Svenskar lägger minst på lyx och uppgraderingar och är snåla med dricks
http://guiden.expedia.se/presscenter/ny-internationell-undersoekning-fran-expedia-svenskar-haller-hart-i-planboken-under-seme
"Att beställa room service, uppgradera flygstolen eller lägga en slant extra för att få tillgång till hotellgym är långt ifrån självklart för resande svenskar. Internationellt sett är vi bland de som är minst villiga att spendera pengar på extratjänster under resan, visar en ny undersökning från världens största nätresebyrå Expedia. Undersökningen avslöjar dessutom att vi är bland de sämsta dricksarna."
Inte överraskande, då många trådar på detta forum handlar om att komma billigt undan och bo så enkelt som möjligt för att lägga pengarna på aktiviteter istället.
Få är villiga att betala för högre service. Allt skall ingå.
"Att beställa room service, uppgradera flygstolen eller lägga en slant extra för att få tillgång till hotellgym är långt ifrån självklart för resande svenskar. Internationellt sett är vi bland de som är minst villiga att spendera pengar på extratjänster under resan, visar en ny undersökning från världens största nätresebyrå Expedia. Undersökningen avslöjar dessutom att vi är bland de sämsta dricksarna."
Inte överraskande, då många trådar på detta forum handlar om att komma billigt undan och bo så enkelt som möjligt för att lägga pengarna på aktiviteter istället.
Få är villiga att betala för högre service. Allt skall ingå.
Jag vet inte om man vill att allt ska ingå utan kanske snarare att man inte tycker att extratjänsterna är värda sina priser. Svenskar har inte samma lyxbehov som vissa andra nationaliteter. Vi nöjer oss generellt med det enkla och kräver inte så mycket. Det uppfattningen har i alla fall jag fått genom att träffa olika nationaliteter dagligen.
Svenskar kan föra långa debatter över att 'frukost ingår alltid i Sverige' bara för att de reserverat det billigaste rummet (utan frukost - hoppsan!) Vilket få andra nationaliteter gör även om de tar upp frågan.
Svenskar är dock glada över småextras vilket många andra bara anser ska finnas och inte ger plus för.
Dricks - JA! - stämmer det att vi svenskar är MYCKET restriktiva med. Kanske den gamla myten att det ingår.
Medhavd alkohol är vi bra på också - klart obra med sensorstyra minibarer.
Svenskar är dock glada över småextras vilket många andra bara anser ska finnas och inte ger plus för.
Dricks - JA! - stämmer det att vi svenskar är MYCKET restriktiva med. Kanske den gamla myten att det ingår.
Medhavd alkohol är vi bra på också - klart obra med sensorstyra minibarer.
Citerat från Marie78:
Jag vet inte om man vill att allt ska ingå utan kanske snarare att man inte tycker att extratjänsterna är värda sina priser. Svenskar har inte samma lyxbehov som vissa andra nationaliteter. Vi nöjer oss generellt med det enkla och kräver inte så mycket. Det uppfattningen har i alla fall jag fått genom att träffa olika nationaliteter dagligen.
Se där - vi tycker olika! :)Jag vet inte om man vill att allt ska ingå utan kanske snarare att man inte tycker att extratjänsterna är värda sina priser. Svenskar har inte samma lyxbehov som vissa andra nationaliteter. Vi nöjer oss generellt med det enkla och kräver inte så mycket. Det uppfattningen har i alla fall jag fått genom att träffa olika nationaliteter dagligen.
Min uppfattning är just att svenskar (men inte bara) tycker att allt skall ingå. Jag menar inte lyx och extraordinär service, Robbowans ex om frukost är ett bra exempel - det skall ingå men att betala lite mer för rummet så ATT DET INGÅR eller att betala separat är inte självklart. (det är ju bara att blunda och låtsas att hotelrummet var en hundring eller två dyrare).
Få lägger pengar på lyxigt boende för att man "är inte där för att sova" - jag lägger ingen värdering i detta, det bekräftar bara undersökningen.
Många är nöjda att det funkar men vill inte betala för att det skall fungera ännu bättre.
Jag uttryckte mig felaktigt eller oklart när jag sa "allt skall ingå" .
Vad jag menar är (om man skall raljera) att många vill gärna ha allt men inte betala för det. Det är bara att läsa många många trådar på RG - det skall vara billigt och samtidigt uppfylla krav som vanligtvis kostar extra - läge mitt i smeten och havsutsikt... T ex. Att man får det man betalar för är inte bekant för alla.
Sen är det ju så, precis som du skriver Marie att många (inte alla) nöjer sig med det lilla, med standard och att the basics fungerar. Vi står t o m ut med lite skit i duschen till skillnad från vissa länders folk som måste lägga upp bilder på Tripadvisor för att det var lite smuts i hörnet. Och vi blir jätteglada för småsaker som andra (i sin tur) anser skall ingå.
Vi är olika mellan länder och inom landet.
Vad jag menar är (om man skall raljera) att många vill gärna ha allt men inte betala för det. Det är bara att läsa många många trådar på RG - det skall vara billigt och samtidigt uppfylla krav som vanligtvis kostar extra - läge mitt i smeten och havsutsikt... T ex. Att man får det man betalar för är inte bekant för alla.
Sen är det ju så, precis som du skriver Marie att många (inte alla) nöjer sig med det lilla, med standard och att the basics fungerar. Vi står t o m ut med lite skit i duschen till skillnad från vissa länders folk som måste lägga upp bilder på Tripadvisor för att det var lite smuts i hörnet. Och vi blir jätteglada för småsaker som andra (i sin tur) anser skall ingå.
Vi är olika mellan länder och inom landet.
Föga förvånade.
Svenskar vi som
- har blivit indoktrinerade att köpa tjänster är fult och onödigt.
- är en rejäl "hen" som klarar sig själv
- Skruvar ihop våra egna möbler
- lärt oss att inte klaga o vara nöjda med vad som serveras
- inte vill utmärka oss så vi uppfattas som märkvärdiga
- Inte bör visa vår uppskattning mer än i bästa fall en klapp på ryggen
Vi är ju lite unika och det smittar nog av sig å resandet. :-)
Svenskar vi som
- har blivit indoktrinerade att köpa tjänster är fult och onödigt.
- är en rejäl "hen" som klarar sig själv
- Skruvar ihop våra egna möbler
- lärt oss att inte klaga o vara nöjda med vad som serveras
- inte vill utmärka oss så vi uppfattas som märkvärdiga
- Inte bör visa vår uppskattning mer än i bästa fall en klapp på ryggen
Vi är ju lite unika och det smittar nog av sig å resandet. :-)
Citerat från Nisse2ears:
Jag uttryckte mig felaktigt eller oklart när jag sa "allt skall ingå" .
Vad jag menar är (om man skall raljera) att många vill gärna ha allt men inte betala för det. Det är bara att läsa många många trådar på RG - det skall vara billigt och samtidigt uppfylla krav som vanligtvis kostar extra - läge mitt i smeten och havsutsikt... T ex. Att man får det man betalar för är inte bekant för alla.
Jag jobbade på ett hotell där fyra rum (exkl sviterna) hade bubbelpool. Det var ingen egen kategori utan lite först till kvarn. Däremot hade inga rum med balkong bubbel (ja, ni kanske ser scenariot redan nu) varför vi ofta hamnade i diskussioner med folk som ville ha både och... Vissa (ja svenskar) krävde både och när man erbjöd antingen eller. Jag kan inte förklara detta annat än med 'allt som ingår'.
Jag uttryckte mig felaktigt eller oklart när jag sa "allt skall ingå" .
Vad jag menar är (om man skall raljera) att många vill gärna ha allt men inte betala för det. Det är bara att läsa många många trådar på RG - det skall vara billigt och samtidigt uppfylla krav som vanligtvis kostar extra - läge mitt i smeten och havsutsikt... T ex. Att man får det man betalar för är inte bekant för alla.
Citerat från Birgere:
Föga förvånade.
Svenskar vi som
- har blivit indoktrinerade att köpa tjänster är fult och onödigt.
- är en rejäl "hen" som klarar sig själv
- Skruvar ihop våra egna möbler
- lärt oss att inte klaga o vara nöjda med vad som serveras
- inte vill utmärka oss så vi uppfattas som märkvärdiga
- Inte bör visa vår uppskattning mer än i bästa fall en klapp på ryggen
Vi är ju lite unika och det smittar nog av sig å resandet. :-)
Klockrent. Det är detta med att det är fult att köpa tjänster och att vi länge inte alls hade någon valfrihet kring el, tele osv. som har gjort att vi förväntar oss att en resa är just inklusive det mesta. Föga förvånade.
Svenskar vi som
- har blivit indoktrinerade att köpa tjänster är fult och onödigt.
- är en rejäl "hen" som klarar sig själv
- Skruvar ihop våra egna möbler
- lärt oss att inte klaga o vara nöjda med vad som serveras
- inte vill utmärka oss så vi uppfattas som märkvärdiga
- Inte bör visa vår uppskattning mer än i bästa fall en klapp på ryggen
Vi är ju lite unika och det smittar nog av sig å resandet. :-)
När det gäller att inte fatta att man får det man betalar för så tycker jag nog att många gör det men att det snarare ofta handlar om att det är en sport för svenskar att fynda och göra kap. Vi vill inte visa upp oss med vår stora fina Mercedes som visar att vi lyckas utan skryter istället över allt vi fyndat på Ullared för att vi varit smarta (trots att bussen dit kostat familjen 600 spänn...). Det FINNS ju nämligen billliga och bra hotell centralt om man lyckas nosa upp dem (och vi älskar att vara besserwissrar och snoka fram grejer). Esmeralda i Paris är ett strålande exempel. :D
Citerat från Birgere:
Föga förvånade.
Svenskar vi som
- har blivit indoktrinerade att köpa tjänster är fult och onödigt.
- är en rejäl "hen" som klarar sig själv
- Skruvar ihop våra egna möbler
- lärt oss att inte klaga o vara nöjda med vad som serveras
- inte vill utmärka oss så vi uppfattas som märkvärdiga
- Inte bör visa vår uppskattning mer än i bästa fall en klapp på ryggen
Vi är ju lite unika och det smittar nog av sig å resandet. :-)
Kunde inte ha sagt det bättre själv! :) Kan även ana att det kan vara den svenska avundsjukan eller Jante som tittar fram. "Inte ska välj jag sitta i Business Class. Vad ska grannarna säga om de får veta?'"
Föga förvånade.
Svenskar vi som
- har blivit indoktrinerade att köpa tjänster är fult och onödigt.
- är en rejäl "hen" som klarar sig själv
- Skruvar ihop våra egna möbler
- lärt oss att inte klaga o vara nöjda med vad som serveras
- inte vill utmärka oss så vi uppfattas som märkvärdiga
- Inte bör visa vår uppskattning mer än i bästa fall en klapp på ryggen
Vi är ju lite unika och det smittar nog av sig å resandet. :-)
Citerat från Jeppereser:
Kunde inte ha sagt det bättre själv! :) Kan även ana att det kan vara den svenska avundsjukan eller Jante som tittar fram. "Inte ska välj jag sitta i Business Class. Vad ska grannarna säga om de får veta?'"
Tror du verkligen någon skulle skämmas för att sitta i Business?? Det är väl snarare nåt man gärna berättar för alla!
Kunde inte ha sagt det bättre själv! :) Kan även ana att det kan vara den svenska avundsjukan eller Jante som tittar fram. "Inte ska välj jag sitta i Business Class. Vad ska grannarna säga om de får veta?'"
Va? Jag skulle gärna sitta i BC om jag hade råd! Och jag betalar heller extra och flyger och bor bra. Det var förr i tiden man skulle bo enkelt och billigt nu tycker jag att det är en av mina första prio att bo och resa bra.
Och dricks ger jag till de som förtjänar det!
Mvh
Och dricks ger jag till de som förtjänar det!
Mvh
Citerat från Canada2000:
Va? Jag skulle gärna sitta i BC om jag hade råd! Och jag betalar heller extra och flyger och bor bra. Det var förr i tiden man skulle bo enkelt och billigt nu tycker jag att det är en av mina första prio att bo och resa bra.
Och dricks ger jag till de som förtjänar det!
Mvh
Det är väl det som är själva poängen. Många svenskar anser att måååånga boxar skall bockas av innan dricks ges. :-)
Va? Jag skulle gärna sitta i BC om jag hade råd! Och jag betalar heller extra och flyger och bor bra. Det var förr i tiden man skulle bo enkelt och billigt nu tycker jag att det är en av mina första prio att bo och resa bra.
Och dricks ger jag till de som förtjänar det!
Mvh
Handlar det inte lite om att förstå hur dricks tillämpas i olika länder.
I Sverige så kan man väl säga att en lön för servicejobb ska vara rimlig och att du kan leva på den. Den dricks du kan få, typ 10% om kunden var riktigt nöjd, är en bonus. Servicekostnaden är redan medräknad i priset du betalar för tex din mat.
I USA tex så kan man knappast leva på den fasta lön du har inom servicejobbet utan är helt beroende av dricksen. På restaurang förväntas du ge 15-18% i dricks om servicen var som förväntad, inte att den var exceptionell.. då ger du mer...var den usel ger du mindre.
Kommer man då som svensk i USA med inställningen att 0 i dricks för godkänd service så blir det ju världens kulturkrock.
I Sverige så kan man väl säga att en lön för servicejobb ska vara rimlig och att du kan leva på den. Den dricks du kan få, typ 10% om kunden var riktigt nöjd, är en bonus. Servicekostnaden är redan medräknad i priset du betalar för tex din mat.
I USA tex så kan man knappast leva på den fasta lön du har inom servicejobbet utan är helt beroende av dricksen. På restaurang förväntas du ge 15-18% i dricks om servicen var som förväntad, inte att den var exceptionell.. då ger du mer...var den usel ger du mindre.
Kommer man då som svensk i USA med inställningen att 0 i dricks för godkänd service så blir det ju världens kulturkrock.
Birgere: Serviceavgift och dricks är inte samma sak då. Den förstnämnda är en gammal socialdemokratisk konstruktion som i realiteten aldrig fyllt ett syfte men som många fått för sig är "istället för dricks".
Sedan tjänar du ju riktigt uselt på service även i Svrrige.
Sedan tjänar du ju riktigt uselt på service även i Svrrige.
Citerat från Robbowan:
Birgere: Serviceavgift och dricks är inte samma sak då. Den förstnämnda är en gammal socialdemokratisk konstruktion som i realiteten aldrig fyllt ett syfte men som många fått för sig är "istället för dricks".
Sedan tjänar du ju riktigt uselt på service även i Sverige.
Håller med dig fullständigt, men du är ju specialisten på området så kanske inte så konstigt ;-)Birgere: Serviceavgift och dricks är inte samma sak då. Den förstnämnda är en gammal socialdemokratisk konstruktion som i realiteten aldrig fyllt ett syfte men som många fått för sig är "istället för dricks".
Sedan tjänar du ju riktigt uselt på service även i Sverige.
Min egen syn på dricks till serveringspersonal är i Sverige 10% om jag är nöjd, mer om jag är jättenöjd o mindre om jag är missnöjd.
I USA så ligger istället ribban på 18% och utifrån den nivån så utrycker jag min nöjdhet/missnöjdhet i +/-.
Rätt eller fel, men så gör iaf vi.
Inget är väl rätt eller fel egentligen.
Att vi i Sverige ska ha kollektivavtal som gör att även servicepersonal kan leva på sin lön känns för mig skönt att veta. Att sedan många urholkar detta och sedan tycker att man ska betala dricks för att få dom att överleva kan man tycka vad man vill om. Jag ogillar det skarpt.
När man då är ute och reser så får man ta seden dit man kommer.
Man får helt enkelt ta reda på vad som gäller, likväl som det här med att pruta.
//M
Att vi i Sverige ska ha kollektivavtal som gör att även servicepersonal kan leva på sin lön känns för mig skönt att veta. Att sedan många urholkar detta och sedan tycker att man ska betala dricks för att få dom att överleva kan man tycka vad man vill om. Jag ogillar det skarpt.
När man då är ute och reser så får man ta seden dit man kommer.
Man får helt enkelt ta reda på vad som gäller, likväl som det här med att pruta.
//M
Citerat från Moltas:
Inget är väl rätt eller fel egentligen.
Att vi i Sverige ska ha kollektivavtal som gör att även servicepersonal kan leva på sin lön känns för mig skönt att veta. Att sedan många urholkar detta och sedan tycker att man ska betala dricks för att få dom att överleva kan man tycka vad man vill om. Jag ogillar det skarpt.
När man då är ute och reser så får man ta seden dit man kommer.
Man får helt enkelt ta reda på vad som gäller, likväl som det här med att pruta.
//M
Intressant är ju att alla grupper som tas upp som låglöneyrken (som man ska tycka synd om och vinna sympatier ifrån) i valtider är yrkesgrupper med både bättre löner och kringavtal än servicesektorn (a k a Hospitality Sector).
Inget är väl rätt eller fel egentligen.
Att vi i Sverige ska ha kollektivavtal som gör att även servicepersonal kan leva på sin lön känns för mig skönt att veta. Att sedan många urholkar detta och sedan tycker att man ska betala dricks för att få dom att överleva kan man tycka vad man vill om. Jag ogillar det skarpt.
När man då är ute och reser så får man ta seden dit man kommer.
Man får helt enkelt ta reda på vad som gäller, likväl som det här med att pruta.
//M
Citerat från Robbowan:
Antar du syftar på personal inom den offentliga vården och lärarskrået.Citerat från Moltas:
Inget är väl rätt eller fel egentligen.
Att vi i Sverige ska ha kollektivavtal som gör att även servicepersonal kan leva på sin lön känns för mig skönt att veta. Att sedan många urholkar detta och sedan tycker att man ska betala dricks för att få dom att överleva kan man tycka vad man vill om. Jag ogillar det skarpt.
När man då är ute och reser så får man ta seden dit man kommer.
Man får helt enkelt ta reda på vad som gäller, likväl som det här med att pruta.
//M
Intressant är ju att alla grupper som tas upp som låglöneyrken (som man ska tycka synd om och vinna sympatier ifrån) i valtider är yrkesgrupper med både bättre löner och kringavtal än servicesektorn (a k a Hospitality Sector).Inget är väl rätt eller fel egentligen.
Att vi i Sverige ska ha kollektivavtal som gör att även servicepersonal kan leva på sin lön känns för mig skönt att veta. Att sedan många urholkar detta och sedan tycker att man ska betala dricks för att få dom att överleva kan man tycka vad man vill om. Jag ogillar det skarpt.
När man då är ute och reser så får man ta seden dit man kommer.
Man får helt enkelt ta reda på vad som gäller, likväl som det här med att pruta.
//M
Kanske inte så konstigt att dom pockar på röster från stora väljargrupper där faktiskt dom politiskt styrda arbetsgivarna kan direkt påverka lönen till skillnad från privatanställda.
Kanske din hospitality sector skulle driva kraven med 3 månaders betald semester och 20h arbetsvecka för det verkar ju inte ha något värde. *ironi*