Striderna i Thailand

Av Sockra
25 apr. 2010 08:53
Visningar: 979
Har en resa bokad med AOB Travel till Thailand i början av juni. Nu ska vi med familjen ut på det som skulle bli drömresan..... UD avråder ändå går vårt försäkringsbolag inte in och ger pengarna tillbaka. Trygg Hansa. Om inte läget ändrar sig så kommer vi att förlora ca 35 000 kr som för oss tagit ca 2 år att spara. Och någon drömresa för barnen skjuts upp flera år pga pengar... Katastrof.Värre är det ju såklart för thailändarna själv som inte har något val.
Vet inte hur man ska tänka, landar ju i Bangkok men ska ta minibustransfer till HH. Mycket kan ju hända påse 40 dagarna vi ska vara där, vill ju inte riskera livet på mig eller mina barn. Reser ut från Bangkok i mitten av Juli.

Blir frustrerad på Trygghansa som inte ger oss pengarna tillbaka fast UD avråder....

Ledsen o orolig
25 apr. 2010 09:13
Hej Sockra,

Sympatiserar med dig och din familj såklart! Ämnet behandlas delvis också i en annan tråd, men denna gång ska vi inte spåra ur!

Det är nu man ska vara kreativ! Har ni tänkt på Vietnam eller Malaysia istället? De har också sol och bad, billig mat och shopping.
Bangkoks flygplats kommer stå kvar som Asien hub så man kan alltid köra en transit där ut till andra ställen. Sist man (de Gula 2008) ockuperade flygplatsen var det såklart en katastrof. Ingen vet om det kommer att upprepa sig, men man tror inte det. Thailands namn är redan oerhört skadat internationellt pga det då och det idag.

Ingen utomstående vågar ge er goda råd, men transit med tex minibuss kan väl funka. De kör inte inom Bangkok och vänder ut på motorvägen precis. Suhvarnabhumi Airport ligger söder om Bangkok och har motorväg som leder till Hua Hin direkt som ju ligger ca 3-4h söder om Bangkok.

Men som sagt, mina gissningar kan vara förödande. Säkerheten först! Så tänk på andra länder runt Thailand istället. Då slipper du förlora dina pengar, samtidigt som du fortfarande kan semestra i Asien!
Av Sockra
25 apr. 2010 09:46
Citerat från il_dottore:
Hej Sockra,

Sympatiserar med dig och din familj såklart! Ämnet behandlas delvis också i en annan tråd, men denna gång ska vi inte spåra ur!

Det är nu man ska vara kreativ! Har ni tänkt på Vietnam eller Malaysia istället? De har också sol och bad, billig mat och shopping.
Bangkoks flygplats kommer stå kvar som Asiens hub så man kan alltid köra en transit där ut till andra ställen. Sist man (de Gula 2008) ockuperade flygplatsen var det såklart en katastrof. Ingen vet om det kommer att upprepa sig, men man tror inte det. Thailands namn är redan oerhört skadat internationellt pga det då och det idag.

Ingen utomstående vågar ge er goda råd, men transit med tex minibuss kan väl funka. De kör inte inom Bangkok och vänder ut på motorvägen precis. Suhvarnabhumi Airport ligger söder om Bangkok och har motorväg som leder till Hua Hin direkt som ju ligger ca 3-4h söder om Bangkok.

Men som sagt, mina gissningar kan vara förödande. Säkerheten först! Så tänk på andra länder runt Thailand istället. Då slipper du förlora dina pengar, samtidigt som du fortfarande kan semestra i Asien!
Hej och tack Ill dottore

Har inte ens tänkt på att vi kan åka till ett annat land..... så ditt svar väckte nya ideer och tankar. Såklart är det svårt att råda eftersom man kan sia fel och konsekvenserna kan bli ödesstigra.
Vi får kolla upp olika tänkbara alternativ. Men tanken på ockupation av flygplatsen känns obehaglig.

Tack för svaret
Av Jimmieh
25 apr. 2010 09:59
Thailändska armen kommer "städa" upp där innan semestern börjar, kolla på nyheterna idag.
Sen tar det 2-3 veckor till alla har "glömt" vad som hände och allt går tillbacks till det gammla.
Turister är pengar och ett korruperta land som thailand behöver turister så det kommer nog
att ordna sig för turisterna, men inte för rödskjortorna.
25 apr. 2010 10:27
Hej Jimmieh, du skriver:

"Thailändska armen kommer "städa" upp där innan semestern börjar, kolla på nyheterna idag.
Sen tar det 2-3 veckor till alla har "glömt" vad som hände och allt går tillbacks till det gammla.
Turister är pengar och ett korruperta land som thailand behöver turister så det kommer nog
att ordna sig för turisterna, men inte för rödskjortorna."

Positiv utlåtande. 2-3 veckor. Vad har alla glömt?
Att turistnäringen driver på i den riktningen är helt säkert. Hotellen, affärer, taxi, .... elefantridning ... krama drogade tigrar ..., ja de mesta har gått ner med ca 30% eller mer. Men missnöjet lever kvar.

Kul att du tycker att vi som turister skall få vår öl, bad, sol, .... etc. Men du inser att rödskjortorna kommer att få det svårt. Är det så man skall fatta ditt inlägg? ..... och det skiter väl vi i?

II dottore: "Suhvarnabhumi Airport ligger söder om Bangkok och har motorväg som leder till Hua Hin direkt som ju ligger ca 3-4h söder om Bangkok".
Jag brukar komma in till Bangkok öster ifrån. Att tänka på: Tiden för transporter har ökat på grund av avstängningar för pågående demonstrationer. Längre köer utanför Bangkok.

Till Sockra: Jag förstår din oro. Välj annat resmål är en bra idé. Lycka till!
Av Mpc
25 apr. 2010 10:39
bangkok ser ut som en stor boxing arena där tre aktör ska mötas i den en ring hörna står dom röda o i den andra så är det dom gula och som huvuddomaren så är det militären alla vänta på signalen att sätta i gång o den som är tyst är kungen som bara sitter som åskådare.som kan stoppa den tråkig match där ingen går ut som segare utan som förlora med hovodet under armen
25 apr. 2010 10:40
Jag TROR inte dem röda bara lätt blir bortkörda och sen ger upp. Vi talar om lojala anhängare som kommer att dö för sin fd ledare.
Därför TROR jag inte på att man kan rensa gatorna och sen återgår allt till det normala inom några veckor. Det kommer att hålla på tills regeringen utlyser nyval.
Sen kanske dem gula gör något liknande igen när de röda kommer att vinna.

Signal99,
Vi ska hjälpa Sockra, inte hacka på andra igen. Då spårar tråden ur. =)
Du har rätt angående att flygplatsen ligger Öster om, men grovt brukar folk säga Söder om (vet inte varför). Ska man vara riktigt petig så ligger Suvarnabhumi lite sydost om centrum.
Men du har rätt, det kan bildas långa köer på motorvägarna ut från Bangkok.
Av Jimmieh
25 apr. 2010 10:49
Hej Jimmieh, du skriver:

"Thailändska armen kommer "städa" upp där innan semestern börjar, kolla på nyheterna idag.
att ordna sig för turisterna, men inte för rödskjortorna."

Positiv utlåtande. 2-3 veckor. Vad har alla glömt?
Att turistnäringen driver på i den riktningen är helt säkert. Hotellen, affärer, taxi, .... elefantridning ... krama drogade tigrar ..., ja de mesta har gått ner med ca 30% eller mer. Men missnöjet lever kvar.

Kul att du tycker att vi som turister skall få vår öl, bad, sol, .... etc. Men du inser att rödskjortorna kommer att få det svårt. Är det så man skall fatta ditt inlägg? ..... och det skiter väl vi i?

II dottore: "Suhvarnabhumi Airport ligger söder om Bangkok och har motorväg som leder till Hua Hin direkt som ju ligger ca 3-4h söder om Bangkok".
Jag brukar komma in till Bangkok öster ifrån. Att tänka på: Tiden för transporter har ökat på grund av avstängningar för pågående demonstrationer. Längre köer utanför Bangkok.

Till Sockra: Jag förstår din oro. Välj annat resmål är en bra idé. Lycka till!
Postat 2010-04-25 10:27

Jag menar att skillnaden mellan Thailand och Burma börjar bli hårfin men världens turister verkar mest bry sig om att få sol
och turista billigt. Skillnaden med thailand är att turismen är så viktig för landet att regeringen/armen kan inte slå ned uppröret
lika hårt som de skulle ha gjort i Burma. Så på sätt och vis så är det turisterna som gör att omvärlden bevakar det och det hade
varit lättare i Burma att sopa det under mattan.
Sen kan man undra över om rödskjortornas mening är den thailändska folkets mening överlag.
Jag unnar alla människor att semestra och säger inte att man ska åka dit eller dit, men ofta är folken i de billiga länderna
förföljda/ övervakade tex thailand,indonesien, filipinerna, vietnamn, kina.
Självklart ska man åka till dessa länderna för det ger ju ändå människorna där en möjlighet att synas vilket det ikke
hade gjort ifall landet hade varit stängt.

Skulle gärna åka med familjen till thailand och är ett av de få ställerna jag skulle ha råd med det, men man kan
ju ändå undra varför det är så billigt och till vilken kostnad.
25 apr. 2010 10:50
Hej II dottere,

Fan var trevlig du låter....... men jag har inte hackat på Sockra?? Hur menar du?
Av Jimmieh
25 apr. 2010 10:52
Får ursäkta att jag fick med Signal99 inlegg på mitt :)
25 apr. 2010 10:58
Hej Jimmieh,

Vi har kanske samma syn. Vad vet jag? Och om rödskjortorna gör rätt är jag också osäker på. De påstås att de har kommunistiska inslag. Det ända som jag har fått ut av detta är att vi, eller många av oss, bara vill ha det gott för oss själva och inte bryr sig, om vi "Trampar på lite extra" för att själva vinna egna fördelar.
25 apr. 2010 11:02
Hej Signal99,

Jag har alltid varit trevlig här inne. Har varit medlem länge och alltid kommit med svar som inte låter som hån. Försök hitta mina äldre inlägg om möjligt. Jag har som avsikt att hjälpa folk bara och är intresserad av resor.

Nej nej, jag menade inte att du "hackade" på Sockra, utan på Jimmieh. Du kanske inte hackade alls.
25 apr. 2010 13:52 (redigerad)
Till II dottera: Tänk om vi kunde åka och bada i Thailand. Den tiden kommer. :=)
25 apr. 2010 14:22
Till Sockra: För att kommentera din frustration med Trygg Hansa...

Om det är så att du och din familj väljer att avboka er resa senare än stipulerad tid som anges i resevillkoren är TH inte skyldiga att återbetala något bara för att UD avråder från resa.

Landet är frortfarande öppet och researrangörerna och försäkringsbolagen följer gällande regler och förordningar. Inga företag kommer att ge er pengar tillbaka för att de "tycker synd om er" när det är ert eget val - tyvärr.
25 apr. 2010 14:33 (redigerad)
När UD avråder från resor har det ekonomiska och juridiska konsekvenser endast för paket/charterresor. Där gäller särskilda regler. När UD utfärdat en avrådan kan resenären avboka sin resa utan att förlora de pengar som har betalats in.

Villkoren finns i ett avtal mellan Konsumentverket och Svenska Rese- och Turistindustrins Samarbetsorganisation. Där står att såväl "researrangören som resenären har rätt att frånträda ett ingånget och bindande avtal om charterresa/paketresa, om det på eller i närheten av resmålet eller utefter den planerade färdvägen inträffar en katastrof, krigshandling, generalstrejk eller annan ingripande händelse, som väsentligt påverkar resans genomförande eller förhållandena på resmålet vid den tidpunkt då resan ska genomföras."
Om UD inte avråder utan enbart manar till uppmärksamhet och försiktighet, så är det ett allmänt råd som inte påverkar avtalet mellan resenär och researrangör.

TryggHansa skall inte kontaktas. Det har ju inte hänt dig något?? Kolla med din researrangör. Bara ett litet tips.
Av Sockra
25 apr. 2010 14:44
Citerat från robbowan:
Till Sockra: För att kommentera din frustration med Trygg Hansa...

Om det är så att du och din familj väljer att avboka er resa senare än stipulerad tid som anges i resevillkoren är TH inte skyldiga att återbetala något bara för att UD avråder från resa.

Landet är frortfarande öppet och researrangörerna och försäkringsbolagen följer gällande regler och förordningar. Inga företag kommer att ge er pengar tillbaka för att de "tycker synd om er" när det är ert eget val - tyvärr.
Förstår inte riktigt vad du menar med att jag väljer att avboka min resa senare än fastställd tid som anges i resevillkoren. Rädd för att "bråka" med ngn, jag har inte en ironisk ton här utan undrar *på riktigt*

Bara för att jag inte har köpt en charterresa utan köpt flygstolar så får jag inte pengar tillbaka trots att UD avråder. Jag åker ju gärna på resan i början på juni om läget är annorlunda, men när UD avråder så är det svårt att ge sig själv en giltig förklaring till varför man ska utsätta sin familj för fara medvetet, bara för att man betalt in 35 000.....

Tiden får utvisa och får vi ändå inga pengar tillbaka så är det väl bara att hålla sig uppdaterad och ha en plan B. Eller stanna hemma och se drömmen försvinna. Värre är det ju för de oskyldiga som inte har någonstans att ta vägen såklart, så ingen tror att vi glömt dom. De har ju också barn de vill skydda och ge trygghet. Vore det minsta man kan begära. Nu kom jag ifrån ämnet =)
Av Sockra
25 apr. 2010 14:47
Citerat från signal99:
När UD avråder från resor har det ekonomiska och juridiska konsekvenser endast för paket/charterresor. Där gäller särskilda regler. När UD utfärdat en avrådan kan resenären avboka sin resa utan att förlora de pengar som har betalats in.

Villkoren finns i ett avtal mellan Konsumentverket och Svenska Rese- och Turistindustrins Samarbetsorganisation. Där står att såväl "researrangören som resenären har rätt att frånträda ett ingånget och bindande avtal om charterresa/paketresa, om det på eller i närheten av resmålet eller utefter den planerade färdvägen inträffar en katastrof, krigshandling, generalstrejk eller annan ingripande händelse, som väsentligt påverkar resans genomförande eller förhållandena på resmålet vid den tidpunkt då resan ska genomföras."
Om UD inte avråder utan enbart manar till uppmärksamhet och försiktighet, så är det ett allmänt råd som inte påverkar avtalet mellan resenär och researrangör.

TryggHansa skall inte kontaktas. Det har ju inte hänt dig någo?? Kolla med din researrangör. Bara ett litet tips.
Jag har ju inte beställt ngn paket/charterresa, tyvärr.

Har avbokningsskyddet via Trygg Hansa. Hjälper ju föga nu.....
25 apr. 2010 15:04
Detta var inte bra! Vi avvakta några dagar och slå sedan våra huvud i mot varandra, nej jag menar huvuden i hop för att tänka ut.

Utgångsläge och förutsättningar:
1. Bangkok och flygplasen Suhvarnabhumi Airport . Därifrån starta din resa som ännu inte är planlagd. Är det rätt uppfattad? ... ...och jag skriver långsamt lugnt och snällt och inte ironiskt. OK?
2. På flygplatsen finns inga avrådan ifrån UD.
3. Hemresan är bokad?

Att boka om din biljett är väl inte heller troligt? Massa avgifter. Ja,ja jag vet!

V.v.återkom!
Av Begesk
25 apr. 2010 15:50
Till Sockra: Du skall åka till Hua Hin från Bangkok och sedan tillbaka till Bangkok för att flyga hem. Som du själv skriver så är din vistelse lång och svår att överblicka, men troligen är inte Hua Hin något mål för demonstrationer. Jag har inte uppfattat att just turisterna är ett mål alls och att dra in Hua Hin i "krigszonen" är att förklara krig även mot sitt levebröd, turistnäringen, som är stort. Undantag kan vara i de sydligaste delen av Thailnad, där turister medvetet har skadats och dödats.

Vi får sjunga deras nationalsång för att förstå deras kamp:

Thailand tar alla av thailändskt blod i sin famn,
varje tum av Thailand tillhör thailändarna.
Det har länge behållit suveräniteten,
ty thailändarna har alltid stått enade.
Det thailändska folket är fredsälskande,
men ej fega i krig.
De kommer aldrig att låta någon stjäla deras självständighet,
eller lida under tyranni.
Alla thailändare är redo att ge upp varje blodsdroppe,
för nationens trygghet, frihet och utveckling.

Mitt råd, avvakta några dagar innan du gör något med biljetterna, som kan kostar dig en massa spillda pengar. Det kan ju också tänkas att trycket mot TryggHans ökar eller att UD går ut med en ny "AVRÅDAN" som kan gälla dig också. Uppdatera dig med AOB Travel och TryggHansa och UD. Nu håller vi tummarna!
Av Sockra
25 apr. 2010 18:23
Har flyg den 3 juni till Bangkok och hem den 13 juli. Planen är första veckan HH, andra Koh Tao, 3 o 4e veckan Mae Phim, sedan kanske Koh samet el Koh Chang. 3 nätter innan flyg hem ska vi bo i Bangkok.

Avvaktar någon/några vecka/veckor till.

Glad att ni bryr er och engagerar er =)

Tack
26 apr. 2010 03:16
Sockra. Demonstrationerna pågår i dom centrala delarna av Bangkok och inte ute vid flygplatsen. Boka anslutingsflyg inrikes till någon annan plats i Thailand så slipper du åka landvägen från Bangkok. Risken att dom röda skulle ockupera flygplatsen ser jag som väldigt liten. Dels för att dom själva sagt att den ska låtas bli och dels för att dom inte har stöd från militären som dom gula har. Vilket är ett måste om man nu vill ockupera flygplatsen.

Tror och hoppas att du kommer få en trevlig resan.
26 apr. 2010 08:57
Till Sockra: Hur låst är din resplan angående tider? Har du hyrt något i HH? .... eller finns det några andra "låsningar". Du åker söderut till HH, sedan ut till ön Koh Tao och sedan mot öster. Som diskussion och eftersom du frågar om synpunkter och inte för att lägga sig i så undrar jag ödmjukt om du kan tänka dig att koncentrera din resrutt?

Med vänliga hälsningar
Signal99
26 apr. 2010 08:57
Hej Sockra,

Ett tips är att fortsätta från Thailands flygplats till Filippinerna, med Thai eller www.cebupacificair.com ca 1000 sek.
Thailand--Manila, fortsätt till Boracay eller barnvänliga Panglao Island på Bohol. www.pangalo.se vi har ledigt den tiden.
Billigare än Thailand, samt underbara människor o överläsna beacher. Det finns alternativ och bra sådana.

Ni kommer att få en trevlig avslappnad semester.

MVH Micke
Av Begesk
26 apr. 2010 10:31
Till Mickebulan: Ett intressant alternativ, men kan du beskriva området. Är det ute på landet? Anledningen till min fråga är att hotellet ligger en bit ifrån srtanden, ca 5 minuters promenad. Ja vet att det finns en lag som påbjuder att inga hus skall ligga nära havet så det kan finnas orsaker till er placering.

Att ta sig dit är ju i från Hongkong. Via Bangkok är inte den naturliga vägen, men i ett nödläge så .....!

Vädret enligt uppgift: "sep-okt är det stor risk för regn och o väder ". Har du annnan uppfattning? Vädret är nykfullt men charmigt. Hur bedömer du vädret juni -juli?

Ja ditt förslag om annat resmål är annars bra. Nu får vi ser hur Sockra och hennes familj beslutar. Det är viktigt att denna glada tjej får all hjälp som är möjlig och valuta för 35.000 kr .

Dina bilder var jätte bra!

Med vänliga hälsningar
Begesk
26 apr. 2010 11:28
Citerat från sockra:

Förstår inte riktigt vad du menar med att jag väljer att avboka min resa senare än fastställd tid som anges i resevillkoren. Rädd för att "bråka" med ngn, jag har inte en ironisk ton här utan undrar *på riktigt*

Bara för att jag inte har köpt en charterresa utan köpt flygstolar så får jag inte pengar tillbaka trots att UD avråder. Jag åker ju gärna på resan i början på juni om läget är annorlunda, men när UD avråder så är det svårt att ge sig själv en giltig förklaring till varför man ska utsätta sin familj för fara medvetet, bara för att man betalt in 35 000.....
Jag har inte ens nämnt att du skall bråka (eller bråkar) med någon och inte att du är ironisk heller. Jag bara nämner att du inte kan, bör eller ska, förvänta sig att du ska få tillbaka några pengar om det är du som väljer att avboka. TH bryr sig inte om varför du avbokar så länge Thailand inte är stängt och alla andra stänger ned. Då KANSKE de skulle överväga det.

Som någon mer eller mindre sa: Gilla läget och välj ett stabilare land om ni är oroliga. Ta en tilläggsresa för ett hopp till grannländerna istället.-
Av Begesk
26 apr. 2010 11:39 (redigerad)
Hej Sockra:
De här rättigheterna har du alltid, oavsett orsaken till att ditt flyg blivit inställt, men just nu kan du inte luta dig mot denna information, men kan ändå vara bra att ha med sig på din sin resa.

INFORMATION:
"Du har rätt att lämna två meddelanden till din destinationsort per telefon, email eller fax.
Du ska erbjudas gratis mat och dryck under väntetiden.
Om ditt flyg försenas en eller flera nätter ska flygbolaget betala hotell och transport till och från hotellet.
Ställs ditt flyg in har du rätt att välja mellan pengarna tillbaka eller att de bokar in dig på ett nytt flyg som passar dig.
Dessa rättigheter har du alltid vid inställt flyg förutom vid extraordinära omständigheter. Vad som är extraordinära omständigheter bedöms från fall till fall men några exempel på vad som kan vara extraordinära omständigheter är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget."

Källa: Konsumentverket

Diffinitionen på: väntetiden framgår inte. ...... "från fall till fall" ........ ?
Av Joakimn
26 apr. 2010 12:26
Hej Sockra
Förstår din oro och att du blir arg. Men kapitalet styr alla bolag som gör affärer i området.
Det ligger i sin natur att dessa krafter inte vill minska sina vinster. Allså inga pengar tillbaka..
Vi konsumenter borde ställa högre krav på dessa makter då det är vi som är källan till deras vinster.
Dom i sin tur borde ha förväntninga på att de landet som dom stöttar genom tillförsel av kapital, I form av mer rättvisa och stabilitet i landet .
Men tyvärr så har detta till stordel uteblivit..Därav oroligheter..iform av rättvisekrav och förändringar.
Visst, vi som resenärer drabbas men värst är det för folket. Fördelningen är orättvis .
Men då vi väljer att resa till ett land som styrs på detta sätt så har vi valt att ta en risk..
Nu till min förväntning av läget. Tre,fyra veckor orolighet till sen lugnar det ner sig..kanske har de demonstrerande kommit ett steg närmare rättvisa.vi få se.
Se är det lugnt en period igen..Och vi Svenskar kommer att ha "glömt" denna händelsen innom ett par månader.
Så jag är övertygad om att er resa kan bli av utan för stora risker..Men samvetet kanske ha fått en törn.. Min personliga tro om läget.
Att välja ett annart resemål skulle då vara att:
boka ett flyg från BBK till Malaysia med Airasia, c.a 1000kr ToR / person, sen vistas i detta landet istället.
Om det är bättre där låter jag någon anna svara på../lycka till
Av Sockra
27 apr. 2010 07:37
Citerat från signal99:
Till Sockra: Hur låst är din resplan angående tider? Har du hyrt något i HH? .... eller finns det några andra "låsningar". Du åker söderut till HH, sedan ut till ön Koh Tao och sedan mot öster. Som diskussion och eftersom du frågar om synpunkter och inte för att lägga sig i så undrar jag ödmjukt om du kan tänka dig att koncentrera din resrutt?

Med vänliga hälsningar
Signal99
Vi har bokat men inte förhandsbetalat, på de ställena jag nämnde. Hyr hus, eftersom vi är 5 pers och inte får hyra ett hotellrum. Dock inte Koh Samet och Koh Chang, det kändes ju bara lämpligt eftersom vi var nära Koh Samet när vi ska lämna huset i Mae Phim. Vill ju resa runt lite och tyckte det kändes som en ok fördelning. Vill helst inte vara 40 dagar på samma plats utan se lite olika. Barnen är ju lite större så vi känner att de klarar transporterna bättre än småbarn. Hoppas vi iaf ....=)

Om rekommendationerna att inte vistas i Bangkok håller i sig, så finns det förhoppningsvis inga svårigheter att förflytta sig till och från dessa platser. Frågan är ju om man vågar åka överhuvudtaget.

Tack Sockra
27 apr. 2010 09:27 (redigerad)
Till Sockra:
Charmen med att resa är att först planera, sedan genomföra och därefter göra en efterkalkyl .... och hela tiden lär man sig. Min erfarenhet, och den är betydligt mera än vad som jag skrivit ner i min profil, är att man stöter på oplanerade svårigheter/problem som är svåra att förutse. Därför är det bra att ha studerat andra möjligheter och det vet jag att du har gjort. Jag har sett andra trådar med dina olika frågeställningar. Detta sagt som en vågad inledning till ett förslag som kanske avvviker från din plan eller också förstärker den. I andra sajter kan man vara rakare och uttrycka sig,många gånger, som vuxen till vuxen, men här på RG så får man passa sig så att inte någon uppfattar att man är ironisk.
Att korrigera en enkel fråga som kan tyckas nästan provocerande eller närmast löjligt enkel som:"När slutar oroligheterna i Bangkok? Ett enkelt svar: "Vet inte"! ... eller "Är det inte farligt att segla mot horisonten och över kanten? Enkelt svar: "Nej, jorden är rund så du seglar inte över någon kant".
När då den mindre vetande eller provocerande får detta svar så reagerar den med att fräsa och tycka att svaret är ironiskt, hånfullt varpå RG går ut och censurerar tråden eller ännu naivare stänger den. Det är mot den bakgrunden som jag har förstått ryktet om att RG omger sig med jätte snälla människor som berättar att Thailands flagga har följande färger, ..... eller att Bangkok är Thailands huvudstad. Bara ren fakta, men råkar någon ha en personlig inställning i ett mer resonemang runt en frågeställning, så uppfattas det som provocerande, ironisk, hånfullt ..... eller som barn skriker åt en tillsägelse eller avvikande svar mot ett förväntat: "Du är dum, du får inte komma på mitt kallas" eller ...... eller sandlådetekniken "Håll käften"!!! och berättar att nu är mina argument slut, nu fräser jag bara för jag är så omogen och du är så stor och dum...... men inte oerfaren. :=)
Detta skrivit för att sänka temperaturen och tänka till. Det finns trådar som har spårat ut där frågorna ställs på både ut och inandning och utan att reflektera. Där medlemmar med en "dåres" envishet försöker att tillfredsställa alla kräsna, som bara ställer krav utan att betänka att många gånger är det en personlig inställning, som inte går att överföra till en annan. Vi är olika och kan inte eller bör stöpas i en form.

Oroligheten i Thailand har ett slut och förbered dig på ändrade planer. Sök alternativa lösningar. Området kring Koh Samui är det bästa området att besöka under juni-juli. Tempen ligger på ca 28-29 grader C. Nederbörden är ca 80-130 mm. Det är ingen del av Thailand som kan uppvisa dessa siffror. (Enligt statistiken. Jag liksom de flesta måste hämta informationen från en så säker källa som möjligt. Det gäller bara att ha lite energi över). Grann öarna är dessutom mycket bra. Gör en sökning här på sajten eller andra mindre selekterade, så kommer du finna bra alternativ. Gå därför ut och gör sökningar på boende redan nu på dessa öar. Det finns många bra länkar och jag väljer bara en som du kan ha nytta av :
http://www.thailandresor.se/weather/
Lycka till!!

PS: Inägget syftar inte på den ödmjuka Sockra. Henne hjälper nog alla!! Dessutom glad!
Av Begesk
27 apr. 2010 13:58
Till Sockra:
Bästa ställena att åka till i juni/Juli i Thailand är nog Siambukten med Koh Samui, Koh Phangan samt Koh Tao.
Flygresan tar bara ca 1 h från Bkk, men om man inte vill flyga så finns det andra transport möjligheter från Bkk. (som man just nu inte skall överväga??)
Flygbolagen som trafikerar sträckan Bangkok till Samui är Bangkok Airways och Thai Airways. De utgår från Suvarnabhumi International Airport och inte från Don Muerang i Bangkok.
Från Koh Samui kan ni sedan ta en båt till Koh Phangan samt Koh Tao.
http://www.thailandday.com/Boattransfer/kotao.html
http://www.samuiwestcoast.de/samui/samui_map.htm
Flygkostnaden ligger på ca 600kr /person. Obs, ej uppdaterat pris!
Boende: Se länken http://www.thailandresor.se/weather/
Klicka på Koh Tao och du får upp Freedom Beach Koh Tao
Jag har bott där och kan rekommendera det. Där finns olika prisklasser och riktigt budget pris. Ta en av varje och välj: Ac/fläkt? Bra badstränder och utanför den hetsiga turismen.
På ön finns också riktigt bra andra ställen. Gör en koll på ”nästippen” av ön, sedd ifrån Freedom Beach Koh Tao väster ut. Där finns paradisställen. Ta dig dit med båt eller en fin promenad i regnskogen eller med lastbil. (taxi)
På öns östra sida finns också bra boende till låg kostnad, men där upplevde jag att man var helt utanför civilisationen. Den hetsigaste delen av ön är piren där speedboatarna lägger till. SV-delen av ön. Hotellet hämtar er vid piren utan kostnad och lämnar av.

Klicka dig fram genom huvudmenyn, till ”Kartor”. Sök upp den ön som du vill besöka eller få mer info om.
Hyr du en moped skall du vara medveten om att varje rispa på mopeden kostar ”massa” bath. Det är en affärsidé. Kolla noga! En kille åkte på 12 000 bath.
Den lilla ön NV om Koh Tao är en ”turistfälla”, men ändå ett måste. Kolla också utsikten ifrån ”sockertoppen” på denna ön.
I all hast!
I din alternativa planering i avvaktan på ro.
Av Sockra
27 apr. 2010 20:31
Ska genast kolla upp alla länkar och tips.

Vi väljer för stunden att vara positiva, tar smällen när den kommer, OM den kommer =)

Tack
Av Sockra
30 apr. 2010 22:22
Hej

Har pratat med vårat försäkringsbolag Trygg Hansa och de betalar bara ut ifall någon av oss blir sjuk eller skadad. Dom bryr sig inte alls om UDs rekommendationer, även om det går ut en avrådan gällande hela Thailand. De betalar heller inte ut om man åker dit och blir skadad.....
Pratade med AOB Travel och de har heller inget ansvar i frågan. Ringde då flygbolaget Berlin Air som var väldigt tillmötesgående och trevliga. Dom kommer om läget fortsätter att boka om vår biljett till t ex Phuket eller boka om biljetten längre fram. Så nu känns läget iaf inte hopplöst, vi får en resa vid senare tillfälle ifall striderna i Bangkok fortsätter.
Av Begesk
30 apr. 2010 22:51
Mitt tidigare råd:
"Mitt råd, avvakta några dagar innan du gör något med biljetterna, som kan kostar dig en massa spillda pengar. Det kan ju också tänkas att trycket mot TryggHans ökar eller att UD går ut med en ny "AVRÅDAN" som kan gälla dig också. Uppdatera dig med AOB Travel och TryggHansa och UD. Nu håller vi tummarna!"

Ja nu har du tydligen kommit igenom "första fasen" och fått ett löfte om ombokning. Det bör tilläggas, för er som inte följt tråden, att du "inte beställt någon paket/charterresa" vilket gör det svårare ang. UD:s avrådan, som då inte påverkar. Annars är det "pengarna tillbaka" (se tidigare inlägg)

Nu är det väl bara att avvakta läget i Thailand och ert beslut om var ni hamnar. Östra sidan har mer nederbörd vid den aktuella tidpunkten än "Koh Tao-öarna". En annan sak som du bör kolla är att det finns platser kvar till ditt tänkta resmål. Det är säkert stort mörkertal här på RG med samma problem som du har: "Ändrade resplaner". Ligg på! :=)

Vi håller tummarna!!
1 maj 2010 05:47
Till Begesk:
"Till Mickebulan: Ett intressant alternativ, men kan du beskriva området. Är det ute på landet? Anledningen till min fråga är att hotellet ligger en bit ifrån srtanden, ca 5 minuters promenad. Ja vet att det finns en lag som påbjuder att inga hus skall ligga nära havet så det kan finnas orsaker till er placering.

Att ta sig dit är ju i från Hongkong. Via Bangkok är inte den naturliga vägen, men i ett nödläge så .....!

Vädret enligt uppgift: "sep-okt är det stor risk för regn och o väder ". Har du annnan uppfattning? Vädret är nykfullt men charmigt. Hur bedömer du vädret juni -juli?

Ja ditt förslag om annat resmål är annars bra. Nu får vi ser hur Sockra och hennes familj beslutar. Det är viktigt att denna glada tjej får all hjälp som är möjlig och valuta för 35.000 kr .

Dina bilder var jätte bra! "

Ang placering av hotellet så valde vi det medvetet för att få lugnet men ändå tillgängligheten till beachen (5 min gångavstånd). Alona beach ligger dessutom kraftigt sluttande från huvudvägen och dom övriga hotellen bl.a vårat. Annars är det 20 meter fr vattenlinjen som gäller ang bygglov.

Från Europa så är Hong kong den naturliga vägen ner till Filippinerna.
Vädret är bra i Juni-Juli, då är vi själva på plats, Aug--Okt, regn i norra delen o risk för tyfoner, speciellt runt Manila, Luzon, Bicol och öst sidan. Nov-dec bra med undantag av kvällsskurar. Jan--Maj bästa tiden.

Sockra: Vad du än väljer som önska jag er en trevlig semester.

Micke / Alona Studios Hotel
Av Borgaf
1 maj 2010 12:32
Kannske hinner det ändras men jag kan tala om för dig att våra goda vänner åkte till Thailand denna veckan och de tar bil direkt från flygplatsen till HH ett annat par gjorde så att de tog flyg till Suathani från Bangkok och bil därifrån till HH det blir ju från andra hållet. Man kan ju även stanna en natt i Surathani och ta tåget upp nästföljande morgon. I deras fall gällde försäkringen då de aldrig lämnade flygplatsen.
Vi var där för 3 veckor sedan och tog bil till Bangkok och typiskt nog hade vi bokat hotel mitt ibland de sk rödskjortorna i korsningen i Centrum. Alla affärer var stängda men MBK hade öppet en stund på dagen så vi tog en promenad och passerade alla rödskjortorna det var lugnt. Men då var det inga soldater på plats när de drabbar samman skall man vara långt bort. Kolla med försäkringsbolaget om det är OK om ni tar flyg direkt söderöver, inrikesflyg är ju inte så dyrt.
Av Borgaf
1 maj 2010 12:43
Jag tolkade fel tänkte på Hua Hin när du skrev HH därav rekommendationen att flyga till Surathani, kanske kan du hyra ett hus någon annanstans i stället och avboka det du har. Titta på hyra hus i Huay Yang dit vet jag flera barnfamiljer som åker i juni. Skriv bara Huay Yang ipå Google så får du flera tips. Där kan du hyra från 1500:-/vecka fint område
Av Sockra
1 maj 2010 15:52
Citerat från borgaf:
Jag tolkade fel tänkte på Hua Hin när du skrev HH därav rekommendationen att flyga till Surathani, kanske kan du hyra ett hus någon annanstans i stället och avboka det du har. Titta på hyra hus i Huay Yang dit vet jag flera barnfamiljer som åker i juni. Skriv bara Huay Yang ipå Google så får du flera tips. Där kan du hyra från 1500:-/vecka fint område
Det är Hua Hin som är tanken första veckan. Vi får se hur det utvecklar sig.... Vill ju inte boka mer nu ifall det inte blir av alls. Sitter lite i en rävsax...

Tack
3 maj 2010 16:41
Hej Sockra!

Vi skall till Koh Samui med Thai Airways via Bangkok.
Vi betalade redan 30.000kr för biljetterna som vi bokade med hjälp av Odinresorna.
Biljetterna är ej ombokningsbara.
Försökte kontakta Odinresor per mail, men de svårar inte!
Vi har redan betalat, så vem bryr sig?

Vi tänker vänta och hoppas på det bästa, annars förlorar vi vara pengar.
Jag tycker att det var bra råd Du fick att boka flyg Bangkok - Koh Samui eller Surathani med Air Asia och stanna på Koh Samui - Koh Tao istället.
Vi har också hyrt hus på Koh Samui.
Jag tror att det finns många som redan betalat sina biljetter och är låsta.
Jag tror på en bra semester endå och håller tommarna för Thailand och nytt val!
3 maj 2010 18:11
Hejsan
Åk ni och njut av semestern...se bara till att hålla er bora där dom röda befinner sej..så löser det sej..men vill ni ha problem så kan ni alltid gå imellan och försöka medla..*S*
4 maj 2010 06:31
Tack för uppmuntrande ord!
Jag hoppas att det lugnar ner sig också!
Om inte det, då även om det är mycket pengar, så pengarna är inte hela världen!
Finns viktigare saker, som familjen, fred, upplevelser, hälsa.
Av Mpc
4 maj 2010 06:43
det ser ut som om det har lugnat ner sig nu i Bangkok dom styrande har gått med på omval om di röda dra sig till baka men det har även rulla in tanks i bangkok va det nu innebär kan man ju bra spekulera in min egen tanka är om ni inta dra er till baka så kommer vi att storma ......
4 maj 2010 09:44
Mpc skriver: "det ser ut som om det har lugnat ner sig nu i Bangkok ..... etc"

Lugnet före stormen. Jag vet inte vad den analysen grundar sig på. Vi måste nog avvakta läget lite till enligt följande från UK:s hemsida:

"Resor Sammanfattning

•Vi avråder från alla men nödvändig resa för hela Thailand på grund av den allt mer instabila och spända politiska situationen. Våldsamma incidenter av en oförutsägbar karaktär förekommer i många delar av Thailand."

och vidare klipp:

"Terrorism / säkerhet
Det finns ett stort hot från terrorism i hela Thailand. Attacker kan urskillningslöst, även på platser som frekventeras av utlänningar och utländska resenärer. Du bör vara försiktig vid alla tillfällen.

Vi avråder från alla men nödvändig resa för hela Thailand mot bakgrund av pågående politiska demonstrationer och utbrott av våld i hela landet. Detta råd gäller inte för passagerare som transiterar Bangkoks flygplats på väg till utlandet."

Jag har förståelse för att man vill se det så positivt som möjligt, men var finns vitsen i det när verkligheten ändå kommer i kapp.

Sannolikt så kommer man klara det om man nu åker dit. Thailand har en befolkning på 64 631 595 invånare. Där finns säkert ett par miljoner "gäster" och det är "bara" ca 30 döda och några hundra som har skadats i oroligheterna. Så varför skall just "jag" skadas. Min försäkring, som inte gäller, behöver jag då inte utnyttja. Mitt positiva tänkande, men till vilken nytta. Jag förstår att du vill väl Mpc. :=)

Ha en alternativplan är mitt bestämda råd. Det kan bli överraskningar i resplanerna och ekonomin annars. ...... och förväntningarna på en trygg semester med barn, fruar, svärföräldrar och vänner.

PS: Till Sawadee: Ditt inlägg var roligt! *ASG*
Av Sockra
4 maj 2010 12:02
Kollar den här bloggen och då kan ja åtminstone hoppas lite mer på att det kommer lugna ner sig. Hoppet är det sista......

Är ju några dagar kvar tills vi måste bestämma oss.

http://gingmalee.blogspot.com/