Spruta på planet?
Våran dotter har nyligen fått reda på att hon är väldigt allergisk mot getingar och måste alltid ha med sig medicin samt en spruta med Anapen som hon måste ta på en gång om hon blir stucken. Hur gör man , kan man ha den med sig i handbagaget ? Behöver man i så fall ha något intyg från någon läkare?
Jag reser också med allergi sprutor(epipen)i handbaggaget.Tidigare i år var jag i Laos å Thailand och hade dem med utan några problem. Inför resan så lusläste jag vad som gällde ang mediciner.Intyg behövdes inte på dessa allergi mediciner,men jag skaffade ett från läkaren iallfall som jag hade med mig för säkerhets skull! Men som sagt,inga problem att resa utan intyg heller.
Kolla på hemsidan för landets ambassad vad som gäller.Ex så var jag in på Thailands ambassads sida och läste under "Restricted medicine",eftersom att min spruta innehåller adrenalin,och jag ville vara absolut säker på att det inte var narkotikaklassat i Thailand. Det finns alltså listor där du kan leta fram din dotters medicin å se vad som gäller.Bara för att vara på den säkra sidan.
Ett sista tillägg =) Min allergi medicin stod alltså inte med på listan som man behöver intyg för. Det gäller mest psykofarma å liknande som man måste ha papper på,medan vissa mediciner inte får föras in i landet även om man har läkarintyg! Jag behövde således inget(Och Thailand är ju ganska strikta med sådant här) men var ändå på läkarbesök i ett annat ärende just innan avresan å tog därför ett när jag ändå var där. Men kolla som sagt på nätet,så slipper ni lägga ut pengar på ett läkarbesök för er dotter i onödan.