Sydostasien, Asien, oceanen?

4 okt. 2014 10:18
Visningar: 149
Min kompis och jag beger oss ut på en större resa nu i januari. Vi börjar med två veckor i Nya Zeeland och därefter tar vi oss till Australien för att jobba och resa runt under en längre period. Under tidens gång i Australien så skulle vi även vilja göra några resor! Fiji, Cook Island, någon annan ö-stat i Oceanen, Filippinerna, Indonesien är några av förslagen. Någon som har några tips eller egna erfarenheter av detta? :-)

/ Kevin & Maja
Av Dirgis
10 okt. 2014 13:17
Har varit på Vanuatu som jag tycker ni inte får missa likaså Tonga.Samoa är också intressant.
12 okt. 2014 20:40
Har läst lite om Vanuatu! Bilder därifrån är verkligen otroligt fina! Hur tog du dig dit på bästa sätt? Vad får man inte missa på Vanuatu? :-)
Av Dirgis
12 okt. 2014 22:11
Det finns egentligen hur mycket som helst att göra på Vanuatu. I själva Port Vila så går små bussar dit man vill. Går en tur inte till området ni vill så vänta på nästa tur. Det finns en fantastik fruktmarknad vid hamnen. I en lokal intill torget sitter kvinnor och syr. Man kan beställa eller köpa något direkt. Om du beställer gör det så fort ni kommer till ön.
Vi tog oss iväg till Hide Away Island. Där finns världens enda postkontor under vatten.
Vi bodde där 5 dagar, åt frukost och middag där. Till lunch hade vi köpt i staden youghart, bröd och frukt.
Varm krabba var en måltid jag sällan glömmer. Resan i Söderhavet gjorde jag med mina söner då 23 och 26 år.
Du kanske vet att Bungy jump kommer från Vanuatu. Där använde man trädgrenar som skulle tas en viss tid av året. Vid ett tillfälle gjordes ett undantag för drottning Elisabeth var där.Tyvärr avled han som hoppade.
Människorna på Vanuatu har varit koloni till England och Frankrike.Med stolthet berättar de att de fria idag.
Mina söner var ute varenda kväll.
Tyvärr hade vi inte tid att ta oss till några öar, men jag bor granne med en från Australien som varit på olika öar.Han liksom jag tycker att Vanuatu är en underbar plats på jorden. Vi åkte från Fiji till Vanuatu.http://www.lonelyplanet.com/vanuatu http://www.virtualtourist.com/travel/Australia_and_Oceania/Vanuatu/TravelGuide-Vanuatu.html