Systemkamera i sydamerika

Av Btwzbzi
24 aug. 2011 22:34
Visningar: 437
Hur är det, Är det riskabelt att ta med system kamera till chile peru eller bolivia??
Vill jätte gärna ta fina landskapsbilder osv. men är det för mycket uppmärksamhet..

Någon som vet?
24 aug. 2011 22:59
Citerat från btwzbzi:
Hur är det, Är det riskabelt att ta med system kamera till chile peru eller bolivia??
Vill jätte gärna ta fina landskapsbilder osv. men är det för mycket uppmärksamhet..

Någon som vet?
Kan inte uttala mig om de länderna men Buenos Aires var vi i och dit skulle vi aldrig ta någonting av värde. Å andra sidan skulle vi aldrig sätta foten där igen heller :-(

Min gissning efter erfarenheterna från Argentina är att landsbygden, små byar, inga större problem men normal försiktighet så klart, storstäder var mycket försiktig, ta alla varningar på största allvar.
24 aug. 2011 23:07
Tveka inte! Har rest en hel del till Sydamerika och alltid haft en digital systemkamera med mig. Men inte en enda gång har haft några som helst bekymmer pga det. Jo, förresten... Inkaleden i Peru för några år sedan... efter 4 dagars vandring når vi Machu Picchu och batteriet i kameran börjar blinka. Det kändes inte bra.
På min senaste resan till Argentina och Colombia hade jag en ny EOS 1d mk IV, stor och otymplig men återigen, inga problem.
/M.
24 aug. 2011 23:16
Så för att någon inte haft problem så får ingen annan det heller....

Logik på högsta nivå :-)
Av Theelf
24 aug. 2011 23:51
För det första:
Jörgen: varför så otrevlig i tonen? Mondiano delar med sig av sin erfarenhet och det är väl det RG´s forum är till för? Läser man Mondianos profil får man veta att han prioriterar just fotoutrustningen på sina resor. Något som åtminstone får mig att vilja lyssna till hans åsikt i just denna fråga.

För det andra:
Jag upplevde inte länderna du beskriver som mer "riskabla" än andra länder jag har besökt. Vanligt sunt förnuft funkade fint. För mig.

Hälsar,

TheElf
25 aug. 2011 00:12
Citerat från theelf:
För det första:
Jörgen: varför så otrevlig i tonen? Mondiano delar med sig av sin erfarenhet och det är väl det RG´s forum är till för?

För det andra:
Jag upplevde inte länderna du beskriver som mer "riskabla" än andra länder jag har besökt. Vanligt sunt förnuft funkade fint. För mig.

Hälsar,

TheElf
För det första: Otrevlig? Det är helt din tolkning.

För det andra: Jag beskriver inga länder som mer riskabla än andra. Det är ytterst otrevligt att lägga ord i andras mun som de inte sagt.

Enligt mitt sett att se på saker så är bland det dummaste man kan göra att underskatta risker och slå bort varningar, är det inte riskablare än andra länder så är det väl fortfarande inte riskfritt?

Att säga "jag hoppade från 4e våningen utan några problem så det är ingen fara för dig att göra det samma" är i min värld fullständigt ologiskt.

Tänker inte diskutera detta ämne mer då det alltid urartar på samma sätt med folk som gjort det ena och andra utan problem och alla de som trots allt råkat ut för något har antagligen sig själv att skylla eller är bara otroligt otursförföljda.

Jag råder istället att söka och läsa själv, läs inte minst UD's och andra länders motsvarigheters råd om länderna och även berättelser från andra som varit där, inte bara de som inte haft några problem.
Av Mpc
25 aug. 2011 06:35
Tveka inte ta med din kamera det är ofta inte mer riskabelt i Sydamerika en i Europa, Asien, eller i hemlandet Sverige

reser ofta till Asien för då jag var yngre reste jag till Sydamerika .

tänk bra på att ha en bra försäkring.
Av Joakimn
25 aug. 2011 08:17
Hej
Har kanske en annan erfarenhet av säkerheten i Centralamerika och sydamerika än vad som sagts i tråden.
Har sett och varit med om rån i områdena då tänker jag specilellt på två episoder.
Elsalvador, en yngre man på bussen som jag reste på fick sin arm uppskuren igenom fönstret då en "tjuv" sträckte sig in genom att hoppa upp på en bilhuv och där ordagrant skar loss kameran ifrån ägarens kropp
Axel o arm fick sys ihop.
Pistolrån med penga o kamera som mål i Nikaragua.publikbus .( båda insidenter på -90talet.)
Samt mött ett antal som fått sina utrustningar stulenagenom hot av våld/rån i Peru/ Lima då dom vandrat runt i stan vid kvällningen.
Jag tror att det är smart att inte visa för mycket "Bling,Bling" i alla ekonomiskt segregerade områden med dokumenterad stor kriminalitet.
Fast ödet, eller att vara på fel plats i fel tillfälle kan drabba oss alla.
Jag skulle ändå ta med mig vad jag anser mej behöva men kanske ha två kameror en liten,snabb och en för det mer avanserade bilderna.
Sen tänka på omgivningen innan jag flachar den stora Bling,Bling kameran.
Är mindre orolig på landsbygd än i stadsområden då kriminaliteten där är utbredd.
Går man omkring som en julgran med paket under så är det många som vill ha en present*
har också den erfarenheten att kriminaliteten ofta är mer brutal i Central och sydamerika än i asien.
Bara mina personliga reflektioner..
25 aug. 2011 11:23
Floridasidanse: jag beklagar att mitt inlägg inte föll i din smak. Men du har uppenbarligen missat logiken!
Du har alltså varit i Buenos Aires (en gång?) och råkat ut för något vilket givetvis, får dig att inte vilja återvända. Jag har också varit i B.Aires, 9 eller 10 gånger sedan 2000. Gissa om jag har lust att åka tillbaka? Så om någon nu frågar, "borde jag undvika B.Aires" vad svarar vi? Självklart utgår man från sina egna erfarenheter. Därmed inte sagt att detta skulle vara någon sorts garanti för en lyckad resa. Logiskt.

Sedan så gällde frågan tre länder du inte har besökt. Kan lova dig att det är skillnad mellan B.Aires och Cuzco, Viña del Mar eller Salar de Uyuni, t.ex.

TheElf: tack. ser att du har själv rest en hel del i Sydamerika. Det blir en del guldkorn med åren, inte sant? ;)

Joakimn: håller med dig, mindre iögonfallande prylar men en liten fickkamera är att föredra.

Btwzbzi: mitt konkreta tips om du ska "backpacka" och vill ha kameran med dig: skippa kameraväskan och skaffa en (helst sliten) ryggsäck. Stoppa i ett extra batteri, några minneskort, ett litet stativ och mycket sunt förnuft. Det är en bra grund till fina bilder.

Slutligen, det är riskabelt att resa, vad fan som helst kan hända. Man kan bli rånad och man kan bli kär. Alternativet är väl att se världen från tv-soffan men man kommer aldrig att uppleva den...
25 aug. 2011 12:05
Citerat från mondiano:
Floridasidanse: jag beklagar att mitt inlägg inte föll i din smak. Men du har uppenbarligen missat logiken!
Du har alltså varit i Buenos Aires (en gång?) och råkat ut för något vilket givetvis, får dig att inte vilja återvända. Jag har också varit i B.Aires, 9 eller 10 gånger sedan 2000. Gissa om jag har lust att åka tillbaka? Så om någon nu frågar, "borde jag undvika B.Aires" vad svarar vi? Självklart utgår man från sina egna erfarenheter. Därmed inte sagt att detta skulle vara någon sorts garanti för en lyckad resa. Logiskt.

Sedan så gällde frågan tre länder du inte har besökt. Kan lova dig att det är skillnad mellan B.Aires och Cuzco, Viña del Mar eller Salar de Uyuni, t.ex.

TheElf: tack. ser att du har själv rest en hel del i Sydamerika. Det blir en del guldkorn med åren, inte sant? ;)

Joakimn: håller med dig, mindre iögonfallande prylar men en liten fickkamera är att föredra.

Btwzbzi: mitt konkreta tips om du ska "backpacka" och vill ha kameran med dig: skippa kameraväskan och skaffa en (helst sliten) ryggsäck. Stoppa i ett extra batteri, några minneskort, ett litet stativ och mycket sunt förnuft. Det är en bra grund till fina bilder.

Slutligen, det är riskabelt att resa, vad fan som helst kan hända. Man kan bli rånad och man kan bli kär. Alternativet är väl att se världen från tv-soffan men man kommer aldrig att uppleva den...
Det handlar inte om att falla i smaken, logik fanns det ingen (om Du nu missade ironin) och Du förvränger dessutom totalt vad jag skrivit!

Ditt svar på TS fråga var. "Tveka inte!" ganska entydigt svar och jag vidhåller att det är helt otroligt galet att påstå att något är ofarligt även om man nu själv skulle gjort en sak tusen gånger utan problem.

Som sagt är det likadant varje gång någon inte är odelat positiv till ett resmål, alltid någon som av obegriplig anledning känner sig trampad på tårna och ska försvara till varje pris, hur ologiskt resonemanget än må vara.

Jag har bara sagt min uppfattning i frågan och den som vill ta åt sig gör det, orkar inte med sånt här tjafs och skitsnack längre, återvänder inte till tråden fler gånger.