När du fick kameran levererad fanns det förmodligen små påsar i förpackningen.
Kisel.
I form av blågel eller gulgel.
Gå in i fotohandeln och fråga. Sen har du några påsar i fotoväskan. Dom absorberar fukt.
Citerat från jesperw:
Äsch, de varningar du har fått kan du ignorera med gott samvete.
Visst, ibland kan linsen imma igen om du förflyttar dig mellan varmt och kallt, ex utomhus till inomhus. Låt kameran vara ett par minuter, så är imman borta.
Trevlig resa!
Issilina!Äsch, de varningar du har fått kan du ignorera med gott samvete.
Visst, ibland kan linsen imma igen om du förflyttar dig mellan varmt och kallt, ex utomhus till inomhus. Låt kameran vara ett par minuter, så är imman borta.
Trevlig resa!
Ignorera inte eventuella varningar. Det är inte alls kul att stå som ett fån med imma inuti optiken. Den kan ta mycket lång tid att få bort.
Lite imma på frontlinsen är en bagatell, men inuti......
Alla högteknologiska elektroniska produkter tjänar på ett bra skydd.
Vissa kameror är specialskyddade mot fukt. Det handlar då om lite dyrare grejer.
Din kamera tillhör inte den kategorin.
Några skyddande påsar kan i slutändan vara guld värt. Dom är billiga. Kanske har du rent av orginalförpackningen kvar med de medföljande påsarna?
Jag har personlig erfarenhet av imma inuti optik vid vistelse i fuktdrypande klimat. Inte kul.....
Jag har, vis av erfarenhet, alltid några påsar i fotoväskan. Dessutom, när det är uppenbart torrt ser jag till att vädra fotoväskan ordentligt.
Bengt
Har aldrig haft problem med någon imma på min Canon 350 annat än vid något enstaka tillfälle då jag tagit kameran från ett vält kylt AC rum och ut i värmen.
Men i dom fallen så försvinner imman snart.
För mig är det ett löjligt påstående som isåfall beror på någat annat fel på kameran.
//joakim
För mig är det ett löjligt påstående som isåfall beror på någat annat fel på kameran.
//joakim
Citerat från karten:
Har aldrig haft problem med någon imma på min Canon 350 annat än vid något enstaka tillfälle då jag tagit kameran från ett vält kylt AC rum och ut i värmen.
//joakim
Du Joakim!Har aldrig haft problem med någon imma på min Canon 350 annat än vid något enstaka tillfälle då jag tagit kameran från ett vält kylt AC rum och ut i värmen.
//joakim
Vad, är ett "löjligt" påstående?
Att man kan få fukt i elektroniken i fuktiga miljöer?
Eller att fukt kan tränga in i optik?
Att de dyrare Nikon / Canon-kamerorna är bättre fuktskyddade än de enklare?
Har du själv vistats i riktigt fuktig miljö under längre tid?
Utan A/C ?
Med erfarenhet.
Bengt
åter hej funderat nu på vad du skrev om att ta med sig systemkamera (Canon EOS 400D.) tycker att du ska köp dig en undervattenskameror i så fall kolla in dena tråd http://www.prylportalen.se/artikel/6_kameror_for_bad_och_sand_090623100814-249.html
Tror mig sett foton från Thailand, så visst lär kameran fungera bra där nere ;).
Problem med kondens kan ske när du ta kameran mellan kyla till värme elelr tvärtom. Det du kan göra för att motverka detta är att låta kameran ligga kvar i kameraväskan å låta den svalna sakta men säkert, elelr varför inte skippa AC elt och hållet för att ha en go fläkt :).
Mvh Daniel
Problem med kondens kan ske när du ta kameran mellan kyla till värme elelr tvärtom. Det du kan göra för att motverka detta är att låta kameran ligga kvar i kameraväskan å låta den svalna sakta men säkert, elelr varför inte skippa AC elt och hållet för att ha en go fläkt :).
Mvh Daniel