Sydamerika i vinter

14 juli 2024 19:02
Visningar: 179
Hejsan, jag och 2 vänner planerar en resa genom syd/centralamerika i vinter och har tänkt oss något i stil med detta: börjai Rio, rör oss vidare till Cartagena och därifrån ta båt till panama för att sedan ta oss vidare till costa rica och till sist Cancun i Mexiko.
Ang rutten är det något ni reagerar på? Eller har tips och tankar kring? Tar mer än gärna emot dem!!
Av Hawaii
14 juli 2024 21:10
Det jag "reagerar" på är en resa som i princip fokuserar sig på Central-Amerika men som börjar i Rio och bortsett från Cartagena tydligen kommer att vara 100%-igt i Central Amerika. Men ni har kanske bra anledning att starta i Rio? Själv skall jag till Rio i mars men kommer att hålla mig i det området (Rio, São Paulo, Belo Horizonte, Salvador) och det finns ju enormt mycket att se i Brasilien. Hur ska ni resa från Rio till Cartagena? En intressant variant är att flyga till Tabatinga, ta sig över gränsen (en bagatell och en mycket kort sträcka) till Leticia i Colombia och sedan med flyg till Bogota och vidare till Cartagena.
Av Jonas73
15 juli 2024 18:48
En variant på Hawaiis förslag är att flyga till Manaus och ta en klassisk flodbåt uppför Amazonfloden till Tabatinga, korsa gränsen till Leticia och flyga därifrån till Bogota och vidare till Cartagena. Det tar lång tid, men är en unik upplevelse. Jag reste med flodbåt åt andra hållet för ett antal år sedan. Intyg om vaccin mot gula febern har krävts de gånger jag besökt de brasilianska delarna av Amazonas.
Av Keja
22 juli 2024 11:02
Skulle satsa på 2 resor. Antingen Sydamerika (ex: Lima till Rio) eller mellanamerika (Panama till Mexiko). Vet inte hr lång tid ni har på er, men för mig har det tagit runt 2 månader vardera och då har jag bara nosat på Sydamerika.
Medlemmen har tagit bort svaret
4 okt. 2024 11:14
Tack för alla svar i tråden, tror fortfarande vi kommer satsa på den plan jag angav i första meddelandet, om man kollar på rutten vi tänker, är det nått vi inte får missa på respektive ställen? Rio, caratgena, Panama, Costa rica, Mexiko?😊