Sugen på att jobba utomlands hösten 2012!

Av Teklund
1 juli 2012 16:57
Visningar: 1437
Tja! Är en pigg & gla tjej på snart 20 år som totalt tröttnat på Sverige! Jag har länge drömt om att åka utomlands och jobba men har väntat på det då jag velat gå hovslagarutbildningen här i Västra Götalands län först. Denna veckan fick jag reda på att jag inte kom in till hösten 2012 pga att för många från denna regionen sökt..

Nu är jag FETT sugen på att ta en paus från hovslagerit och sticka utomlands! Ett varmt land är särskilt lockande men även Norge:)
Dock har jag några problem som hindrar mig från att bara dra:
- Har ingen att åka med, skulle väl kunna åka själv men känns roligare om man e minst två:) Har en polare som sagt att hon kan hänga på men tror inte hon e så sugen egentligen.
- Jag har inte en jädra aning om hur jag ska gå till väga! Har läst en massa på internet om att jobba utomlands men jag känner att jag skulle behöva någon som har lite erfarenhet av detta :) Jag har skrivit in mig på flera norska sidor, dock inte fått nåt svar än. är ju alltid lättare att få jobb via kontakter :)

Har du nåt som kan vara till hjälp till mej så blir jag grymt glad om du delar med dej! :) Hälsningar Tyra :D
2 juli 2012 11:03
Hej!

Jag är också jättesugen på att åka utomlands och jobba, är så trött på Sverige nu! Jag har också sökt jobb utomlands men utan framgång.. En del av mina kompisar och bekanta säger att jag borde bara åka någonstans dit jag vill och söka jobb på plats, samtidigt som man får semester medan man söker. Så det har jag funderat på, men vill ege. inte åka själv heller.. Och alla mina kompisar antingen pluggar eller jobbar.

Så får du svar på hur du kan göra, hör gärna av dig! :)

Kram Angelica
Av Jennii
24 juli 2012 21:36
Hej! jag vill också åka iväg i höst!! tror också att det är bäst att åka iväg och söka på plats. Ingen av er som vill följa med mig till spanien? :P
25 juli 2012 21:44
Hej!! :)

Jag har själv bott i Oslo i ett år. Det är asbra om man är ute efter att tjäna pengar!! Det man ska tänka på är såklart att det är dyrare att bo där! Boendekostnader, mat, el osv. är absolut dyrare än sverige! Vill du flytta och jobba i Norge så skulle jag absolut rekomendera att ni är ett gäng som delar på lägenhet. Jag tror säkert att det finns fler som går i samma tankar som du och därav lär det finnas folk som söker en sambo eller bostad överhuvudtaget. Ett tips är att registrera dig på finn.no. Där hittar du det mesta.
Annars kan du kolla upp med t.ex. fritidsresor om de söker en reseledare. Har du ingen utbildningen så tror jag att de tar in folk på intervjuer och gillar de en så står de för utbildningen.
Annars kan du ju alltid registrera dig för volonär-jobb eller au pair? ;)
Bartender-utbildning kanske?
Finns ju även svenska Call-center runt om i världen. Barcelona t.e.x. som du kan söka.
Australien är ett superbra land för att jobba i också.. Nu kanske man inte tjänar jättebra (har själv inte jobbat utan endast rest runt!) men många gårdar söker ju hjälp med fruktplockning osv. Diskoteken söker bartenders och diskplockare.

Vi svenskar har ju ganska gott rykte runt om i världen. Det är aldrig omöjligt. Frågan är bara vad du vill göra och vilket klimat du finner exotiskt! Sen är det bara ett arbetsvisum och köra! :)

Hoppas att jag gett dig lite tips på vägen. Önskar dig lycka till!

mvh
Moa